Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Keskenmenon kokeneet kuumeilijat - kokemuksia

08.01.2014 |

En löytänyt asiasta varsinaista omaa ketjua joten kokeilen, josko näin löytyisi vertaistukea. Lokakuun kuumeilijoissa näyttää olevan useampikin keskenmenon kokenut, ehkä vilkaisette myös tätä. Itse ehdin jo iloita elokuisten raskausketjussa, kunnes esikoisen odotus paljastui tuulimunaksi/varhaiseksi keskenmenoksi. Keskenmeno ei kuitenkaan alkanut itsestään ja 8+5 aloitin kotona lääkkeellisen tyhjennyksen. Vuotoa oli todella runsasta liki viikon ajan, mistä lääkärikin huolestui. Nyt vuoto jo ohi mutta kohtuun oli kuitenkin jäänyt raskausmateriaalia, huomenna edessä kaavinta.

Erityisesti teiltä joilla tyhjennys jo enemmän tai vähemmän onnekkaasti ohitse haluaisin kuulla tunnoistanne ja paranemisestanne. Oletteko päässeet keskenmenosta henkisesti yli? Kuinka pian jatkoitte yritystä? Itsellä henkisesti tällä hetkellä vaikeaa ja vahva tunne, että vasta onnistunut raskaus auttaa pääsemään kokemuksesta jollain tasolla ylitse. Parisuhdetta takana kymmenen vuotta ja esikoinen olisi enemmän kuin toivottu. Olo on musertunut ja "viallinen" - järjellä kyllä tiedostaa kuinka moni muu samojen ongelmien kanssa kamppailee mutta tässä surussa uuden plussan odottaminen tuntuu kohtuuttoman pitkältä. Kiitos etukäteen jos kohtalotovereita löytää tänne jakamaan kokemuksiaan, ehkä niiden lukeminen helpottaa tulevaisuudessa saman eteen joutuvia.

Kommentit (416)

Vierailija
261/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nita, mä pääsen kyllä ryhmään mutta, kun yritän avata huomenia-ketjua niin mut heitetään pihalle. Känny ilmoittaa, että sivustoilla tehdään huoltotöitä, koneella tuli virheilmoitus.

Rinde, tervetuloa mukaan! Isot pahoittelut monista monista keskenmenoista.

262/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nita, mulla sama juttu kuin Mimmulla: huoltotöitä sivustolla -ilmoitus tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
263/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle annettiin keskenmenon jälkeen kättäriltä lappunen jossa sanottiin, että ei huolta, toistuvien keskenmenon saaneiden (eli 3 keskenmenoa) määrä kaikista raskauksista on vain 1%. Jotenkin itseäni on siis lohduttanut tieto siitä että monta keskenmenoa putkeen on äärimmäisen epätodennäköistä. Mutta kummasti niitä kuitenkin kuulee tapahtuvan :(

Tervetuloa siis tänne Rinde, toivottavasti teillä nyt tärppäisi. Itse olen siis vasta yhden keskenmenon kokenut enkä voi edes kuvitella mitä olet itse joutunut kestämään. 

264/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Saako tänne liittyä juttelemaan myös tuulimunan kokenut? Kun semmoista ei taida oikein olla...ja yritys-ketjussa en jaksaisi olla muiden intoa pilaamassa liikaa näillä kokemuksilla.

Nita, Elowena ja Heinähaave, meilläkin tärppäsi ekan kerran nyt yk2 ja tuulimuna siitä vaan tuli.

Hulluinta on että pari viikkoa ehdittiin kuuntelemaan muka sydänääniä kotidopplerilla ja sekin ne muka löysi! Kaksi pvää ultraa viimeksi ja pvä ennen ultraa alkoikin vuoto. Ja siellä ultrassa sitten löytyi vain tyhjä sikiöpussi (rv12+4 ois pitänyt olla ja näkyä kyllä jos oisi nähtävää ollut). Eli mun (vale)raskaus ehti jopa aika pitkälle, ja ehdin jo vähän intoilemaankin.

Yritys jatkuu varmaan heti kun päästy kärsimästä ensin ne ekat menkat. Lääkäri siis kehotti odottamaan. Itse olisin jo ihan valmis, himotkin jyllää! Tuulimuna loppui siis reilu viikko sitten ja sairaalareissukin siitä tuli. Nyt rautakuuri päällä että hemoglobiini nousee.

265/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rinde ja Minea, tervetuloa myös mukaan! <3 

Rinde, olen pahoillani että olet joutunut keskenmenon noin monta kertaa kokemaan. Toivon sydämestäni, että tämä kerta olisi erilainen! Satuitko katsomaan viime viikolla Inhimillisestä tekijästä jutun toistuvista keskenmenoista? Varmaan löytyy areenasta, jos et ole nähnyt. Siinä joku nainen oli saanut 9 keskenmenoa, ja 10 raskaus onnistui. Toivoa on varmasti vielä teilläkin <3

Minea, jouduitko siis kaavintaan tuulimunan jälkeen? Jospa sen takia lääkäri on suositellut odottamaan, jos kohdun limakalvo on vielä ohut kaavinnan jäljiltä. Minulle sanottiin, että heti saa alkaa yrittämään, mutta kyseessä oli spontaani keskenmeno varhaisilla viikoilla. Toisaalta usein kuulee myös sanottavan, että kroppa ei raskaudu uudestaan, jos ei ole siihen valmis.

Elowena rv 6+2 (pahoinvoinnin kourissa, yök...)

266/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin lasken keskenmenot ja tuulimunat ihan samaan kategoriaan. Molemmissa tapauksissa sitä ollaan oltu raskaana ja ajatukset tulevaisuudesta ovat olleet toiveikkaat ja yhtä pahalta se menetys tuntuu, oli kyseessä sitten km tai tuulimuna. Lopputulos kuitenkin täysin sama, vauvaa ei tullut.

267/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmästä: Kokeilkaapas saatteko nyt avattua, tein sinne toisen "tervetuloa" keskustelun. En tiedä olenko säätänyt jotain, vai onko kyse todella huoltotöistä.. Itse saan kyllä avattua ryhmän ja olette kaikki 6 myös hyväksytty sinne. :) Saan myös itse kirjoitettua sinne..Olen harjoitellut yksinpuhelua ;)

Rinde86: Tottakai tänne mahtuu mukaan! Kovia kokemuksia sinullakin. Tervetuloa myös mukaan suljettuun ryhmään jos haluat. Voimia uusiin yrityksiin!

Minea: Tervetuloa myös joukkoon mukaan ja myös sinne suljettuun ryhmään :) Pahoittelut myös sinulle kokemuksistasi. Täällä ollaankin nyt isommalla porukalla ja kiva kun muut tsemppaa!

Heinähaave: Itsekin ajattelen että ihan sama onko tuulimuna, kohdunulkoinen vai keskenmeno, kaikki samaa mielestäni. Ainakin henkisesti yhtä rankkoja varmasti. 

Täällä tuli siis eilen täti kylään! Voisin ehkä olla enemmän iloinen kuin surullinen tästä, koska piiitkä odotus oli taas eikä tiennyt missä mennään. ;) Nyt on myös niitä menkkakipuja ja runsaampaa vuotoa, joten jospa nämä ovat niitä keskenmenon jälkeisiä menkkoja joita tässä on odoteltu ihan liian kauan.. Yhdet menkat siis oli aikaisemmin (ihan erilaiset kuin nyt), enkä tiedä mitä se viikon tuhruttelu sitten meinasi.. Kaipa tämä tietää hyvää, että kroppa on palautumassa kaikesta kamalasta? Alaselkä on ollut kohta viikon kipeä ja huomenna otan vikan Teron.. Toivon todellakin ettei kierrot ole jatkossa näin pitkiä. Nyt on siis ollut taas 44päivää, ja raskautta edeltävät kaksi kiertoa myös samoilla lukemilla.. Mutta silloin raskautumiskierrossa oli n.35päivää.. Mistähän johtuu? 

Nita- odottelee teitä kaikkia kovasti tuonne suljettuun ryhmään :)

268/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja Elowena.. Ottaisin niin mieluusti tuon pahoinvointisi ja raskauden myös itselleni ;) Vaikka tiedän ettei se mukavaa ole.. 

269/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En katsonut, täytyypä katsoa jos löytyisi areenasta. Jotenkin usko siihen, että saataisiin vauva omin avuin on todella vähäinen. Turhauttavaa, kun ei tiedä mistä nuo keskenmenot johtuu. Mutta pakko sitä on vaan yrittää. Ja toivoa parasta.

270/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni tämä kokoaikainen odottelu on piinaavinta.. Aina odotellaan jotain. Siitä alkaen kun plussa tuli tikkuun viimekerralla..  Voisiko sanoa että ne ihmiset jotka eivät joudu koskaan kokemaan keskenmenoja, ovat onnellisessa asemassa.. Pahinta on juuri tuo, kun ei saa tietää mistä km johtuu. Kannattaa katsoa se keskustelu keskenmenoista, oli mielestäni paljon samoja ajatuksia kuin itse olen miettinyt. 

271/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että saan tulla mukaan :) täytyypä etsiä tuo suljettukin ryhmä.

Elowena, en joutunut onneksi kaavintaan vaan tuli kaikki suurinpiirtein itsellään ulos ja lujaa.. Jouduin jäämään ja alunperin menemäänkin sinne sairaalaan kun mulla ei enää pysynyt pää tajuissaan ja jalat meinannut enää kantaa. Sain yhteensä kuusi tyhjennyslääkettäkin muttei ne enää paljoa auttanut siinä kun olin jo aika tyhjä, mutta varuiksi annettiin vähän että se viimeinenkin pala varmasti lähtisi nopeasti. Sairaalassa sain sitten pari pussia lisäverta ja omien laskujen mukaan ainakin viisi pussia tipan kautta jotain suolaa ja sokeria. Sairaalassakin pyörtyilin monta kertaa ja hemoglobiini raahusti pohjissa niin siksi pidettiin sairaalassa. Ja hyvä niin. Odottelen kovasti jo sitä loppulaskua ja jotain lisäpaperia sairaalasta josta pitäisi käydä ilmi vielä mitä kaikkea mulle laitettiinkaan ja tehtiin. Mutta tuulimunaa ne kaikki veikkaili vahvasti kun ennen sairaalaa oli ultrassa vaan tyhjä sikiöpussi (vuoto alkoi siis päivää ennen ultraa, mutta ei kai sieltä ekana ole sikiön alku voinut tulla ulos ja ultrassa ei sitä huomattaisi?).

Mikä hämmentää mua ja miestäkin, on että oltiin pari päivää ennen vuodon alkua kotidopplerilla muka sydänääniä kuunneltu. Youtubestakin tarkistettu että joo tuommoinen ääni pitäisi kuulua ja täällä kuuluu myös. Oliko se sitten vaan jotain istukan ääntä, en tiedä.. 

Tuo hemoglobiini oli mulla matala vielä kotiutuessakin, siksi rautakuuri, ja luulisin että sen takia ehkä mulle sanotiin että kannattaa odottaa ne ekat menkat. Niitä odotellessa :/ Inhottavaa ajatella jo niitä megamenkkoja kun ollut juuri tuommoinen veri-armageddon kuin tuulimunan tyhjentyminen..

272/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nita, täytyypä tulla sinne ryhmän puolellekin, kiitos :)

273/416 |
17.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minea: Moni asia kuulostaa kovin tutulta. Itse jouduin kylläkin vielä 2xlääkkeiden oton jälkeen kaavintaan. Sitä ennen pyörryin kotona 4x ja lähdin ambulanssilla päivystykseen jossa vietinkin yön.. Pyörryin myös sairaalassa matkalla vessaan joten sain myös monta pussia lisäverta ja hemoglobiini oli laskenut 85. Hyvä että syöt rautalääkkeitä, apteekissa sanoivat ettei hemoglobiini ihan heti nouse joten söin myös itse niitä jonkun aikaa. Itsekin luin sairaalasta lähetetyistä epikriiseistä, mitä olivat minulle tehneet ja antaneet kun eivät niitä kaikkia siellä kertoneet. Kaikki piti muutenkin kysyä itse sieltä.. Harmillista jos olitte kuulleet sydänäänet ja toivo herännyt vielä entistä enemmän silloin, että kaikki olisi ollut kunnossa. :/ En osaa sanoa mitä ääniä ne on sitten olleet.. Itselläni ekat menkat olivat melko niukat, verrattuna siihen mitä muut ovat sanoneet että on tullut.. Mutta kaavinnan jälkeen voikin olla eri asia..

274/416 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimomamma: Oletko kuulolla? Mitä kuuluu?

275/416 |
24.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Olen jonkin aikaa seurannut keskustelua ja nyt päätin tulla kertomaan oman tarinani.

Vuosi sitten aloitettiin miehen kanssa yrittämään pikkuista ja tärppäsikin heti, olimme onnemme kukkuloilla. Raskaus sujui hyvin ja odotimme innolla uutta perheenjäsentä. Raskausviikolla 20 kuitenkin alkoi yhtäkkiä runsas vuoto jonka vuoksi lähdimme naistentautien osastolle, jossa todettiin että raskaus on menossa todennäköisesti kesken. Tässä vaiheessa sikiöllä oli kuitenkin vielä normaalit sydänäänet joten emme voineet kuin odottaa. Seuraavana päivänä syntyi pieni enkelipoika.

Aluksi tuntui että toipuminen sujui hyvin, olo oli musertunut, mutta kuitenkin hyvin toiveikas.

Odotimme kahdet kuukautiset jonka jälkeen sai yrittää uudelleen. Tulin jälleen heti raskaaksi, mutta tämä raskaus päättyi jo samalla viikolla kun olin testin tehnyt. Olo tuntui kurjalta, mutta totesin että parempi että meni heti kesken eikä vasta myöhemmin.

Toive vauvasta on suuri, mutta samalla uusi raskaus pelottaa. Eniten kuitenkin pelottaa se että miten tätä elämää kuuluu elää jos ei koskaan saakaan lasta.

Perustiko joku sen suljetun Facebook ryhmän? Tulisin kovin mielelläni sinne keskustelemaan, jos vain minut huolitte.

276/416 |
05.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli lokakuussa  -13 keskeytynyt keskenmeno, joka johti lääkkeelliseen tyhjennykseen viikolla 11+4. Yrityksissä viides lapsi, nuorin on 1v 2kk. Sykettä ei löytynyt koko aikana ja vuotelemaan aloin vko:lla 6. Muistan kun menin sairaalaan ja piti se ensimmäinen lääke saada nielaistua kun tabletti vain pyöri suussa ja ajattelin et nyt se on menoa, vaikka tiesin jo  raskauden olevan menetetty. Nyt uutta yritystä ja ei vaan meinaan onnistua, kierrot ok mutta kuukautiset vielä omituiset. Saa nähdä kauan menee ja se tunne ja pettymys kun ei sitä vaavia kuullu on kova.

Aikamoisen tunnemyrsky siinä tuli läpi käytyä ja se pelko et onnistunko enään!! Sit kun uusi raskaus alkaa olen varmaan kauhusta kankea kuinka menee...

Kaikille keskenmenon kokeneille paljon tsemppiä ja vauva onnea tulevaisuuteen :)

277/416 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi, keskenmenon hoito juuri meneillään... Täälläkin tuttuja nimimerkkejä näkynyt muista keskusteluista, harmi että tämä on niin kovin yleistä :(

Hyvin alussa oltiin, vuotanut olen alkuraskaudesta asti joten henkisesti tähän on ollut aikaa valmistautua. Fyysisesti alkaa tämä verenvuoto ja huonovointisuus olla jo tarpeeksi. Keskenmenoksi todettiin viikolla 8, kehitys jäänyt noin viikolle kuusi. Kaksi lääkkeellistä tyhjennysyritystä takana ja kaavinta edessä, joka kyllä aikalailla pelottaa :(

Tuntuu olevan todella yleistä etteivät nuo lääkkeet tee tehtäväänsä. Ajattelin jo, että onkohan minussa jotain vikaa kun ei millään meinaa toimia... Jos keskenmeno tulevaisuudessa vielä tulee, luulen että vaadin kaavinnan heti ilman tällaista pitkittynyttä kärsimystä. Tosin, empä vielä tiedä millainen kokemus se on kun on vielä edessä :/ 

En tiedä miten mahdolliseen tulevaan raskauteen mahdan suhtautua, on tämä sen verran hurja prosessi ollut. Tällä hetkellä tuntuu että uskaltaako sitä ollenkaan, pelko että sama toistuu on todella kova. Toivottavasti olisi nyt tuon kaavinnan jälkeen kokonaan ohi, eikä tulisi enää mitään enempää.

Tsempit kaikille teille, toivottavasti saadaan niitä iloisiakin uutisia tänne mahdollisimman paljon ja pian :)

-Appletree

278/416 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appletree :( pahoittelut ja voimia! Muista surra surut pois, mutta muista myös, että elämä jatkuu meillä muilla, sinullakin, vaikka yksi elämä jäikin ihan liian lyhyeksi <3

Kovasti odotetaan tänne ketjuun niitä ilouutisiakin, kuka mahtaa olla ensimmäinen, joka niitä ehtii kertomaan :)

279/416 |
07.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Appletree.. :( Voimia!!! Ja muillekin jaksuja ja tsemppiä... 

Mä arvasin, että ne sanois siellä perhesuunnitelussa, että pitää olla vuoden yritys, ja kun meillä se km niin siitä vuosi... mutta olin ovela ja soitin lääkärilleni ja kerroin sille oko stoorin ja se laittoi lähetteen sinne - koska pitkä lapsettomuustausta ja sitten se km ja ikääkin on kohta 33.. :( Se täti siellä ensin sanoi tosiaan siitä vuodesta, mut sit sanoin, et lääkäriltä tää tuli ja lähete tulee sinne, niin sanoi, että no sitten... saas nähdä löytyykö mitään - viimeksi vuosia sitten ei löytynyt.. mutta jos sitten edes pääsisi saamaan jonkinlaisia hoitoja.. 

KOhta taas hanat aukee ja pettymys satuttaa... pms painaa jo päälle ja pahasti.. ja olo on aika turhautunut... kierto 6 kääntyy seiskaan.. kp on nyt 25/27-29.. 

280/416 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paljon voimia sinne Appletree! Itseänikin pelottaa uudet keskenmenot, mutta toisaalta itselläni on ainakin tunne että keskenmenosta selviää kunnolla vasta kun on oma vauva sylissä. Muistan myös itse tuon tunteen, kun tuntuu ettei se keskenmenon prosessi lopu koskaan, ensin lääkkeellistä tyhjennystä ja sitten kaavintaa! Ihmettelin miksi lääkkeellistä tyhjennystä edes käytetään jos se ei tunnu kovin monella toimivan. Pitkittää vain tuskaa. Toivottavasti kaavinta menee hyvin ja pääsette taas uutta lasta yrittämään, jos vain haluatte.

Hyvä Weebee, että pääsette tutkimuksiin. Monihan tulee raskaaksi juuri ennen tutkimusten aloittamista ;)