Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia
En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.
Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.
Kommentit (416)
Tekipä tiukkaa käydä viemässä pussillinen pieniä vaatteita sukulaisille. No ei mahda mitään. Toivottavasti miellyttävät nuorta paria ja heidän esikoistaan. =(
Mulla taitaa olla menkat alkamassa. 31 päivää on lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja pientä veristä limaa tuli vessa käynnillä ja näin aina menkat alkaa parin päivän sisällä. Ei kyllä nappaa yhtään kun vastahan se jälkivuotokin loppui. Toisaalta ehkä se on sitten helpottavaa, että kaikki alkaa tavallaan alusta ja nämä jälkivuodot yms on vain muisto.
Vaimomamman kuulumisia odotellaan jännittyneenä. Toivottavasti plussa tulisi. =)
Mimmulle peukut pystyyn verikokeisiin.
Sirppana: Varmasti on ollut raskasta kun joutuu viemään vaatteet muille :( Itse oikein odotan että menkat alkaisi, vaikkakin vuodon kanssa on eletty jo tosi pitkään.
Voimia tähän päivään kaikille! :)
Hyviä uutisia pitkästä aikaa. Kävin kontrollissa ja hcg oli 6.3 eli nollilla. Vihdoin!
Lääkärin kanssa juttelin hetken ja hän totesi, että menkat alkaa varmaan viikon sisällä. En sitten tiedä mihin perusti kommenttinsa kun ei ultraa tehnyt :) Takisti kyllä, että olen vielä menossa ultrakontrolliin (viikon päästä) ja sanoi, että sen jälkeen voitte jatkaa yritystä. Sanoi muuten, että hyvin usein km:n jälkeinen kierto on ovuloimaton ja se lähtee pelistään vasta ekojen menkkojen jälkeen. Täytyy se sitten hyödyntää :)
Tulin tänne vakoilemaan kuulumisiasi Mimmu. Hyviä uutisia rankan kokemuksen päätteeksi. <3 Olet mielessäni.
Kiitos kaikille!
Ja juu toki on ihmisiä joille puhua, mies tietysti ja pari läheistä ystävää. Kaikesta tuesta ja myötätunnosta huolimatta silti tuntuu että ihan kaikkien kanssa ei jaksa aiheesta puhua. Yksi hyvä ystäväni odottaa juuri vauvaa vähän aiemmaksi syntymään kuin meidän olisi pitänyt, ja vaikka hän kaikella rakkaudella on pahoillaan puolestamme, silti koen ettei ihminen jolla jokainen raskaus on alkanut helposti ja sujunut ongelmitta loppuun asti, voi täysin ymmärtää. Ja ärsyttää itseänikin omat tunteet. Toki toivon heille kaikkea hyvää, enkä kenellekään haluaisi samaa surua kuin itsellä, mutta jotenkin oman pään sisällä ääni kiukkuaa että et voi tietää mitään siitä kivusta mikä itsellä on! Äh, turhauttavaa. No ehkä tämä tästä. Ja tosiaan pahaa ei tee toisten vauvaonni, tai vastasyntyneet, ennemminkin raskausuutiset tai odottavien äitien kanssa juttelu heidän odotuksistaan :/
Sirppana, aika urhea olit, itse en pystyisi pienistä vaatteista luopumaan!
Sitäkin mietin samaa että kuinka kauan se tulehdusriski on olemassa, kun eihän noista vuodoista oikein pysty sanoa, ennen ensimmäisiä kuukautisia km jälkeen. Kun tuppaavat tulevan ja menevän.
Itsellä pari päivää sitten illalla oli taas enempi kipuja ja menin kuumaan suihkuun, jos helpottaisi oloa, tuli sitten kumma olo ja hetken päästä nyrkin kokoinen kudosmöykky, ilmeisesti istukka, sekä muutama pienempi möhkäle. Soittelin päivystykseen ja kävin verikokeissa, sekä ultrassa, tulehdsarvot ei olleet ihmeemmin koholla eikä lääkäri osannut sanoa varmaksi, onko kohtu tyhjentynyt kokonaan. Kohdun limakalvo tosi paksu, joten ei voi sanoa oliko siinä myös jotain muuta. Kaavintaa ei kuitenkaan suositellut, eikä uusia lääkkeitä vielä, niistä aiheutuneiden erittäin kovien kipujen vuoksi. Joten nyt ei auta kuin seurata tilannetta ja toivoa parasta, ja erittäin matalalla kynnyksellä takaisin päivystykseen. Turhauttavaa kun ei voi varmasti tietää. Vuodot on nyt nämä pari päivää olleet ihmeen niukat, sekin jännittää. Ekan testinkin tein eilen ja oli niin kirkuvan punainen plussa ettei toista, olisin jo toivonut että edes hieman olisi lähtenyt vaalenemaan. No pitänee tehdä muutaman päivän päästä uusi. Ehkä kaksosraskaus on alkuun nostanut hcg.n niin korkealle, että kestää laskea. Raskausoireet on ainakin vihdoin loppuneet!
Uskaltaako kukaan ottaa uutta yritystä heti ennen ensimmäistä kiertoa?
Aurinkoisempia päiviä kaikille!
Liityn seuraanne. Kesäkuussa piti syntyä meidän perheeseen ensimmäinen lapsi mutta toisin kävi. 9 viikko oli juuri alkamassa kun tuli keskenmeno. Sain supistelua lisäävät lääkkeet ja kohtu tyhjeni onneksi kerralla. Tänään oli jälki verikoe joka näytti onneksi negaa. Raskaus oli alusta asti vaikea kipuine ja vuotoineen mutta ulrassa kaikki näytti koko ajan hyvältä. Joku sitten meni kuitenkin pieleen..Täällä kovasti odotetaan niitä kuukautisia että pääsisi yrittämään uudelleen. Vaikeaa on ollut mutta joka päivä on eteenpäin mentävä.
Mimmu75: Jee, hyviä uutisia siis sait :) Olitko tehnyt ennen labroja kotona testiä? Itse tein jokunen päivä sitten ja olin nnäkevinäni siinä haalean viivan. En tiedä oliko se normaalia vai ei, mutta ensiviikolla sen näkee sitten labroissa. Toivottavasti sinullakin alkaa kuukautiset pian, pääsette taas uuteen kiertoon. Oma vuoto on loppunut, jee. Helpottavaa. (tai ihan ihan vähän on välillä tullut mutta tuskin yhtään).
Tätikeltainen: Jäin miettimään, että miten lääkäri ei osannut sanoa ultran perusteella että onko jo tyhjä vai ei? Hurjalta kuulostaa nuo sinun kivut. :( Olethan ottanut särkylääkettä? Itse otin lääkkeiden jälkeen säännöllisesti sen päivän, eikä kovempia kipuja tullut kummallakaan kerralla. Minulle lääkäri osasi ultrasta sanoa, ettei ollut tyhjentynyt kokonaan. Se kaavinta oli henkisesti myös raskas mutta näin jälkikäteen olisin toivonut että se olisi tehty aikaisemmin.
Kuulin myös tänään että taas yksi kavereistani on raskaana. Onneksi olen saanut nämä ilouutiset viesteillä, koska itkuhan se tuli.. ja ahdistus ja muistot. :( Vaikka oikeasti olen heidän puolestaan onnellinen mutta kun tämä oma tilanne on tämä.. Sitten tulee paha mieli, että olenko oikeasti näin paha ihminen että itken kun toiset ovat saaneet hyviä uutisia.. Mutta, kai se on ymmärrettävää? Taitaa olla vielä flunssakin tulossa, ehkä stressi alkaa helpottamaan kun on vielä pidemmät vapaatkin.
Blondcherry: Voimia sinullekin! Itselläkin olisi ollut kesäkuun alussa laskettuaika esikoiselle.. Vuotiko sinulla miten pitkään raskauden aikana? Itselläkin vuoti ja olenkin miettinyt, että miksi en vaatinut tutkimuksia jo silloin.. Olisinko saanut tietää km jo aikaisemmin.. Käskettiin vain odottamaan. Hyvä että olet saanut negan! Toivotaan sinullekin niitä kuukautisia.
Nita jonka mielialat ovat heitelleet superhyvästä itkuun, rankkaa sekin mutta onneksi niitä ilojakin on :)
Tätikeltainen, mun korvaan sun lääkärissä käynti kuulostaa vähintäänkin oudolle. Miksi se lääkäri ei muka nää ultrasta onko siellä vielä raskausmateriaalia. Kyllä nimittäin lääkärin pitäisi nähdä. Mä en yhtään halua pelotella mutta mulla on pelkästään huonoja kokemuksia noista lääkkeillä tyhjennyksestä. Tarkkaile oloja ja jos tulee kipuja niin mene takaisin lääkäriin.
Tulehdusriski josta mä puhuin on nimenomaan kaavinnan jälkeen ja about sen pari viikkoa. Mä odotin kiltisti, kunnes vuoto loppui ennenkin harrastettiin taas seksiä.
Ja tosiaan, mulla kesti kolme viikkoa, että hcg laski. Mun arvot oli aika korkeat rv 8:lle. En viitsinyt tuhlailla testejä kotona, kun tiesin, että kontrollissa on kuitenkin ravattava.
Heippa kaikille!
Joulukiirettä pukkaa, lahjoja vielä hankkimatta. Voikun tulisi valkoinen joulu <3
Menkkoja ei vaan kuulu, kyllä alkaa jännittää ! Joulu on ihmeellistä aikaa <3 Voiko onni vihdoin tulla meille?
Tätikeltainen; Voimia suruunne! <3 täällä me kaikki olemme kokeneet tuskaa, joka ajanmittaa hellittää.
ja muut uudet myös paljon voimia! Kaikki pahaolo on aivan kamalaa kun joutuu menettämään sen pienen :/
Nita85: Sun reaktio on täysin ymmärrettävää, sun kaikki ikävät kokemukset palaa mieleen varsinkin kun menetyksen on kokenut vähä aikaa sitten. Kyllä kaikki muuttuu vielä iloksi (:
Vaimomamma: Pidetään peukut pystyssä että teillä tärppää! ★ Milloin testaat? :) Onko tullut oireita?
Huomenna saan labratulokset, vähän kyllä jännittää. Vuotoa ei ole tullut muutamaan päivään ollenkaan, sen on oltava hyvä merkki. Mitä jos tulisikin raskaaksi ennen ensimmäisiä menkkoja kaavinnan jälkeen? Emme käytä ehkäiyä, tuli vain mieleen että jos näin kävisi..Jostain luin, että suosittelevat sen takia yksien menkkojen odottamista että olisi helpompi laskea la. Tänään yksi ystävä tuli kylään lasten kanssa ja tarjosi minulle vauvanvaatteita. Sanoin etten tiedä haluanko ottaa, kohta vaatteet oli sylissäni ja sanoin etten tiedä otanko,. Ja taas itkuhanat aukesi, ihana ystävä onneksi lohdutteli ja kerroin tapahtuneesta. En siis ottanut vaatteita. En pystynyt. Kyllä on itku herkässä asian suhteen, vaikka välillä olenkin sitä mieltä että enää en ole niin herkillä. Tuommoiset konkreettiset asiat varsinkin saa suremaan. Huomenna menen keskustelemaan hoitajan kanssa, toivottavasti hän ymmärtää..
Nita85: Taidan testaa viikonloppuna jos menkat ei sitä ennen ala. Mulla on aivan järjestön väsymys koko ajan, kesken työtehtävän meinaan kuukahtaa. Tollanen väsymys mulla oli viimeksi kun epäilin olevani raskaana. Ja rinnat ovat taas kuin tiileskivet :D
Pidetään peukkuja et saat labrasta hyvät tulokset! Mä olen sitä mieltä, että yhdet menkat olisi hyvä olla välissä jotta kroppa palautuu ja paljon helmpompaa laskea La.
Voi sua <3 Kyllä se ajan mittaa helpottaa ! Se kaikki suru on annettava tulla ulos jotta voi mennä eteenpäin.
Se pieni , joka lähti ei ollut tarpeeksi vahva eikä olisi selvitytynyt tässä kovassa maailmassa. Ja teitä odottaa se uusi vahva pienokainen.
Hyvä että pääset puhumaan hoitajalle, annat vaan kaiken surun tulla ulos.
Mä itse kävin kaikki asiat niin monta kertaa läpi ja puhuin niin monta kertaa, että yhtäkkiä huomasin että voin puhua asiasta niin ettei tule itkua.
Mites Nitan labratulokset? Mä en usko, että siitä on mitään haittaa, jos vaikka nyt tulisitkin raskaaksi. Jos se onnistuu niin kroppa on siihen valmis. Hankaloittaa ehkä la:n laskemista mutta mitäs sitten. Mulla kun on toi jälkitarkastus niin käskivät siihen asti odottaa mutta jos sellaista ei ole niin anna mennä vaan :)
Mulla on nyt menossa kp 26 kaavinnasta ja jo pari päivää ollut ihan semmonen olo, että menkat alkaa mutta ei näy ei kuulu. Normikierto on tosiaan ton 26 päivää. Jotenkin jo ihan hirveä halu päästä yrittämään uudelleen ja menkkojen odottelu vaan siirtää sitä.
Vaimomamma: Hyvältä kuulostaa sinun oireet :) Hoitaja sanoi että ei kannata ennen menkkoja yrittää, mutta eihän tässä yritetäkään.. ;) Jos sattuisi tulemaan raskaaksi niin ei kuulemma kuitenkaan haittaa. Mutta kroppa on ollut kovilla kaiken lääkkeen ja kaavinnan jälkeen, joten tuskin tulen mutta halusin vain varmistaa ettei siitä ole haittaa. Käyn täällä välillä kurkkimassa ja odottamassa milloin tulet ilmoittamaan että olet raskaana :) Tuntuu sille, että niiden ihmisten, kenen kanssa olen jo tästä aiheesta keskustellut en itke niin helposti. Mutta jos joudun kertomaan uusille ihmisille, niin itkettää helpommin.
Mimmu75: Labratulokset olivat normaalit, jee! Itselläni ei ole enää mitään tarkastuksia joten tämä raskaus on nyt virallisesti ohi. Olipas kokemus.. Tuota olenkin miettinyt, että lasketaanko kierto kaavinnasta alkaen? Vai voiko sitä laskea nyt ollenkaan? Hoitaja sanoi että kaavinnan jälkeen menkat voi alkaa 4-7viikon kuluttua, itselläni on siis torstaina 3 viikkoa kulunut. En kyllä niitä vielä odottelekaan, koska ennen raskautta kiertoni oli 44päivää. Itsellänikin alkaa olemaan kova halu päästä uuteen kiertoon ja testaamaan ovista. Ei saisi stressata asiasta, mutta ehkä enemmänkin olen innostunut uudesta mahdollisuudesta. Tässä on mennyt niin monta kuukautta aikaa "hukkaan"..
Hoitajan kanssa keskustelu ei ehkä ollut ihan sitä mitä olin ajatellut. (olin ajatellut kertovani kokemukseni alusta alkaen ja itkeväni itkut pois). Mutta sain ainakin kerrottua huonoista kokemuksistani koskien hoitajiin/sairaalaan/neuvolaan jne.. Hän myös itse harmitteli, että luulisi sairaalassa olevan ammattitaitoisempaa henkilökuntaa. Ja palvelua saa ja pitää kuulemma vaatia, tämä on hyvä tietää. :) Vähän jo huvittuneena kävi mielessä, että ensi raskaudessa olen se joka soittelee sinne usein ja vaatii palvelua..Toivottavasti ei tarvitse ja kaikki menee hyvin <3
Toivotaan että sinullakin menkat alkaisi jos tuntemuksiakin on! Käytätte nyt siis ehkäisyä siihen jälkitarkastukseen saakka? Kävi itselläkin mielessä, että joutuuko sitä kumikauppaan, mutta enpä taida ostaa. Ei tässä ennenkään ole tullut raskaaksi "sattumalta", vaan tikutin oviksen ennen raskaaksi tuloa.
Olen kyllä melko huojentunut että ne tulokset olivat normaalit. Nyt eikun nauttimaan joulunajasta ja sitten juhlimaan uuden vuoden ja uusien ihanien asioiden tuloa :) Olen kyllä ilonen, että voin tänne kirjoitella fiiliksiä ja olette olleet tukena! Kiitos siitä.
Mitä muille kuuluu? Voimahaleja kaikille!
Nita85
Hyviä uutisia siis Nita! Hienoa!
Emmä tiedä voiko sitä kiertoa tosiaan oikeasti laskea mutta mä olen laskenut, että nyt on kp 25 kaavinnan jälkeen. Mun hoitolapussa luki, että menkat alkaa 4-6 viikkoa kaavinnasta, lääkäri oli perjantaina sitä mieltä, että varmaan viikon sisällä.
Ei me olla ehkäisyä käytetty, menty keskeytetyllä. Enkä mäkään usko, että meillä tapahtuisi "vahinko", koska se raskauden alkaminen on ollut aina kovan työn takana ja pitkään sitä on odoteltu. Ja oikeastaan miehen takia ollaan himmailtu, koska on ollut huolissaan onko mulla kaikki kunnossa ja vasta, kun lääkäriltä tulee ok niin sitten aletaan oikeasti yrittämään. Katotaan mitä lääkäri perjantaina sanoo.
Moikka!
Olen aikaisemmin kirjoitellut tuolla Yritys päällä 2014 -ketjuun, eli ehkä jotkut täällä kirjoittelevat muistavat minut sieltä.
Minulla todettiin lokakuun lopussa keskeytynyt keskenmeno alkuraskauden ultrassa Femedassa. Raskausviikkoja piti silloin olla 9+3, mutta gyne totesi ne kuuluisat "en löydä sykettä" ja siinä se sitten oli. Alkio oli mittojen mukaan menehtynyt viikolla 6. Minulla ei ollut missään välissä mitään vuotoa ja raskausoireetkin oli normaalit, joten en todellakaan osannut odottaa huonoja uutisia. Samalla käynnillä minulla todettiin kaksiosainen kohtu, mutta olin niin järkyttynyt keskenmenouutisesta, etten oikeastaan ajatellut asiaa sen enempää sillä kerralla.
Femedasta sain lähetteen Jorviin, josta tuli postitse aika naistentautien polille noin viikon päähän Femedan ultrasta. Jorvissa kohtu ultrattiin uudestaan ja sain kotiin mukaan cytotecit. Lisäksi sain ajat lisätutkimuksiin kaksiosaisen kohdun takia. Cytotecit tuntui toimivan ihan hyvin, sillä ”raskausmateriaalia” tuli ulos paljon ja luulin homman olevan sillä selvä. Noh, pari viikkon sitten jälkitarkastuksessa todettiin, että kohdussa on edelleen "raskausmateriaalia" ja veren HCG-arvot olivat koholla. Sain saman tien uudet tyhjennyslääkkeet sekä varmuudeksi ajan kaavintaan. Tyhjennyslääkkeet eivät sitten vaikuttaneet mitenkään, tuli vain pientä tuhruvuotoa, joten lääkäri neuvoi puhelimessa menemään kaavintaan.
Kaavinta oli tänään Jorvissa ja oon vieläkin vähän pöpperössä nukutuksesta. Itse toimenpide meni hyvin, olin taju kankaalla koko operaation ja heräämössä tosi kiva hoitaja passasi mua siihen asti kunnes saattaja tuli hakemaan.
Kulunut marras-joulukuu on ollut henkisesti raskainta aikaa tähänastisessa elämässäni. Aika onneksi auttaa ja se, että pääsisi joskus tämän fyysisen vaiheen ohi ja yrittämään uudestaan. Minäkin sain samat ohjeet kuin Mimmu75 eli 4-6 viikon päästä pitäisi alkaa ekat menkat. Ja yksi kierto täytyy odottaa ennen kuin voi jatkaa yritystä, ei onneksi enempää J
Valitettavasti kaiken tämän päälle asioita mutkistaa minulla vielä tuo keskenmenon yhteydessä löydetty kaksioinen kohtu. Lisätutkimuksena tehdyssä 3D-ultrassa selvisi että kohtuni on "kaksitorvinen" eli se jakautuu heti kohdunsuulta kahteen samankokoiseen kohtuonteloon ja niitten välissä on paksu väliseinä jota ei voi kirurgisesti poistaa. Ulkopuolelta kohtu on sydämenmuotoinen.
Eli sitten jos joskus tulen uudetaan raskaaksi niin raskauteni luokitellaan riskiraskaudeksi ja sitä seurataan tarkemmin (pääsee mm. useammin ultraan). Tämä siksi, että puolikkaassa kohdussa on puolet vähemmän tilaa vauvalle kasvaa ja näin ollen myöhäisen keskenmenon, ennenaikaisen syntymän ja perätilasynnytyksen riskit ovat huomattavasti suuremmat kuin normaalissa kohdussa. Niin joo ja myös alkuraskauden keskenmenon riski on suurempi, sillä väliseinässä on huonompi verenkierto ja jos alkio sattuu kiinnittymään siihen niin...
Olipas pitkä selostus, toivottavasti jaksatte lukea!
Kevättä, auringonpaistetta ja uutta yritystä odotellessa.
Tiikerikuu
Mimmu75: Toivotaan sinulle myös hyviä uutisia perjantain kontrolliin. Mitä siellä vielä tutkitaan?
Tiikerikuu: Olen niin pahoillani sinunkin puolestasi :( Taidankin muistaa näkevinäni sinut plussanneiden ryhmässä, kun sinne itsekin kirjoittelin aikaisemmin. Sinulla oli melkein samat viikot kuin itselläni, kun kuulin myös ettei sykettä kuulunut. Se oli niin järkyttävä ja kamala uutinen.. Välillä tuo hetki tulee edelleen mieleen. Onkohan tuo ihan tavallista että varhaisultran jälkeen joutuu odottamaan viikon vielä, että pääsee sairaalaan tutkimuksiin ja jatkohoitoon.. Itsekin jouduin odottamaan, ja se tuntui niin julmalta.
Itsekin olen sitä mieltä että kaavinta onnistui suht helpolla, ainakin verrattuna noihin lääkkeisiin. Hyvä että sait ihanan hoitajan joka sinua palveli. Se olisi niin tärkeää, että saisi jutella sairaalassa jonkun kanssa ja tietoa asiasta. Minä olen myös sanonut ystävilleni, että tämä syksy ja loppuvuosi on ollut raskainta elämässäni. On tämä sen verran rankkaa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Mutta, minulle sanottiin myös aikaisemmin, että kyllä aika auttaa ja ajan kanssa oma olokin helpottuu. Näinhän se taitaa olla. Voimia sinulle paljon <3
En osaa edes kuvitella miltä tuntuu, kun kuulee vielä muitakin surullisia uutisia.. Onneksi kuitenkin raskaus on mahdollinen myös jatkossa. Hyvä että jatkossa pääset seurantaan ja ultriin useammin, ei tarvitse kotona miettiä ja odotella mitä tapahtuu.. Oliko teillä esikoisen odotus?
Oma: Huomaan näillä vapaapäivilläni miettiväni asioita melkeinpä jokavälissä.. Huomenna "onneksi" menen taas töihin, jos saisi muutakin ajateltavaa. Tällä hetkellä asia vain tulee mieleen jostain toisesta asiasta, ja hetken aikaa sitä pyörittelen ja mietin.. Tämä joulun aikakin tekee vaikeammaksi, mutta ensi jouluna toivottasti meilläkin on pikkuinen nyytti kotona :)
Nita85
Hei pitkästä aikaa,
Ensinnäkin Tiikerikuu, myötäelän kokemuksiasi ja olen pahoillani kaikesta, mitä olet saanut käydä läpi! Toivoa kuitenkin vielä on, joten toivon sydämestäni, että teillekin vaikeuksista huolimatta lapsi suotaisiin <3 Huomasin kirjoituksesi myös tuolla Yritys päällä -ryhmässä. Itse en ole jaksanut sinne enää kirjoitella. Plussanneita on ollut niin hurjasti viime aikoina, ja on rankkaa kun itsellä ei tunnu ottavan onnistuakseen millään. En kerta kaikkiaan jaksa nyt enää näitä iloisia viestejä.
Itsellä oli tosiaan keskenmeno lokakuussa, ja olen joutunut käsittelemään tunteita vasta nyt myöhemmin sen jälkeen. Keskenmenon kokiessani tunteet olivat kyllä tosi voimakkaasti päällä, mutta sitten ne jotenkin unohtuivat ja puhuin asiasta helposti ja itkemättä. Nyt viimeisen kuukauden aikana surun ja pettymyksen tunteet ovat tulleet tosi voimakkaina pintaan, ja olen itkenyt menetettyä lasta yhä uudestaan. Olo alkaa nyt olla pikku hiljaa vapaampi, enkä suhtautu raskautumiseen enää niin pakonomaisesti. Ehkä nyt joululoman aikana voisi tärpätäkin, kun saa taas vähän rentoutua. Mutta en stressaa asiaa, sen on ainakin joutunut oppimaan, että nämä asiat eivät ole omissa käsissä.
Tsemppiä kovasti kaikille tunteiden käsittelyyn ja uuteen yritykseen! Ja tuokoon uusi vuosi meille lempeämpiä aikoja :)
Elowena
Elowena: Itsekin jättäydyin hetki sitten tuolta Yritys päällä-ryhmästä, mutta nyt huomaan että käyn siellä kuitenkin lukemassa ja kommentoimassa viestejä. Voimia myös sinulle ja myös teille onnea uuteen yritykseen :) Uusi vuosi ja uudet kujeet :) Kiva kun kävit kirjoittelemassa!
Nita85
Tiikerikuu, mä muistan sut kyllä toiselta puolelta ja isot pahoittelut, että jouduit tänne meidän seuraan :( Jännä ettei sun kaksiosaista kohtua ole ennen huomattu mutta hyvä, että asia on nyt tiedossa ja siihen osataan suhtautua oikealla tavalla. Hurjasti onnea uuteen yritykseen, kun sen aika tulee.
Nita, mä olen menossa perjantaina omalle gynelle, joka varmaankin ultraa ja ainakin käydään ne koepalatulokset läpi. Mulla on myös muutamia kysymyksiä jatkoa ajatellen, joten ne haluan käydä vielä läpi.
Elowena, mullakin noi tunteet vaihteelee ihan laidasta laitaan. Se kamala tuska ja suru helpotti aika nopeasti ja mäkin pystyin puhumaan asiasta muille ilman isompia itkuja. Jotenkin se odottaminen, että hcg laskee oli semmoista, että mietin vaan, että taas vaan kohti seuraavaa kontrollia. Nyt sitten, kun ne alkaa olla ohi niin esim. eilen oli tosi surullinen päivä. Mun vauva on kuollut ja vaikka meillä pieni poika kotona onkin niin se suru on jotain ihan kauheeta. Tänään menee ehkä jo vähän paremmin :)
Kyllä mäkin olen tuolla yrittäjien ketjussa käynyt jo vähän kommentoimassa mutta kyllä se vaan tuo hillitön plussa-aalto ottaa koville. Ja sitten, kun tulee niitä mustia päiviä, että kaikki on huonosti ja vaan itkettää niin ajattelen, että mikäs ilo siitä plussastakaan on, kun ei se mitään vauvaa takaa. Siksi olen oikeastaan jättänyt kirjoittelut vähemmälle enkä varmaan palaa enään koskaan listoille.
Tää nyt ei oikeastaan kuulu mihinkään mutta sanompa vaan etten ole viimeisen kahden kuukauden aikana kuullut mitään hyvää tuosta lääketieteellisestä tyhjennyksestä. Lähestulkoot jokainen on jotunut kaavintaan, kun lääkkeet eivät ole auttaneet. Jos ikinä joudun vielä samaan tilanteeseen niin en kyllä lääkkeitä suostu ottamaan. Mä olen myös onnellinen, että olin kaavinnassa heti samana päivänä, kun km todettiin eikä tarvinnut sitä enään odotella.
Mimmu: Siellä on annettu tarkemmat ohjeet kuin täällä. :) Tänään on tasan kaksi viikkoa kaavinnasta joten eikun hommiin ;) Pidetään peukut pystyssä että saat hyvät tulokset! Miten kauan sinulla onkaan siitä? Pahoittelen jos kyselen välillä samoja asioita, tuntuu ettei muisti pelaa ihan täysillä. Ei ehkä tila riitä kaikelle ajatukselle :) Tulehan kertomaan hyvistä tuloksista.
Olen nyt tämän viikon ollut pitkästä aikaan rento ja hyväntuulinen useamman päivän. Mukava tunne. Tänään kuitenkin kuulin että kaverini odottaa vauvaa ja tuli hetkittäin itki ja ahdistus. Olen onnellinen heidän puolestaan, mutta tuli mieleen että miksi itsekin en voisi olla edelleen raskaana. Onneksi paha olo meni nopeasti ohi. Ehkäpä tuo nopea mielen muuttuminen huonosta parempaan kertoo että alan olemaan "sujut" asian kanssa? Kauheasti tekisi jo mieli testailla ja etsiä ovulaatiota mutta maltan nyt odottaa.. Juhlimistakin on tiedossa, niin en uskalla ottaa riskiä että tulisin paksuksi ja joisin alkoholia.
Mitä muita keskusteluja seuraatte? :)