Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittavatko teidän miehet oikeasti oma-aloitteisesti ruokaa?

Vierailija
09.01.2014 |

Oma-aloitteisuudella tarkoitan sitä, että mies ehdottaa mitä syötäisiin, käy kaupassa ja tekee ruuan itse alusta loppuun? Työkaveri jotain mainitsi, että mies laittaa tiettyinä päivinä sapuskat valmiiksi koko perheelle, kun pääsee aikaisemmin töistä. Onko näitä tapauksia enemmänkin, tuli ihan kade mieli. Oma mies osaa pyytäessä tehdä yksittäisiä hommia kuten kuoria perunat tai ruskistaa jauhelihan ja lisätä siihen valmiin pataseoksen. Muttei kyllä ikinä muuten puutu arkiruokailuun. Kesäisin ja vieraille kyllä grillaa lihat ja makkarat. Muuten se olen aina ja ikuisesti minä, joka suunnittelen mitä syödään ja valmistan ruuat. Mies ja lapset tulevat pöytään kun kymmenennen kerran pyydän ja siinä se. Saisko asiaan muutosta jotenkin vai antaako olla? Vinkkejä?

Kommentit (123)

Vierailija
41/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa laittamaan sitten, jos en ole laittanut hänen pyydettyäänkään. Kun ruoka on valmista, valittaa etten huolehdi hänestä :) iso vauva.

Vierailija
42/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 10:53"]

Mies ja lapset tulevat pöytään kun kymmenennen kerran pyydän ja siinä se.

[/quote]

Minä olen lakannut pyytämästä jo kymmenen vuotta sitten. Ilmoitan vaan, että ruoka on valmista ja syövät sitten kun syövät, tai ovat syömättä.

Nuorempana minunkin mieheni saattoi laittaa itse ruokaa, jos oikein hätä tuli. Nykyään ei, taitaisi kuolla nälkään. Ehkä sentään jotain saisi aikaan itse pyytämistään kaloista tai riistasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vapaapäivä tai olen muuten kotona aikaisemmin, laitan kyllä ruuan valmiiksi vaimoa odotellessa. Muutama vuosi sitten olin pari kuukautta pakkolomalla vaimon ollessa töissä, tuolloin laitoin ruuat joka arkipäivä yksin. Leivoin myös kerran viikossa. Enkä kysellyt, mitä pitäisi tehdä.

M32

Vierailija
44/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:17"]

Kyllä meillä mies tekee ruuan. Kunhan minä ensiksi olen hankkinut kaupasta tarvittavat aineet ja todnäk esivalmistanut kaiken muun, niin herra lehahtaa paikalle paistamaan pihvit.. jonka jälkeen saan vetää painepesurilla koko keittiön ja astiakaapissa ei ole ensimmäistäkään puhdasta astiaa.. arvaa vaan, kuka ne siivoaa?

[/quote]

Itsepä olet antanut miehesi tällaiseen tottua, olet passannut se piloille. Vaadi niin saat.

Vierailija
45/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies tekee ruokaa. Saattaa myös suunnitella viikon ruoat ja käydä kaupassa.

Vierailija
46/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:34"]

Olen mies ja teen lähes aina ruuat ja käyn kaupassa. Vaimo on periaatteessa parempi kokki ja saattaaa kokata, jos tulee vieraita. En arkiruoka todellakaan antaisi hänen vastuulle - lisäaineiden ja sokerin määrä rähjähtäisi ja hinta tuplaantuiis.

[/quote]

Aha, oletko sinä sen toisen ketjun rasvasekoitteita ja arkijugurttia, ja muuta epäterveellistä moskaa kaupasta ostava mies, jonka vastuulla on perheen ruokaostokset? Käväisepä lukemassa, mitä vaimosi kirjoitti.

Vierailija
47/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs teillä, joilla mies kokkailee ja siivoaa, asutteko miten? Kerrostalossako? Olen miettinyt tuota ruuanlaiton ja siivouksen "vaatimista", mutten oikein kehtaa, kun mies kuitenkin hoitaa lähes kaikki omakotitalon pihatyöt, remontit sekä autoon ja lämmitykseen liittyvät asiat. Olisiko oikein naputtaa imuroinnista sen jälkeen, kun pihalla on tehty lumitöitä tunti tai hakattu halkoja hikeen asti? Tai kun talon ulkomaalaus on kesken? Noita hommia tuntuu riittävän läpi vuoden, milloin mitäkin kun vanhassa asutaan.

Vierailija
48/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä tekee ihan oma-alotteisesti. Ja tietysti käy kaupassa. Meillä mies on se parempi kokki.

Vierailija
49/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekee!! Mun mies käy kaupassa, päättää ruuan ja tekee sen aina silloin kun on kotitoimistolla Suomessa arkisin. Viikonloppuisin tehdään sitten yhdessä (minä yleensä pääruuan, lapset jälkkärin ja mies alkupalat).

Mun mies on paljon kokeilevampi kokki kuin minä, bongaa netistä tai lehdistä reseptejä ja kokeilee niitä innoissaan. Usein jotain kasvisruokia, hyvinkin eksoottisia ja aikaavieviä tehdä. Minä taas rakastan pataruokia ja liharuokien tekoa.

Vierailija
50/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:41"]

Mitenkäs teillä, joilla mies kokkailee ja siivoaa, asutteko miten? Kerrostalossako? Olen miettinyt tuota ruuanlaiton ja siivouksen "vaatimista", mutten oikein kehtaa, kun mies kuitenkin hoitaa lähes kaikki omakotitalon pihatyöt, remontit sekä autoon ja lämmitykseen liittyvät asiat. Olisiko oikein naputtaa imuroinnista sen jälkeen, kun pihalla on tehty lumitöitä tunti tai hakattu halkoja hikeen asti? Tai kun talon ulkomaalaus on kesken? Noita hommia tuntuu riittävän läpi vuoden, milloin mitäkin kun vanhassa asutaan.

[/quote]

Me ainakin asutaan kerrostalossa, eikä ulkohommia ole. Eikös sen voi niin ajatella, että hommat suurinpiirtein puoliksi, vanhassa talossa riittää korjattavaa ja silloin toinen tekee enemmän sitten niitä kodinhoidollisia hommia jos toinen nikkaroi ja puuhailee. Eli jos sisähommiin menee enemmän aikaa kuin ulkohommiin niin on kohtuullista pyytää osallistumaan niihinkin, muuten ei.

t. joku aiempi kirjoittaja

Vierailija
51/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

67 asuu isossa okt:ssa. Meillä kaikki muukin tehdään yhdessä (rakentamisesta alkaen) miksei sitten ruokaa?? Ei tarvitse vaatia mitään, rutiinit on kehittyneet vuosien mittaan automaattisiksi: minä siivoan yläkerran (oleskelukerros), mies alakerran, auton hoitaa mies, minä puutarhan - tosin lumi- ja puutyöt yhdessä.  Raksahommia jos jotain on niin yhdessä, lapset on hoidettu yhdessä - harrastuksiin toinen vie ja toinen hakee jne. Koskaan ei olla riidelty tekemisistä.

18v yhdessä, 4 lasta

Vierailija
52/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kerrostalossa, kummankin ehdoton valinta. On tärkeää, että kotityöt jakautuvat tasapuolisesti, eli jos mies tekee koko päivän remonttia niin ei varmaan ole mitään järkeä siinä, että hän sinä päivänä tekee ruokaa ja siivoaa. Mutta onko piha- ja lumitöitä ja remonttia ja auton asioita tosiaan joka päivälle tai edes joka viikolle, kuten siivousta, pyykkiä ja ruoanlaittoa?

t. 56

Vierailija
53/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee 95% ruuista. Käy myös kaupassa vuorollaan. Minä teen suurimman osan muista kotitöistä, joten tuo on ihan hyvä työnjako. Ruuanlaitto on kuitenkin jokapäiväinen ja välttämätön juttu. Valmisruokia syödään kerran pari viikossa. 

Vierailija
54/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:59"]

Kerrostalossa, kummankin ehdoton valinta. On tärkeää, että kotityöt jakautuvat tasapuolisesti, eli jos mies tekee koko päivän remonttia niin ei varmaan ole mitään järkeä siinä, että hän sinä päivänä tekee ruokaa ja siivoaa. Mutta onko piha- ja lumitöitä ja remonttia ja auton asioita tosiaan joka päivälle tai edes joka viikolle, kuten siivousta, pyykkiä ja ruoanlaittoa?

t. 56

[/quote]

Tuntuu olevan tosi usein. Miehellä on aina joku projekti menossa jossain, ei osaa hellittää yhtään. Sitten jos ei ole, on niin uupunut ja väsynyt (töistä ja noista projekteistansa) ettei jaksa mitään, lepää vaan.

Vierailija
55/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oma-aloitteinen. Viikon ruokalistat suunnitellaan yhdessä ja hän käy ruokakaupat yms itse, ruuatkin. Kova poika se on leipomaankin. :)

meillä on ruoka se yksi yhdistävä mielenkiinto.

Vierailija
56/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 12:59"]

t. 56

[/quote]

Tuntuu olevan tosi usein. Miehellä on aina joku projekti menossa jossain, ei osaa hellittää yhtään. Sitten jos ei ole, on niin uupunut ja väsynyt (töistä ja noista projekteistansa) ettei jaksa mitään, lepää vaan.

[/quote]

Jotkut miehet on tuollaisia. Jos ei ole omalla pihalla tekemistä, mennään auttamaan naapuria aidan rakentamisessa tai kaveria auton tuunauksessa. Tuon tyyppinen mies ei mitä todennäköisimmin osallistu kauheasti pyykkäämiseen tai ruuanlaittoon, joten sekin on tavallaan valinta, että ottaa alunperin sellaisen alati puuhailevan outdoors-henkisen miehen. 

Vierailija
57/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies laittaa käytännössä aina ruoan meillä. Itse inhoan kokkailua, joten sopii paremmin kuin hyvin. Kaupassa käydään yleensä yhdessä, mutta yleensä minä ehdotan mitä voitaisiin tehdä. Eli mies kysyy mikä maistuisi, minä ehdotan muutamaa ruokaa mitä tekisi mieli ja niitä sitten tekee viikolla. Ja välissä sitten mitä ite haluaa. Toimii hyvin!

Minä siivoan ja pesen pyykit. En luota pyykinpesua miehelle, on sen verran monta kertaa päättynyt katastrofiin :). Lakanat ja pyyhkeet saa pestä jos jotain haluaa auttaa, vatteet hoidan minä. Siivoiluun osallistuu, joskin vähemmän kuin minä. Tykkää imuroida, joten sen saattaa oma-aloitteisesti hoitaa pari kertaa viikossa.

Vierailija
58/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 13:10"]

Minä siivoan ja pesen pyykit. En luota pyykinpesua miehelle, on sen verran monta kertaa päättynyt katastrofiin :). Lakanat ja pyyhkeet saa pestä jos jotain haluaa auttaa, vatteet hoidan minä. Siivoiluun osallistuu, joskin vähemmän kuin minä. Tykkää imuroida, joten sen saattaa oma-aloitteisesti hoitaa pari kertaa viikossa.

[/quote]

Meillä mies ei oikeastaan saa koskea pyykkeihin ollenkaan, koska ei osaa hoitaa hommaa kunnolla. Jos nyt vielä osaisi laittaa oikeanlaista pyykkiä pyörimään, niin pyykin levitys narulle on jotain niin hirveää, että voisin kuvitella 5-vuotiaan hoitavan homman paremmin. Puhtaat pyykit eivät myöskään ikinä siirtyisi narulta kaappiin, vaan lojuisivat siinä, kunnes päätyisivät suoraan päälle. Vaikea sanoa, onko todellista, että hän ei osaa laittaa pyykkejä nätisti ja oikoa niitä, vai tekeekö tahallaan huonoa työtä, etten pyytäisi uudelleen. 

Kerran pyysin miestä levittämään lakanat koneesta, kun itse olin kuumeessa. Ei siitä tullut mitään, vaan itse piti ne laittaa, vaikka olin pyörtymäisilläni. Silloin ajattelin, että ehkä se taito todellakin puuttuu, koska muuten olisi ollut pelkkää ilkeyttä olla auttamatta. 

Vierailija
59/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekee ruuan suhteen paljonkin. Mutta nyt on enempi mun vastuulla, kun olen kotona. Mies tekee ihan perusruokia esim. keittoja, kiisseliä, paistaa lettuja.... Välillä leipoo tytön kanssa.

Kaupassa käynti on nyt melkeinpä mun vastuulla. Mutta mieskin välillä käy.

Vierailija
60/123 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kyllä meillä ne talon- ja remonttityötkin jakautuu. Minä ostan ja suunnittelen, mies toteuttaa rakenteet ja minä pinnat. Mies hoitelee enempi polttopuusavottaa ja rännien putsauksia sekä ipanan ulkoiluttamista, silläaikaa minä sitten imuroin. Autonhuollot on kanssa sellainen juttu, että jos mies ei tee, niin sitten vien liikkeeseen... toisaalta en ole nähnyt miehen koskaan ompelevan ompelukoneella tai päivittävän tietokonetta..

Luultavasti mies "tekee" enemmän... mulla usein pää sauhuaa kun funtsin khh-lattiaa ja googlailen vaihtoehtoja, päällepäin se näyttää ihan siltä että istun soffallla ja surffaan av:lla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi