Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko oppia juoksemaan siis vain juoksemalla?

Vierailija
09.01.2014 |

Olen ollut aina surkea juoksussa. Hengästyn jo pienestäkin spurtista. Kävellä jaksan kuiten 6-6.5km/h tuosta noin vain, sekä pyöräillä. Eli oisko nyt hengitystekniikassa tms vikaa :/

Jos alan ottamaan pieniä juoksupyrähdyksiä kävelyn ohessa, niin opinko juoksemaan? 

Vai miten juoksu aloitetaan?

Kommentit (92)

Vierailija
1/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotikunnassasi yleisurheilu seuraa, joka mahdollisesti järestäisi juoksukoulua. Ellei niin googella löytyy aika näppärästi vinkkejä juoksu aloittamiseksi.

Vierailija
2/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo vuoroteken kävelyä ja juoksua toimi alkuun hyvin minulla. Sitten vain lisäsin juoksun osuutta. Nyt olen jo juossut puolimaratoneja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen, että pyrit yhteen pitempään lenkkiin per viikko, sitten vaikka kaksi tai kolme lyhyempää. Mieti aikaa, älä matka. Esim. 1 krt 30 min, 2 krt 50 min, 1 krt 2 h.

Vierailija
4/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin mä olen aloittanut. Olen yrittänyt harjoitella juoksua vuosia sitten, mutta silloin mulla oli aivan kamalia lenkkareita ja vedin ihan liian kovaa.

Nyt vanhempana ja viisaampana kävin ensin ostamassa kunnon lenkkarit. Kävelin paljon koiran kanssa, joten ne oli pakko ostaa joka tapauksessa.

Mulle tärkeää on ensin lämmitellä. Siis VÄHINTÄÄN 10 minuuttia reipasta kävelyä ennen kuin kokeilen juosta. Alkuunhan mä juoksin aivan naurettavan lyhkäsiä pätkiä, ei niitä oikein voinut edes sanoa pätkiksi. Tein sen tietenkin jossain muualla kuin keskellä lähiötä, kun olin niin nolona. Päivästä riippuen tein niitä spurtteja 2-10 kertaa lenkin aikana. Pikkuhiljaa huomasin, että jaksan juosta pidempiä matkoja. Teinkin sitten niin, että vähensin kertoja ja yritin juosta pidempään. Sekin toimi. Sitten onnistuin sairastumaan ja se jäi.

Nyt ajattelin aloittaa taas juoksun harjoittelua. Ensin rivakalla kävelyllä ja sitten pikkuhiljaa niitä juoksuja sinne väliin. Mä haaveilen juoksevani kaikki koiranulkoilutus lenkitkin. =)

Muista sitten, että venyttely on todella tärkeää. Mulla alkoi pohkeet särkemään aivan sairaasti, kun en venytellyt. Kävelystäkään ei meinannut tulla mitään. 

Vierailija
5/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin vain juoksemaan,vähän kuin forrest gump. Tosin kilpaurheilu (taitoluistelu) tausta nuoruudesta varmaan vaikutti jotenkin? Ainakin haluan näin uskoa :P Välissä oli 10 vuoden täysin urheilematon jakso ja alkuun jakoin vain tosi lyhyitä matkoja, tyyliin10min, sitten jatkoin kävellen ja hengitystä tasaillen ja taas vähän juoksua jne.

Juokset ehkä alkuun liian lujaa vauhtia jos heti hengästyttää? Koita juosta hiljempaa vauhtia, jos väsähtää->hidasta lisää, jos tuntuu että jaksaa->lisä vauhtia. Spurtata ei kannata kuin vasta vähän ennen kotiovea (ainakin alkuun)

Vierailija
6/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen siis reilu tunnin lenkkejä. Lenkin pituus on 7,5-8km ja tuolla 6-6,5km/h kävelyvauhdilla. Kännykästä olen katsonut ajan+matkan. Pitäisi vissiin hankkia sykemittari juoksua varten. Vai?

Eli jos teen tuon saman lenkin ja välillä otan juoksupyrähdyksiä, niin lisäilen niitä sitten vain tuntemusten mukaan? :D

-ap-

Vierailija
7/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemaan oppii vain juoksemalla. Juoksukoulut sun muut ovat sitten vain tekniikan/harjoitustottumusten hiomista varten. Tietenkin, jos juoksukoulu auttaa löytämään motivaation juoksuharjoittelun alkuun, sinne kannattaa mennä.

Juoksukoulujen opettajat/valmentajat tietenkin kertovat sinulle, että heti alusta asti pitää ottaa kalliita tunteja ja personal trainer -opastusta.

Vierailija
8/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin osaan auttaa, vastaus on voit. Netistä löytyvät ohjeet, toki seuraankin voit mennä.

Tyttäreni toimitti minulle ohjeen, joita noudattamalla hän oppi juoksemaan oikein, nyt hän tekee 10-15 kilometrin lenkkejä. Hän hämmästeli, miten nopeasti ohjeitten mukaan kunto koheni ja juoksu rupesi luistamaan. Minäkin yritin noudattaa ohjeita, mutta olen niin saamaton, etten saanut lopulta  mitään aikaiseksi.

Valitettavasti en muista ohjeen "nimeä". tarkistan illalla ja laitan tänne, kurkkaa, jos vielä kiinnostaa.

Ohjeen pointti on, että juoksua lisätään kävelylenkin lomaa vähän kerrallaan!

Tsemppiä sinulle, voi kun minullakin olisi voimia aloittaa ja vanhat polveni kestäisivät!

Vierailija
9/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kengät hankin kävelyä varten ja vähän juoksuakin silmällä pitäen. Minulla nyt Niken Free lenkkarit on todella kevyet ja aivan mahtavan tuntuiset.

Sitten mietin, millaisia vaatteita kannattaisi käyttää, ettei tule ihan älytön hiki/kylmä? Suositelkaa jotain :) Ja kiitos vinkeistä. Kaikki on kullanarvoisia. Ajattelin tosiaan meinnä tuonne pimeämmille kaduille harjoittelemaan juoksemista, kun tuntuu kanssa vähän nololta, kun on niin onnettoman näköistä räpellystä. Juoksukaveri olis mahtava :D

-ap-

Vierailija
10/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse juoksukoulua ainakaan alussa mihinkään. Harva jaksaa heti juosta hengästymättä, vaikka yrittäisi juosta niin hitaasti kuin pystyy. Oikea taktiikka on tosiaan tehdä aluksi lyhyitä juoksupätkiä kävelylenkin seassa, esim. tyyliin yksi sähkötolpan väli juoksua, viisi kävelyä ja sitten toistetaan samaa. Tällöinkin juoksulenkit tehdään niin hitaasti kuin vain pystytään eli tavoite on juosta hengästymättä lainkaan. (Aluksi se ei kuitenkaan välttämättä onnistu.) Sitten vähitellen kunnon kasvaessa pidennetään juoksupätkiä.

Terv. Kolme puolimaratonia juossut

Vierailija
11/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 13:22"]

Mieti aikaa, älä matka. Esim. 1 krt 30 min, 2 krt 50 min, 1 krt 2 h.

[/quote]

Jos ei oikeasti ole juossut ennen ja hengästyy jo vähästä, niin ei todellakaan voi aloittaa 30 minuutin juoksulla.

Vierailija
12/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.pori.fi/material/attachments/vapaa-aikavirasto/liikunnanohjaus/5twOyf7LV/juoksuohjelma_11vkoa.pdf

Tämän ohjelman jälkeen minä yli 40v ylipainonen mies, joka ei jaksanut juosta sataa metriä, pääsin yöjuoksun helsingissä, 10km, maaliin pysähtymättä ja kävelemättä.

Vierailija
13/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulostin netistä Porin juoksukoulun ja aloin noudattamaan tarkasti. Taustalla juuri se että inhosin juoksua, en osannut juosta. Olin todella huonossa kunnossa. Ekoina päivinä meinasin kuolla jo siihen 2min juoksuun. Mut pidin tiukasti kiinni ohjelmasta. Kehitys oli yllättävän nopea ja nyt tammikuussa juoksen 10km leninkejä ja 5km lenkkejä viikoittain. Todella nautin juoksemisesta. 

Vierailija
14/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tuosta ohjelmasta! Tuota voisi kokeilla :)

-ap-

Vierailija
15/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 jatkaa, 2 yöjuoksua takana, mutta edelleen en vaan tykkää juoksemisesta. Ei iske kaikille, mutta kyllä sitä vähän jaksaa. Mielummin hiihdän ja pyöräilen. Citytriatlon oli kanssa mukava, kun juoksu oli suht. lyhyt.

Vierailija
16/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä päin ap olet, tiä vaikka saisitkin täältä juoksukaverin! Mullekin kelpaisi. :)

Vierailija
17/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä aloitin kans kesällä tuon porin juoksukoulun, mut tyssäsi kuumuuteen (pitäis ostaa muutkin treenivaatteet kuin verkkarit ja t-paita), ja n. 2 viikon kohdalla siihen, että 4 min juoksu tuplaantuikin yhtäkkiä 8 minuuttiin. toi kynnys tuntui sekä henkisesti että fyysisesti todella raskaalta, keräilen rohkeutta että voisin taas aloittaa nollasta :/

Vierailija
18/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksu on tarkoitus aloittaa hitaasti. Parempi sana olisi hölkkääminen. Ei mitään pyrähtelyitä. Se hidas juoksu ei ole reipasta kävelyä kummempaa nopeudeltaan. Siitäkin voi pitää taukoa ja välillä kävellä. Ylämäkeen reipas kävely vastaa ihan tasaisella hölkkäämistä.

Kunnon noustessa voi sitten ottaa pidempiä lenkkejä ja lisätä vauhtia.

Vierailija
19/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä kyselen:

Mikä olisi hyvä sykemittari? Ettei tulisi hutiostosta :)

-ap-

Vierailija
20/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Vantaalta :) Ja juoksukaveri olisi kiva, niin voidaan yhdessä sitten yrittää räpeltää.

-ap-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän