Voinko oppia juoksemaan siis vain juoksemalla?
Olen ollut aina surkea juoksussa. Hengästyn jo pienestäkin spurtista. Kävellä jaksan kuiten 6-6.5km/h tuosta noin vain, sekä pyöräillä. Eli oisko nyt hengitystekniikassa tms vikaa :/
Jos alan ottamaan pieniä juoksupyrähdyksiä kävelyn ohessa, niin opinko juoksemaan?
Vai miten juoksu aloitetaan?
Kommentit (92)
No haluaisin sykemittarin, koska en omista mitään dgitaalista kelloa tms, josta katson aikaa. Ja kännykällä kuuntelen musiikkia, niin aika hankala siitä seurata. Kokeiltu on. Ja samahan se on se sykemittari ostaa, kun joku kellontapainen pitää hankkia kuitenkin :) Täytyypä katsoa urheiluliikkeitä noita merkkejä.
.-ap-
Älä nyt todellakaan lähde niillä Niken free kengillä juoksemaan. Jos et ole ennen juossut, niin voi olla jalat aika kipeät, koska ne ei todellakaan ole kovin tukevat. Itse aloitin juoksemisen kerrasta, koko elämäni olin inhonnut juoksua. Juoksin siis ekalla kerralla töölönlahden ympäri kerran. Naama oli tulipunanen eikä henki meinannut kulkea, mutta juoksin silti. Ei sun tietenkään tarvii niin tehdä, mutta omatoimisestikin voi oppia juoksemaan. Viime keväänä juoksi ekan puolikkaan.
Siis miksi en lähtisi niillä kengillä juoksemaan? Olen käyttänyt niitä paljon ja ovat mahtavat jalassa. Ja myyjä suositteli niitä juoksuun minulle aikoinaan. Kun kerroin, että kävelyä varten kengät ja jossain vaiheessa juoksuakin varten. Eivät ole se pehmein malli, vaan vähän jäykempi malli ( 4.0 V3)
-ap-
Nykyihmisillä pittää olla pottakoulu, unikoulu, juoksukoulu. Ei, nykyihminen ei opi luonnollista asiaa ilman koulua
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 14:59"]
No haluaisin sykemittarin, koska en omista mitään dgitaalista kelloa tms, josta katson aikaa. Ja kännykällä kuuntelen musiikkia, niin aika hankala siitä seurata. Kokeiltu on. Ja samahan se on se sykemittari ostaa, kun joku kellontapainen pitää hankkia kuitenkin :) Täytyypä katsoa urheiluliikkeitä noita merkkejä.
.-ap-
[/quote]
älypuhelimelle saa vitosella sellasen olkapidikkeen, mistä voit käytellä sitä juostessa. älä unohda sports trackeria :)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:15"]
Siis miksi en lähtisi niillä kengillä juoksemaan? Olen käyttänyt niitä paljon ja ovat mahtavat jalassa. Ja myyjä suositteli niitä juoksuun minulle aikoinaan. Kun kerroin, että kävelyä varten kengät ja jossain vaiheessa juoksuakin varten. Eivät ole se pehmein malli, vaan vähän jäykempi malli ( 4.0 V3)
-ap-
[/quote]
En ole se, joka sinulle Freestä varoitteli, mutta minulla on kyllä vähän sama kokemus kuin hänellä. Minulla on sekä täysvaimennetut kengät että Nike Freet, ja sellainen kokemus on, että vaikka Freet ovat todella ihanat jalassa, ne vaativat jalalta aika paljon juostessa. Vastaavat paljasjalkakenkiä (tai eivät oikeasti vastaa, mutta joissain kaupoissa myydään barefoot running -kenkinä). Kivet tuntuvat juostessa jalkapohjan alla ihan eri tavalla kuin kävellessä, jalkapöydän lihakset joutuvat enemmän töihin jne. Ja vaikka minäkin olin niillä täysvaimennetuilla lenkkareilla tottunut juoksemaan, niin ekan Free-lenkin jälkeen oli jalat eri tavalla kipeät. Askel muuttuu hieman erilaiseksi.
Toki voit alkaa juoksemaan niillä heti alusta kun vain otat huomioon, ettei niillä juosta mitään kantapää edellä -juoksua vaan hieman enemmän koko jalkapohja / päkiä -painotteista juoksua. Ja varmasti voit saada säären etuosan kipeäksi, älä säikähdä sitä. Toki jollain toisella voi olla erilainen kokemus, mutta tämä oli minun kokemukseni Nike Freestä. Joista tykkään edelleen kuin hullu puurosta, niin juostessa kuin kävellessäkin.
No minä ainakin aloitan noilla lenkakreilla, kun jalkani ovat niihin jo tottuneet. Alussa tuli jalat kipeiksi, kun ne otti käyttöön. Siitä myyjä varoittelikin. Että hitaasti totuttelin. Ja jos nyt jalat ei kestä juoksemista noilla, niin marssin kauppaan. Jos ja kun juoksusta nyt innostun ja opin juoksemaan :D . Hulluahan se olisi ostaa kaappiin nyt kalliit juoksukengät, jos ei niille ole käyttöä.
Mutta tulevaa varten voisin ottaa sitten vinkkejä, mitkä olisi hyvät juoksukengät? Merkkejä nyt lähinnä :)
-ap-
Kevyet vaatteet ovat homman A ja O. Trikoot, urheilupaita, ohut takki. Ei verkkareita! Alkuun saa olla vähän kylmä.
Niin ja minä kuuntelen musiikkia kännykällä Spotifyn kautta. Samaan aikaan en voi käyttää Sport Trackeriä. Kokeiltu on. Siksi mietin tuota sykemittaria tms.
-ap-
Liian hyvin vaimentavilla ja jalkaa tukevilla kengillä on se huono puoli, että silloin monet jalan pienet lihakset eivät kehity. Huonommin tukevilla kengillä päkiävoittoisesti juosten jalka joutuu työskentelemään enemmän ja jalan lihakset kehittyvät monipuolisemmin. Vaikka alussa jalka tietysti kipeytyy enemmän, itse pidän tätä enimmäkseen positiivisena ilmiönä. Jalan pikkulihasten vahvistuminen on itselläni auttanut jalkakipuihin, joista kärsin ennen juoksuharrastuksen aloittamista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 16:05"]
Liian hyvin vaimentavilla ja jalkaa tukevilla kengillä on se huono puoli, että silloin monet jalan pienet lihakset eivät kehity. Huonommin tukevilla kengillä päkiävoittoisesti juosten jalka joutuu työskentelemään enemmän ja jalan lihakset kehittyvät monipuolisemmin. Vaikka alussa jalka tietysti kipeytyy enemmän, itse pidän tätä enimmäkseen positiivisena ilmiönä. Jalan pikkulihasten vahvistuminen on itselläni auttanut jalkakipuihin, joista kärsin ennen juoksuharrastuksen aloittamista.
[/quote]
Minä olen kuullut samaa :) Siksi ostin nuo Niken Freet. Ja kokeilemallahan se selviää tosiaan. Kävelyyn ovat olleet mitä parhaimmat. Jos ei nyt juoksuun sovellu, hankin toiset kengät sitten juoksua varten.
Niitä Nike Freen pehmeimpiä malleja sovittaessa tuntui kyllä, kun olisi uimatossuilla kävellyt ja kävi mielessä tuo jalkojen kipeytyminen. Niillä en kyllä ihan heti lähtisi juoksemaan.
-ap-
Ap, juoskutekniikkaa ja samalla lihaskuntoa voit parantaa helpsoti lenkin yhteydessä tekemällä esim hiihtohyppelyä. Askelkyykkyhyppelyksi kutsutaan, TUo mukavasti lisätehoa lenkkiin.
Minä kuuntelen juostessani sporttrackerin kautta spotifylla musaa. Hyvin onnistuu!
Nyt vaan ap lenkki-intoa. Olet saanut hyviä neuvoja ;-)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 17:46"]
Minä kuuntelen juostessani sporttrackerin kautta spotifylla musaa. Hyvin onnistuu!
[/quote]
Miten saat toimimaan molemmat? Olen kokeillut ja ei vaan toimi. Luulin, että sport tracker on päällä (pyörii taustalla), mutta ei ollut mitannut sitten lenkkiä ollenkaan :(
Jos saisikin toimimaan, olisi loistavaa!!!
-ap-
-ap-
[/quote]
Miten saat toimimaan molemmat? Olen kokeillut ja ei vaan toimi. Luulin, että sport tracker on päällä (pyörii taustalla), mutta ei ollut mitannut sitten lenkkiä ollenkaan :(
-ap-
-ap-
[/quote]
-ap-
-ap-
[/quote]
-ap-
-ap-
[/quote]
-ap-
-ap-
[/quote]
-ap-
-ap-
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 14:16"]
Ja sitten vielä kyselen:
Mikä olisi hyvä sykemittari? Ettei tulisi hutiostosta :)
-ap-
[/quote]
Polar, Suunto ja Garmin ovat luotettavia merkkejä. Et kuitenkaan tarvitse mitenkään välttämättä sykemittaria alkuun. Suosittelen, että treenaat ainakin niin pitkään, että jaksat juosta 4 km hengästymättä. Siinä vaiheessa voit sitten miettiä, tarvitsetko oikeasti sykemeittaria.
11