Minua oksettaa niin tuo säätiölastensairaala.
Minua itseäni oksettaa tuo tieto että se lastensairaalakeräys onkin yksityisen säätiö omistama eikä Suomen valtion. Itsekin oikein innosta puhkuin että hyvä että valtiota autetaan ja kerätään vapaaehtoisesti rahaa lastensairaalaan ja olin valmistautunut lahjoittamaan suurehkon summan omiin varoihini nähden sairaallalle, mutta nyt meni maku koko touhuun. Onneksi en ehtinyt lahjoittaa, tuntuu kuin minuakin olisi huijattu siitä huolimatta. Oksettaa koko touhu, säälittää vaan sairaat lapset, he olisivat ansainneet parempaa.
Kommentit (197)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:25"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:23"]
Kaikki lasten sydänleikkaukset tehdään Helsingissä. Niitä on vuosittain useampi sata, joista jokunen on varmasti myös Pohjois-Suomesta. Sydänleikkaukset on pakko keskittää, vai haluaako joku oikeasti, että hänen vauvansa sydämen leikkaa lääkäri, joka törmää kyseiseen vaivaan kerran kymmenessä vuodessa?
[/quote]'
Sairaala on väärässä paikassa koko maata ajatellen.
[/quote]
Onko? Jos lasket jokaisen suomalaisen keskimääräisen etäisyyden sinne, niin mikä olisi parempi paikka?
Kaikki lasten sydänleikkaukset tehdään Helsingissä. Niitä on vuosittain useampi sata, joista jokunen on varmasti myös Pohjois-Suomesta. Sydänleikkaukset on pakko keskittää, vai haluaako joku oikeasti, että hänen vauvansa sydämen leikkaa lääkäri, joka törmää kyseiseen vaivaan kerran kymmenessä vuodessa?
[/quote]
Niiden muutaman sydänpotilaanko vuoksi loppujen 99,99 %:n pitää kärsiä?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:23"]
[/quote]
Loogista olisi, että joko HUS tai valtio ja nämä yhdessä omistavat sairaalan ja sitten HUS:n ulkopuolisille tehtyjen operaatioiden mukaan laskuttavat muita sairaanhoitopiirejä. Mihin tarvitaan tämä hämärä säätiö?
[/quote]
Miksi me muualla asuvat sitten lahjoittaisimme Husille rahaa? Valtakunnallinen säätiö, tai lahjoitusrahat on palautettava, jos Hus ne yrittää varastaa. Samoin valtio investoi paljon, jos sairaala tulisi Husille, valtion pitäisi rahoittaa muita sairaanhoitopiirejä vastaavasti.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:10"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 02:39"]
Ei OYS:n alueelta lähetetä Helsinkiin ainakaan syöpäpotilaita, vaikka sairastaisivat harvinaisia syöpiä enkä keksi, mitä muutakaan vakavampaa lähetettäisiin sinne. Eiköhän tuon lastensairaalan markkinointi ole kuitenkin ihan tarkoituksella jättänyt epämääräiseksi, kuinka vähän sitä tarvitaan täällä pohjoisessa. Taksit liikkuvat sen tarroissa meilläkin.
[/quote]
Isommat leikkaukset tehdään Helsingissä.
[/quote]
No mikä olisi se isompi leikkaus jota ei pystytä hoitamaan OYS:n lasten leikkausosastolla? Siellä on lastenkirurgialla 4 leikkaussalia, 6 heräämöpaikkaa ja 10 tehohoidon paikkaa. Siellä on paikkoja pitkäaikaisille potilaille.
Jos tuota sairaalaa mainostetaan väittämällä, että OYS:n potilaitakin hoidetaan siellä, voisi faktat ainakin olla kohdallaan. OYS:ssa hoidetaan erikoishoitoa vaativat syöpäpotilaat, sydäntauteihin OYS:ssa on kyvyt, neurologia hoidetaan siellä jne. Olen kuullut aikaisemmin vastauksena, että harvinaisia syöpiä ei hoideta siellä, nyt isommat leikkaukset. Kumpikaan ei pidä paikkaansa ainakaan tietämäni osalta. Miksi ei kerrota faktoja, kuinka monta lähetettä OYS on tehnyt Helsinkiin?
https://www.ppshp.fi/potilaat_laheiset/prime101/prime108/prime108.aspx
[/quote]
Ruokatorvi palasina näin esimerkkinä. Usko pois, pohjoisesta kuljetaan Helsingissä vaikeissa tapauksissa.
[/quote]
Ei kai se ole uskonkysymys. Kyllä jostain luulisi löytyvän tilastotietoa montako ruokatorven takia ei ole kyetty hoitamaan Oys:ssa. Eikö voisi vain vastata, montako lähetettä Oysista on edes tällä vuosituhannella tehty Helsinkiin? Onko kymmenen? Onko edes kolme? Onko sitäkään?
Aika hatarilla faktoilla nämä väitteet tuon sairaalan puolesta tuntuvat kulkevan.
[/quote]
Voi nyt hemmetti. Anteeksi ettei ole tilastoja sinulle laittaa, en jaksa etsiä sellaisia. Etsi itse. Sanon myös tuttavalleni, että turhaan ne sieltä Oulusta hänen vauvansa laittoivat Helsinkiin leikkaukseen. Olisivat onnistuneet Oulussakin.
[/quote]
Niinpä. Anonyyminä on helppo vahvistaa väitteitä torjumalla kysymys. Jos sitä kuitenkin käytetään mainostamaan tuollaisia lahjoituksia, voi olla esittämättä loukkaantunutta. Minun kysymys oli asiallinen, mutta vastausta siihen en ole vieläkään saanut.
Itse olen ollut OYS:n kirurgien hoidettavana marraskuussa ja lapsemme on ollut siellä monta päivää. Siellä osastolla törmäsin hyvinkin vaikeasti operoitaviin potilaisiin, joista yhdelle tehtiin kuusi leikkausta, neljä oli jo toteutettu. Anteeksi, että en ihan sulata väitettä, että isommat operaatiot eivät hoituisi OYS:ssa, oli vaan hoitumassa silloin kun pari kuukautta sitten olin siellä.
[/quote]
Niin, anonyyminä sinunkin on helppo lorutella.
Tämä vauva leikattiin Helsingissä koska ruokatorvi ei siis tosiaankaan ollut kunnossa. Vaikea leikkaus ja toipuminenkin. Minä en edelleenkään ala etsimään miten monta lähetettä on Helsinkiin tehty jne. Oletan, että voit ne etsiä itse. Minä tiedän tämän tapauksen ja se on totisinta totta. Toisen tapauksen tiedän (lähipiiristä tämäkin) jossa lapsi olisi lähtenyt Helsinkiin jos tapaus olisi osoittautunut vaikeaksi mutta pystyivät onneksi leikkaamaan Oulussa.
Nämä molemmat tapaukset vuodelta 2013.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:23"]
[/quote]
Loogista olisi, että joko HUS tai valtio ja nämä yhdessä omistavat sairaalan ja sitten HUS:n ulkopuolisille tehtyjen operaatioiden mukaan laskuttavat muita sairaanhoitopiirejä. Mihin tarvitaan tämä hämärä säätiö?
[/quote]
Miksi me muualla asuvat sitten lahjoittaisimme Husille rahaa? Valtakunnallinen säätiö, tai lahjoitusrahat on palautettava, jos Hus ne yrittää varastaa. Samoin valtio investoi paljon, jos sairaala tulisi Husille, valtion pitäisi rahoittaa muita sairaanhoitopiirejä vastaavasti.
[/quote]
Niin, ei tuossa lahjoitusten keräyksessä olekaan mitään järkeä. Miksi kerätään valtakunnallisesti rahaa sairaalalle, joka tulee hyödyttämään pääkaupunkiseutulaisia ja ruotsinkielisiä säätiöitä?
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:15"]
Aloittaja muistaa yökkäillä ja oksennella silloinkin, kun oma lapsi tai lapsenlapsi tarvitsee hoitoa oksettavassa sairaalassa. Jaa sitten sekin paikka fiksujen ihmisten käyttöön.
[/quote]
Pointti sulta lensi ohi ja lujaa.
[/quote]'
[/quote]
Onko? Jos lasket jokaisen suomalaisen keskimääräisen etäisyyden sinne, niin mikä olisi parempi paikka?
[/quote]
Niitähän olisi monia! Tai oikeastaan voisi tehdä niin, että tuettaisiin myös pohjoisemmassa olevaa sairaalaa niin hyvin, ettei tarvitse enää lähettää yhtään lasta Helsinkiin.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:39"]
[/quote]'
[/quote]
[/quote]
Niitähän olisi monia! Tai oikeastaan voisi tehdä niin, että tuettaisiin myös pohjoisemmassa olevaa sairaalaa niin hyvin, ettei tarvitse enää lähettää yhtään lasta Helsinkiin.
[/quote]
Mutta oikeasti, kun kyse sellaisista operaatioista, joita sattuu yhden lapsen kohdalle ehkä kerran elämässä, niin onko etäisyydellä mitään merkitystä? Nuo matkakustannukset kai Kela tms. kuitenkin korvaa.
Ei OYS:n alueelta lähetetä Helsinkiin ainakaan syöpäpotilaita, vaikka sairastaisivat harvinaisia syöpiä enkä keksi, mitä muutakaan vakavampaa lähetettäisiin sinne. Eiköhän tuon lastensairaalan markkinointi ole kuitenkin ihan tarkoituksella jättänyt epämääräiseksi, kuinka vähän sitä tarvitaan täällä pohjoisessa. Taksit liikkuvat sen tarroissa meilläkin.
[/quote]
[/quote]
No mikä olisi se isompi leikkaus jota ei pystytä hoitamaan OYS:n lasten leikkausosastolla? Siellä on lastenkirurgialla 4 leikkaussalia, 6 heräämöpaikkaa ja 10 tehohoidon paikkaa. Siellä on paikkoja pitkäaikaisille potilaille.
Jos tuota sairaalaa mainostetaan väittämällä, että OYS:n potilaitakin hoidetaan siellä, voisi faktat ainakin olla kohdallaan. OYS:ssa hoidetaan erikoishoitoa vaativat syöpäpotilaat, sydäntauteihin OYS:ssa on kyvyt, neurologia hoidetaan siellä jne. Olen kuullut aikaisemmin vastauksena, että harvinaisia syöpiä ei hoideta siellä, nyt isommat leikkaukset. Kumpikaan ei pidä paikkaansa ainakaan tietämäni osalta. Miksi ei kerrota faktoja, kuinka monta lähetettä OYS on tehnyt Helsinkiin?
[/quote]
OYSissa toki tiettyyn tasoon asti voidaan hoitaa suhteellisen vaativiakin sairauksia, mutta esim. kaikki Suomen elinsiirtokirurgia (mukaan lukien lasten), vaativa sydänkirurgia jne. on keskitetty Helsinkiin. Keskittämisen etu taas on ensisijaisesti osaamisen keskittäminen. OYS on hyvä sairaala, mutta valitettavasti tietylle tasolle siirtyessä se osaamisen kärki sijoittuu kuitenkin Helsinkiin.
Esim. Kuopioon on lähetetty muualta maasta palovammapotilaita. Mun mielestä nuo osaamiset voisi keskittää laajemminkin eri sairaaloihin. Ei kaiken tarvitse olla Helsingissä.
Tyks voisi keskittyä esim. luuydinsiirtoihin (joita siellä nytkin tehdään), Helsinki sydänleikkauksiin, OYS taas oli aiemmin ainoa paikka jossa tehtiin FFTS-leikkauksia, varmaan siellä on nykyäänkin erikoisosaamisalueita.
Kertakaikkiaan irvokas kuvio koko keräys.
Aivan sama kuin kehitysmaiden slummeissa otetaan rampa lapsi mukaan kadulle sympatiaa herättämään. Paitsi tässä tapauksessa kerjäläinen on upporikas ja paikkailee kerjäämällä huonoa taloudenpitoaan.
Lahjoittajien odotetaan rahoittavan rakennuksen, jotta julkisissa viroissa ja työsuhteisse toimiva väki pääsisi harjoittamaan ammattiaan, veronmaksajien rahoilla.
[quote author="Hentiira" time="12.01.2014 klo 11:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
OYSissa toki tiettyyn tasoon asti voidaan hoitaa suhteellisen vaativiakin sairauksia, mutta esim. kaikki Suomen elinsiirtokirurgia (mukaan lukien lasten), vaativa sydänkirurgia jne. on keskitetty Helsinkiin. Keskittämisen etu taas on ensisijaisesti osaamisen keskittäminen. OYS on hyvä sairaala, mutta valitettavasti tietylle tasolle siirtyessä se osaamisen kärki sijoittuu kuitenkin Helsinkiin.
[/quote]
Kyllä lasten sydänleikkaukset ja elinsiirrot on keskitetty Helsinkiin mutta ei ne nyt suinkaan ole kuin pieni osa vaativista hoidoista. Siitä faktasta ei pääse inttämällä mihinkään että 96% Helsingin lastensairaalsta on HUS:n potilaita. Tuolla määrällä ei mitenkään voida puhua valtakunnallisesta sairaalasta. Helsingin lastensairaala on paikallissairaala.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:34"]
Niinpä. Anonyyminä on helppo vahvistaa väitteitä torjumalla kysymys. Jos sitä kuitenkin käytetään mainostamaan tuollaisia lahjoituksia, voi olla esittämättä loukkaantunutta. Minun kysymys oli asiallinen, mutta vastausta siihen en ole vieläkään saanut.
Itse olen ollut OYS:n kirurgien hoidettavana marraskuussa ja lapsemme on ollut siellä monta päivää. Siellä osastolla törmäsin hyvinkin vaikeasti operoitaviin potilaisiin, joista yhdelle tehtiin kuusi leikkausta, neljä oli jo toteutettu. Anteeksi, että en ihan sulata väitettä, että isommat operaatiot eivät hoituisi OYS:ssa, oli vaan hoitumassa silloin kun pari kuukautta sitten olin siellä.
[/quote]
Niin, anonyyminä sinunkin on helppo lorutella.
Tämä vauva leikattiin Helsingissä koska ruokatorvi ei siis tosiaankaan ollut kunnossa. Vaikea leikkaus ja toipuminenkin. Minä en edelleenkään ala etsimään miten monta lähetettä on Helsinkiin tehty jne. Oletan, että voit ne etsiä itse. Minä tiedän tämän tapauksen ja se on totisinta totta. Toisen tapauksen tiedän (lähipiiristä tämäkin) jossa lapsi olisi lähtenyt Helsinkiin jos tapaus olisi osoittautunut vaikeaksi mutta pystyivät onneksi leikkaamaan Oulussa.
Nämä molemmat tapaukset vuodelta 2013.
[/quote]
Onpa tuttavapiirissäsi todella haastavia tapauksia. Minä olen ollut kirurgisella osastolla, kertomistani tiedoista minut voi jo rajata aika pieneen ryhmään. Enpä lähde tarkentamaan enempää. Minun kokemustaustalla sinun kertomusta on vaikea uskoa. Etenkään, kun tuot esille jopa kaksi niin harvinaista saman vuoden aikana tapahtunutta, jossa OYS:n kyvyt eivät riittäisi.
Eihän ne pelkät matkat ole mikään isoin ongelma vaan se, että jos perheen elämä ja koti on esim.Oulussa niin on aika vaikeaa viettää viikkoja, jopa kuukausia, sairaan lapsen lähellä siellä Helsingissä.
Tuskin pk-seudultakaan mutisematta muuttaisiin sairaan lapsen kanssa toiselle puolelle maata hoitoa saamaan.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 12:02"]
Eihän ne pelkät matkat ole mikään isoin ongelma vaan se, että jos perheen elämä ja koti on esim.Oulussa niin on aika vaikeaa viettää viikkoja, jopa kuukausia, sairaan lapsen lähellä siellä Helsingissä.
Tuskin pk-seudultakaan mutisematta muuttaisiin sairaan lapsen kanssa toiselle puolelle maata hoitoa saamaan.
[/quote]
Ronald järjestää majoituksen! :)
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 12:05"]
[/quote]
Ronald järjestää majoituksen! :)
[/quote]
no jippii, maksaako se myös vanhempien lentomatkat työpaikalle?
[/quote]
Ruuhka-Suomessa (=Helsinkin, Turun ja Tampereen rajaama alue) asuu noin 40% suomalaisista. Oulun läänin JA Lapin läänin koko alueella (maantieteellisesti huomattavasti edellistä aluetta suurempi) sen sijaan asuu vain noin 12% suomalaisista. Näiden lukujen valossa mun mielestä on ainoastaan loogista, että monet erioisemmat palvelut sijoittuvat Etelä-Suomeen ja usein vielä pääkaupunkiseudulle, jonne on parhaat liikenneyhteydet (esim. lähes kaikki junat kulkee Helsinkiin) kaikkialta Suomesta ja jossa on suurin väestöntiheys.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:41"]
Mutta oikeasti, kun kyse sellaisista operaatioista, joita sattuu yhden lapsen kohdalle ehkä kerran elämässä, niin onko etäisyydellä mitään merkitystä? Nuo matkakustannukset kai Kela tms. kuitenkin korvaa.
[/quote]
Kysypä lapselta, joka yhden kerran elämässä on satojen kilometrien päässä vanhemmista. Meiltä löytyy kokemusta, mutta aika paljon pohjoisemmassa olevasta sairaalasta. Yhden hoidon takia olemme käyneet jo muistaakseni 5 kertaa sairaalassa tutkimuksissa, matkaa tulee 320 kilometriä. Eipä Kela ole korvannut vanhempien sieltä töissäkäyntiä.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:41"]
[/quote]
Kysypä lapselta, joka yhden kerran elämässä on satojen kilometrien päässä vanhemmista. Meiltä löytyy kokemusta, mutta aika paljon pohjoisemmassa olevasta sairaalasta. Yhden hoidon takia olemme käyneet jo muistaakseni 5 kertaa sairaalassa tutkimuksissa, matkaa tulee 320 kilometriä. Eipä Kela ole korvannut vanhempien sieltä töissäkäyntiä.
[/quote]
No ei niitä leikkauksia voi kuitenkaan jokaisen kotipaikalla järjestää, suurin osa ihmisistä joutuu joka tapauksessa pois kotoa. Kai se sitten kuitenkin on järkevintä hoitaa niin, että mahdollisimman harva joutuu matkustamaan eli Etelä-Suomessa.
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:18"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:16"]
[quote author="Vierailija" time="12.01.2014 klo 11:10"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ruokatorvi palasina näin esimerkkinä. Usko pois, pohjoisesta kuljetaan Helsingissä vaikeissa tapauksissa.
[/quote]
Ei kai se ole uskonkysymys. Kyllä jostain luulisi löytyvän tilastotietoa montako ruokatorven takia ei ole kyetty hoitamaan Oys:ssa. Eikö voisi vain vastata, montako lähetettä Oysista on edes tällä vuosituhannella tehty Helsinkiin? Onko kymmenen? Onko edes kolme? Onko sitäkään?
Aika hatarilla faktoilla nämä väitteet tuon sairaalan puolesta tuntuvat kulkevan.
[/quote]
Voi nyt hemmetti. Anteeksi ettei ole tilastoja sinulle laittaa, en jaksa etsiä sellaisia. Etsi itse. Sanon myös tuttavalleni, että turhaan ne sieltä Oulusta hänen vauvansa laittoivat Helsinkiin leikkaukseen. Olisivat onnistuneet Oulussakin.
[/quote]