Laittavatko teidän miehet oikeasti oma-aloitteisesti ruokaa?
Oma-aloitteisuudella tarkoitan sitä, että mies ehdottaa mitä syötäisiin, käy kaupassa ja tekee ruuan itse alusta loppuun? Työkaveri jotain mainitsi, että mies laittaa tiettyinä päivinä sapuskat valmiiksi koko perheelle, kun pääsee aikaisemmin töistä. Onko näitä tapauksia enemmänkin, tuli ihan kade mieli. Oma mies osaa pyytäessä tehdä yksittäisiä hommia kuten kuoria perunat tai ruskistaa jauhelihan ja lisätä siihen valmiin pataseoksen. Muttei kyllä ikinä muuten puutu arkiruokailuun. Kesäisin ja vieraille kyllä grillaa lihat ja makkarat. Muuten se olen aina ja ikuisesti minä, joka suunnittelen mitä syödään ja valmistan ruuat. Mies ja lapset tulevat pöytään kun kymmenennen kerran pyydän ja siinä se. Saisko asiaan muutosta jotenkin vai antaako olla? Vinkkejä?
Kommentit (123)
mies848484 kirjoitti:
Ei varmana laittavat :D naiset vastaa et miehet saa omatunnotuskia
tuliko omatunnontuskia kun luit tätä ketjua :D
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs teillä, joilla mies kokkailee ja siivoaa, asutteko miten? Kerrostalossako? Olen miettinyt tuota ruuanlaiton ja siivouksen "vaatimista", mutten oikein kehtaa, kun mies kuitenkin hoitaa lähes kaikki omakotitalon pihatyöt, remontit sekä autoon ja lämmitykseen liittyvät asiat. Olisiko oikein naputtaa imuroinnista sen jälkeen, kun pihalla on tehty lumitöitä tunti tai hakattu halkoja hikeen asti? Tai kun talon ulkomaalaus on kesken? Noita hommia tuntuu riittävän läpi vuoden, milloin mitäkin kun vanhassa asutaan.
Me asutaan omakotitalossa. Mies hoitaa suurimman osan kokkauksesta, tykkää. Laittaa todella hyvää ruokaa mm. pyydystämästään kalasta ja riistasta. Minä siivoan, laitan välillä arkiruokaa, tällä viikolla leikkasin pensasaitaa, kyllästin puutarhatuoleja ja leikkasin nurmen. Tehdään molemmat miesten ja naistentöitä sekaisin, joitakin ihan raskaimpia (kalkkisäkit jne) hoitaa lähinnä mies. Ja ollaan viisikymppisiä.
Meillä käy kaupassa ja tekee ruokaa se, joka on ensin kotona. Ei tulisi mieleenkään, etten tekisi ruokaa jos olisin ekana kotona, tai että minun pitäisi vielä alkaa kokkaamaan työpäivän jälkeen heti, jos mies on jo ollut aikansa kotona!
Joo, kyllähän tuo työtkin kotiin. On ammatiltaan kokki... :D
Meillä työnjako on sellainen, että mies tosiaan tekee suunnittelee ja tekee ruuat ja minä siivoan jäljet ellei mies ehdi ensin. Sopii mulle!
Laittaa siinä kuin minäkin.
On tottunut siihen, ettei nainen ole kynnysmatto.
Mies yleensä on se pääkokki ja tykkää laittaa ruokaa, minä olen salaatti ja siivous vastaava 😊 välillä minäkin laitan, mutta harvemmin. Yhdessä käydään kaupassa ja mietitään mitä syödään.
Laittaako jonku mies oikeesti ruokaa ja siivoaa oma-aloitteisesti???
Oon monesti ukolle puhunu tästä mutta aika turhaa on eli koko loppu elämä joutuu olee orja vaan ku toinen ei arvosta ollenkaa että ottais vastuuta.
Laittaa useinkin. Ruoanlaitto on meidän molempien lempiharrastus, ja useimmiten laitamme ruokaa yhdessä (viikonloppuisin). Mutta usein mies tekee ruoan yksin, jos haluaa yllättää minut tai kokeilla jotain uutta.
Surullinen nuori kirjoitti:
Laittaako jonku mies oikeesti ruokaa ja siivoaa oma-aloitteisesti???
Oon monesti ukolle puhunu tästä mutta aika turhaa on eli koko loppu elämä joutuu olee orja vaan ku toinen ei arvosta ollenkaa että ottais vastuuta.
Ei laita ruokaa, ei tykkää ruoanlaitosta ja syö yksin ollessaan eineksiä tai pakastimesta minun tekemieni ruokien tähteitä. Mutta ei haittaa, koska minä taas tykkään kokata ja mies antaa siihen ihan vapaat kädet. Saan kokeilla erilaisia reseptejä ja käyttää mausteita mieleni mukaan. Työnjako on sellainen, että hän kattaa pöydän, minä kokkaan, ja ruoan jälkeen hän taas siivoaa jäljet.
Molemmat hoitavat oman asuntonsa siivoamisen. Tottakai osallistun miehen luona esimerkiksi lakanoiden vaihtamiseen ja pesemiseen yms työhön, joka liittyy kuitenkin yhteiseen mukavuuteemme, mutta muuten hän hoitaa kotinsa ja minä omani. Hänen luonaan on siistimpää kuin minun luonani.
Laittaahan se joskus. Mutta yleensä ruokia joista en pidä esim. liha/nakkikeitto, makaronimössö(siis jauheliha ja makaroni vaan sekaisin), muusi ja posuunkyljys jne. Kyllähän niitä syö mutta laitan itse mielummin niin saan mieleistä ruokaa :D
Meillä laittaa mies viikolla joka päivä ja käy tietysti myös kaupassa hankkimassa tarvittavat ruoka-aineet. Viikonloppuisin yleensä kokataan joko yhdessä tai minä kokkaan. Ruuat suunnitellaan yhdessä (käytännössä mies kysyy minulta, mitä haluan syödä viikolla, ja minä ehdotan hänelle, mitä syödään viikonloppuna).
Tämä jako tulee aika luonnollisesti, sillä minä olen ainoa töissäkäyvä meidän huushollissa; mies kun on kotona niin saa tehdä "kotihommat" sillä välin kun minä olen töissä.
Sun pitäisi saada jotenkin sun mies kiinnostumaan ruuanlaitosta, miten olisi vaikka yhteinen kokkauskurssi? Kynnys aloittaa on aika iso, ellei ns. osaa mitään.
Toisaalta taas minä löysin oman sisäisen kokkini ihan vaan TV:n kokkausohjelmia katsomalla (mentaliteetilla "mä osaisin varmaan paremmin" :D)
Vastaan miehenä, että itse olin se joka jo päättyneessä avioliitossa yleensä teki ruoan.
M35
Kyllä, mun mies tykkää ruuanlaitosta, minä myös. Tehdään ruuat about 40-60 prosenttijaolla (mies siis tuon 40 %).
Ja koska teen epäsäännöllistä vuorotyötä, jossa työt pari krt viikossa päättyvät vasta klo 21, niin pakkokin hänen on laittaa ruokaa, että saavat pöperöä massuun lasten kanssa. Minä kieltäydyn laittamasta heille ruokaa valmiiksi, kyllä se on sen verran miehelläkin vastuuta yhteisistä kotitöistä.
Me käydään kaupassa aika lailla puoliksi, mutta ruuan suunnittelusta ja valmistuksesta vastaa pääosin mies. Mun rooli on yleensä raastaminen ja pilkkominen, jos sitäkään.
Mies tykkää kokkaamisesta ja on siinä hyvä ja varsin kokeilunhaluinen. Itse olen parempi sitten esimerkiksi jälkien siivoamisessa, mitä yleensä teen keittiössä siinä samalla kun mies kokkaa. Siinä tulee mukavasti päivän kuulumiset vaihdettua samalla kun tekee kotihommia.
Kyllä se tekee.
Hyvä niin, koska mä kokkaan työkseni. Ei enää himassa hotsita vääntää. Mies hoitaa kotona ruokatalouden alusta loppuun. Toisinaan tuon jotain muuten roskiin menevää töistä, että mieskin saa huilia.
Juhlapyhät tms tehdään yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs teillä, joilla mies kokkailee ja siivoaa, asutteko miten? Kerrostalossako? Olen miettinyt tuota ruuanlaiton ja siivouksen "vaatimista", mutten oikein kehtaa, kun mies kuitenkin hoitaa lähes kaikki omakotitalon pihatyöt, remontit sekä autoon ja lämmitykseen liittyvät asiat. Olisiko oikein naputtaa imuroinnista sen jälkeen, kun pihalla on tehty lumitöitä tunti tai hakattu halkoja hikeen asti? Tai kun talon ulkomaalaus on kesken? Noita hommia tuntuu riittävän läpi vuoden, milloin mitäkin kun vanhassa asutaan.
No mä olen ottanut osan noista ulkotöistä itselleni. Lumitöistä tykkään ja halkohommat tehdään usein yhdessä. Miehelle periaatteessa jää kyllä rempat ja autohommat kun minä en niitä osaa (sinkkuna jouduin teettämään ne ammattilaiselle ). Ehkä meillä se menee jotenkin 40/60 niin että työnjako ei oo ihan perinteinen. Kumpikin tekee ja osaa vähän paremmin perinteiset oman sukupuolen työt mutta ei oo aivan käsittämättömän niissä toisissakaan. Elettiin molemmat pitkään sinkkuna omakotitalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen ottanut osan noista ulkotöistä itselleni. Lumitöistä tykkään ja halkohommat tehdään usein yhdessä. Miehelle periaatteessa jää kyllä rempat ja autohommat kun minä en niitä osaa (sinkkuna jouduin teettämään ne ammattilaiselle ). Ehkä meillä se menee jotenkin 40/60 niin että työnjako ei oo ihan perinteinen. Kumpikin tekee ja osaa vähän paremmin perinteiset oman sukupuolen työt mutta ei oo aivan käsittämättömän niissä toisissakaan. Elettiin molemmat pitkään sinkkuna omakotitalossa.
Perkeleen ennakoiva teksti. ..käsittämätön eli käsi.
Pääsääntöisesti mies laittaa. Tykkää perunasta ja lihasta joten jos haluan vaihtelua, yritän ehtiä keittiöön ensin.
Joo ja jopa imuroi oma-aloitteisesti :D Tekee muuten parempaa ruokaa kuin minä.
Minun mies ei ole tehnyt mulle ruokaa, alusta loppuun saakka yksin, varmaan ikinä. Mut hän onkin ns vanhempaa sukupolvea, liki 50-kymppinen. Osaa kyllä hyvin arvostella muiden laittamia ruokia.