Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein lapsia pestiin 70-luvulla?

Vierailija
12.01.2014 |

Tuli mieleeni etten muista lapsuudestani 70-luvun alkupuolella muuta peseytymistä kuin lauantaisaunan ja erittäin satunnaisia kylpyjä (yleensä kylpyammeessa säilytettiin sekalaista rojua, joten niitä kylpyjä ei tosiaan ollut usein).

On tietysti täysin mahdollista etten vain muista käyneeni suihkussa lapsena, eihän se nyt niin kiinnostavaa ole että sitä välttämättä painaisi mieleensä. Mutta ne saunomiset kyllä muistan, ja aloin nyt miettiä että peseydyimmekö me lapset tosiaan yleensä vain kerran viikossa?

Lapsuudenkotini ei ollut mitenkään erityisen siisti, mutta olimme kuitenkin ihan ns. normaaliperhe viikkosiivouksinemme jne. Oliko siihen aikaan ihan tavallista pestä lapset vain kerran viikossa? Miten teillä muilla?

Entä kuinka paljon pesette lapsianne nykyään?

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin saunassa kerran viikossa ja kylvyssä melkein joka päivä. Muistan kyllä luokkalaisia jotka alkoivat haista aika pahalta lopouviikosta. Kai se riippui yhteiskuntaluokastakin.

Vierailija
2/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tapana pestä vain kerran viikossa. En ole koskaan oppinut ymmärtämään valtavaa peseytymisintoa. Jos ei ole töitä, peseydyn 1-2 kertaa viikossa. Teen pätkätöitä sijaisopena ja siinä tulee kyllä niin tuskanhiki, että ainakin kainaloitten pesu päivittäin on pakko.

Mutta lasten suhteen olen ehkä vielä lapsumpi kuin 70-luvulla oltiin. En jaksa muutenkaan pitää mitään järjestyksiä ja rutiineita, joten saattaa mennä jopa useampi viikko ennen kuin joku lapsista menee pesulle (niitä on viisi eikä ole mitään pesupäivää, vaan silloin mennään kun kersa näyttää minusta likaiselta. Eli aika harvoin). Teinit päättää itse. Yksi käy joka päivä, yksi vissiin aika harvoin, en seuraa kuinka usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa käytiin saunassa. Suihku oli olemassa, mutta eipä sitä käytetty muina aikoina. Alusvaatteet myös vaihdettiin kerran viikossa eikä juuri päällysvaatteitakaan sen useammin. Koulussa kaikilla oli rasvaiset hiukset loppuviikosta.

Vierailija
4/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan, että opettaja kysyi oppilailta tätä asiaa ekalla luokalla v. 1979. Kun sanoin, että käyn suihkussa joka ilta, opettaja sanoi, että se nyt on kyllä vähän liikaa. Opettaja oli itse lähellä eläkeikää.

Vierailija
5/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä peseydyttiin joka ilta ammeessa ja /tai suihkussa. Sauna oli lisäksi kerran viikossa. Lisäksi pestiin käsiä ja jalkoja sekä naamaa, kun tultiin kesällä ulkoa pölyisinä syömään.

Sama meininki on nytkin. Joka ilta pesulle vähintäänkin suihkuun. Sauna on 2-4 kertaa viikossa myös lämpimänä. Aikuisten kokoise ihmiset saattavat käydä suihkussa myös aamulla ennen töihin tai kouluun lähtöä.

Vierailija
6/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:13"]

Kävin saunassa kerran viikossa ja kylvyssä melkein joka päivä. Muistan kyllä luokkalaisia jotka alkoivat haista aika pahalta lopouviikosta. Kai se riippui yhteiskuntaluokastakin.

[/quote]

Ehkä, mutta ei meidän tapauksessamme. Perheeni oli ylempää keskiluokkaa.

Vanhempani käsittääkseni peseytyivät useammin, ja minäkin kävin kyllä suihkussa sitten isompana kun peseytyminen oli itsenäistä eikä enää vanhempieni varassa.

ap

Vierailija
7/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 80- ja 90-luvulla saunapäivä 2 kertaa viikossa. Muuten ei käyty pesulla. Hiukset pestiin shampoolla kerran viikossa. Nyt kerrostalossa on saunavuoro vain kerran viikossa ja lapset pestään silloin. Halutessaan voivat kylpeä milloin vain, mutta yleensä vain 2- vuotias käyttää tilaisuutta hyväkseen. Isommat saattavat tosin käydä uimahallissa tms silloin tällöin.

Vierailija
8/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna oli meilläkin kerran viikossa.

Kylvyssä tykkäsin pulikoida ja leikkiä, mutta ei siinä kukaan aikuinen peseytymisestä mitään puhunut.

Sitten kun alkoi hiki haista, äiti nyrpisteli nenäänsä ja sähähti, että pesisit itteäs joskus :-(

Siis ei kukaan näyttänyt mallia tai opettanut hygieniasta huolehtimisesta. Opinhan mä sit ihan ite kuitenkin :-)

Vierailija
9/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauna kerran viikossa ja muutoin iltapesut pesuvadin äärellä. Suihkua meillä ei edes ollut.

Vierailija
10/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihku tai kylpy joka ilta, sauna kerran viikossa. Omilla lapsilla sama meno, tosin emme ole kovia saunojia, joten sauna lämpiää ehkä kerran kuussa.

Vierailija
11/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 15:13"]

[/quote]

Ehkä, mutta ei meidän tapauksessamme. Perheeni oli ylempää keskiluokkaa.

Vanhempani käsittääkseni peseytyivät useammin, ja minäkin kävin kyllä suihkussa sitten isompana kun peseytyminen oli itsenäistä eikä enää vanhempieni varassa.

ap

[/quote]

Meillä tuo peseytyminen ei liittynyt eikä liity yhteiskuntaluokkaan. Kotini oli duunariperhe, isä tehtaassa töissä ja äiti kotirouva siihen asti kun nuorinkin lapsi oli 7v. Samoin nykysin olen seilannut matalatuloisest keskituloiseen, ja lapset on pesty AINA päivittäin. Taitaa olla jokin muu selitys tuolle hygieniakäsitykselle. 6

Vierailija
12/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä käytiin suihkussa joka päivä koko perhe, niin 60- kuin 70-luvullakin, ihan normaalisti kuin nytkin, lisäksi sauna lämpeni joka viikko tietty.

Vierailija
13/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkodissa oli sanunapäivä lauantai.

Vierailija
14/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytiin saunassa kerran viikossa.

Ainoa pesutilamme oli ulkosauna. Vesiliittymää tai viemäröintiä lapsuuskodissani ei ollut, vaan vesi haettiin kaivosta ja likavesi kannettiin ämpärissä pihalle (en muista mihin se vietiin, sillä aikuiset hoitivat sen homman).

Kun olin 8-vuotias, muutin perheeni kanssa kaupungin vuokra-asuntoon. Se oli mielestäni upea asunto. Siellä oli sisävessa sekä kylpyhuone jossa oli kylpyamme ja suihku. Lisäksi jokaiselle lapselle oli oma huone.

Vanhassa kodissa oli ollut vain yksi makkari ja tupakeittiö, ja vesi piti hakea kaivosta.

Vierailija
15/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsi juuri 70 luvulla. Suihkua ei ollu omassa asunnossa vaan saunan yhteydessä alakerrassa ja kaksi kertaa viikodsa oli sauna. En muista peseytyneeni useammin. Nykyään käyn väh joka toinen päivä suihkussa tai saunassa. Lapsi ei käy joka päivä, koululainen , mutta ehkä 3 krt viikossa keskimäärin.

Vierailija
16/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin lapsi juuri 70 luvulla. Suihkua ei ollu omassa asunnossa vaan saunan yhteydessä alakerrassa ja kaksi kertaa viikodsa oli sauna. En muista peseytyneeni useammin. Nykyään käyn väh joka toinen päivä suihkussa tai saunassa. Lapsi ei käy joka päivä, koululainen , mutta ehkä 3 krt viikossa keskimäärin.

Vierailija
17/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v.70.

Meillä oli lauantaisin saunailta, eikä taidettu muuten kyllä käydä suihkussa. Kainalot ja alapää pestiin joka ilta.

Omat lapseni; 11, 14 ja 16 -vuotiaat käyvät usein suihkussa. Isommat joka pv ja nuorin pari kertaa vkossa.Tosin hän käy uimahallissa lähes joka pv peseytymässä muutenkin.

Minäkään en ole tottunut suihkuttelemaan joka pv. Jotain 3 krt viikossa käyn suihkussa.

Vierailija
18/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isommat siskot ja veli kävi suihkussa joka päivä, mä kävin saunassa kaksi kertaa viikossa vanhempien kanssa. Lauantaisin pestiin hiukset.

Vierailija
19/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävimme kyllä 70-luvulla joka päivä suihkussa paitsi silloin kun olin niin pieni, ettei se ollut vielä tarpeen. Tässä oli varmasti suuri ero maaseudun ja kaupunkien välillä, maallahan monila ei ollut kylppäreitä eikä edes sisävessoja.

Vierailija
20/69 |
12.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 70-luvulla suihkuja juuri edes ollut muissa kuin uusissa taloissa. Meillekin suihku tuli vasta 80-luvulla. Täysin tavallista oli että saunapäivä oli se ainoa päivä jolloin peseydyttiin kokonaan, muuten iltapesut oli vadin varassa. Eikä meillä nykyäänkään lapset käy kokovartalopesulla kuin kerran viikossa (ovat toki alle murrosikäisiä vielä, joten hiki ei haise). Järjettömintä on jos joku käyttää pikkulapsilla shampoota yms. monta kertaa viikossa, kemikaalialtistus on muutenkin liian runsasta nykypäivänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kuusi