Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia
En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.
Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.
Kommentit (416)
Kyllä nää nyt ihan selkeät menkat on. Vähän ihmeissäni olen mutta jospa näiden myötä se oviskin sieltä taas löytyisi. Näin toivotaan!
Ihanaa joulua kaikille!
Sirppana: Ehkäpä nämäkin sitten runsastuu tästä. En tiedä voisiko olla jo kiinnittymisvuotoa, mutta seurailen tilannetta. Sekin ajatus pelottaa kyllä. Itse en ole uskaltanut edes laskea monellako viikolla olisin nyt, välillä vain huomaan miettiväni että ei olisi enää kovin pitkä aika kun jäisi mammalomalle. Useampi kuukausi siis tietysti, mutta silti se tällä hetkellä tuntuisi olevan melko lähellä. Itsekin olen mielessäni ajatellut, että sytyttäisinkö kynttilän kotona muistolle, mutta en vielä ole varma.. Itselläkin hiukset ja päänahka rasvoittuu nopeammin kuin ennen. Olin jo eilen niin ärsyyntynyt näistä iho-ongelmista, että meinasin varata ihotautilääkärille ajan. Mutta lueskelin netistä ja totesin, että mitenhän lääkäri voisi auttaa kun raskautta toivovalle ei varmaan ole ihan hirveästi lääke-ja voidevaihtoehtoja. :/ Välillä tuntuu sille, että tekisi mieli aloittaa pillerit, jotta saisin edes naaman kuntoon. Niitä en kylläkään aloita, en varmaankaan ikinä koska heitti mieleni melko erilaiseksi. Olen ihastellut telkkarista ja lehdistä ihmisiä, joilla on näppylätön iho.
Mimmu: Hyvä jos menkat alkoi :) Ollaan aika lailla sitten (ehkä) samassa vaiheessa kiertoa monien kanssa. Jännää!
Eilen olin taas niin huonolla ja herkällä tuulella, tuntui että kaikki asiat itketti. Toivotaan että tänään olisi taas vähän positiivisempi mieli. Mies on kyllä parina päivänä sanonut, että taitaa ne menkat oikeasti olla alkamassa kun mieli on noin ärsyyntynyt :D Ihanaa että tuli lunta, joka vähän piristää mieltä. Riittää jo tuo pimeys.
Nita85
Täällä tänään myös vaihteeksi vähän mustempi päivä. Kyynelhanat aukenivat taas siinä vaiheessa, kun tutkailin omalla paikkakunnalla mahdollisuutta viedä jouluna kynttilä syntymättömien lasten muistomerkille. Sellainen löytyy ihan tästä lähitienoolta, ja aion ehdottomasti näin käydä tekemässä. Oma syntymätön lapsi on mielessä päivittäin, eikä varmasti koskaan sieltä mihinkään häviä. Isolle siskolle tekisi mieli myös kertoa, että hänellä on enkelisisko/veli tuolla jossain, mutta en halua vielä sellaista taakkaa pienen harteille laittaa kannettavaksi. Isompana saa sitten asiasta kuulla. Surutyötä tässä joutuu näköjään vielä tekemään. Toivon kovasti, että uusi raskaus voisi alkaa, niin näkyisi vähän valoa taas tunnelin päässä.
Elowena
Elowena: Tunteet heittelevät täälläkin. Yhtäkkiä on ihan positiivinen mieli kun taas hetkessä jokin asia tulee mieleen ja tulee surulliseksi. Tänään itketti myös ihan kamalasti, mutta noiden isojen itkujen jälkeen tuntuu että on helpompi ollakin. Yritä siinä sitten kakkua leipoa samalla kun ei näe itkuilta mitään :o) Välillä sitä ajattelee, että on jo päässyt isoimman surun ohi mutta ei se taida ihan niin helpolla mennä. Toivottavasti kaikki päästäisiin uuteen yritykseen ja plussaamaan <3 Voimia sinulle!
Ihanaa ja rauhallista Joulua!
Hyvää joulua kaikille!
Kävimme eilen hautausmaalla viemässä kynttilän syntymättömien lasten muistomerkille. Paljon oli muitakin pieniä kynttilöitä loistamassa. Löysin tällaisen ihanan Aleksis Kiven runon, sitä myötä toivotan parempaa ensi vuotta meille kaikille:
Tuonen lehto, öinen lehto!
Siell’ on hieno hietakehto,
Sinnepä lapseni saatan.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Tuonen herran vainiolla
Kaitsea Tuonelan karjaa.
Siell’ on lapsen lysti olla,
Illan tullen tuuditella
Helmassa Tuonelan immen.
Onpa kullan lysti olla,
Kultakehdoss’ kellahdella,
Kuullella kehräjälintuu.
Tuonen viita, rauhan viita!
Kaukana on vaino, riita,
Kaukana kavala maailma
hei naiset!
miten teillä menee?
joulu meni mukavasti ja aattona kävin hautausmaalla kynttilöitä viemässä ja oli kyllä upean näköistä. Niin paljon rakkautta ja kaipausta lukuisissa kynttilöissä.
Muuten on mennyt tosi mukavasti mutta jo kolmas raskaus uutinen tähän sukuun teki kipeää. Eli kolme vauvaa tulossa niille main kun omankin olisi pitänyt syntyä. Kyllä on kirpaissut kun omansa on menettänyt ja näkee sukulaisten iloisia reaktioita vauva uutisista.
kierto alkaa vissiin normaalisoitumaan ja nyt taitaa olla jotakuinkin kp 18-19
Sirppana, kiitos kysymästä! Täällä menee ihan mukavasti, joulu on tehnyt tehtävänsä ja rentoutuakin on saanut. Me käytiin myös hautausmaalla jouluna, ja todella kaunista oli. Kyllä ne toisten raskausuutiset vaan aina kirpaise... Täytyy vaan luottaa siihen, että aika parantaa ja viimeistään sitten se, kun hyviä uutisia itsekin. Mutta olen kyllä itsekin jonkin verran vältellyt raskaana olevien kavereiden kanssa tekemisissä olemista. Vaivaannuttavaa sekä minulle että heille tällä hetkellä.
Täällä 3. kierto km:n jälkeen alkaa lähetä loppuaan, ja rinnat ovat viikon verran olleet enemmän tai vähemmän kipeänä. Elättelen toiveita, että josko saataisiin uudenvuoden vauvalahja meille... Perjantaina ajattelin testailla, jos menkat eivät ehdi alkaa.
Elowena kp muistaakseni 24/27-30 yk3 km jälkeen
Heippa vaan tännekin. Täällä ollut aika raskas joulu. Menkat muistutti tapahtuneesta ja me oltiin lähes kaikki kipeenä. Pienen kanssa käytiin lääkärissä vielä 23. päivä. Nytkin mulla on kurkku ihan tosi kipeä :( Olen kyllä urheillut paljon kaikesta huolimatta, painon pudotus ei varmasti ole huono asia tulevaa raskautta ajatellen. Pakkohan se meidänkin on vielä onnistuttava.
Tänään kp 9 ja eilen oli ekaa kertaa selkeää vauvan-teko-seksiä :) Eilen oli myös vähän limoja, joten näinköhän se kroppa heräilisi sittenkin. Tänään jomottellut vähän molempia muniksia ja äsken uitin just tikkua. Haalea viiva mutta selkeä, joten jospa siis sittenkin. Näin aikaisesta oviksesta ei tokikaan ole mitään iloa, joten hyvä vaan jos vähän antaa odotuttaa.
Moikka vaan,
Täällä olen edelleen tikutellut ovista, haaleana oli useamman päivän mutta sitten jouduin testaamaan myöhemmin päivällä, kun yövuorot sekoittivat rytmit ja silloin näytti negaa. Myös tänään aamulla oli nega. En siis saanut kuin haamuja eikä kyllä limojakaan ole näkynyt. Olisi kiva tietää milloin ne menkat alkaa vai alkoiko kierto jo noista pienistä vuodoista.. En taida niitä Teroja nyt vielä aloittaa. Toisaalta tekisi mieli aloittaa jo, mutta jos ovis jää niiden takia tulematta... Toisaalta mietin sitäkin, että jos tämä kierto venyy piiiitkäksi niin olisi ehkä kuitenkin jatkon kannalta pitänyt aloittaa jos se tasaisi kiertoa. Taas on kysymyksiä ilman vastauksia, kun ei tästä kierrosta ja kropasta tiedä. Välillä olen ollut tosi kiukkuinen ja itkuinen, olen huomannut että kasvojeni ihonkunto vaikuttaa aika paljon mielialaani. Isoja näppylöitä tulee koko ajan lisää.. Kuulostaa ehkä pinnalliselta mutta luulin jo kärsineeni aknesta tarpeeksi teininä.. :( Ja mielummin olisin kärsinyt näppylöistä kun olisin saanut vauvan syliini asti.. Nyt jäi jäljelle vain negatiivisia asioita..
Nita85
Elowena: Jännityksellä jäämme odottamaan saadaanko sulta plussa uutisia. Pidän peukut pystyssä. =)
Mimmu: Miksi ei aikaisesta oviksesta olisi iloa? Eikös se ole niin päin, että jos liian lyhyt aika oviksesta menkkoihin niin se ole huono juttu.? Toivottavasti paranette pian. Nyt vaan paljon hommailua niin jospa tärppi kävisi ja jatka vaan tikkujen uittamista. =)
Nita: Älä vielä heitä kirvestä kaivoon. Se on voinut olla ovisplussa niin, että et ole huomannut. Toisillahan se on tosi lyhyen aikaa plussana ja siksi testaavat aamupäivisin ja iltaisin. Tai jos jaksat niin jatka tikuttelua sehän voi plussa olla edessä vielä. Minä joskus tikutin ovista ja en ikinä saanut omasta mielestäni mitään tosi vahvaa plussaa, mutta selkeän eron viivoissa näki. Jos ebaytä käyttää niin kiinasta saa tilattua halpoja ovis ja raskaustestejä. 10kpl testejä maksaa noin 1,60e. Ja ihan yhtä hyviä kuin suomessa markkinoilla olevat liuskatestit. Sit voi huoletta tikuttaa monta kertaa päivässä.
On. Minä eilen muistin kierron väärin. Tänään taitaa olla kp 18/30. Siis jos nyt kierto on vielä ihan normaalisoitunut km jälkeen. Ovislimat ainakin tuli joulun pyhinä, että uskoisin kierron alkavan olemaan melko normaali. Jälkitarkastuksen "epikriisi" tuli tänään postissa ja siinä olikin semmoista tietoa mitä en kehostani tiennytkään. Toinen munasarja on isompi ja kohdun takana. Toinen pienempi ja kohdun vieressä tms. Harmi kun ei paikanpäällä tuommoisista puhunut kun olisi ollut kiva tietää, että onko normaalia. Kaikki paperilla vaikutti kuitenkin olevan hyvin. Eli tuskin noistakaan tarvitsee olla huolissaan kun kuitenkin lapsia olen saanut.
Uutta vuotta odotan ja toivon, että uusi vuosi olisi paljon kivempi kuin tämä vuosi.
Sirppana: Voisin tutkia ja tilata, kiitos vinkistä. Itsellänikin luki epikriisissä asioita joita eivät ääneen selittäneet tai kertoneet. Eiköhän sinulla ole hyvät mahdollisuudet kun olet lapsia saanut. Luulisi että olisivat edes sen sanoneet, jos kaikki ei olisi ok. Pitää jatkaa tikuttelua. Eipähän sitten tarvitse miettiä että meni ohi, jos negaa näyttää. Viimeeksi tikutin ennen raskautta mutta en muista sainko tummaa viivaaa ollenkaan, haamuja sain ja niitä vähän tummemman ainakin, aamulla tikutin silloinkin. Ensivuonna sitten :)
Onnellista vuoden vaihdetta kaikille ja parempaa uutta vuotta ☆
Nita, en mäkään saanut plussakierrossa kunnon viivoja. Ajattelin, että ehkä se lh-piikki oli niin lyhyt, että tasavahvat viivat jäi puuttumaan, kun testaan kerran päivässä. Mullahan se viime kierto oli ovuloimaton ja kesti silti "vain" 30 päivää.
Sirppana, jos ovis tapahtuu alle 10 päivää menkoista niin se ei kerkeä kasvamaan tarpeeksi ja irtoaa epäkypsänä. Siksi oviksen olisi hyvä olla aikaisintaan kp 10.
Täytyypä munkin tutkia tuo ebay, mä olen käyttänyt vaan Amazonia.
Mimmu: Tosiaan, tuota en tullut ajatelleeksi ollenkaan. Ja kaippa sen limakalvonkin on hyvä paksuuntua ennen ovista. Eli toivotaan, että parin päivän päästä vasta tulee kunnon viivat sulle tikkuun niin olis sitten paremmat kp:t. =)
Mä taisin iloita ovisoireista turhan aikaisin :( Mähän luulin viime kierrossakin ovuloivani mutta ultrahan sanoi muuta ja uskon, että nyt on sama tilanne. En siis usko, että nuo viivat tuosta tummenee mihinkään, kuivaa on kuin saharassa.
Ihanaa aattoa kaikille! Toivottavasti 2015 olisi edes vähän parempi, kuin tämä kauhea vuosi.
Hyvää uuttavuotta kaikille!
Nita, toivottavasti sinulla olisi tosiaan ovis vielä tuloillaan ja saisit bongattuakin! Muistelen kyllä lukeneeni tuolta kuumeilijoidenkin ketjusta, että joku ei ollut saanut ovista lainkaan kierron aikana kiinni, mutta oli silti raskautunut. Itsellä on tikut aina näyttäneet oviksen selkeästi, mutta ongelmana on ollut, että testit näyttävät 2-3 päivää vahvaa plussaa. En tiedä, pitäisikö siitä huolestua vai ei? Olen yleensä laskenut, että ovis olisi kuitenkin ensimmäisen vahvan plussan jälkeisenä päivänä.
Mimmu, toivotaan tosiaan, että 2015 olisi meille kaikille lempeämpi. Itsellä on kaikenlaista työ- ja vauvastressiä tässä meneillään, ja toivon todella, että elämä pääsisi tästä jo vähän vakiintumaan. Voi kun sinulla viivat ovistestissä vielä vahvistuisi!
Sirppana, olipa jänniä tietoja epikriisissäsi. Ei varmaan kuitenkaan mitään vakavaa, kun lääkäri ei kerran sinulle niistä mitään maininnut? Ja voihan aina soitella perään, jos jokin jäi askarruttamaan :)
ON: Täällä on jännät päivät käsillä. Huomenna taidan testailla. Tissit on älyttömän kipeät, närästää ja alavatsaa välillä nippailee. Tuntuu myös jotenkin "verevältä" tuo alakerta. Tänään aamulla tuli veriviiru valkovuodon joukossa, katsotaan oliko jotain kiinnittymisestä johtuvaa vai alkaako menkat pian... Enempää ei ole kyllä vuodellut. Kovin on jännät paikat ja hieman jo sellaisiakin fiiliksiä, että olisi voinut tärpätä. Kunhan ei nyt taas joutuisi pettymään...
Elowena: Toivotaan plussa-uutisia teille ☆ Jännittävää :) Tulethan kertomaan tuloksen.
ON: Vatsa on ollut pari päivää pikkaisen kipeä, liekö ne menkat nyt vasta alkamassa. Nyt on tasan 5 viikkoa kaavinnasta. Niin ne viikot vierähtää, odottaessa :) Henkisesti olen kyllä voinut hyvin, aika auttaa tai ainakin helpottaa, niin kuin moni sanoikin. .
Onnellista ja hyvää uutta vuotta kaikille ☆
elowenan huomisia uutisia jännityksellä jään odottamaan. Toivottavasti plussa tulee.
Täälläkin kamalia menkka jomotuksia ollut jo monta päivää. Oviksesta lähtien vatsa ja selkä tosi kipeenä. Ei kyl pitäs menkkojen alkaa kun vasta joskus 11.1 aikoihin, mutta mistäs tästä tietää miten sekasin keho vielä onkaan. Joka vessa reissulla odottaa verta näkevänsä. Plääh.
Mä testasin äsken ovisplussan! En olis uskonut, että ovuloin mutta mahtava juttu! Just tänään varasin ajan gynelle, kun en uskonut muniksissa tapahtuvan mitään :)
tsemppiä jomotusten kanssa Sirppana ja Nita. Voi kun tänne nyt kuitenkin alkaisi ropisevat niitä plussia! Ota Elowena sä se vuoden eka :D
Mahtavaa Mimmu! <3 Hienoa, että kroppa alkaa sieltä toimimaan. Nyt vaan vauhdilla ovista hyödyntämään! ;) Ja tosiaan, voisin napata sen plussan uuden vuoden kunniaksi :) Nyt on kyllä taas niin ristiriitaiset fiilikset. Oireita tuntuu kovasti olevan, mutta pelkään hirveästi pettymystä... ei kai se auta kun testailla. Toivotaan huimasti plussia pian meille kaikille!
Nyt on niin paljon jäänyt kommentoimatta, että tuskinpa muistan nyttenkään kaikkea.
Vaimomamman olin ihan varma saavan plussan, mutta harmi, että ne menkat sieltä kuitenkin tuli. Mutta tosiaan olet ihanan positiivisella asenteella liikenteessä. Ehkä me kaikki plussaillaan samoihin aikoihin ja toivottavasti piakkoin.
Ihosta on ollut puhetta. Mulla ei ole niinkään iho oireillut ennen raskautta eikä sen jälkeenkään, mutta aina raskauden myötä hius ongelmia on sitten senkin edestä. Hiuksia lähtee ihan tolkuttomasti ja rasvottuu helmpommin. Ja tässä keskenmenneessä raskaudessa mulla oli ihan järkyttäviä jalka kipuja jotka loppui kuin seinään kun nuo keskenmenon jälkeiset menkat alkoi. Lääkäri hyvinkäällä sanoi, että ovat voineet olla hormoonien aiheuttamia kipuja ja kun raskaus hormoonit poistui kehosta niin kivutkin loppui. Tuntuu kyllä tosi hullulta, mutta kai se on tosiaan mahdollista.
Nita: Mullahan alkoi noi keskenmenon jälkeiset menkat ihan hullusti. Kolmena päivänä tuli limansekaista pientä vuotoa ja kahtena yönä vuosi ja päivisin ei ja sitten noin kolme päivää kesti kunnon vuoto joka ei kuitenkaan muistuttanut ihan tavallisia menkkoja. Ehkä ne sieltä nyt kuitenkin alkaa. Ellei ole ollut jotakin tyyliin kiinnittymisvuotoa? Voisko olla? Ja sitä piti sulle sanoa, että seuraavalla kerralla kun raskaudut ja menet neuvolaan niin sanot, että haluat hyvinkäälle synnyttämään. Siis jos haluat sitä kokeilla. Meillä täällä on kiva kun voi vapaasti valita kättärin, naistenklinikan tai hyvinkään. Muistaa vaan sanoa, että nyt haluan vaihtaa ja jos ei tykkää niin mun mielestä voi vielä kesken odotuksenkin vaihtaa synnytyssairaalaa.
Mimmu: Olipas masentavia uutisia lääkärillä. Mulla ei munasarjoista sanonut mitään muuta kuin, että hyvältä näyttävät. Limakalvo ilmeisesti oli myöskin hyvä kun 7mm paksu heti kuukautisten jälkeen. Googlettelin aihetta ja vaikutti ihan hyvältä. Mitähän se vuoto nyt sitten mahtaa olla? Onko runsastunut?
Elowena: Raskautta haaveillessa ne kuukaudet tuntuvat ikuisuudelta. Mulla on neljä raskautta saanut alkunsa kerta heitolla ja kahta on sitten tehty "hartaudella" 3kk ja muistaakseni 4-6kk. Ja nuo kaksi toivottua raskautta odotuksineen ja pettymyksineen tuntui silloin ihan uskomattoman pitkiltä ajoilta varsinkin kun oli kuvitellut, että naps ja on raskaana. Tsemppiä nyt ja ehkä se nyt jo tärppää. Peukut pystyssä.
Tätikeltainen: Tsemppiä sulle niitten rättien kanssa. Ei kai se vuoto enään kauaa voi kestää. Mä olin kanssa ihan kilareissa niiden kanssa kun vuoto kesti 3 viikkoa. Mikään ei ole inhottavampaa kun viikko kausia pelata siteiden kanssa. Kyllä niitä kuluikin monta pakettia ja eri sorttia kun tuntui että mikään ei iholle sopinut. Ja pitkästä vuodosta tulee hieman vainoharhaiseksi. Aina luulee taas vuotavan ja pitää käydä tarkistamassa. :)
Mulle ei mitään ihmeempää tällä erää. Joulun viettoon rauhoituttu nyt ja toivon voivani rentoutua. Joulu aattona olisi pitänyt tulla rv 22 täyteen, mutta matkaankin aattona hautausmaalle sytyttämään kynntilän isovanhemmille ja pikkuiselle. Ei tän ihan näin pitänyt mennä. Toivottavasti ensi vuosi on meille kaikille parempi ja saadaan paljon niitä iloisia uutisia.