Ruokalaskun pienentäminen
Kaikki tehovinkit ruokalaskun pienentämiseen otetaan kiitollisena vastaan! Mitä jätätte ostamatta niiden kalliin hinnan takia? Miten valmistaa terveellistä ruokaa edullisesti? Miten olette huomanneet saavanne eniten säästöä? Leivotteko leivän ja sämpylät kokonaan itse? Entä ruoka, yksinomaan kotona tehtyä? Limuja, karkkeja, sipsejä, alkoholia, tupakkaa ym. ylimääräisiä meillä ei osteta muutenkaan, joten nyt tarvitaan muita neuvoja :)
Kommentit (207)
Laita talteen muutama kauppalasku, ja katso mihin menee useampi euro. Minulla ahaa-elämys oli kaikenlaiset valmiit kastikkeet ja muut puolivalmisaineet. Opettelin tekemään ne raaka-aineista. Usein aikaa ei mennyt juurikaan enempää, ja myös pakkausjätettä tulee vähemmän. Vaikka nyt valmiit pastakastikkeet tai dippimausteet.
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
Itse käytän ja suosin ruokalompakkoa. Päätät paljonko käytät kuukaudessa. Kuun eka päivä laitat puolet rahasta lompsaan. Sen pitää riittää 15 päivää. 15. päivä laitat loppupuolen. Jos ostelet kortilla seuraaminen on mahdotonta. Käytä käteistä! Huomaa aloittaa hieman isommasta summasta ja pikkuhiljaa lasket summaa kunnes olet tyytyväinen kuukausittaiseen ruokarahan määrään. Meillä 3 henkee ja 250+250/joka kuukausi.
Täällä on tullut jo monta vinkkiä, mutta tässäpä omani. Keitä vihannessosekeittoa iso kattilallinen kauden kasviksista, proteiinin voit lisätä linsseistä tai pavuista. Uuniruokaa kannattaa myös tehdä iso padallinen kerralla, perunaa, porkkanaa, sipulia, mausteita ja haluaamasi proteiinia, esim. soijarouhe on edullista. Itse tein juuri ison satsin kaalilaatikkoa soijarouheella ja hyvä tuli. Ainekset eli kaali, sipuli, porkkana halpoja, lisäksi sitä soijarouhetta ja suola, pippuri, siirappi. Itse säästän eniten varmaan siinä, että käyn kaupassa harvoin ja yritän tehdä kaapeista löytyvistä aineksista itse ruokaa. Aika vähällä pärjää.
Vihannes- ja juureskeitot tulevat edullisiksi ja niihin saa aina vähän eri makua, kun tekee niistä raaka-aineista, mitä saa edullisimmin/mitä sattuu olemaan kaapissa. Minä hyödynnän näihin keittoihin myös kauppojen pakastevihannes-, juures- herne-maissi-paprika- ym tarjoukset.
Mulla itselläni käytännössä joka päivä jokin itse tehty keitto + pari palaa ruisleipää töissä lounaseväänä ja just raaka-aineita vaihtelemalla ei pääse makuun kyllästymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
Itse käytän ja suosin ruokalompakkoa. Päätät paljonko käytät kuukaudessa. Kuun eka päivä laitat puolet rahasta lompsaan. Sen pitää riittää 15 päivää. 15. päivä laitat loppupuolen. Jos ostelet kortilla seuraaminen on mahdotonta. Käytä käteistä! Huomaa aloittaa hieman isommasta summasta ja pikkuhiljaa lasket summaa kunnes olet tyytyväinen kuukausittaiseen ruokarahan määrään. Meillä 3 henkee ja 250+250/joka kuukausi.
Minusta kassat katsovat nenänvartta pitkin jos maksaa nykyisin käteisellä. Siis ainakin täällä Hgin kantakaupungissa.
Tämä ei nyt liity varsinaisesti aiheeseen, mutta miksi kassat katsoo nenänvartta pitkin, jos maksaa käteisellä?
Onko kassat kantajaupungissa olevinaan hienompaa väkeä vai onko kyseessä rahan käsittely?
Viinin ja siiderin voi tehdä itse ja tupakat tuodaan itärajan takaa joten voisi joskus vaikka sisäfilettä ostaa ellei olisi niin epäterveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
S-ketjun -60% klo 21 kilahduksella, niin meidän 4 hengen perheen ruokalasku putosi 200e kuukaudessa.
Mä en voisi ikinä syödä niin ”vanhaa” lihaa tai kalaa. Ostan aina tuoreimman ja katson päiväyksistä parhaan.
Varsinkaan lapsilleni en haluaisi näitä -60% kaloja tai kanoja syöttää!
Huokaus. Niissä päiväyksissä pelataan TODELLA varman päälle, koska kukaan ruoantuottaja ei halua oikeusjuttuja vakavista ruokamyrkytyksistä. Päiväyksissä on ihan reilusti peilivaraa.
Jauheliha on paljon vanhentuneempaa jo ennen paivaysta kuin lihapalat viimesena kayttopaivana.
Omia keinojani:
– Aamupuuro (tulee halvemmaksi kuin valmisleipä)
– punalaputettuja tuotteita on tarjolla yleensä iltaisin, ostan niitä joskus pakastimeen
– Lidl, erityisesti vihannes- ja hedelmätiski (hinta-laatusuhde on todella hyvä, löytyy myös luomua)
– Hernekeitto (ehkä edullisin löytämäni ruokaohje)
– Pirkka-tuotteet
– Etnisistä ruokakaupoista saa esim. laadukasta riisiä hyvin edullisesti.
Tee ostokset pääsääntöisesti hevi-osastolla, siihen lisäksi proteiinia (kananmunat, liha, kala, linssit, pavut, raejuusto jne.), rasva (levite, ruokaöljy, voi), näkkileipä ja jauhot/hiutaleet (puurohiutaleet, sämpyläjauhot).
Kaikki muu on ylimääräistä, josta voi luopua, jos on tiukkaa. Tämän kun pitää mielessä, niin ruokalasku pysyy kohtuuden rajoissa.
Ruuan hinta on suomessa ollut vuosikymmeniä euroopan korkein. Paras mitä voit tehdä on vaatia ulkomaisia elintarvikkeita kauppoihin ja äänestää sellaista puoluettä joka ei ota velkaa kannattamattomaan toimintaan. Myös kauppojen lisääminen ja ulkomaisten ketjujen maahantulo. Ruokalasku putoaa vähintään 30% tai jopa 40%. Lisäksi maa velkaantuu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Laita talteen muutama kauppalasku, ja katso mihin menee useampi euro. Minulla ahaa-elämys oli kaikenlaiset valmiit kastikkeet ja muut puolivalmisaineet. Opettelin tekemään ne raaka-aineista. Usein aikaa ei mennyt juurikaan enempää, ja myös pakkausjätettä tulee vähemmän. Vaikka nyt valmiit pastakastikkeet tai dippimausteet.
Parempi konsti on kerätä kuukaudelta kaikki menot tuote tuotteelta taulukkolaskentaan ja katsoa, mihin ne rahat todella menevät. "Muutama kauppalasku talteen" yleensä houkuttaa jättämään ne huonoimmat kauppareissut pois seurannasta eli huijaamaan itseä.
Hjallis Harkimon mukaan eduskunnassa kun on ei tarvitse kaupassa käydä. Lobbarit ruokkivat. Eli pyrkikää eduskuntaan. Monella on ilmainen aamupala ja muutkin ruokailut.
Älä osta suunnitelman mukaan jääräpäisesti. Älä myöskään sorru mielitekoihin. Mene silmät auki kauppaan ja tsekkaa punalapputuotteet. Katso kilohinta kuitenkin tarkkaan. Lidl toitottaa, että se ja se tuote nyt hintaan se ja se paketti. Kilohinta saattaa olla aivan kauhea. Oman kaupunkini Cittarin kauppias laittaa joskus ylläreitä. Pari viikkoa sitten oli broiskua nahattomana ja luuttomana valmiina paloina (reisi) 2,99 € / kg. Viime viikolla oli possun ulkofileetä 3,99 € kg. Toki olivat n. 3 kg pakkauksissa, eli vaativat pakastamisen. Vaatii kyttäämistä kaupassa ja sen hetkistä sijoittamista, mut ensi kuussa ruokalasku on todella pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
Tää on hyvä vinkki. Näin näkee, paljonko sitä rahaa menee heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä nyt ostat?
500/kk/ 3 hlöä?
Mikä kokoonpano? 2 aikuista, 1 lapsi? Vai aikuinen ja 2 teiniä?
Tuo on varmaan aika perus summa. Ei kuulosta miltään pihistelyltä.
Vierailija kirjoitti:
Satokausikalenteri on hyvä apu ruokaostosten suunnittelussa. Tavallista terveellistä arkiruokaa sesongin parhaista ja edullisimmista raaka-aineista.
Ärsyttävää satokausikalenterissa on se että se rasittava Nata Salmela on firman toimari joten en ikinä osta kalenteria etten antaisi hänelle yhtään rahaa.
Meidän paikkakunnalla ei ole Prismaa mutta on Lidl, siitä varmaan näitä eroja syntyy. Prismaan pitäisi mennä autolla 15 km, säästö hupenee siihen.