Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittavatko teidän miehet oikeasti oma-aloitteisesti ruokaa?

Vierailija
09.01.2014 |

Oma-aloitteisuudella tarkoitan sitä, että mies ehdottaa mitä syötäisiin, käy kaupassa ja tekee ruuan itse alusta loppuun? Työkaveri jotain mainitsi, että mies laittaa tiettyinä päivinä sapuskat valmiiksi koko perheelle, kun pääsee aikaisemmin töistä. Onko näitä tapauksia enemmänkin, tuli ihan kade mieli. Oma mies osaa pyytäessä tehdä yksittäisiä hommia kuten kuoria perunat tai ruskistaa jauhelihan ja lisätä siihen valmiin pataseoksen. Muttei kyllä ikinä muuten puutu arkiruokailuun. Kesäisin ja vieraille kyllä grillaa lihat ja makkarat. Muuten se olen aina ja ikuisesti minä, joka suunnittelen mitä syödään ja valmistan ruuat. Mies ja lapset tulevat pöytään kun kymmenennen kerran pyydän ja siinä se. Saisko asiaan muutosta jotenkin vai antaako olla? Vinkkejä?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 ja 24 on siis sama kirjoittaja.

Vierailija
62/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 10:53"] Saisko asiaan muutosta jotenkin vai antaako olla? Vinkkejä?

[/quote]Miestä vaihtaen.

Itse otin tuon taidon huomioon jo parinvalintavaiheessa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on suorastaan innostunut ruoanlaitosta. Ex-vaimonsa ei antanut laittaa ruokaa, koska porkkanatkin mies tietenkin pilkkoi väärin (samaa valittaa lapsetkin) ja kaikesta valitettiin. Myös tietenkin sitten siitä, kun ei auta...

Pikku hiljaa olen rohkaissut miestä ruoanlaittoon ja nykyään käy kaupasta lähtien ainekset ja suunnittelee mitä voisi laittaa.

Hyvä näin.

Ja tuosta kulttuurista, olen itse maalta kotoisin ja kyllä meillä ainakin kotona, naapureilla kuin kavereiden luona myös isät/isännät osallistui ruoanlaittoon. Ei ollut mitään tiettyä sääntöä vaan töitä yleensä kyllä riitti kaikille perheenjäsenille, että jokaisen oli pakko osallistua elämiseen lapsia myöten (puintiaikaan esim. lapset tekivät ruoat, jotta vanhemmat sai hoitaa talon töitä) eikä siitä kukaan edes tajunnut mukista.

Vierailija
64/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus 65:lle.

Asummne kerrostalossa Helsingissä, meillä on kolme lasta ja kaksi kissaa. 

Työnjako on mennyt luontevasti. Niinkuin sanoin, tykkään ruuanlaitosta. Mies tykkää siivota ja on siinä paljon parempi kuin minä. Siivoaa joka viikko. Kerran kuussa käy siivooja. 

Tykkään pyykkihommista. Kun lapset olivat pieniä pyykin lajittelu, ripustaminen, plokkaaminen jne oli mun omaa aikaa, jolloin ehdin ajatella (pyykkihommathan on aika mekaanista tekemistä). Tiskikoneen täyttämistä ja tyhjentömistä emme koskaan ole pitäneet minään hommana edes. Puhtaat astiat laitetamn kaappiin, likaiset koneeseen.

Ehkä on syytä mainita, että mieheni ja minä olimme asuneet yksin omissa talouksissamme ennenkuin muutimme yhteen. Kumipikin meistä osasi hoitaa kodin. Food for thought maybe?

Vierailija
65/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä päätämme mitä söisimme ja Mieheni käy kaupassa ja kokkaillaan yhdessä, minusta se on hauskaa ja kivaa yhteistä tekemistä, mieheni tykkää kokata ja minähän se taannoin hänet opetinkin ruokaa laittamaan :)

Vierailija
66/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:11"]

Laittaa kun ehtii, eli minä pääsääntöisesti viikolla, mies hoitaa yleensä viikonloppuisin aamupalat ja teke silloin ruokaakin tai kokataan yhdessä jotain erikoisempaa. Mies on mulle alun alkaen ruonalaiton alkeet opettanut, en yhteen muuttaessa osannut kuin keittää veden pohjaan :) Nykyään olen jo parempi kokki. Miehen vastuulla on kesäsisin yleensä grillaus ja me tehdään ainakin päivän yksi ruoka grillissä.

[/quote]

Tämän kirjoittaja kommentoi, että asutaan okt:ssa ja loma-asuntokin löytyy ja nurmikonleikkuuta ja lumitöitä tekee meillä kaikki, remppahommia on aika pitkälti ulkoistettu ja jotain hommeleita tekee mies tai tehdään yhdessä. Siivoukseen osallistuu myös sekalainen seurakunta :)

Vierailija
67/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

82 on 31. 

Vierailija
68/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sellainen työnjako että ruoka-asiat kuuluvat miehelle. Minulla on niissä lähinnä avustava rooli.

Vierailija
69/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies laittaa ruokaa, muuten on nalka... erityisesti siis silloin kun on tullut kotiin aiemmin tai hanella on nalka aiemmin ja puuhaan muuta. mutta on kovin tyytyvainen kun paasee taas ruokahuollon piiriin esim kun tulen reissusta kotiin, ja on loppunut jo ideat useamma

n ruoan jalkeen. mina kayn kaupassa.

Vierailija
70/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 14:13"]

82 on 31. 

[/quote]Ei kyllä ole. 

Terveisin

FM
Matematiikan, kemian ja fysiikan vanhempi lehtori

Vierailija
71/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy kaupassa mutta minä teen aina ruoan. Sopii minulle oikein hyvin.

Mies hoitaa pihahommat.

Vierailija
72/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oma-alotteisesti kyllä. Sanon mitä tekee niin tekee kyllä "esim tee lasagnea tänään" niin tekee, mutta on vähän köyhä keksimään itse ja jos listassa ukee että säilykekurkkuja niin kaupasta ei tule mitään muuta kuin säilykekurkkuja. Jääkaappia voi myös vilkaista, en ole itse aina kauppalistaa täydentämässä :) 

Leipoo kyllä hubikseen,  se on kiva,

Vierailija
73/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehen osuus viikottain on ruuanlaittoon about 3/4. Yleensä yhdes käydään kaupassa, mutta mies on innokkaampi (ja taitavampi) ruuanlaittaja kuin minä. Joten hän tekee ruuat. Vaikka mies on kokopäivätyössä ja mulla työpäiviä viikossa kaksi, silti hän yleensä tekee ruuan töiden jälkeen. Meillä se vain toimii näin. Totta kai itse teen myös välillä ja haluankin auttaa miestäni siinä.

Vierailija
74/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 14:47"]

Sanon mitä tekee niin tekee kyllä "esim tee lasagnea tänään" 

[/quote]Oletko armeijassa töissä? Eikö koulussa opetettu konditionaalimuotoisia verbejä (esim. "voisitko")? Vai ettekö vain tykkää keskustelusta ja yhdessä suunnittelusta?

Vierailija
75/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään yleensä kaupassa yhdessä, ja kokkaillaankin silleen puolittain yhdessä. Mun vastuulla on ruuista päättäminen, kun haluaisin joskus kokeilla muutakin kuin jauhelihaa ja makaronia tai perunamuusia. Mies pääsee aiemmin töistä kuin minä, joskus on aloitellut ruuanlaiton, usein ei. Mutta kerran lomalla oli valmiit kaalikääryleet odottamassa, kyllä se aina silloin tällöin yllättää. Mies myös leipoo oma-aloitteisesti. :)

Pyykinpesussa ja roskien viennissä mies on oma-aloitteisempi kuin minä. Ja imuroikin joskus ennen kotiinpaluutani, jos ehdotan, että edellisenä iltana, että huomenna voisi pitää siivouspäivän.

Vierailija
76/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ruuanlaitto on lähestulkoon pelkästään miehen homma. Saatan kerran kuussa tehdä jotaan.. Se tekee, ken osaa meillä.:D Ja miehellä kun on mielenkiintoa ruuanlaittoon ja tykkää siitä niin mikä ettei.

Vierailija
77/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kauikki ruokaan liittyvä on miehen vastuulla.

Vierailija
78/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo ruokansa laittaa, mikäli syödä halajaa. :D Eri ruokavaliot ja näin ollen omat ruoat meillä siis.

Vierailija
79/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä myös

Vierailija
80/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai. Ei kai kukaan jaksa tehdä ihan kaikkea perheessä ja miksi pitäisikään. Mies teki miltei aina ruoan, minä hoidin paperihommat ja laskut, esim.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan