Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko oppia juoksemaan siis vain juoksemalla?

Vierailija
09.01.2014 |

Olen ollut aina surkea juoksussa. Hengästyn jo pienestäkin spurtista. Kävellä jaksan kuiten 6-6.5km/h tuosta noin vain, sekä pyöräillä. Eli oisko nyt hengitystekniikassa tms vikaa :/

Jos alan ottamaan pieniä juoksupyrähdyksiä kävelyn ohessa, niin opinko juoksemaan? 

Vai miten juoksu aloitetaan?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikkaahan ei vain juoksemalla opi. Itsekin juossut vuosia ihan höpöhöpö tekniikalla kunnes sain ammattilaisen vinkit tuohon juoksemiseen. Netistä löytyy ihan hyvin vinkkejä juoksitekniikkaan, googlailemaan vaan :)

Vierailija
62/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Innostuin lukemaan ohjeita juoksemisen aloittamiseen. Tosi kivasti kerrankin joku neuvoo kaikki kengistä, venyttelyistä, muiden lihaksien treenaamisesta yms. ISO KIITOS!

Se vain jäi vaivaamaan, että mitä vikaa on verkkareissa? Minulla on tekniset verkkarit ollut käytössä kävelylenkeillä ja kuivuvat ihan hetkessä (joskus joutunut kaatosateeseen). Miksi pitäisi olla trikoot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä vain. On ilo ollaavuksi, vaikka alapeukkuja oli neuvoihin tullut. Verkkarit onihan hyvät. Verkkareilla juoksin ekat 5 vuotta ja ihan hyvin kelpasivat. Vasta myöhemmintuli eteen trikouden ja kompressiosäärystimienostot. Ja oikeasti, ilmanniitäkin voi juosta.

Vierailija
64/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Runtastic appsin olen ladannut kännyyni, se kertoo keskimääräisen nopeuden eri kohdissa, ylämäet, keskimääräisen kalorikulutuksen, lenkin pituuden, näyttää kartalta missä olin yms. Ilmainen. :) sen kanssa voi kuunnella musiikkia myös. Kesken reissun se huutelee kuinka pitkän matkan olen jo juossut.

Vierailija
65/92 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä vinkkejä. Olen puoli vuotta juoksennellut enempi ja vähempi aktiivisesti, flunssat on valitettavasti vaivailleet ja joudun aloittamaan kuntopohjan rakentelun melko alusta. Vinkit auttavat muakin vaikka hyvät lenkkarit ja trikoot jo löytyykin :)

mun haasteena onkin saada musiikki mukaan. Tähän asti olen kokenut sen häiritsevänä tekijänä, keskittyminen on mennyt hengitykseen ja tekniikan ylläpitoon ;)

Vierailija
66/92 |
11.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys.

Tänään kokeilumielessä testasin, miten juoksu sujuu. Olin lasten kanssa ulkoilemassa ja päällä oli kaikkea muuta, kun juoksua varten hyvät vaatteet (eli toppavaatteet ja vaelluskengät).

Testasin lähinnä, kuinka pitkä matka tuo 2min juoksu on minun juoksuvauhdillani ja yllätys oli suuri :D Sellaiset 250m (4-5 valotolpan väliä). Matka tuntui ikuisuuksia pitkältä. Mutta hyvin jaksoin juosta ja olen perhanan ylpeä itsestäni!! Enkä edes hengästynyt.

Juoksin kaiken kaikkiaan 3x2min, 790m. Tästä se alkaa. 

-ap-

Vierailija
67/92 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tänne päivittelen mielelläni. Seuraava tavoite on se 5km. Sen kun jaksan juosta, niin seuraavaksi tähtään siihen 10km. Haluan nimittäin vielä joskus juosta naisten kympin ;) 

-ap-

Vierailija
68/92 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, laitan sivun sivuhistoriaan ja käyn välillä katsomassa. Ja jos sinulla on kysyttävää, niin vastaan mielelläni. Naisten kympin juokse ei vielä tänä keväänä, mutta ensi keväänä ihan hyvin. 

Jos kiinnostaa juoksusta enemmän rupatella, voimme tehdä vaikka anonyymit osoitteet ja voit kysellä sitäkin kautta.

Juuri noista kenkien merkeistä, tukiliikkeiden merkityksestä, rasitusvammojen välttämisestä,ravinnosta yms. 

t. se linkittäjä ja neuvoja

Vierailija
69/92 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai korjaan, että voit olla jo naistenkymppikunnossa jo tänä keväänä, jos maltillisesti treenailet nyt kevään ja et laita itsellesi aikatavoitetta, vaan pelkän läpipääsyn. Naistenkympinhän voi mennä kävellen tai sitten niin, että juoksee ja välillä kävelee. Tunnelmahan tuollaisissa juoksutapahtumissa on äärettömän motivoiva ja tuo onnistumisen tunteen.

Joten voit ihan rohkeasti huhtikuussa katsoa kuntoasi ja miettiä, että joko sittenkin naisten kympille.

t. linkittä......:)

Vierailija
70/92 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäslaisia housuja pidätte kylmällä säällä juoksulenkillä?

Vierailija
71/92 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla aika hyvä pohjakunto on. Päivittäin teen pitkiä kävelylenkkejä lasten kanssa ja  sitten pyöräilen aika paljon. Yhteen aikaan kävin paljon spinningissä. Nyt en olekaan käynyt, kun muutimme sellaiselle alueelle, jossa sali ei ihan lähellä. Niin ja on minullakin vielä raskauskiloja jäljellä. Pitäisi saada muutama kilo pois, mutta eiköhän ne tässä sula. 

-ap-

Vierailija
72/92 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitos pakaravinkeistä. Ihan samanlaista peffaa en halua, kun Kim Kardashianilla, mutta voisihan tämä perä olla vähän kiinteämpi ;) 

-ap-

Vierailija
73/92 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sujuu jo 4km juoksu ilman taukoja aika kivasti :) Keskivauhti 6:55. Pakkanen verotti sen verran, että piti kääntyä kotiin, kun takapuoli jäätyi :D Olisin jaksanut juosta sen 5km. Mutta ehtiihän tässä.

Villa-alushousut vois olla hyvät :D Vai oisko jollain jotain muita ideoita, millä saisi pakarat pysymään lämpöisinä? ;)

-ap-

Vierailija
74/92 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Shorsit housujen alle

Vierailija
75/92 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervehdys.

Olen yrittänyt hlkätä lyhyitä matkoja suht rauhallisesti. Toinen jalkani kuitenkin on nyt kipeytynyt. Juurikin tuosta säären etuosasta. Kävellessä ei satu, mutta jos yritänkin juosta/kävellä reippaasti, niin sattuu. 

Ja sinulle, joka varoittelit kengistäni, niin kävin ostamassa toisenlaiset lenkkarit sitten kuitenkin. 

Eli.. mitäs tämä kipu voisi olla ja miten olisi järkevä nyt toimia? Onko ihan puhdasta tottumattomuutta ja siitä johtuvaa lihaskipua vai voiko olla pahempaa? Pitäskö käydä näyttämässä lääkärille?

Kipu tuntuu säären sisäsivulla, välillä pohkeessa ja välillä nilkassa. Hirmu vaikea paikantaa. Ulospäin jalka ei ole punainen eikä turvoksissa. 

Kiitos asiallisista vastauksista.

-ap-

Vierailija
76/92 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, etsin sivuhistoriasta tämän ketjun ja katselin kuulumisia. Sullahan menee loistavasti, kun vitosen lenkkejä jo juokset. Et todellakaan ole huonokuntoinen. Rispektit sulle.

Ja säärestä. Tuo on uskoakseni ihan tottumattomuutta eli alkupenikkaa. Kun lihasta käyttää, se turpoaa tai kasvaa ja kinnaa lihaskalvossa. Jos väkisin sen kanssa juoksee, se saattaa tulehtua ja tulla luukalvon tulehduskin.

Hoitona sinulle neuvon venytyksiä pohkeisiin. Eli ne perusvenytykset, tiedät varmaan, Mutta venyttele myös sääret edestä. Laitan linkin kuvasta, ymmärrät paremmin, mitä tarkoitan http://www.terveysverkko.fi/wp-content/uploads/2012/12/venyttely_12.png

Lisäksi suosittelen sinulle tuota foamrolleria. Googlaile sen käyttöä ja youtubelta löydät hyviä neuvoja. en ala niitä nyt erikseen linkittämään.

Älä juokse siis alussa joka päivä.

Kipeisiin kohtiin voit sivella kylmää. Eli jäädytät pahvisissa kertakäyttömukeissa vettä pakasteessa. Sillä sivelet lenkkien jälkeen ja muutenkin kipeää kohtaa. Jää sulaa koko ajan ja periaattessa sen ajan, kun jää kestää, on hyvä viilentää kipeää kohtaa. Näpsäkkä keino.

Kun pääset uudelleen aloittelemaan, voi aivan hyvin pitää kävelytaukoja välissä, jalat palautuu nopeampaa lenkistä, mutta näin pystyt menemään pidempiä lenkkejä ja peruskunto kasvaa paremmin.

Hyviä lenkkejä sinulle

t. tuo linkittäjäneuvoja

Vierailija
77/92 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:10"]

Älä nyt todellakaan lähde niillä Niken free kengillä juoksemaan. Jos et ole ennen juossut, niin voi olla jalat aika kipeät, koska ne ei todellakaan ole kovin tukevat. Itse aloitin juoksemisen kerrasta, koko elämäni olin inhonnut juoksua. Juoksin siis ekalla kerralla töölönlahden ympäri kerran. Naama oli tulipunanen eikä henki meinannut kulkea, mutta juoksin silti. Ei sun tietenkään tarvii niin tehdä, mutta omatoimisestikin voi oppia juoksemaan. Viime keväänä juoksi ekan puolikkaan.

[/quote]

Niillä vaan matkaan! Itse juoksen maratonit ja siis myös harjoittelun Nike Free 3.0 -mallilla ja jalat kiittävät.

Vierailija
78/92 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huippua että löysin tän ketjun! Nimittäin itsekin yritän oppia juoksemaan. Koskaan en ole mikään juoksija ollut ja koulun juoksutesteissä aina surkein. Kaikessa ei voi olla hyvä ;) Porin juoksukoulu vaikuttaa sellaiselta, jota yritän kokeilla. Harmikseni nyrjäytin nilkkani ja lääkäri sanoi että ainakin 3 viikkoa ilman juoksua, jonka jälkeen voi kevyesti kokeilla :/ Mahtavia tuloksia ap, tsemppiä!! :)

Vierailija
79/92 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve taas!

Tässä on jalkaa paranneltu ja flunssankin ehdin sairastaa. Vähän meni takapakkia, mutta eipä tuo haittaa :) Nyt olen vuoropäivinä juossut ja kävellyt sekä pitänyt välipäiviä. Kunto noussut kohisten ja pää kestäisi juosta sen 5km tuosta vain, mutta jalka ei. Joten sen mukaan mennään.

Innostuin juoksun ohella laittamaan ruokavalionkin kuntoon ja tiputtamaan painoa. Vielä olisi makkaroita sulatettavana, mutta aivan mahtava fiilis, kun kunto nousee ja makkarat sulaa.

Oikein odotan, että kevät tulee ja lumet sulaa. Nyt tiet olleet  niin jäisiä, että juoksu hitaanlaista. Nastalenkakreita en viitsinyt täksi talveksi hankkia. Jos sitten ensi talveksi :)

-ap-

Vierailija
80/92 |
22.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä juoksemisessakin oikea tekniikka auttaa. Hyppynarulla hyppelellyä. Muita vinkkejä: http://tinyurl.com/kuntoon2014

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän