Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua 2020 aiotko auttaa?

Jouluapua on taas...
13.10.2020 |

Kohta alkaa taas tämä vuotuinen kerjuukartan hämmästely.. En usko että kamalan monella on varaa auttaa, kun olemme pandemian kourissa. Miten on aiotko auttaa? Vai oletko hakija?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, että köyhyyteen päätyminen ei ole todellakaan aina omaa syytä tai elämänhallintaongelmista johtuvaa, kuten tällä palstalla usein sanotaan. Myös Joulapua hakevien joukossa on esim. työttömiä.

Suurin osa tänä vuonna työttömäksi jääneistä on kuitenkin ansiopäivärahan piirissä joten ei heillä ole mitään hätää.

Välikommenttina sanottava, että ainakin oma ansiosidonnainen on vain 850 euroa 1800e bruttopalkalla laskettuna ja verojen (verokortti etuutta varten). Vuokra on 500e ja paikkakunnan halvimpia. Koska asumistuki lasketaan bruttotulo mukaan (1000), niin saan asumistukea 70e. Sossusta on haettava lisää, että elää. Että ei se ansiosidonnaisella olo ole välttämättä mitään luksusta ja voi vaatia myös tukia päälle.

Itse aiheeseen. Jos löydän perheen, jossa ei ole tehty 8 lasta sellaisilla väleillä että on mahdollistettu äidin 247 kotona olo ja tarina taustalla jokseenkin aito eikä lahjatoiveet övereitä, niin saatan jotain auttaa jossain muodossa.

Jotain olennaista jätät kyllä kertomatta. Jos kuukauden bruttotulosi on 1000 euroa ja vuokra 500, niin taatusti saat enemmän asumistukea. kuin 70 euroa. Joko et asu yksin tai valehtelet jostain muusta. En kyllä myöskään niele tuota, että 1800 euron tulojen mukaan laskettu ansiosidonnainen on vain 850 euroa. 

Vierailija
122/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan osallistu juhannusapua-tempaukseen? Juhannuksena monelta jää esim. grillattavat lihat ostamatta koska on ollut toivottomuutta ja saamattomuutta. Ei ole mahdollisuus ostaa kuin Poprilli-makkaraa. 

www.juhannusapua.fi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meinasin ilmoittautua avun hakijaksi, mutta en halua tänne räävittäväksi niin ei kehdattu. Meidän talo paloi syyskuun lopussa ja käytännössä kaikki meni. Säästöt ja palkat on menneet ihan perusjuttujen hankkimiseen ja vakuutuksesta ei oo tähän hetkeen iloa. Piti vaan kovettaa itsensä ja sanoa lapsille, että meillä ei oo tänä vuonna varaa kuin aivan siihen perus elämiseen vaadittaviin juttuihin eli lahjaksi ei kannata odottaa ku korkeintaan suklaata ja joulupöydässä ei tuu olemaan kuin just se kinkku ja perunoita. Eniten surettaa, kun lapset on rakastaneet koristella kotia ja kuusen ja ei meillä oo tämä vuonna mitään koristeita tai valoja, kun ne rahat menee kaikkeen tärkeämpään.

Teitä varmaan useampikin auttaisi mielellään.

Siskoni ja hänen perheensä koti paloi vuosia sitten ja apua saivat ihan pyytämättä tutuilta ja tuntemattomilta. Mutta oli se lohdutonta aikaa. Itse olin rippikouluikäinen, mutta kävelin vaatekaapistani siskolle vaatteita.

Vierailija
124/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaivelin. Kiitos autocorrect.

T.124

Vierailija
125/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun joulupuu-keräykseen lahjalla. Neulon hyväntekeväisyyteen.

Vierailija
126/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meinasin ilmoittautua avun hakijaksi, mutta en halua tänne räävittäväksi niin ei kehdattu. Meidän talo paloi syyskuun lopussa ja käytännössä kaikki meni. Säästöt ja palkat on menneet ihan perusjuttujen hankkimiseen ja vakuutuksesta ei oo tähän hetkeen iloa. Piti vaan kovettaa itsensä ja sanoa lapsille, että meillä ei oo tänä vuonna varaa kuin aivan siihen perus elämiseen vaadittaviin juttuihin eli lahjaksi ei kannata odottaa ku korkeintaan suklaata ja joulupöydässä ei tuu olemaan kuin just se kinkku ja perunoita. Eniten surettaa, kun lapset on rakastaneet koristella kotia ja kuusen ja ei meillä oo tämä vuonna mitään koristeita tai valoja, kun ne rahat menee kaikkeen tärkeämpään.

Elän Kelan minimituilla, mutta teidän perhettä avustaisin koska tahansa. Uskallatko mainita paikkakuntaa, josko joku palstailija bongaisi teidät, ja toisi lapsille vähän jouluiloa oven taakse?

Vierailija
127/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan yhtä perhettä, ei tuttuja, heidät "löysin" kun kyselivät kesällä suurempia nappiksia ja sitä kautta vähäsen tutustuin - äiti ollut töissä opiskelujen jälkeen mutta nyt pahasti sairastunut ja paperiviidakon keskellä, isä opiskelee ja käy töissä samaan aikaan - eivät käytännössä saa yhteiskunnan tukia (paitsi varmaan asumistuki ja toki ne lapsilisät) - tulot just yli Tt- perusteiden.

Heillä kolme lasta, joiden näen (etäältä) kasvavan kohti sitä, että hekin ovat veronmaksajia. Koulun käyntiä arvostetaan. Lasten harrastukset yritetään pyörittää ja vähällä pärjätään. Syksyllä isä ja 2 vanhinta keräsivät mustikoita myyntiin (metsän lähellä kun asuvat) jne.

Heille toimitin lähimarketin lahjakortin ja "jotain pientä kivaa" - äiti jo kertoikin miten suunnittelivat rahan käyttävänsä - pieni summa minulle kuulosti "valtavalta" summalta heidän suunnitelmissaan, eli sillä oikeasti (ainakin niin kuvittelen) on merkitystä ja 5lle ihmiselle vähän parempi joulu.

Jouluapuan ja joulupuun kautta minulla vain huonoja kokemuksia ja paha mieli.

Vierailija
128/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autan yhtä perhettä, ei tuttuja, heidät "löysin" kun kyselivät kesällä suurempia nappiksia ja sitä kautta vähäsen tutustuin - äiti ollut töissä opiskelujen jälkeen mutta nyt pahasti sairastunut ja paperiviidakon keskellä, isä opiskelee ja käy töissä samaan aikaan - eivät käytännössä saa yhteiskunnan tukia (paitsi varmaan asumistuki ja toki ne lapsilisät) - tulot just yli Tt- perusteiden.

Heillä kolme lasta, joiden näen (etäältä) kasvavan kohti sitä, että hekin ovat veronmaksajia. Koulun käyntiä arvostetaan. Lasten harrastukset yritetään pyörittää ja vähällä pärjätään. Syksyllä isä ja 2 vanhinta keräsivät mustikoita myyntiin (metsän lähellä kun asuvat) jne.

Heille toimitin lähimarketin lahjakortin ja "jotain pientä kivaa" - äiti jo kertoikin miten suunnittelivat rahan käyttävänsä - pieni summa minulle kuulosti "valtavalta" summalta heidän suunnitelmissaan, eli sillä oikeasti (ainakin niin kuvittelen) on merkitystä ja 5lle ihmiselle vähän parempi joulu.

Jouluapuan ja joulupuun kautta minulla vain huonoja kokemuksia ja paha mieli.

Kun fb-jouluavussa ei seulota avustettavia mitenkään, siellä ei ole köyhimmät vaan holtittomimmat tuhlarit.

Vierailija
129/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei näissä keräyksissä koskaan muisteta pienituloisia yksinäisiä tai vanhuksia? Auttaisin mieluummin heitä.

Vierailija
130/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei näissä keräyksissä koskaan muisteta pienituloisia yksinäisiä tai vanhuksia? Auttaisin mieluummin heitä.

Onhan niitäkin, ainakin paikallisesti.

Ja mikäänhän kai ei estä perustamasta omaa "auta CX-paikkakunnan vähävaraista mummoa" - ryhmää FB ja luonnossakin?

Vierailija
131/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
132/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistun kristillispohjaiseen Operaatio joulun lapsi -keräykseen. Apu menee todella köyhissä oloissa asuville lapsille ulkomaille. Pakettien teko on kivaa. 

Vierailija
133/147 |
26.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistun kristillispohjaiseen Operaatio joulun lapsi -keräykseen. Apu menee todella köyhissä oloissa asuville lapsille ulkomaille. Pakettien teko on kivaa. 

Teetkö myös juhannusapupaketteja?

Vierailija
134/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen näitäkin, kun on oltu vuosia työttömänä tai peräti työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta silti on pitänyt hankkia lisää ja lisää lapsia. Me olisimme halunneet lisää lapsia, mutta nyt ei sitä voida toteutttaa.

Irwinin Ryysyranta kertoo juuri tällaisesta perheestä.

Vierailija
135/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta kun itsekin joulukuun vietän leipäjonossa tai diakoniassa ruokarahaa kerjäten. Ehkä sitten ensivuonna jos on töitä tai paremmat tuet. Ennen olen lahjoittanut eläintensuojeluun sekä joulupataan. Suurin osa avustuksista on kohdistettu köyhille lapsiperheille  joten ei tässä kehtaa yksin mistään jouluapua pyytää.

T: yksinäinen opiskelija.

Vierailija
136/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä lahjoittaa, mutta haluaisin ensin tietää, etteivät perheen vanhemmat tupakoi, kaljoittele/ryypiskele viikottain tai pelaa veikkauksen pelejä/peliautomaatteja tai osteta turhan usein pikaruokaa. Noihin mainittuihin uppoaa nimittäin kuukaudessa sievoinen summa rahaa.

Vierailija
137/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari omakohtaista kokemusta näistä vähäosaisista. Yksi tuli pienen lapsen kanssa vastaan ryysyissä ja pahvisen kahvimukin kanssa kerjäsi 'muutamaa' kolikkoa, että saa lapselle ruokaa. Kulman takana oli kauppa, joten ehdotin, että mennään kauppaan ja ostetaan ruokaa, minä maksan laskun. Osakseni sain haistattelua ja pyynnön painua vi@@uun. Jäin jonkun matkan päähän ja puolen tunnin päästä puiston kulmalle tuli uudehko s60 volvo. Mies nousi autosta, toi ryysyläiselle eväsleivän ja tyhjensi pahvimukin. Ihan organisoitua touhua tuo on.

Toinen tapaus tuli vastaan Hakaniemen torilla, kun olin kävelemässä töihin. Kerjäsi kolikoita ja sanoin, ettei nyt ole. Naureskeli, että setelitkin kelpaa, johon totesin, ettei ole kuin kortti. Kaivoi povitaskustaan kortinlukijan ja sanoi, että korttikin käy. On aikoihin eletty, en muuta sano ja jouluapua ei kyllä heru mihinkään suuntaan.

Vierailija
138/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari omakohtaista kokemusta näistä vähäosaisista. Yksi tuli pienen lapsen kanssa vastaan ryysyissä ja pahvisen kahvimukin kanssa kerjäsi 'muutamaa' kolikkoa, että saa lapselle ruokaa. Kulman takana oli kauppa, joten ehdotin, että mennään kauppaan ja ostetaan ruokaa, minä maksan laskun. Osakseni sain haistattelua ja pyynnön painua vi@@uun. Jäin jonkun matkan päähän ja puolen tunnin päästä puiston kulmalle tuli uudehko s60 volvo. Mies nousi autosta, toi ryysyläiselle eväsleivän ja tyhjensi pahvimukin. Ihan organisoitua touhua tuo on.

Toinen tapaus tuli vastaan Hakaniemen torilla, kun olin kävelemässä töihin. Kerjäsi kolikoita ja sanoin, ettei nyt ole. Naureskeli, että setelitkin kelpaa, johon totesin, ettei ole kuin kortti. Kaivoi povitaskustaan kortinlukijan ja sanoi, että korttikin käy. On aikoihin eletty, en muuta sano ja jouluapua ei kyllä heru mihinkään suuntaan.

Tätä se nykyään on. Kerjääminenkin on jo uravalinta ja organisoitua bussinesta. Kelpaa jo cv:n ainakin täyttämään aukkopaikkoja.

Vierailija
139/147 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en usko näihin keräyksiin. Voi olla että niillä jotain apua saadaan apua tarvitseville. Mutta Suomi monien muiden maiden tavoin on esim. Afrikkaan lähettänyt apua jo 60 luvulta lähtien eikä afrikkalaiset vieläkään osaa itse hoidettua omia asioitaan. Olemme vähän kuin putkimies joka yrittää tukkia vesivuotoa mutta ei korjaa varsinaisesti vikaa.

Valitan mutta uskon että meidän antama apu vain pahentaa ongelmia pitkässä juoksussa.

Sen sijaan uskon yksilölliseen auttamiseen. Eli jos näen huono-osaisen pyytävän rahaa ruokaan vien hänet syömään mutta en anna rahaa.

Vierailija
140/147 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin kyllä lahjoittaa, mutta haluaisin ensin tietää, etteivät perheen vanhemmat tupakoi, kaljoittele/ryypiskele viikottain tai pelaa veikkauksen pelejä/peliautomaatteja tai osteta turhan usein pikaruokaa. Noihin mainittuihin uppoaa nimittäin kuukaudessa sievoinen summa rahaa.

Ei niille säästäväisyys tule mieleenkään kun ei ole koskaan itse tienattu rahojaan. Ainoa ero edellisvuoteen että 8 lapsen pitkäaikaistyöttömät vanhemmat ovat pullauttaneet 9. lapsen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi