5lk tyttöni haluaisi mennä koulukaverinsa mukaan valtakunnansalille. päästänkö?
Tyttäreni luokalla on yksi jehovantodistajatyttö. Tyttöni haluaisi mennä hänen mukaansa katsomaan sitä kokousta huomenna.
Millainen on se jehovien kokous? Voiko tyttö mennä sinne farkuissa?
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:01"]Älä päästä. Jehovat eivät ole kristittyjä, vaan varsin erikoinen manipuloiva lahko. Ja sen, etteivät ole kristittyjä mainitsin siksi, kun monet luulevat, että ovat.
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki siitä miten asia josta ei tiedä eikä tunne kunnolla voi tuntua suorastaan pelottavalta. Jt:t nimenomaan ovat kristittyjä ja eivät ole lahko vaan uskonto. Sen verran on lähipiirissä tätä porukkaa että Tiedän.
Mielettömän ihania ihmisiä ovat, ei ole mitään syytä miksi et uskaltaisi päästää jos lapsi itse haluaa käydä katsomassa. Ja naurettava ajatus että yhden kerran jälkeen olisi aivopesty :-) sittenpä voit omalta lapseltasi kysyä millaista oli.
Suosittelen skippaamaan yli nuo, jotka yrittävät vääntää asiat ihan päälaelleen. Päästä tyttö sinne, kun kerran kiinnostusta löytyy. Voin vannoa, että sieltä tulee ihan sama tyttö takasin eikä mikään ahdistunut tyttö, jonka maailma on romuttunu. Kuten joku jo tuolla mainitsi, kokoukset ovat samanlaisia, kun kirkossakin. Tietysti vähän eri sisältö, mutta opetetaanhan kouluissakin lapsille eri uskonnoista.
Menkää koko perhe! Ei täällä maassa ole vielä kaheleita tarpeeksi, joten ykköset päälle ja matkaan vaan. Ja tuokaa mukana sitten kaikille lapsen luokkakavereille niitä nätisti kuvitettuja lehtisiä luettavaksi, lapset voivat ainakin kuvat katsella välitunnilla ja yksin kotona ollessaan koulun jälkeen lueskella tekstitkin. Sepä olisikin kiva juttu. :)
Minä menisin myös itse mukaan, jotta voisin jutella tapahtumasta lapsen kanssa ja vastata lapsen mahdollisiin kysymyksiin. Meillä ollaan uskonnottomia, mutta ollaan käyty ev.lut., ortodoksi- ja katolisissa jumalanpalveluksissa, joten mikä ettei jehovat ja helluntailaisetkin sopisi.
Minusta on vain hyvä asia, jos lapset ovat avaramielisiä ja kiinnostuneita ympäröivästä maailmasta. Meillä ainakin on virinnyt monia hyviä keskusteluja uskonnon tiimoilta. Varsinkin vanhempi lapsi (nyt seiskalla), joka on tosi pohdiskeleva tyyppi, on jumalanpalvelusten jälkeen peilannut omaa ajatus- ja arvomaailmaansa sitä vasten, mitä tietää uskonnoista ja mitä on kuullut jumalanpalveluksissa.
Ei lapset mene rikki siitä, että ne kohtaa muita uskontoja.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:07"]
Me olemme aika vapaamielinen perhe, emmekä tuomitse kenenkään uskoa tai uskontoa. Omasta mielestäni eri uskontoihin saa tutustua. Mitä pahaa siinä olisi?
[/quote]
No vaikka se että viidesluokkalainen tulee sieltä pää täynnä täysin turhia ahdistuksen ja syyllisyyden aiheita.
[/quote]
Höpsis Meillä oli sijaislapsia JT-perheestä ja kyllä omatkin lapset saivat aina halutessan käydä heidän mukanana heidän kokouksissaan. Kennekään pää ei täyttynyt syyllisyydest tms. Euikä ketään aivopesty - muuhun kuin toki siihen, että uskontoja ja vakaumsuksia on maailmassa monenlaisia. Sellainen "pesu" tekisi näköjään hyvää monelle AV-mammallekin.
