Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suolistobakteerien merkitys lihavuuteen

Vierailija
14.06.2024 |

Suomalaisten suolistoissa on tapahtunut viime vuosikymmeninä kummia. Muutoksen on työssään nähnyt Helsingin yliopiston gastroenterologian emeritusprofessori Martti Färkkilä. Gastroenterologia on suolistoon ja ruoansulatukseen erikoistunut lääketieteen haara.

Erityisen selvästi ilmiö näkyy tulehduksellisissa suolistosairauksissa eli Crohnin taudissa ja haavaisessa paksusuolentulehduksessa, jota kutsutaan myös haavaiseksi koliitiksi.

Ne molemmat aiheuttavat suolistoon kroonisia tulehduksia, joista seuraa muun muassa veristä ulostetta.

1980-luvun lopulla tulehduksellisia suolistosairauksia sairasti Suomessa yhteensä noin 3000 henkilöä. Nyt määrä on yli 55000.

Kasvu on siis hurjaa. Tulehduksellisten suolistosairauksien määrä on yli 18-kertaistunut alle 40 vuodessa.

Ravitsemuksesta kertova dokumentti avasi silmäni: En enää karsi ruokiani, vaan haalin lautaselleni lisää

Ruokapuheessa tulisi keskittyä ennemmin erilaisten ruokien lisäämiseen kuin siihen, mitä kaikkea tulisi välttää ja vähentää

https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010465035.html

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikrobit tuottavat erilaisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat muun muassa aineenvaihduntaan, keskushermostoon ja aivojen toimintaan. Lisäksi tutkijat ovat valottaneet, että suoliston mikrobikanta saattaisi olla ratkaiseva tekijä myös masennuksen, ahdistuksen ja lihomisen kannalta."

Tätä olen yrittänyt kertoa useammassakin keskustelussa, jossa etsitään ratkaisua esim. masennukseen tai pms-oireisiin. Muut keskustelijat ovat olleet sitä mieltä, että ruokavaliolla ei ole merkitystä yhtään mihinkään, ja aivot ja suolisto on täysin erillinen osa toisistaan..

Vierailija
2/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolisto on toiset aivot, sanottiin yhteen aikaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt herätys. Hampurilais-, roskaruoka-, irtokarkki-, limuviina- yms teollisuus. Ja muukin ruokateollisuus joka jalostaa palmuöljystä ja kemikaaleista ihmisravinnoksi myytävää mössöä.

Tämä keskustelu olisi nyt hyvä saada vaimennettua. Tai ainakin levittää propagandaa, jossa tutkimustulokset leimataan epäluotettaviksi, ja tästä puhuvat henkilöt saatetaan naurettavaan valoon.

Ihan kuten 1950-luvulla onnistuttiin dissaamaan sokeri- ja tupakkatutkimukset. Niistä voi varmaan etsiä parhaat vinkit käyttöön. Mutta nyt pitäisi reagoida nopeasti, ennen kuin tällainen tieto leviää hallitsemattomasti. Muuten sitä ei saada enää pysäytettyä.

Tämä on myös lääketeollisuuden intressi. Jos väestön terveydentilaa kohennetaan yksinkertaisesti oikeaoppisella ruokavaliolla, niin kuka niitä lääkkeitä sen jälkeen ostaa? Eli nyt on kiire.

Vierailija
4/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistolla on iso merkitys. Hallitus voisi tehdä merkittäviä hinnan alennuksia kasviksiin ja täysjyvään, jos haluasi. Thl voisi kampanjoida terveysystävällisen ravinnon puolesta. Nythän vain nostetaan sokerin hintaa, mutta ei kerrota mitä pitää syödä. 

Ihmiset aikoinaan pakotettiin valistuksilla juomaan maitoa ja rasvasta tehtiin mörkö ilman mitään oikeita tutkimustuloksia. Jospa keskityttäisiin siihen, mikä oikeasti pitäisi ihmiset terveenä ja kannustettaisiin syömään oikein eikä vain kiellettäisi. 

Ravinnolla on merkitys kaikkeen. Se tarkoittaa masennusta, ylivilkkautta, lihavuutta, jaksamista, veriarvoja, luuston, lihasten ja hermoston terveyttä ym. 

Vierailija
5/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt herätys. Hampurilais-, roskaruoka-, irtokarkki-, limuviina- yms teollisuus. Ja muukin ruokateollisuus joka jalostaa palmuöljystä ja kemikaaleista ihmisravinnoksi myytävää mössöä.

Tämä keskustelu olisi nyt hyvä saada vaimennettua. Tai ainakin levittää propagandaa, jossa tutkimustulokset leimataan epäluotettaviksi, ja tästä puhuvat henkilöt saatetaan naurettavaan valoon.

Ihan kuten 1950-luvulla onnistuttiin dissaamaan sokeri- ja tupakkatutkimukset. Niistä voi varmaan etsiä parhaat vinkit käyttöön. Mutta nyt pitäisi reagoida nopeasti, ennen kuin tällainen tieto leviää hallitsemattomasti. Muuten sitä ei saada enää pysäytettyä.

Tämä on myös lääketeollisuuden intressi. Jos väestön terveydentilaa kohennetaan yksinkertaisesti oikeaoppisella ruokavaliolla, niin kuka niitä lääkkeitä sen jälkeen ostaa? Eli nyt on kiire.

Hauska, että valitsit kertoa mitä pitäisi jotenkin rajoittaa ja paheksua, kun taas professori sanoi että pikemminkin pitäisi lisätä asioita ihmisten lautasille. Lisää kasviksia, täysjyväviljoja, hyviä öljyjä jne. 

Vierailija
6/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutinen suomeksi ja lyhyesti: syökää paljon erilaisia vihanneksia, hedelmiä ja kasviksia ja varsinkin raakana. Ne pitää yllä hyvää mikrobistoa.

Vierailija
7/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mikrobit tuottavat erilaisia yhdisteitä, jotka vaikuttavat muun muassa aineenvaihduntaan, keskushermostoon ja aivojen toimintaan. Lisäksi tutkijat ovat valottaneet, että suoliston mikrobikanta saattaisi olla ratkaiseva tekijä myös masennuksen, ahdistuksen ja lihomisen kannalta."

Tätä olen yrittänyt kertoa useammassakin keskustelussa, jossa etsitään ratkaisua esim. masennukseen tai pms-oireisiin. Muut keskustelijat ovat olleet sitä mieltä, että ruokavaliolla ei ole merkitystä yhtään mihinkään, ja aivot ja suolisto on täysin erillinen osa toisistaan..

??? Luulit keksineesi pyörän uudelleen? 

Vierailija
8/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suolistolla on iso merkitys. Hallitus voisi tehdä merkittäviä hinnan alennuksia kasviksiin ja täysjyvään, jos haluasi. Thl voisi kampanjoida terveysystävällisen ravinnon puolesta. Nythän vain nostetaan sokerin hintaa, mutta ei kerrota mitä pitää syödä. 

Ihmiset aikoinaan pakotettiin valistuksilla juomaan maitoa ja rasvasta tehtiin mörkö ilman mitään oikeita tutkimustuloksia. Jospa keskityttäisiin siihen, mikä oikeasti pitäisi ihmiset terveenä ja kannustettaisiin syömään oikein eikä vain kiellettäisi. 

Ravinnolla on merkitys kaikkeen. Se tarkoittaa masennusta, ylivilkkautta, lihavuutta, jaksamista, veriarvoja, luuston, lihasten ja hermoston terveyttä ym. 

Kyse on rahasta, kun íhmiset sairastuu ruoasta täytyy heille myydä lääkkeitä ja taas valtio tienaa erilaisina veroina, näin se maailma pyörii, raha ratkaisee.

Vierailija
9/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muutama viikko sitten Tiede-lehdestä pitkän artikkelin suolistoon liittyen. Siinä oli itselleni hieman uuttakin tietoa vaikka olen seurannut tarkasti näitä asioita. Pääsin sen artikkelin ansiosta lopulta sokerikoukusta kokonaan irti ja syön nyt hapankaalia lähes jokaisen lämpimän aterian yhteydessä (johonkin keittoon sitä ei tietysti voi laittaa, mutta niissä on onneksi sentään juurekset.)

Hapankaalista muuten sen verran että moni inhoaa sitä kun on maistanut vain pelkilteen, itsekin luulin inhoavani. Mutta se itseasiassa nostaa maunkin puolesta monen ruoan ihan uudelle tasolle kun sitä syö sen muun ruoan _ohessa_. Välttelin hapankaalia senkin takia kun kaalit eivät muuten sovi, mutta huomasin että tuo hapatettu tavara ei ärsytä vatsaa, päinvastoin ruoka on tuntunut sulavan paremmin. 

Vierailija
10/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

??? Luulit keksineesi pyörän uudelleen? 

En tietenkään. Mutta hämmentävän moni ei tunnu tietävän koko pyörän olemassaolosta.

Vierailija
11/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin muutama viikko sitten Tiede-lehdestä pitkän artikkelin suolistoon liittyen. Siinä oli itselleni hieman uuttakin tietoa vaikka olen seurannut tarkasti näitä asioita. Pääsin sen artikkelin ansiosta lopulta sokerikoukusta kokonaan irti ja syön nyt hapankaalia lähes jokaisen lämpimän aterian yhteydessä (johonkin keittoon sitä ei tietysti voi laittaa, mutta niissä on onneksi sentään juurekset.)

Hapankaalista muuten sen verran että moni inhoaa sitä kun on maistanut vain pelkilteen, itsekin luulin inhoavani. Mutta se itseasiassa nostaa maunkin puolesta monen ruoan ihan uudelle tasolle kun sitä syö sen muun ruoan _ohessa_. Välttelin hapankaalia senkin takia kun kaalit eivät muuten sovi, mutta huomasin että tuo hapatettu tavara ei ärsytä vatsaa, päinvastoin ruoka on tuntunut sulavan paremmin. 

Mulla sama kokemus. On tosi hyvä lisuke 👍

Vierailija
12/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri niitä roskaruualla hävinneitä suolistohormonejahan noilla uusilla laihdutuslääkkeillä pistetään mahaan.

Tuloksen voisi saada aikaan myös syömällä paremmin.

Vierailija
13/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niitä roskaruualla hävinneitä suolistohormonejahan noilla uusilla laihdutuslääkkeillä pistetään mahaan.

Minä en usko, että se "paremmin syöminen" korjaa tuhoutuneen suolistohormoni erityksen. Suolistohormoni on muuten eri asia, kuin suolistobakteeri  

Tämä sama ruokauskovainen nyt tekee näitä aloituksiaan kokoajan. Kuinka ravinto parantaa kaikki sairaudet, mm sen diabeteksen. 

Minulla on tyypin 2 diabetes, kuten liki kaikilla suvussani -se on vahvasti perinnöllinen- mikään terveellisesti ja oikein syöminen ei ole ketään meistä auttanut, vaan jokainen tarvitsee lääkityksen diabetekseensä. 

Minä olen yksi vaikeimmin sairastuneista, olin käytännössä työkyvytön, jatkuvassa kivuissa, nukahtelin istualleni ja minulla oli moni todella vaikeita oireita. Suolistohormonilääke,  (eli ozempic tai  rybelsus ) vei oireeni pois. Nyt tunnen olevani tervee. Minulla on myös 2 muuta diabeteslääkettä, joilla saatiin verensokeri näyttämään hyvältä, mutta käytännössä se heitteli ja oireet ei poistuneet. 

Eli kyllä, sairauteni selvästi johtui suolistohormoneista, mutta mikään syöminen ei kyllä minun tilanteeseeni auttanut. Vointini vain huononi nopeasti,vaikka olin jo vuosia koittanut syödä oikein ja liikkua, koska kaikkialla jauhetaan, että se auttaa. Ajattelin jopa, että ehkä vain syön huonosti tai en ole liikkunut tarpeeksi. Lihoinkin kokoajan, vaikka koitin mitä. Nestettä kertyi myös paljon, ihan turvotusta. Nyt kun mietin, kuinka huonossa kunnossa olin, luulen, etten olisi kauaa enää elänyt.  Tuo suolistohormonilääke auttoi heti. Siis oikeasti heti. En edes uskonut siihen.

Jos ratkaisu olisikin niin helppo, että syö paremmin, niin sairaudet paranevat, luuletko oikeasti, etteivät ihmiset tekisi niin? 

On jopa loukkaavaa väittää, että esimerkiksi minun tilanteessani se lääke on laiskan ratkaisu, tarvitsee vain syödä paremmin. 

Olen todella kiitollinen lääkkeestä, koska sain elämäni takaisin!  

Niin suuri ero on voinnissani, ja muutos alkoi heti! 

Vierailija
14/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en usko, että se "paremmin syöminen" korjaa tuhoutuneen suolistohormoni erityksen. Suolistohormoni on muuten eri asia, kuin suolistobakteeri  

Tämä sama ruokauskovainen nyt tekee näitä aloituksiaan kokoajan. Kuinka ravinto parantaa kaikki sairaudet, mm sen diabeteksen. 

Minulla on tyypin 2 diabetes, kuten liki kaikilla suvussani -se on vahvasti perinnöllinen- mikään terveellisesti ja oikein syöminen ei ole ketään meistä auttanut, vaan jokainen tarvitsee lääkityksen diabetekseensä. 

Minä olen yksi vaikeimmin sairastuneista, olin käytännössä työkyvytön, jatkuvassa kivuissa, nukahtelin istualleni ja minulla oli moni todella vaikeita oireita. Suolistoho

Mutta lihoit ensin ja sitten vasta diabetes2 puhkesi? -eri

Vierailija
15/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi vaikeimmin sairastuneista, olin käytännössä työkyvytön, jatkuvassa kivuissa, nukahtelin istualleni ja minulla oli moni todella vaikeita oireita. Suolistoho

Koko suku syönyt itselleen diabeteksen.  Mikähän teillä se "oikein" syöminen mahtaa olla?

Vierailija
16/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla se sama jonka kanssa "keskustelin" pms-oireista. Väitit silloin(kin) minun sanoneen ettei ruokavaliolla ole merkitystä yhtään mihinkään ja vääristelit sanomisiani muutenkin. Pointtinihan oli ainoastaan, että vaikeat pms-oireet eivät PELKÄLLÄ hyvällä ruokavaliolla taltu. Saat olla toki asiasta eri mieltä, mutta älä ala halpamaisesti vääristellä muiden sanomisia.

Vierailija
17/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä syy lihavuuteen vaikuttaisi olevan itsekurin olemattomuus aikuisten kokoisissa lapsissa 

Vierailija
18/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yksi vaikeimmin sairastuneista, olin käytännössä työkyvytön, jatkuvassa kivuissa, nukahtelin istualleni ja m

Et vastannut vaan annoit alapeukun. No se itseasiassa vastasikin kysymykseeni.

Vierailija
19/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on erilaisia, mutta ainakin se pitää muistaa että syöminen ei ole yksinään vastuussa aineenvaihdunnasta. Kaikki mitä teen vaikuttaa siihen. Kuinka pitkään istun paikallani. Koska syön. Koska liikun. Miten liikun. Nukunko. Missä järjestyksessä teen nämä... Siihen päälle vielä taudit.

Suuri osa (yleisistä) perinnöllisistä taudeista on sopeumia johonkin toiseen ympäristöön... tai tapaan elää.

Ihminen on esimerkiksi hyvin outo apina siinä mielessä, että me tarvitsemme liikuntaa pysyäksemme terveenä. Meitä lähimmät apinalajit eivät tarvitse liikuntaa. Mutta toisaalta, me ollaan oikeasti todella hyviä liikkumaan pitkiä matkoja ripeällä vauhdilla kuumissakin olosuhteissa. LiikunnanTARVE on tullut vahingossa meidän kaikkien ominaisuudeksi, kun miljoonan vuoden ajan meidän esivanhempien elämään kuului lähes päivittäinen runsas liikunta. Vaikka ei se elämä ehkä mitään sellaista kituuttamista ollut, mitä jotkut luulee. Elämä on elämää.

Vierailija
20/21 |
14.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos hapankaalivinkistä! Täytyypä opetella syömään.