Mitä ruokaa syksyllä/talvella mökkioloissa?
Muutan asuntoni äkillisen remontin vuoksi ainakin pariksi kuukaudeksi mökille. Tämä sopii minulle oikein hyvin, pystyn työni hoitamaan etänä ja viihdyn mökillä oikein hyvin. Nyt vaan kun aika on noinkin pitkä, aiheuttaa ruoka vähän päänvaivaa. Tykkään syödä vaihtelevasti ja monipuolisesti, mutta mökillä on ainoastaan pieni kaasuliesi ja lisäksi tiskit hoidetaan kantovedellä joka tietenkin pitää ensin lämmittää saunan padassa. Puugrilli ja takka löytyy myös.
Olisiko ideoita mitä kaikkea voisi tehdä (eteenkin takassa)? Mahd. vähillä tiskeillä siis. Ilmat kun kylmenee, niin lämmintä ruokaa olisi kiva olla joka päivä. Kesällähän olisi helppoa kun voi hyvin syödä salaatteja yms.
Kommentit (35)
Hanki rautainen koroke, kulkee nimellä grillaustaso, ja tulenkestävä pata. Siellä voit sitten haudutella hiilloksen päällä juttuja padassa.
Kannat mikroaaltouunin ja kasan valmisaterioita sinne mökille.
Jos ri ole jääkaappia niin sitten säilykepurkkiruokia.
Ja pari pakettia kertakäyttöastioita.
Takan hiilloksella voi halstrata kalaa. Tai kalan voi laittaa folioon ja asettaa hiillokselle.
Naurishaudukkaiden tyyliin folioon juurekset? Tietysti yhden padan/pannunn ruokia kannattaa googlata. Itse olen niin laiska tiskaamaan että makaronikin tulee keitettyä paistinpannulla kastikkeen seassa. Mökkioloissa keraaminen pannu osoittautui hyväksi, ei tarvitse niin tiskailla, melkeinpä pyyhkimällä puhdistuu tarpeeksi, tai jos vähän vettä kiehauttaa.
Keittoruoat. Tulee vähän tiskiä. Paistinpannulla voi tehdä leivän, hauduttaa kannen alla. Erilaisia kastikkeita. Hanki tagine-pata.
Jos ei ole jääkaappia niin nyt on jo niin kylmä, että ruoat säilyy ulkona. Tai kylmässä porstuassa. Kun vaan suojaat ne eläimiltä.
Jos on grilli tai nuotiopaikka niin voi sitä ruokaa laittaa ulkona syksyllä/talvellakin. Itse laitan mökillä paljon kasviksia pannulla ja sitten lisukkeeksi lihaa/kalaa/kanaa vähän wokkityyliin, toimii myös kaasulevyllä
Paljon muutakin ruokaa voi savustaa kuin kalaa. Kana ja kasvikset on vallan maukkaita kevyesti savustettuna
Folioon perunoita ja vihanneksia, koskenlaskijaa päälle 😋 ja grilliin.
Blå bandin keitot.
Nuudelikupit.
Spagettia, ketsuppia, koskenlaskijaa tonnikalaa sekaisin 😋
Mökillä/ulkona kaikki maistuu hyvältä.
Hernekeittoa&näkkileipää.
Riisihiutaleista puuroa ja puuroa ylipäätään. Kaurapuuroa kardemumman kanssa. Hyvää ja lämmittävää. Lämmittää kehoa ja sielua. Glögiä!
Grilliruokia, huonolla säällä sisällä keittoja ja muutenkin ihan normaaleja ruokia joita pystyt tekemään. Voit hyödyntää myös valmiskeittoja, säilykkeitä ja muuta sellaista tiskiä säästääksesi.
Tiskiä säästääksemme meillä on mökillä nykyään käytössä myös paperilautaset, jotka voi nakata saunan kiukaan tulipesään käytön jälkeen.
Itse olen aivan ihastunut nyt syksyisenä mökkiruokana yhdistelmään hapankaali ja joko bratwurst tai ryynimakkara. Hapankaalikin lämmitettynä.
Jos on sähköt ja pöytätilaa niin muutamalla kympillä saa pöytämallisen uunin. Saa uuniruokiakin välillä
Leivinpaperinyytit?
https://www.epressi.com/tiedotteet/ruoka-ja-elintarvikkeet/voiko-astiat…
Pataruokien hauduttamiseen kaasuhella on ihan ässä, kun lämpöä pystyy säätelemään helpommin kuin sähköliedellä. Lihapata, hernekeitto jne. Kalojen yms ja lettujen paistamisetkin sujuvat sähköä paremmin.
Ei kuulosta siltä että sähköjä olisi, paitsi että työt pystyy tekemään? Ap voisi kertoa.
Miksi et voi syödä salaattia talvella?