5lk tyttöni haluaisi mennä koulukaverinsa mukaan valtakunnansalille. päästänkö?
Tyttäreni luokalla on yksi jehovantodistajatyttö. Tyttöni haluaisi mennä hänen mukaansa katsomaan sitä kokousta huomenna.
Millainen on se jehovien kokous? Voiko tyttö mennä sinne farkuissa?
Kommentit (84)
Käskepä tyttö pyytämään vastavierailulle luterilaiseen kirkkoon.
100% varmaa on, ettei Jehovan todistajien lasta päästetä minkään muun uskontokunnan tilaisuuksiin.
Kouluissa eivät saa osallistua mihinkään uskonnolliseen tai isänmaalliseen tilaisuuteen.
Avarakatseisuutta heillä ei ole muihin suuntiin. Lapset umpioidaan pois "maailmasta" ja "maailmallisista ihmisistä".
Tee ehto että ensin käyvät kerran kirkossa ja sen jälkeen tyttösi voi tulla kerran valtakunnansalille. (tämä ei tule toteutumaan koskaan)
Juuri näin kuten kirjoitit.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 13:17"]
Meidän valtakunnansalilla oli risu vessassa. Kaikki lapset saivat tarpeen vaatiessa siitä osansa. Tämä oli 80-90-lukujen vaihteessa pienessä pohjoissuomalaisessa kunnassa... mutta ei nyt niin tavatonta muuallakaan. Ja toki perheitä on erilaisia, mutta jos lavalta toistuvasti luetaan kuinka "joka keppiä säästää vihaa lastaan" yms, niin minusta uskonto on silloin osasyyllisenä näihin lasten pahoinpitelyihin, jotka olivat tuohon aikaan ihan peruskauraa.
Jehovantodistajat ovat yksi vaarallisimmista lahkoista. Kokouksissa opitaan kuinka koko maailma on paholaisen vallassa, ja kuinka kohta puhkeava harmagedonin sota tappaa kaikki vääräuskoiset. Saatana demoneineen kiertelee etsien kenet niellä.
Toki kaikki puheet eivät ole niin rankkoja, toisinaan kokoukset ovat ihan mukaviakin, joissa puhutaan perheestä yms. Totuus tuon mukavan julkisivun takana on kuitenkin hyvin ahdistava.
[/quote]
En ole lukenut koko ketjua, mutta kommentoin tuota 53 että eihän Jehovan todistajat usko helvettiin ja mikä kesäleiri? minulla on suvussa heikäläisiä (sisko ja hänen lapset) eikä heillä kyllä mitään kesäleirejä ole. Sekoitat nyt luterilaisiin.
Entisenä todistajana sanon ettei ole kesäleirejä eikä ikuista helvetin tulta.
Päivittäinen pelko ja riittämättömyyden tunne on vallalla jatkuvasti. Kelpaanko Jehova Jumalalle ja pääsenkö paratiisiin. Olin viaton lapsi ja pelkäsin etten ole kelvollinen pelastuakseni ja minut tuhotaan Harmagedonissa.
Riittämättömyyden tunne riivaa myös aikuista todistajaa.
Totuuden pitäisi vapauttaa mutta minulle se ei sitä tehnyt.
78. No tuo on sinun kokemuksesi. Minun siskostani tuli JT muutama vuosi sitten ja voin ainakin itse sanoa että hän sai sitä myötä koko elämänsä uuteen järjestykseen konkurssin ja miehen kuoleman jälkeen. Lapset ovat nyt tasapainoisia, onnellisia jahyväkäytöksisiä.
Joku voi haukkua kirkon kesäleirejä ja joku toinen kehua niitä, yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 11:52"]
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 08:49"]
En usko että yhdestä käyntikerrasta juuri vaikutusta on suuntaan tai toiseen. Olen itse ev.lut ja aina ollut kiinnostunut muistakin uskonnoista, joten menisin lapseni mukaan.
Sivuhuomautuksena, jehovantodistajat eivät kuulu kristinuskoon, eivätkä muuten mormonitkaan. Vertailukohteena nyt vaikka helluntailaisuus, siinä on lahkomaisia ja hurmoksellisia piirteitä, mutta se on kuitenkin selvästi kristillinen kirkko, ehkä jopa puhdasoppisempi kuin maallistunut ev.lut kirkko. Ateistille näillä eroilla ei ole varmaan merkitystä, mutta mielestäni on huolestuttavaa että ihmiset sekoittaa nämä uskonryhmät kristinuskoon.
T. 37
[/quote]
Helluntaikirkkoon "päästäminen" voisi olla vaikeampi asia. Esim. hurmoksellisuus näyttävimmillään voi oikeasti jopa traumatisoida kovin herkkää lasta.
Silti hellareita kohtaan on jostain syystä vähemmän ennakkoluuloja kuin JT:eitä ja Mormoneja, jotka molemmat ovat aika "älyllisiä" uskontoja eli hommaan kasvetaan pikkuhiljaa järkeilemällä, tutkimalla ja pohtimalla eikä "äkillisellä hurmoksella".
[/quote]
Olen osittain samaa mieltä, hurmoksellisuuden ja lakihenkisyyden takia en jatkanutkaan helluntaiseurakunnassa käymistä, puolisen vuotta siellä tuli käytyä. Jokatapauksessa, koin helluntaiseurakunnassa suurta Jumalan läheisyyttä ja suurimmaksi osaksi siellä oli muutenkin positiivinen ilmapiiri. Jotenkin se kielillä puhuminen ja kaataminen tuntui vieraalta, tuli paineita toimia samalla tavalla.
En ainakaan itse ole tuominnut ketään helvettiin uskonsa tai ateisminsa takia, mutta se on silti fakta että Jt.t ja mormonit ovat opeiltaan sen verran kaukana kristinuskosta, ettei heitä voida samaan kategoriaan luokitella.
Jt.ssa eniten epäilyttää se että uskonyhteisö puuttuu tiukasti jäsenen yksityiselämään. Jos ylempiä/ vanhimpia ei saa mitenkään kritisoida ja yhteisöstä voidaan sulkea helposti ulkopuolelle, se luo pelon ilmapiiriä. Toivottavasti olen väärässä!
[quote author="Vierailija" time="09.01.2014 klo 15:24"]78. No tuo on sinun kokemuksesi. Minun siskostani tuli JT muutama vuosi sitten ja voin ainakin itse sanoa että hän sai sitä myötä koko elämänsä uuteen järjestykseen konkurssin ja miehen kuoleman jälkeen. Lapset ovat nyt tasapainoisia, onnellisia jahyväkäytöksisiä. Joku voi haukkua kirkon kesäleirejä ja joku toinen kehua niitä, yksilöllistä.[/quote]
Toivon että onni kestää.
On myös niitä nuoria ja aikuisia joiden mielenterveys ei kestä uskonnollisuutta ja ovat ajautuneet itsemurhiin jne.
Totta se on toisille sopii ja toisille ei.
Niin ja onko siellä paljon poikia? ap
Älä päästä, jehovat aivan sekopäistä porukkaa. Kts netistä uskonnon uhrit.
En kyllä missään nimessä päästäisi.
Älä päästä. Jehovat eivät ole kristittyjä, vaan varsin erikoinen manipuloiva lahko. Ja sen, etteivät ole kristittyjä mainitsin siksi, kun monet luulevat, että ovat.
Ei kokemusta mutta päästäisin. Yläkerrassa asuu jehovaperhe ja aina tuntuvat oleva vimpan päälle pukeutuvia kun lähtevät (luultavasti kokouksiin) mutta olettaisin että farkut ovat riittävän hyvä ns. vierailta.
-ateisti-
En missään nimessä päästäisi. Oma äitini on ollut tukena eräälle nuorelle miehelle, joka kävi lähellä itsemurhaa ajauduttuaan näihin piireihin.
Päästin omani katsomaan parhaan ystävänsä perheen kanssa. Hänestä oli mielenkiintoista käydä katsomassa. Ollaan pienestä pitäen juteltu eri uskonnoista ja niihin liittyvistä asioista. Keskustelua herätti. Ei kannata farkuissa mennä. Tapana on pukeutua paremmin ts. miehillä puku ja naisilla mekko tai hame. Hiukset siististi. Jos menee, niin kannattaa kunnioittaa näin muita osallistujia.
Ei se nyt kovin kummallista menoa ole. Anna mennä tavallisissa arkivaatteissaan. Ja anna myös pitää ystävyys tämän tytön kanssa, sillä maailmaan mahtuu monenlaisia kulkijoita eikä kannata tiukkapipoisesti rajata pois kaikkea mitä ei itse tunnusta.
No höh pukeutumisenko perusteella päästäisit? Minä en missään nimessä päästäisi! Vitosluokkalaiselle heräisi siellä varmaan paljonkin kysymyksia, jopihin en osaisi vastata, kun en jehovantodistajista mitään tiedä.
Meidän valtakunnansalilla oli risu vessassa. Kaikki lapset saivat tarpeen vaatiessa siitä osansa. Tämä oli 80-90-lukujen vaihteessa pienessä pohjoissuomalaisessa kunnassa... mutta ei nyt niin tavatonta muuallakaan. Ja toki perheitä on erilaisia, mutta jos lavalta toistuvasti luetaan kuinka "joka keppiä säästää vihaa lastaan" yms, niin minusta uskonto on silloin osasyyllisenä näihin lasten pahoinpitelyihin, jotka olivat tuohon aikaan ihan peruskauraa.
Jehovantodistajat ovat yksi vaarallisimmista lahkoista. Kokouksissa opitaan kuinka koko maailma on paholaisen vallassa, ja kuinka kohta puhkeava harmagedonin sota tappaa kaikki vääräuskoiset. Saatana demoneineen kiertelee etsien kenet niellä.
Toki kaikki puheet eivät ole niin rankkoja, toisinaan kokoukset ovat ihan mukaviakin, joissa puhutaan perheestä yms. Totuus tuon mukavan julkisivun takana on kuitenkin hyvin ahdistava.