Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia

08.01.2014 |

En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.

Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.

Kommentit (416)

181/416 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näen haalean viivan molemmissa :D

Vierailija
182/416 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mahtavaa Elowena! Hurjasti onnea! Mä uskon, että pelottaa mutta jospa tällä kertaa kaikki menisi hyvin. Näin uskotaan ja toivotaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
183/416 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista <3 Pahin paniikki taitaa nyt olla ohi, nyt vaan odotellaan ja mennään päivä kerrallaan :) Eipä tästä elämästä koskaan voi tietää.

184/416 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot onnittelut Elowena, ihanaa :)) toivon niin kovasti sulle hyvin sujuvaa raskautta!

Nita, mullakin pisti silmään Teroista googlettaessani tuo, ettei niitä saisi käyttää jos on selittämätöntä verenvuotoa. Varmaankin oikea päätös olla aloittamatta niitä nyt. Hyvä, että pääset lääkärille, toivottavasti siellä osataan kertoa mistä on kysymys. Vieläkö muuten oot vuodellut?

Tuosta Nitan mainitsemasta tauosta vauvan yrittämisessä: meillä oli parin kuukauden ajan kondomi käytössä malaria-alueelle matkustamisen takia, ja voin kyllä sanoa että tauko teki tosi hyvää mielelle. Oli niin rentouttavaa olla kyttäämättä oireita, ei tarvinnut toivoa ajan kuluvan nopeasti, ei ollut nousevia toiveita ja suuria pettymyksiä, ja sai sekstailla vain silloin kuin huvitti. Tavallaan voin suositella, mutta todellakin ymmärrän ettei yhtään kuukautta viitsisi hukata!

Itsellä ovistuskailut menossa: on jo kp 16, ja testit ovat näyttäneet puhdasta negaa ja viime päivät hyvin haaleaa, joka on vieläpä nyt haalenemaan päin. Oireista päätellen olisi ovis voinut tässä ollakin, mutta ei kai sitä voi mitenkään tapahtua jos LH ei kohoa.. :D Ääh! Vähän tuntuu että turha kierto tämä, tai ainakin melko säännölliset mukavan mittaiset kiertoni ennen kohdunulkoista taitaa olla historiaa.

Noh, nyt taidan jättää ovistestit tästä kierrosta pois, ja koittaa mahdollisimman paljon keskittyä siihen mikä lapsettomassa elämässä on plussaa. Saa käyttää vapaa-ajan mieluisiin asioihin, eli mun tapauksessa vaikka kuntoiluun, lukemiseen, riittävään nukkumiseen ja kavereiden näkemiseen. Parisuhde voi enimmän aikaa ihanasti. Ei ole rahahuolia ja voi suunnitella eksoottisia ulkomaanmatkoja. Toisina päivänä osaan olla tyytyväinen elämääni, mutta sitten taas, ketä mä oikein huijaan.. jättäisin nuo asiat milloin vain lapsen vuoksi :(

PS. Kiitos teille lämpöisestä vastaanotosta tänne :)

185/416 |
30.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, yksi juttu vielä. Siltä varalta, että taustalla lueskelee naisia joilla on ollut kohdunulkoinen raskaus, haluaisin vinkata sivustosta www.ectopic.org. Brittiläinen, luotettavan oloinen sivusto, josta olen itse saanut kohdunulkoiseen liittyen kaipaamaani yksityiskohtaista tietoa ja tukea. Tuota kannattaa kyllä lukea sillä varauksella, että jotkut suositukset näyttäisi olevan erilaisia Briteissä ja Suomessa. Esim. seksi- ja yrityskielto taitaa siellä olla paljon pidempi, kuin mitä Suomessa suositellaan. Eli kannattaa mennä sen mukaan mitä oma lääkäri on sanonut :)

186/416 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihan mahtavaa, hurjan paljon onnea Elowena! Kyllä se plussa on aina plussa! :)

Voin myös samaistua tunteisiisi, jotenkin sellainen olo että vaikka tässä vauvaa yritetäänkin, on raskautuminen todella kaukainen juttu ja se plussa olisi todella vaikea "uskoa".

Tästä kuusta tosiaan melko toivotonta plussaa odottaa ja mitä lähemmäs menkkoja mennään, sitä varmempi olen että nyt seuraavan kierron alusta saa alkaa hetken tauko vauvahommissa, jos sitten katsoisi uudestaan keväämmällä, pienen hengähdystauon jälkeen. Jotenkin älytöntä tämäkin, alkujaan niin innoissaan ja onnellisena ja odottavana tehtiin vauvaa, sitten odotettiin onnellisena pienokaista, ja nyt keskenmenon jälkeen ja surun kanssa on välillä päiviä ja kausia kun tekisi mieli antaa olla koko homman, joskus jopa mietin että toivonko enää edes vauvaa vai yritänkö vaan täyttää sitä tyhjiötä jonka menetetty pieni jätti. Äh, kuulostaa varmaan tosi sekavalta. Ja niin se onkin. No ehkä tosiaan pieni tauko tekee hyvää ja saapa taas enemmän aikaa tämän menetyksen jälkeen ihan vaan olla.

Nita, paljon tsemppiä sinulle! Itsekin aina huonon ihon kanssa kausittain taistelleena, ymmärrän miten maahan se voi mielen vetää. Toivottavasti sinulla pian alkaa helpottaa. Omakin iho vielä ihan kummallinen. Mutta juuri tuossa mietin sitä kun synnytyksen jälkeenkin sanotaan menevän se 9kk että palautuu niin sanotusti normaaliksi ( :D ) niin miksei sama olisi keskenmenonkin jälkeen, siis että viehän sen hormonitoiminnan palautuminen normaaliin varmasti pidemmän aikaa kuin tuo itse keskenmenon jälkihässäkkä. Tsemppiä!

Itsellä ei kummia, nyt ollut neljä tai viisikin päivää taukoa puuhista, äryttävää, mutta en jaksa miestä väkisin kaataa, olkoon sitten tämä kierto ja katsotaan joskus taas. Toisaalta harmittaa, nämä olisivat luultavasti olleet ne parhaat päivät, vaikka nyt onkin jo kp20 tai jotain, mutta kun kierto tai sis vuodot tuntuu venyneen niin pitkiksi niin nyt varmaan olisi ollut tärppimahdollisuudet parhaat. Vaan eipä voi mitään jos ohi mennyt. Muutenkin olo harmaa. Kai se on tämä kaikki tapahtunut ja ankea vuodenaika yhdessä kun ei meinaa intoa riittää. Aurinkoisia päiviä odotellessa.

mukavaa viikonloppua kaikille!

187/416 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos onnitteluista myös Hazel ja Tätikeltainen! Edelleen on kauhean epävarma olo tästä kaikesta. Vatsaa juilii menkkamaisesti koko ajan, ja pelkään, että vuoto alkaakin kohta. Ei tästä todella oikein vielä osaa iloita :( En muista esikoisen raskaudesta tällaisia menkkamaisia kipuja, vaikka saattoihan niitä hyvinkin olla. Samalla tavalla vihloo kyllä alavatsaa yskiessä, kuin esikoisesta. Keskenmenneessä raskaudessa ei muistaakseni ollut oikein minkäänlaisia oireita. Ja olikin huono fiilis siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Huomenna aamulla teen uuden testin ja toivon todella, että viiva olisi vahvistunut!

Hazel, ihanaa, että jaksat ajatella lapsettoman elämän plussapuolia :) Kyllä niitä näin perheellisinä usein itsekin miettii (ja vähän kadehtii). Aika itselle on jatkuvasti ihan minimissä, varsinkin kun meillä on tosi huono nukkuja iltaisin tuo esikoinen. Puolensa ja puolensa! Mutta ymmärrän sen lapsen kaipuun kyllä ihan täysin <3

Tätikeltainen, ei sitä väkisin kannatakaan vääntää! Itse yritin ottaa vähän rennommin tämän kierron, ja nyt ainakin näyttäisi tuottaneen tulosta. Ovisviikolla taisi olla seksiä kaksi tai kolme kertaa. Ei sitä tarvita kuin se yksi onnekas kerta :) Niin kliseistä kuin se onkin, niin usein sitä tuntuu käyvän niin, että kun lopettaa yrittämisen, niin sitten tärppääkin. Tsemppiä kovasti! <3

Elowena, jolla huomenna toivottavasti on rv 4+0...

188/416 |
31.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hazel: Eilen ja tänään on vuotanut vielä vähemmän kuin muina päivinä, joten jospa se loppuu siitä. Ihmettelen edelleen miksi vuotaa edes sitä vähän.. Onneks kohta on lääkäriaika.. :) Ihan samanlaisia ajatuksia kuin sielläkin.. Olen ruvennut miettimään, että miksi ihmeessä en nyt nauttisi juuri noista asioista mitä ei voi välttämättä tehdä kun on lapsia..Saa nukkua pitkään ja olla vain, jos ei jaksa touhuta koko ajan :) Välillä mietin, että haluanko edes lapsia, mutta luulen myös että se on huijausta itseäni kohtaan.. Koska en saanut, niin yritän keksiä asioita jotka helpoittaisi oloani. Olen myös huomannut etten käy enää oikeastaan ollenkaan mm.facebookissa, tänään kävin ja huomaan ärsyyntyväni ihmisten päivityksistä, kun heille on tulossa lapsia ja lapset sitä ja tätä.. Kamalaa :/ Noh, eipä siellä ole pakko hengailla :) Kurjaa miten ihminen voi olla kateellinen toisille..

Tätikeltainen: Kiitos tsempeistä! Niitä tarvitaan, ei ole iho vieläkään siinä kunnossa että olisin tyytyväinen..Mielummin olisin ottanut tämän huonon ihon sen vauvan kanssa kuin ilman sitä :/ Näköjään useammalla meistä on ajatuksissa että pitäisikö taukoa vai ei.. On se jotenkin epäreilua, ettei voinut saada onnellista raskautta eikä tarvitsisi miettiä tällaisia asioita.. Huomaan myös ajattelevani, että nyt olisi jo isompi masu ja mitä nyt tekisin ja sanoisin tietyissä tilanteissa. Voihan :/ Tsemppiä sinnekin tähän harmaaseen aikaan, eiköhän se aurinko ja kevät tuo meillekin piristystä! <3 Voi kun kuukaudessa olisi useampi päivä kun raskautuminen olisi mahdollista, pieneksi jää nämä mahikset..Ja toiset tulevat raskaaksi ihan vahingossa..

189/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa huojentunut olo. Tämän aamun testissä näkyy jos selvästi tummempi viiva. Tässä vertailukuvaa perjantaisesta ja tämän päivän testistä. Kai tuo viiva on ihan ok tummuinen? Tänään siis rv 4+0. Testinä RFSU:n marketista saatavat testit. Uskaltaisikohan tässä jo vähän riemuita?

Iloa ja valoa ja paljon tsemppiä meille kaikille! <3

Vierailija
190/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno on viiva Elowena :) Onnea vielä kerran! 

191/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kääk, oli pakko tulla taas panikoimaan... Mulla on noussut kuume tänään, tällä hetkellä asteita 38 ja nousee :( Nyt pelkään, että oon jossain taudissa, joka voi aiheuttaa keskenmenon tai jotenkin vammauttaa lasta. Nuhaa ei ole, mutta kurkku kipeänä. Voi vitsit, toivottavasti tämä on turha pelko, mutta olen kyllä silti ihan kauhuissani! :(

192/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä: googlettelin aiheesta, ja HUS:n sivuilta löytyi tieto, että korkea kuume (yli 38,5) voi lisätä sikiövaurion riskiä. Lisäksi influenssa lisää keskenmenon riskiä :( Neuvottiin ottamaan korkeaan kuumeseen parasetamolia, sitä siis nassuun. Voi apua, toivottavasti tässä nyt ei käy kuinkaan! :( Täytyy ehkä huomenna soitella neuvolaan asiasta.

193/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elowena, koitahan levätä ja katselet vaikka viltin alla kynttilän valossa leffoja ja rentoudut ♡ Koita parantua! Voin kuvitella huolesi ja olisin varmaan itse samanlainen, mutta sanon silti että älä huolehdi. Hienostihan se viiva oli tummunut! Ihanaa! Olen iloinen puolestasi. Toivottavasti et jätä meitä täällä, vaan käyt kirjoittelemassa kuulumisia :)Hyvähän se on nneuvolasta kysyä niin ei tarvitse miettiä ja netistä etsiä kaikkea tietoa. 

Tääällä jännitän vähän huomista lääkäriä.. Kunpa se lääkäri osaa sanoa asioihin vastauksia.

194/416 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Nita, yritän ottaa rennosti, mutta kyllä se paniikki meinaa iskeä päälle :( Onneksi kuume sentään laski nopeasti lääkkeellä ja kurkkukipu on myös poissa, eli ei tämä varmaankaan mitään influenssaa ole. Kaikella sitä pientä ihmistä koetellaankin! Yhtään ei auta, että on edelleen näitä menkkamaisia kipuja. No, ei auta kun mennä päivä kerrallaan. Huomenna soittelen neuvolaan. Tsemppiä Nita huomiseen lääkäriin <3 Toivottavasti saat avun, ja tule sitten raportoimaan, miten kävi!

Ja en kyllä ole lähtemässä täältä minnekään, täällä ainakin on porukkaa, jotka ymmärtää nämä huolenaiheet ja pelot, mitä itsellä on.

195/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elowena: Hyvä että kuume laski ja olo paranemaan päin. Oliko tässä kierrossa muuten jotain, mitä muutit elämäntavoista tms? :) Joko soittelit neuvolaan, mitä sanoivat?

Se on kyllä totta, että täällä muut ymmärtävät mitä voi olla pelko ja ahdistus ja huoli.. Tämä on juuri sitä "keskenmenon jälkeistä elämää".. Jota ei osannut aavistaa aikaisemmin.. Kai se pysyy koko lopunelämän jollakin tapana mukana..Ja haavat parantuvat enemmän kun saa vihdoin sen oman nyytin syliin.. 

Kohta lähden lääkäriin, olen ainakin hyvin varustautunut muistilappujeni kanssa ;) Jännittää ihmeen paljon..

196/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärissä käyty ja fiilis on edelleen sekava. Ei ollut ainakaan virtsatietulehdusta tai hiivaa näkyvästi, eikä muutenkaan ulkoisesti tulehduksen merkkejä. Painelemalla kohdun suu kiinni ja munasarjojen kohdalta aristi, mutta ilmeisesti sekin normaalia. Lääkäri puhui vähän huonosti suomea, joten meillä oli pieni väärinymmärryskin.. Kerroin taustoja ja kirjoittaa reseptin hiivalääkkeeseen, vaikkei ulkoisesti sitä näkynytkään. Sanoi, ettei siitä ole haittaa antibioottikuurin aikana. Yritin kysyä Terojen aloituksesta ja hän sanoi, että voin aloittaa ne seuraavien kuukautisten jälkeen koska kierto on ollut aikaisemminkin epäsäännöllinen. Sanoi että voin syödä niitä Mimmun ohjeen mukaan eli oviksen jälkeen. 

Vuodoista sanoi, että voi johtua edelleen kaavinnasta ja siitä, ettei kohdun limakalvoilla ole enempää "poistettavaa" joten ne saattoi olla kuukautiset. Jos oli, niin ne alkoivat kp. 21. :/ Mutta miksi ovulaatiotesti näytti silloin kuitenkin erilaisia viivoja? Itse vähän epäilen niiden olevan kuukautiset..tai ainakin toivon ettei olisi ollut.. Lääkäri oli alkujaan (niin kuin hoitajatkin ovat olleet) hieman kauhuissaan, kun olen kertonut keskenmenosta ja 2xlääkkeistä + kaavinnasta.. Heidän ilmeistään huomaa pieniä kauhunmerkkejä.. Tuleepas hyvä olo itselle :( Eli kovia on koettu ilmeisesti..

Kysyin taas lääkäriltä, että voinhan syödä aknelääkettä vaikka yrittäisin raskautta. Sanoi sitä ennen että on vahva lääkekuuri. Sanoi että hän ei osaa tarkemmin sanoa, mutta olettaa että ihotautilääkäri (joka sen määräsi) tietää asiasta paremmin. Nyt taas ihmettelen, että ketä voin uskoa?? Uskallanko syödä tuon antibiootin jos vaikka tärppäisi ja sitten tulisi ongelmia.. Söisittekö itse? Jos naama kuitenkin näyttää pahalta ja siitä aiheutuu taas huonoa olo noin mielen kannalta.. Lääkäri myös totesi lopuksi jotain että nyt kun meillä on käytössä lisäehkäisy..Kysyin ainakin neljästi, että mikä lisä? Hän siis oli luullut, että käytämme ehkäisyä eikä toivota raskautta. (olettamus, km jälkeen vai? vai kielimuuri?) Tarkistin vielä, että toiveena on raskaus.. Olipas epäselvää tekstiä täältä.. Sori :o)

Eli lääkärikäynniltä jäänyt saldo: ei näkyviä tulehduksia, laittaa kuitenkin mahdolliseen hiivaan jonkun reseptin voidetta, mietin edelleen pitääkö lopettaa antibiootti ja kärsiä aknen kanssa (molempia en vissiin voi saada, onnistunutta raskautta ja hyvää ihoa, mistä voin saada varmistuksen tästä asiasta?), menkkoja odotellessa (kun en voi tietää joko ne meni...vaikka en kyllä niitä haluisikaan ;))... VOi plaah! 

Voin taas todeta, että kyllä naisen elämä on ihanaa ;) Pitää imeisesti itse opiskella lääkäriksi..

Mitäs teille muille kuuluu? Toivottavasti selkeämpää :)

197/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duodecim-terveyskirjaston sivuilta löysin tällaisen: Tetrasykliinit (antibiootti) aiheuttavat hampaiden värjäytymistä ja kiilteen kehityshäiriöitä. Vaikutus aiheutuu vain lääkkeen käytöstä raskauden 2. tai 3. kolmanneksella.

Eli voisi olettaa että jos lopetan kun tiedän olevani raskaana, niin ei olisi haittaa? (huom, KUN olen :))

198/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi plaah Nita, olipahan melkoinen kokemus taas :( Tuo kielimuuri on kyllä vaikea juttu, kun väärinkäsityksiä tulee niin helposti. Voisitko soittaa vaikka teratologiseen tietopalveluun ja kysyä, onko yritysvaiheessa antibiottikuurista haittaa? Sieltä ainakin saa asiantuntevan vastauksen.

Täällä ei mitään uutta... kuume pysyy panadolin avulla alhaalla ja kurkkukipu siedettävänä. Luulen, että tämä on vaan taas sellainen perinteinen nielutulehdus, joita minulla säännöllisen epäsäännöllisesti on. Täytyy lepäillä pari päivää ja yrittää ottaa rennosti. Soitin aamulla neuvolaankin, mutta sieltä sanottiin vaan, että ei pitäisi olla mitään haittaa, otat vaan panadolia ja lepäilet. No, käskystä. Nukuinkin sitten tänään kolmen tunnin päiväunet aamupäivällä. Ei auta kuin mennä päivä kerrallaan.

Samalla tuli muuten varattua ensimmäinen neuvola-aika, se olisi kuukauden päästä. Toivottavasti tällä kertaa päästään sinne saakka!

199/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkistä Elowena. Enpä tiennyt tuommoista palvelua olevankaan, soitan heti huomenna ja tarkistan asian. Mielummin varmistan sen vielä, ettei tarvitse koko ajan miettiä..Jos vaikka joskus joku lääkäri sanookin, ettei olisi saanut syödä..Olisin niin kiukkuinen ja vihainen, että siitä ei hyvää seuraisi :)

Hyvä että olet saanut levättyä ja nukuttua hyvät päikkärit! Itsekin olen ollut paripäivää ihan väsynyt, tänään olen vapailla ja juuri unelmoin pienistä päikkäreistä :D Ihanaa kun sait jo neuvola-ajankin.. <3

200/416 |
02.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo teratologinen on kyllä ihan huippu palvelu! Usein saa paljon asiantuntevampaa tietoa kuin lääkäreiltä esim. imetyksen ja lääkkeiden yhteensopivuuden suhteen.

Tänään nukuttu päikkäreitä aamulla 3h ja iltapäivällä vielä 2h lisää. Toivottavasti on kohta pöpöt selätetty :)