Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia
En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.
Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.
Kommentit (416)
Täällä yksi.. luin tätä jo aiemmin, mutten saanut sanottua sanaakaan itkujen keskeltä..
Ensinnäkin: otan suuresti osaa teidän kaikkien menetyksiin, tälläistä ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen :( Ja toivotaan, että pian ollaan kaikki raskaana, ja että homma menisi putkeen - loppuun saakka.. Tsempit <3
On: 1/2000 km rv 11+6 ja 8/2013 km rv 9+0 (tyhjennys, oli mennyt kesken jo aiemmin - varhaisultrassa ei löytynyt elämää rv 8+4). Noina välivuosina en ole käyttänyt kuin vuoden ehkäisyä, takana vuosien lapsen yrittäminen, tutkimuksia ja diagnoosina selittämätön lapsettomuus.. kumppanina kolmas kenen kanssa nyt yritän lasta, ja ainoa kenen kanssa olen raskautunut.. Keskenmeno oli aivan hirveä kokemus taas, koska vuosien ja vuosien jälkeen olin ylltyksekseni raskaana - sain toivoa, joka sitten vietiin taas. Yritämme raskautua aktiivisesti, nyt menossa yk 6 keskenmenon jälkeen... kaksi ekaa meni harakoille (ei saanut yrittää ja sitten olin ulkomailla), mutta muutoin yritys hyvä 10 ja tulos surullinen nolla.
Olemme puhuneet, että voisimme mennä hormoni- ja simppakokeisiin - varmuudeksi.. mutta taloudellisesti yksityinen on pois luvuista ja julkiselle emme taida päästä koska se elokuinen km.. Ikää on minulla 32 (33 tänä vuonna...) ja avokki täytää 31 kesäkuussa..
Uudessa nousussa siis taas - yk 6 ja kp 7/27-29. Lisäsin tähän kuuhun lisää foolihappoa.. ahdistaa tää tyhjänsylin kipu.
Anteeksi, että huutelen täältä taustalta... Itsellä keskenmeno päällä juuri parhaillaan, että siksi en ihan asiattomalla asialla liiku...
Mutta Weebee, mitä tarkoitit, että ette pääse julkiselle puolelle lapsettomuushoitoihin?! Itse olin terveyskeskukseen yhteydessä loppuvuodesta, koska meillä oli pikku kakkosen yritystä jo 9kk takana, ja ikää minulla 40v, eikä siis aikaa hukattavaksi. Niin tällöin sanottiin, että yli 38vuotiaita ei enää hoideta kunnallisella puolella. Tämän ymmärsin. Sain kuitenkin labrakokeet, ja sillä puolella kaikki oli ok. Ja sen jälkeen plussasinkin, mutta tämä pieni ei jaksanut kasvaa.
Onko näin, että pitää olla 3keskenmenoa, ennenkuin tutkitaan tarkemmin. Mitä tarkoitit elokuisella km, että ette pääse julkiselle? Asiahan ei mitenkään minulle kuulu, mutta kun minä en näe mitään estettä sille, että ette pääsisi...
Tänään tuli tulokset mun keliakia ja kilpirauhas -kokeista, missä tutkittiin verenkuva muutenkin. Kaikki arvot oli normaalit tai jopa hyvät. Mikään ei viittaa siihen, että olis keliakiaa tai kilpirauhasen vajaatoimintaa. Verenkuva oli muutenkin hyvä, eikä mitään puutosta näkynyt missään. Pakko se on kai uskoa, että mun kaks peräkkäistä keskenmenoa oli vaan huonoa tuuria, niinkuin kättärillä sanottiin... Ei kun uutta yritystä vaan. Odottelen niitä ekoja menkkoja tyhjennyksen jälkeen. Nyt menossä kp 37/~34. Ollaan kyllä tässä kierrossa vähän jo taas "harjoiteltu" (yhden kerran), mutta en oo ovista mitannut, joten en tiiä osuiko meiän ainokainen kerta edes lähellekään ovista. Tai oliko ovista edes ollenkaan. Siksi ajattelin odottaa ainakin viikon ennenkuin testaan. Tietenkin taustalla lymyää pieni toivon kipinä.. mitä jos kuitenkin. :)
Palaan asiaan.
Menossa nyt kp 41/~34... menkkoja ei vielä näy eikä oireita suuntaan eikä toiseen. Kertokaapas kanssasisaret, kuinka pitkä teiän eka kierto on ollut km:n jälkeen? Eli jos laskee tyhjennyksestä/kaavinnasta?
Jonsteri: mulla meni tasan kuukausi kaavinnasta menojen alkuun. Mutta jossain oli tästä keskustelua (älä kysy missä, jossain vaiheessa googlettelin ja tuli vastaan), niin kuusi viikkoa näytti olevan melko tavallinen aika. Eli kyllä ne piakkoon varmaan sullakin alkaa ellet sitten oo raskaaksi tullut ;) Niin ja riippuisko tuo aika siitäkin, miten pitkä normikierto on. Sulla näyttää olevan aika pitkä kierto kun mulla esim. on 27-28 päivää tavallisesti.
Minä tipahdin tuolta lokakuisista nyt kun kierto oli vain 24 päivää pöh. Keskenmenon jälkeen (lokakuussa) kesti mulla aikalailla just kuus viikkoo ennenu kierto palautu mutta on nyt tavallista lyhyempi ja menkat on tosi kivuliaat. Olisko se sitten että vauva marraskuulle 2014 :)
Blackpanther: Joo mulla on aika pitkä kierto normaalisti ja vielä tosi epäsäännöllinen (28-39), mutta keskimäärin jotain ~34. Edellisen keskenmenon jälkeen menkat alkoi kp 36:na, mutta sillon en ollut niin pitkällä kuin nyt. Sen takia nyt vuosinkin kauemmin ja runsaammin.
Nyt meneillään kp 42... Perjantaina testaan (kp 45) jos ei menkat ole tulleet, mut en oo mitenkään optimistinen plussan suhteen. Meillä tosiaan on ollut vaan yks kunnollinen yritys tän kierron puolenvälin aikaan eikä hajuakaan osuiko se lähellekään ovista (ja ylipäätään oliko koko ovista tässä kuussa). Ahdistavaa vaan tää odottelu... :)
Mulla meni lokakuussa raskaus kesken, tai no silloin se siis todettiin viikkoa ennen np-ultraa menneen kesken. Raskaus oli keskeytynyt jo rv 6 ja oli ollut jo muutaman viikon sellainen olo, että raskaus on keskeytynyt. Sit alkoi tuhnuvuoto ja ulrassa selvisi raskauden keskeytyminen. Koska kohdun tyhjennys ei alkanut itsekseen, yritettiin ensin lääkkeellistä tyhjennystä, se epäonnistui ja lopulta sitten kaavintaan, josta sain kohtutulehduksen. Nyt on sitten yritetty kovasti saada uutta aluilleen, mutta heikolta näyttää:/ Huhtikuussa tulee vuosi raskauden yrittämistä:(
Voi Kuperkeikka... Pahoittelut menetyksestäsi! Tiedän ton tunteen, kun usko alkaa loppua, mutta älä lannistu! Keskenmenot on harmillisen yleisiä ja kun kerran oot onnistunut raskautumaan, niin se varmasti onnistuu vielä uudestaan. Mulla on yritystä takana jo reilu 2 vuotta ja kaksi keskenmenoa, mutta uskon, että se onnistunut loppuun asti hyvin sujuva raskaus mun kohdalle vielä osuu. Voimia! <3
Mulla menossa lääkkeelisestä tyhjennyksestä laskien kp 44/~34 nyt... ei vielä mitään merkkejä mistään. Aloin miettimään, että onko täällä ketään jolla olis jääny ekat menkat km:n jälkeen välistä kokonaan? Sellanen fiilis mulla on. Ajattelin illalla kuitenkin testata ihan huvikseen, kun yksi testi kotoa löytyy.
Negahan sieltä oletetusti tuli. Nyt vaan vimmatusti odotan niiden menkkojen tuloa, että pääsis kunnolla yrittämään. Ärsyttää.
Teillä hiukan tuoreempia kokemuksia kuin minulla, mutta jaan nyt oman kokemuksenikin.
Loppuvupdesta 2012 plussasin heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Tammikuussa 2013 todettiin varhainen keskenmeno/tuulimuna kun raskausviikkoja olisi pitänyt olla 11+. Sain sitten heti samana päivänä tyhjennyslääkkeet. Kohtu ei kuitenkaan tyhjentynyt kokonaan, joten jouduin kaavintaan. Ensimmäiset kuukautiset kaavinnan jälkeen tuli ihan normaalisti, mutta sen jälkeen kierrot oli todella pitkiä. Aluksi pistin sen keskenmenon ja stressin piikkiin, mutta noin kolme kuukautta sitten kävin lääkärissä, joka määräsi terolutteja kierron tasaamiseksi. Nyt on sitten kolmas terolutkierto käsillä ja katsotaan miten käy! Jos en plussaa niin ensi kierrossa varattava aika taas gynelle katsomaan ovuloinko. Viime vuosi oli huono vuosi, mutta nyt uudella innolla ja positiivisuudella tänä vuonna.
Itsellä ihan sama noiden muiden raskaana olevien kanssa, tuntemattomat ei haittaa, mutta läheisten raskaudet satuttaa todella paljon. Puolisoni pikkusisko on tällä hetkellä viimeisillään raskaana, vaikeaa olla onnellineen hänen puolestaan, koska haikara ei tunnu löytävän tietään meidän luokse.
Toivotan todella paljon plussia teillekin, ehkä tämä vuosi on sitten meidän vuosi :)
Mä en tiedä, mutta mulla on sellainen muistikuva, ettei ne ota tutkimuksiin ennenkuin on kolme perättäistä keskenmenoa tai vähintään vuoden yrittäminen... meil ei kumpaakaan ja vaikka mun tausta on mikä on, niin silti epäilen.. jos tää kiertokin menee - ja ihme on jos ei mene - pieleen, niin soitan ja kyselen, et voisko mitään tehdä jo...
Mulla ensimmäinen kierto vissiin cytotecien jälkeen, kun rinnat kipeytyy oviksen jälkeen ja alavatsassa on juilimista jne.. että ihan ko kroppa taas toimis... aikakin ois.. kierto on kyllä ollut ihan säännöllinen heti ekasta kierrosta saakka, mut.. tuntuu enemmän hormonaaliselle tässä kierrossa :P Liekkö mielikuvitusta...
Hei kaikki! Siirryn tuolta Huhtivauvat -ryhmästä tänne. Olen 31v 2v -tytön äiti. Viime torstaina oli ensimmäinen ultra ja todettiin keskeytynyt keskenmeno. Järkytys suuri, mutta nyt jo katse suunnattu tulevaan ja toiveissa uusi raskaus mahdollisimman pian.
Tyhjnennyslääkkeet sain kotiin ja ne otin perjantai -iltana. Meni yllättävän helposti koko homma ja nyt mietityttääkin, että tyhjentyikö se kohtu varmasti. Pelottaa, että sinne jäänyt jotain ja saan kohtutulehduksen. Varasinkin sitten ensi viikolle ajan ultraan yksityiseltä. Oletteko muut lääkkeellisen tyhjennyksen kokeneet käyneet varmistamassa tilannetta jossain? Ja oletteko pitäneet ne yhdet kuukautiset välissä ennen kuin rupesitte taas yrittämään?
MESENIUS: Pahoittelut :( Mä kävin myös yksityisellä gynellä tarkistuttamassa vielä, että kohtu on tyhjä ja kaikki ok. Hän sanoi sillon mulle, että ei tartte odotella. Ehkä tämäkin on jotenkin tapauskohtaista? Tsemppiä tulevaan <3
Kukkaistyttö88 kp 33/32(?) yk7, km jk yk3 (neljättä päivää tuhrua, menkat?)
Mesenius: Täältä tulee vähän "hurjempi" tarina. Np ultrassa todettiin tuulimunaraskaus ja sain heti lääkkeet (ti). Perjantaina soitin kun vuoto oli ollut vähäistä tai ainakin omasta mielestä koska olivat niuksemmat kun normi kuukautiset. Sain ajan heti lauontaille ja siellä ultras ja sano että ei sieltä ollu mitään oikeestaa ulos tullukkaan ja sain heti uuden kerran lääkkeet (lääkäri laitto oikeen ja viel jotain öljyäkin että varmasti imeytyy...). Tuolloin luulin että kaikki tuli jo ulos mutta seuraavia kuukautisia ei kuulunut ja tein cb testin mikä näytti "raskaana 1-2vk" ja luulin tietenkin että olin raskautunut heti uudestaan (mahdollista mutta erittäin epätodennäköistä). Viikon päästä tein testin uudestaan ja sama tulos. Siitä vielä viikon päästä tein uuden testin ja edelleen samoilla viikoilla. Viimeistään tossa vaiheessa aloin epäillä että kaikki ei ole kunnossa. Soitin lääkärille ja hän käski heti seuraavana päivänä näytille. Ultrattiin taas ja lääkäri sanoi että siellä oli vielä vaikka kuinka paljon tavaraa että heti leikkausjonoon. Jäin sitten sairaalaan odottamaan että pääsen kaavintaan. Kaavinta meni hyvin ja pääsin samana päivänä pois. Viikko kaavinnan jälkeen alkoi pahan hajuinen vuoto ja vatsan kipuilu. Soitin taas sairaalaan ja niuha sairaanhoitaja sanoi että kuuluu asiaan ja syö buranaa ja lepää. Seuraavana päivänä soitin uudelleen ja kätilö vastasi ja hän yhdisti suoraa lääkärille ketä oli sitä mieltä että kohtutulehdus aivan selvästi ja kirjotti vahvat antibiootit näkemättä edes. Kuurin loputtua kaikki oli taas kunnossa ja lääkäri soitti että patologikaan ei löytänyt kaavinnan "saaliista" mitään pahalaatuista tai epänormaalia. Että sellanen tarina mutta en sano että sulla näin käy mutta suosittelen käymään tarkistuksessa vielä. Jotenkin ainakaan omaa uskoa lääkkeelliseen tyhjennykseen ei ole kun kaksi kertaa tuli vain kovat kivut (sellaset että taju meinas mennä) eikä kuitenkaan kunnon tulosta.
Joo, kyllä nyt on ihan oikeat menkat kyseessä.. tosin.. taidan vuotaa kuiviin. Joo, kyllähän ne mua varoitti, että ekat menkat voi olla "runsaammat", mutta.. No, kai mä henkiin jään :)
Ampperi: voi kurjuus :( varmasti tulee pitkä puoli vuotta, mutta toivottavasti sitten heti onnistuu :)