Menisin mukaan tai en päästäisi ollenkaan. 11-v. on herkässä iässä, ehkä on liian altis vaikutuksille. Jehovan todistajat ovat lahko ja mielestäni myös harhaoppisia. Uskon Jeesukseen, joten usko on mielestäni hyvä asia, mutta lakihenkisyys ja lahkoon kuuluva yksityiselämään puuttuminen taas todella huolestuttava ilmiö.
Olisin päästänyt, mutta kertonut ensin uskonnosta negatiiviset sekä positiiviset puolet. Näin lapsi osaisi jo valmiiksi olla kriittinen.
Tiedän jonkin verran tästä uskonnosta ja olen käynyt kerran kokouksessa, että suuressa asumisyksikössä. Uskonnossa on hyvää, mutta myös huonoa.
Minusta lapsikin saa oppia asioita maailmasta, kunhan aikuiset tukena.
Menisin itse mukaan, jos tyttö sinne haluaa tutustumaan. Silloin on tosiaan helpompi vastailla kysymyksiin miksi mitäkin tehdään ja tapahtuu. Eri juttu sitten, jos tytön kaverin vanhemmat ovat perhetuttuja, joiden arviointikykyyn luotat.
Minut on päästetty kyseiseen kokoukseen ja olinpa silloin 5lk:lla. Ja ei en päästäisi omaa tytärtäni. Olenkin omalta äidiltäni kysynyt aikuisena, miksi ihmeessä päästit minut sinne? Menee turhaa nuoren ihmisen pää sekaisin niistä jutuista.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:22"]
Minut on päästetty kyseiseen kokoukseen ja olinpa silloin 5lk:lla. Ja ei en päästäisi omaa tytärtäni. Olenkin omalta äidiltäni kysynyt aikuisena, miksi ihmeessä päästit minut sinne? Menee turhaa nuoren ihmisen pää sekaisin niistä jutuista.
[/quote]
Jos sinun pääsi meni sekaisin yhdestä käynnistä Valtakunnansalilla niin olit kyllä skitsofrenian partaalla ihan muistakin syistä.
Olen uskovaisesta perheestä (ev lut) ja paras kaverini koulussa oli ei- kristilliseen lahkoon kuuluva tyttö. Kävimme toistemme kodeissa ja siinä ei ollut mitään ongelmaa. Eikö suvaitsevaisuus ole juuri tätäkin? Eli voit olla ystävä aivan erilaisen arvomaailman kanssa elävän ihmisen suhteen.
Ap, kyllä, antaisin lapseni osallistua ilman omia ennakkoluulojani.
En usko että yhdestä käyntikerrasta juuri vaikutusta on suuntaan tai toiseen. Olen itse ev.lut ja aina ollut kiinnostunut muistakin uskonnoista, joten menisin lapseni mukaan.
Sivuhuomautuksena, jehovantodistajat eivät kuulu kristinuskoon, eivätkä muuten mormonitkaan. Vertailukohteena nyt vaikka helluntailaisuus, siinä on lahkomaisia ja hurmoksellisia piirteitä, mutta se on kuitenkin selvästi kristillinen kirkko, ehkä jopa puhdasoppisempi kuin maallistunut ev.lut kirkko. Ateistille näillä eroilla ei ole varmaan merkitystä, mutta mielestäni on huolestuttavaa että ihmiset sekoittaa nämä uskonryhmät kristinuskoon.
T. 37
älä päästä. Se saattaa jopa tuhota ystävyyden.
Jehovantodistajat eivät ole kristittyjä. Se on ihan uskontotieteellinen fakta.
Eivät viidesluokkalaiset mitään typeryyksiä ole. Kuten kerroin, päästin lapseni parhaan ystävän perheen kanssa. Tyttäreni on fiksu ja olemme pohtineet jo pienestä pitäen uskon asioita. Täytyy olla valmis keskustelemaan lapsen kanssa ja ottaa selvää asioista. Itse olen agnostikko ja pidän meidän omasta luterilaisuudestamme. Olen lukenut yskontotieteitä ja kaikki uskontokäsitteet ovat mielenkiintoisia. Se hyvä mikä yhdistää. Tyttäreni taas ilmoitti Jumalan ja Jeesuksen olevan hölynpölyä jo neljävuotiaana ja vankkumattomasti on tätä mieltä. Kunnioitan sitä, niinkuin kunnioitamme muidenkin uskoa ja uskomuksia. Se ei tarkoita, että, niillä olisi vaikutusta omaan maailmankuvaan.
Sitten te kritisoitte kun JT:t ei laita lapsiaan uskontotunneilla eikä käy joulukirkossa. Syytätte suvaitsemattomiksi. Ihan yhtä suvaitsemattomia olette itse. Itse ole käynyt kerran Jt:n kokouksessa. Luentotyyppistä opetusta, ei hurmoksen häivääkään. Olin farkuissa ja hupparissa ja tunsin itseni tervetulleeksi. Ei ollut minun juttuni, mutta skitsofreniaa en saanut. Mukavia ihmisiä.
Nuo uskontojen uhrit-tarinat ovat hassuja, koska niissä tehdään suora yhteys uskonnon ja hullun perheen välillä. Jehovan todistaja- perheissä on tietysti huonoja perheitä niinkuin muissakin. Ei se ole uskonnon syy. Vai johtuiko Vilja-Eerikan isän hulluus luterilaisuudesta. Mitäpä luulette jos isä olisi ollut JT olisiko asialla mässäilty?
Ap joko olet päättänyt miten toimit? Onko ketjun vastauksista ollut apua päätöksenteossa? Oletko lukenut linkkejä?
Tottakai päästä! Onhaan siinä omia sääntöjä vaan vähäsen,mulla on hyviä ystäviä sieltä on ollu jo monta vuotta,itsekkii joskus käyn,ihan kiva poppo! Ja siitä,että ovatko kristittyä niin Luoja sitten tosissaan päättä,me ei ollaan tuomareita todellakaan!!!! Jeesus sanoi-Taivallinen valtakunta on teidän sisällä,eli sydämmessä. Älä hurskastele-äläkää tuomitse. Parempi nuorten viettä aika krkossa kun dokaa ja poltta pilvit.
Täällä on jo monia viestejä, joista yhteenvetona voi todeta:
1) 11-v lapsi on herkässä iässä, varovainen suhtautuminen on tarpeen
2) sinänsä voi olla hyödyllistäkin tutustua erikoisiin uskontoihin mutta hyvin valmennettuna ja opastettuna
3) jehovan todistajiin liittyy arveluttavia piirteitä - tunnetusti erittäin sisäänpäin lämpiävä ja suvaitsemoton yhteisö (kts. "Uskontojen uhrit ry")
4) jos tytön tuonne päästää olisi erittäin tärkeätä, etä aikuinen olisi tukena ja turvana ja puuttumassa välittömästi pahimpiin indoktrinointeihin
5) syvällinen keskustelu aiheesta olisi tarpeen sekä ennen että välittömästi tilaisuuden jälkeen
Kun tuon kaiken ottaa huomioon, voi kysyä miksi päästää lainkaan. Jos kuitenkin päästää, on vanhemman/vanhempien nähtävä runsaasti vaivaa, ettei tyttö saa sielullensa pysyvää vahinkoa ;-)
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 00:01"]Älä päästä. Jehovat eivät ole kristittyjä, vaan varsin erikoinen manipuloiva lahko. Ja sen, etteivät ole kristittyjä mainitsin siksi, kun monet luulevat, että ovat.
[/quote]
Tässä hyvä esimerkki siitä miten asia josta ei tiedä eikä tunne kunnolla voi tuntua suorastaan pelottavalta. Jt:t nimenomaan ovat kristittyjä ja eivät ole lahko vaan uskonto. Sen verran on lähipiirissä tätä porukkaa että Tiedän.
Mielettömän ihania ihmisiä ovat, ei ole mitään syytä miksi et uskaltaisi päästää jos lapsi itse haluaa käydä katsomassa. Ja naurettava ajatus että yhden kerran jälkeen olisi aivopesty :-) sittenpä voit omalta lapseltasi kysyä millaista oli.