Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko oppia juoksemaan siis vain juoksemalla?

Vierailija
09.01.2014 |

Olen ollut aina surkea juoksussa. Hengästyn jo pienestäkin spurtista. Kävellä jaksan kuiten 6-6.5km/h tuosta noin vain, sekä pyöräillä. Eli oisko nyt hengitystekniikassa tms vikaa :/

Jos alan ottamaan pieniä juoksupyrähdyksiä kävelyn ohessa, niin opinko juoksemaan? 

Vai miten juoksu aloitetaan?

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 17:46"]

Minä kuuntelen juostessani sporttrackerin kautta spotifylla musaa. Hyvin onnistuu!

Nyt vaan ap lenkki-intoa. Olet saanut hyviä neuvoja ;-)

[/quote]

Miten saat toimimaan molemmat? Olen kokeillut ja ei vaan toimi. Luulin, että sport tracker on päällä (pyörii taustalla), mutta ei ollut mitannut sitten lenkkiä ollenkaan :(

Jos saisikin toimimaan, olisi loistavaa!!! 

-ap-

-ap-

Vierailija
42/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 17:46"]

Minä kuuntelen juostessani sporttrackerin kautta spotifylla musaa. Hyvin onnistuu!

Nyt vaan ap lenkki-intoa. Olet saanut hyviä neuvoja ;-)

[/quote]

Miten saat toimimaan molemmat? Olen kokeillut ja ei vaan toimi. Luulin, että sport tracker on päällä (pyörii taustalla), mutta ei ollut mitannut sitten lenkkiä ollenkaan :(

Jos saisikin toimimaan, olisi loistavaa!!! 

-ap-

-ap-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin iPhonessa toimii niin, että pitää ensin laittaa spotify pyörimään, ja sitten vasta avata sports tracker. Muuten se paikannus menee jotenkin sekaisin

Vierailija
44/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös noi freet pitäisi silloin olla pikemminkin terveelliset, jos ne muistuttaa paljasjalkakenkiä? Olen ihan sekaisin näiden juoksukenkähifistelyiden kanssa

Vierailija
45/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varo juoksemasta liian hiljaa. Tulee sellaista tökstöks-askelta joka rikkoo jalat. No, ei ne ihan rikki mene, mutta menee maku juoksemisesta. Pyri sulavaan juoksuun, vaikka alkuun sitten 300 metriä ja sitten 300 kävelyä. Huonokuntoiset kutsuu tätä intervallijuoksemiseksi vähän niin kuin "tähän sopiva esimerkki josta tykkäät", mutta alkuunhan olet huonokuntoinen jolloin tuollainen pyrähtely sopii varsin hyvin.

Sitten kaksi asiaa. Paino nousee. Ensinnäki sulle tulee hirveä nälkä ja sitten syöt. Terveellisesti tai ei mutta syöt. Toisekseen lihakset kun niitä treenataan imee nestettä. Kuin sienet. Ja se neste painaa. Kuukauden juoksun jälkeen painosi nousee 2kg.

Mutta jatkat silti juoksua.

Vierailija
46/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit sykemittarista. Haluatko sellaisen mittarin, mikä mittaa myös matkaa, eikä vain sykettä?

Oma mielipiteeni on, että garminilta löytyy parhaat mittarit. Myös edullisia aloittelijalle ja yksinkertaisia käyttää. Puhelimen Sport tracker ei mittaa oikein ja siinä on aika lailla heittoa. Garminilla on myös netissä helppo ohjelma, mihin voi ladata lenkit ja laskee sinulle valmiiksi, paljon tullut kilometrejä viikossa, kuukaudessa jne... ja kilometrivauhdit.

Kengistä. Freet on toki hyvät, mutta riippuu ihan siitä, millaisia määriä haluat juosta ja mihin tähtäät. Itse en aloittelijana haaveillut niillä juoksemisesta ja aika erikoista, että myyjä niitä myy aloittelijalle ainoiksi juoksutossuiksi. Kokeneemmillekin sanotaan, että niillä pitää aloittaa varovaisesti juoksu, koska äkkiä tulee rasitusvammoja ja marssimurtumia, ellei jalat ole niihin tottuneet.

Mutta mielipiteitä on tietenkin erilaisia ja en kirjoita mitään faktoja, koska joku kuitenkin tulee heti väittämään, että hän on juossut 50 maratonia freellä tuosta noin vain ilman treeniä.

Neutraalit tossut ovat parhaat. Harva tarvitsee oikeasti tukevia pronaatiotuettuja kenkiä, vaikka myyjät niitä myyvät mielellään, koska ne ovat kalliimpia. Seurasin kauhuissani, kuinka kerran eräs intersportin myyjä myi ylipainoiselle miehelle 180 euron asicsin 3000 sarjan tossut koiran ulkoilutukseen.

http://www.juoksija-lehti.fi/?tabid=3006

Täältä löytyy kenkäklinikka, mistä voit tutkia erilaisia juoksutossuja eri tarpeisiin.

Ja muista, että urheiluliikkeiden kenkäpuolen myyjät ovat usein ihan tavallisia ihmisiä, jotka eivät edes harrasta juoksua. Joten kun itse olen kysynyt neutraalia kiertolöysää tossua, myyjä iski brooksin kaikkein tuetuimman mallin käteen :)

Eli ota selvää itse tossuista ensin tai ota joku kokenut kaveri matkaan, joka tietää merkeistä.

Sopuhintaisia perustossuja on esim.

nike pegasus

asics cumulus

new balance 890 (on kyllä hieman epävakaa päkiäosasta)

Niken lunarglide

Myös muilla merkeillä löytyy myös kevyttä harjoitustossua, jos sellaista kaipaat esim. adidaksen adizero-sarjasta

Aloitat lenkit peruskuntoa kasvattaen eli hitaasti. Sen päälle voit sitten pikkuhiljaa rakennella muuta juoksukuntoa. Mutta malttia pitää olla, koska perustukset pitää rakentaa ensin ja siinä menee aikaa, jos haluaa pitempää kehitystä. Moni on juossut itselleen pahoja rasitusvammoja, koska kunnon äkkiä kohotessa on alkanut juosta liian pitkiä lenkkejä ja nostanut viikkokilometrejä liikaa ja vauhteja liikaa. Eli peruskunnon rakentamiseen saat varata ihan rauhassa aikaa, sitten vasta muuta.

Lisäksi älä unohda lihaskuntoa. Keskivartalo kuntoon, lantionseudun lihaksisto kuntoon, jotta juoksuasento pysyy vakaana ja lantio ei keinu. Ja sitten alussa usein tulee penikkavaivaa yms. Siihen auttaa kylmä lenkin jälkeen. Jäädytä kertakäyttömukissa vettä ja lenkin jälkeen sivelet kipeää kohtaa jäällä. Tämä on toimiva kikka, koska jää sulaa sitä mukaa ja kun jäämötikkä alkaa olla sula, on kipeä paikka saanut kylmää tarpeeksi.

Vierailija
47/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilen nyt tuollei vielä, että laitan spotifyn taustalle pyörimään ja sitten sport trackerin. Jospa toimisi. Kiitos vinkeistä :)

Ja sitten teille kyssäri, jotka juoksette talvella/pakkasella. Millaiset vaatteet laitatte päälle? 

-ap-

-ap-

Vierailija
48/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 20:16"]

Kokeilen nyt tuollei vielä, että laitan spotifyn taustalle pyörimään ja sitten sport trackerin. Jospa toimisi. Kiitos vinkeistä :)

Ja sitten teille kyssäri, jotka juoksette talvella/pakkasella. Millaiset vaatteet laitatte päälle? 

-ap-

-ap-

[/quote]

talvella kerrospukeutuminen on tärkeää

vantaalla ei ole niin kylmä, että tarvitsisit mitään erityisvaatteita. Mutta koko hommahan on oikeastaan siitä kiinni, kuinka paljon sinulla on rahaa käyttää harrastukseen.

Eli jos sinulla on rahaa, ostat kunnon teknisen alusasun kalliimmasta päästä, missä on edessä tuulisuojat (usemmankin, että on kierrossa), talvitrikoot ja sitten muutaman teknisen pitkähihaisen paidan ja pari juoksutakkia. Tekniset sukat ja kalleimmat absorver-urheiluliivit.

Jos taas ei ole rahaa niin paljon, prismasta löytyy ihan hyviä (testattu on pakkasilla) kympin teknisiä alusasuja. Myös halvemmat tekniset paidat on hyviä. Voit käyttää myös kylmällä alusalua ja siihen fleecetyylistä teknistä paksumpaa puseroa, jos takkina on kesäjuoksutakki. Jos on esim softshell-takki, riittää ohuemmat paidat alle. Älä osta kosteutta pitäviä, koska silloin hiki jää takin alle ja palelee.

Eli siis takin alle kaksi kerrosta, jopa kolme kylmällä tuulella. Hanskoiksi kelpaa ihan tavalliset hanskat. Pipoja on ihan juoksuun tarkoitettuja, mutta itse käytän buffia ja ohkaista pipoa. Mutta pipoonkin saat tuhlattua melkein satasen, jos haluat.

Stadiumilla oli joku halvempi urheiluvaatemerkki, jota olen ostanut ja on ihan hyvä. Lisäksi hamstraan aina lidlin juoksuvaatteita itselleni, koska ovat todella edullisia ja ihan käyttökelpoisia.

Jos jotain vielä kysyttävää, niin kysy vain.

t. se, joka jo noita kenkämerkkejä sinulle laittoi

Vierailija
49/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

soc on se stadiumin merkki. Edullisempi, kuin niken ja asicsen vaatteet.

Ai niin ja juoksutossuista vielä. Osta numeroa ainakin isommat, kuin normaalikengät, ettei kynnet lähde. Lisäksi esim. puman numeromitoitus juoksutossuissa kulkee ihan omaa rataansa. Minulla on pumasta numeroa pienemmät tossut, kuin nikestä. Adidas on kapelestinen, new balancella löytyy taas kolmea eri lestiä

Vierailija
50/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tuli juoksusta kipeäksi lonkat, tai nyt siis eka elosyysykuun parantelin polvea ja marraskuun alussa hiusmurtuma jalkapöydän päälle.

nyt kävelin eka kilsan, sitten kävelin/hölkkäsin 5km minkä jaksoin ja sitten kävelin taas kilsan kotiin. ei sattunut pohkeisiin/sääriin/reisiin mutta ne lonkat oli useamman päivän kipeät. oon siis kevään ja kesän juossut, mutta en tiedä missä nyt oli vikaa.

ja pari teknistä paitaa ja softshelltakki, sormikkaat, kaksinkertainen trikoopipo. alussa palelee kun ovesta astuu ulos, mutta se helpottaa kun alkaa lämpiämään.

Vierailija
51/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 21:22"]

mulla tuli juoksusta kipeäksi lonkat, tai nyt siis eka elosyysykuun parantelin polvea ja marraskuun alussa hiusmurtuma jalkapöydän päälle.

nyt kävelin eka kilsan, sitten kävelin/hölkkäsin 5km minkä jaksoin ja sitten kävelin taas kilsan kotiin. ei sattunut pohkeisiin/sääriin/reisiin mutta ne lonkat oli useamman päivän kipeät. oon siis kevään ja kesän juossut, mutta en tiedä missä nyt oli vikaa.

ja pari teknistä paitaa ja softshelltakki, sormikkaat, kaksinkertainen trikoopipo. alussa palelee kun ovesta astuu ulos, mutta se helpottaa kun alkaa lämpiämään.

[/quote]

Lonkat on kipeät monista syistä. Mutta laitan tähän jotain ihan perusjuttuja juoksuharrastukseen

-Monesti juoksuasento on ns. istuva, eli takapuoli on pitkällä, kädet viuhtoo tissien edessä ja niskat ovat kenossa. On lähdettävä hakemaan hyvää juoksuasentoa ja siksi juoksu ei riitä pelkäksi liikuntamuodoksi. On treenattava sitä keskivartaloa ja lantion hallintaa. Eli keskimmäinen pakaralihas on ratkaisevassa asennossa. Lisäksi syvät lihaset, joilla saadaan ryhti pysymään hyvänä ja lantio ns. edessä ja askellus rullaamaan lantion alla.

Lonkat ja reiden ulkosyrjä kipeytyy myös heikoista ulkokiertäjistä, koska naisilla askel usein menee sisään päin eli vähän kuin pihtipolvisilla. Se venyttää reiden ulkosyrjän lihaskalvoa ja kipeyttää polven kohdalta ns. ITB-jänteen, mikä tulehtuu. Myös lonkan limapussintulehdukset ovat yllättävän yleisiä ja jopa reisiluun kaulan rasitusmurtumat.

Joten etsi juoksijalehti netistä ja sieltä lihaskuntoharjoittelu ja muistaakseni siellä on venytyksetkin. Tämän lisäksi hommaat ns. foamrollerin, millä alat rullailemaan lihaskalvoja jaloista auki, mikä auttaa moneen kiristykseen. Myös pohkeiden jumeihin ja penikkavaivoihin.

Juoksutekniikkavideoita löytyy esim.

Selailet karhun juoksukoulua, löytyy monia muitakin niksejä. Kirsi Valasti on upea nainen ja hänen videonsa ovat minusta selkeitä ja helppoja oppia.

http://www.juoksija-lehti.fi/

Täältä löydät paljon harjoittelun kohdalta tietoa.

t. se sama, joka on jo pari edellistä juoksu-kenkä-vaateviestiä kirjoittanut

Vierailija
52/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos :) tosiaan mietin että mitä mulla on tässä muuttunut, koska lonkat ei ole aiemmin kipeytyneet vaikka kesällä juoksin pari kertaa viikossa. ehkä mulla on asennossa vikaa, koska saman jalan satutin kahdesti pienen ajan sisällä. pitää alkaa kiinnittää siihen huomiota ja siirtyä vaikka hetkeksi pururadalle ja katsoa miltä seuraavat viikot vaikuttaa

Vierailija
53/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eheei kun kävelemällä. 

Vierailija
54/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 21:48"]

kiitos :) tosiaan mietin että mitä mulla on tässä muuttunut, koska lonkat ei ole aiemmin kipeytyneet vaikka kesällä juoksin pari kertaa viikossa. ehkä mulla on asennossa vikaa, koska saman jalan satutin kahdesti pienen ajan sisällä. pitää alkaa kiinnittää siihen huomiota ja siirtyä vaikka hetkeksi pururadalle ja katsoa miltä seuraavat viikot vaikuttaa

[/quote]

Linkitän sinulle pari pientä treeniä, mitä voit alkaa tekemään, niin saat lantion hallintaan ja keinunnan pois.

Lisäksi tennispallo on erittäin hyvä itsehierontaan. Selälleen makaamaan ja tennispallo pakaran alle ja pyörittelet siinä varovasti. Hieroo kireitä pakaralihaksia.

Juoksijalehden sivulla on myös muistaakseni hyvät venytykset juoksijalle.

Näillä pääset alkuun ja saat ensi kesänä itsellesi elämäsi juoksukesän. Hyviä treenejä sinulle

t. tämä samainen, joka nyt aikansa kuluksi innostui juoksuvinkkejä kirjoittelemaan

Jos tulee vielä kysyttävää, niin vähän aikaa istun tässä koneella vielä

Vierailija
55/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä. Kyllä mä lähden kokeilemaan :D

Multa löytyy kaksi teknistä aluskerrastoa (catmandoo ja toinen taisi olla perus Rukka). öytyy myös fleece välikerrasto. Sitten löytyy ihan perus ohut tuulipuku (veden+tuulenpitävä) ja softshell takki (sekin veden+tuulenpitävä) ja perus ulkoiluhousuja muutamat (ei mitään teknistä materiaalia). 

Sitten tietty perus collareita löytyy iso pino.

Enköhän mä noilla pääse alkuun :D Olen kuitenkin niin rapakunnossa, että kunnon juoksemisen vauhtiin pääsen varmaan vasta kevään korvilla. Että sillon jo riittää kevyempi varustus ;)

Ja mites sitten ne kengät talvella? Onko teillä kengissä nastat? Mietin tuota juoksemista liukkaammilla keleillä. Että pitääkö se kokonaan unohtaa?

Nyt jos koskaan tarttisin jonkun potkimaan persuuksille ja auttamaan alkuun. Teistä ollu kyllä suuri apu. Tulen raportoimaan, miten sujuu. Maanantaina aloitan tuon rääkin sitten. Hitaasti, mutta varmasti.

Niin ja kävin tänään tosiana Stadiumilla ja kattelin noita SOC merkkisiä juoksuvaatteita. Oli tosi edullisia. Mutta jätin vielä ostamatta. Mutta juoksupipon ostin :D 

-ap-

Vierailija
56/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 21:58"]

Kiitos vinkeistä. Kyllä mä lähden kokeilemaan :D

Multa löytyy kaksi teknistä aluskerrastoa (catmandoo ja toinen taisi olla perus Rukka). öytyy myös fleece välikerrasto. Sitten löytyy ihan perus ohut tuulipuku (veden+tuulenpitävä) ja softshell takki (sekin veden+tuulenpitävä) ja perus ulkoiluhousuja muutamat (ei mitään teknistä materiaalia). 

Sitten tietty perus collareita löytyy iso pino.

Enköhän mä noilla pääse alkuun :D Olen kuitenkin niin rapakunnossa, että kunnon juoksemisen vauhtiin pääsen varmaan vasta kevään korvilla. Että sillon jo riittää kevyempi varustus ;)

Ja mites sitten ne kengät talvella? Onko teillä kengissä nastat? Mietin tuota juoksemista liukkaammilla keleillä. Että pitääkö se kokonaan unohtaa?

Nyt jos koskaan tarttisin jonkun potkimaan persuuksille ja auttamaan alkuun. Teistä ollu kyllä suuri apu. Tulen raportoimaan, miten sujuu. Maanantaina aloitan tuon rääkin sitten. Hitaasti, mutta varmasti.

Niin ja kävin tänään tosiana Stadiumilla ja kattelin noita SOC merkkisiä juoksuvaatteita. Oli tosi edullisia. Mutta jätin vielä ostamatta. Mutta juoksupipon ostin :D 

-ap-

[/quote]

Uskoisin, että nastat on hyvät, jos on liukasta. Mutta toisaalta voi olla niin vähän aikaa talvikelejä, että saattaa olla turha ostos. Mutta liukkaalla ovat kyllä aika ehdottomat. Jos on luminen talvi, niin aurattu ja hyvin tamppautunut pyörätie ei nastoja tarvitse. Onko sinulla talvella mahdollisuutta juosta jossain salilla matolla tai jossain urheiluhallissa.

Ja sinulla on hyvä asenne, että et hae pikakuntoa vaan rakennat ihan rauhassa peruskunnon itsellesi, minkä päälle voit rakentaa vauhtia. Alussa tosiaan on kaksi eri tapaa aloitella juoksu. Joko juoksu/kävely tai sitten ihan hidas hissuttelu. Kumpi sopii paremmin, on itse päätettävä. Mutta esim. 10 minsaa hölkkää, minsa kävelyä on yksi hyvä tyyli. Kävelyn aikana jalat ehtii palautua ja näin saat pikkuhiljaa lenkkiin pituutta. Alussa ja lopussa kuitenkin kävele. Alussa verkat ja lopussa palauttelu. Tämän vuoksi.

Galloway esimerkiksi ohjaa kokeneempiakin juoksijoita maratonohjelmallaan, missä on juuri tämä 10 minuuttia juoksua, minuutti kävelyä. Eli jos joku sinulle sanoo, että miksi kävelet kesken lenkit, sanot asiantuntevalla äänellä, että "treenaan Gallowayn metodilla" :)

Vuoden päästä olet jo ihan toisessa tilanteessa ja olet jo kokenut juoksija.

Vierailija
57/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita vastauksia lukematta voin omasta puolestani sanoa, että itselläni ainakin auttaa musiikki todella paljon. Jos ap siis pidät jostain nopeatempoisesta musiikista (juoksun tahti tietysti paras tempo, ainakin minulle), kunnon kuulokkeet päähän ja menoksi! Itsekin olen lähtökohtaisesti todella huono juoksija, ja teen lyhyitä lenkkejä (n. 2km), mutta ilman musiikkia en varmaan tekisi sitäkään.

Vierailija
58/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kokeilla tuota juoksu-kävely metodia. Eli hölkkään hissuksiin sen aikaa, kun tuntuu hyvältä ja jaksan ja sitten taas kävelen välissä.

Ja tosiaan sitä sykemittaria ajattelin juuri sen takia, että voisin mittailla matkoja. Olisihan se kiva jotenkin seurata, miten on edistynyt. Ja tosiaan kauan jaksanut milläkin kerralla juosta. Vai menenkö vain näppituntumalla? Juoksen samaa reittiä ja seuraan, pääsenkö pidemmälle, kun edellsiellä kerralla? :D

Nään itseni jo sielun silmin naama punaisena puuskuttamassa tuolla. Oi ai kamala. Mutta haluan oppia juoksemaan, olin sitten miten huvittava näky tahansa ;) Tsempatkaa sitten, jos näette minut tuolla ulkona. 

-ap-

Vierailija
59/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksemaan oppii vain juoksemalla.

Aloita ihan reippaalla kävelyllä. Et tarvitse aluksi noita spurtteja mihinkään.

Kun olet muutaman lenkin rivakasti kävellyt, aloita HIDAS hölkkä pikkuhiljaa. Juokset vaikka 100 askelta ja sitten taas kävelyä. Seuraavalla lenkkikerralla 200 askelta ja tauko tai 3 lampunväliä...mitä vaan, itse päätät miten "lasket". Pääasia on että aloitat hitaasti. Pikkuhiljaa hengitystekniikka muotoutuu oikeaksi ja huomaat jaksavasi juosta aina vaan pidempiä matkoja. Itse en ole koskaan omistanut sykemittaria ja juossut olen melko paljon. Nyt olen päästänyt itseni rapistumaan ja lenkkarit ei ole olleet jalassa moneen kuukauteen :/.

Todella tärkeää on myös kunnon kengät. KUNNON juoksutossuja et saa tarjoustalosta kahdellakympillä. Niihin kannattaa satsata, ne maksavat itsensä kyllä käytössä takaisin.

Älä missään nimessä lähde juoksemaan millään verkkareilla, HERRAJESTAS :D!!

Kunnon tekniset housut. Itse olen kokenut parhaimmiksi juoksutrikoot jotka menee ihoa vasten. Lenkin alussa on aina hiukan kylmä. Pukeudu niin. Juostessa tulee hiki ja jos olet tumpannut itsesi eskimoksi, on juokseminen tuskaa.

Vierailija
60/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on ollut askelmittari. Sen laitan päälle kun lähden lenkille. Näyttää askeleet, kulutetut kalorit, ajan yms. Musiikki on ihan ehdoton juostessa. Auttanut ainakin minua todella hyvin. Kunnon techno kun raikaa kuulokkeista, askeleita vain tulee :))

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi