Iltalehdessä yksinhuoltajaäiti, jolla on yksi 3-vuotias tytär käytti kuussa rahaa ruokaan 96,50€ ja ihmettelee, miten monet perheet saa menemään ruokaan niin paljon rahaa
https://www.iltalehti.fi/taloussankari/a/9c82ece5-4936-4419-b05e-1da126…
No kyllä kait sellaisessa perheessä, jossa on esimerkiksi useampi teini-ikäinen tai yleensä useampi lapsi tai vain isä töissä ja äiti kotona lasten kanssa, menee vähän enemmän rahaa ruokaan kuin satanen.
Perheiden kokoonpano on monilla niin erilainen kuitenkin. Ei monen teinin perheessä saa millään menemään ruokaan niin vähän kuin yhden taaperon perheeseen. Ruokakulutus on kuitenkin vähän erilainen tämänkin ikäisillä lapsilla.
Kommentit (182)
Ei äärtä, ei laitaa näissä kommenteissa. Sanotaan mitä sylki suuhun tuo.
Mä törmäsin hetki sitten perheeseen, jossa 2 aikuista ja 8- ja 5-vuitiaat lapset. Syövät 150 eurolla kuussa. Olin ihan äimänä, kun meillä samalla kokoonpanolla menee 500 €. Rouva siinä kiven kovaa väittää, että kyllä sillä rahalla syö kun tekee kaiken itse ja ottaa eväät töihin. Näytti vielä s-mobiilista kuukauden ostokset ja olihan se pakko uskoa, että 150 € todellakin riittää.
Noh, woltti karauttaa pihaan pari kertaa viikossa (ja kuinka usein käykään, kun en tietenkään joka päivä ole kotona näkemässä), hävikkuruokaa hakevat jostain palvelusta kassikaupalla.
Että se siitä halvalla syömisestä. Nyt ei yhtään kauhistuta meidän 500€.
Saahan sitä menemään vaikka nolla euroa joka kuukausi jos lokkeilee toisten luona, hakee ruokakassit köyhäin avusta ja töissä saa esim. ilmaisen lounaan ja lapsi syö päiväkodissa. Viikonloput lapsi syö isällään. Ihan helppoa, olen ällistynyt siis aidosti hämmästynyt miten joku käyttää euroakaan ruokaan??! (sarkasmia, tiedoksi tosikoille)
Meillä teinejä ja rahaa palaa. Maitoa, leipää, juustoa, kinkkua, jogurtteja, rahkaa, tuoremehua, mysliä, marjoja yms yms
Ja tietysti liharuokia ja kanaa - kasvisruoka ei täytä.
En jaksa jotain jatkuvaa säästöä, suunnittelua ja leivänkannikoita syöttää teineille.
Missä on se viisihenkinen perhe jonka ruokalasku 200 e kk.
Mies varmaan söi salaa ...
Mullapa ei mene pennin jeniä ruokaan, kun mies maksaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoh hoijaa taas näitä. Minulla yksinasuvana menee 150-200 euroa ruokaan. Menisi vähemmän, jos söisi pelkkää kaurapuuroa. Miksi näitä kuukauden ruuat 50€ 6-henkiselle perheelle” -juttuja julkaistaan lähes päivittäin?
Ärsyttää kun näissä yleensä lapset syö lounaan koulussa tai päiväkodissa ja aikuisetkin saattaa syödä töissä jotain muuta kuin omia eväitä, eikä niitä tietenkään ikinä lasketa tuohon summaan.
Jos pistäisin miehen käymään kaupassa niin meistäkin saisi tällä tyylillä jutun "viisihenkinen perhe syö 50€ kuussa" mies kun jostain syystä ei koe päivällistä pakollisena ateriana, niin hänen kuukauden ostoksensa sisältäisivät ehkä neljä pakettia makaronia, kaksi sipulia ja neljä pakettia jauhelihaa sekä muutaman muro- ja puuropaketin.
Vierailija kirjoitti:
Missä on se viisihenkinen perhe jonka ruokalasku 200 e kk.
Mies varmaan söi salaa ...
Niin tai ei muisteta laskea sitä miehen työlounasta mukaan. Eikä sitä useamman kerran viikossa mäkkärissä käyntiä.
Mulla menee 800 euroa/kk ruokakauppaan: perheessä minä, 18v poika ja 15v tyttö sekä kaksi koiraa. Tuossa summassa on meidän kaikkien ruoat sekä vessa- ja talouspaperit, tiski- ja pyykinpesuaineet. Lisäksi annan teineille rahaa hampurilaisaterioihin n kerran viikossa, itse syön vain kotona. Tuon artikkelin mamman annoskoot on sellaisia, että ne saa kertoa viidellä tai kuudella niin mun teineille saattaisi riittää yhtenä päivän lämpimistä ruoista. Aamu- ja iltapalojen lisäksi menee aina kolme ateriaa. Mikään keitto ei pidä nälkää 190 cm nuorella miehellä kuin 5 minuuttia ja puuro ei sitäkään. En tykkää pihistellä ruoan kanssa, mutta en myöskään osta mitään herkkuja, leivomme itse. Lihaan ja varsinkin kalaan menee rahaa.
Minulla kuluu ruokiin 0 euroa kun syön kaapit ja pakastimen tyhjäksi. Eli ihan hölmöä mennä hehkuttamaan miteb alvalla syödään, kun syödään niitä mitä on joskus ostettu. Vai onko ne vaan ilmestyneet sinne kaappiin ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Kun olin ala-asteikäinen, meidän kolmihenkiseen perheeseen meni ruokaan 30-50 € kuussa. Äiti oli kotiäitinä, joten oli enemmän aikaa käyttää esim. lihan perkamiseen kanan koivista (vrt. kanan rintafileeseen tai valmiiseen jauhelihaan) tai lohipalat ruodoista (vrt. lohifilee). Totta kai syötiin aina satokauden kasviksia. Ei tullut kuulonkaan ostaa keskellä talvea sitruunaa, vaikka miten kaipasi sitruunateetä. Ruoka oli ravintoarvoltaan laadukasta ja monipuolista.
Aika kalliiksi tuli ne kalan perkuut sun muut, jos laskee äitisi työlle niiden parissa tuntihintaa siinä muodossa, että yhden ihmisen koko "palkka" jäi saamatta. Ja toi sitruunajuttu kuulostaa jo ihan pimeeltä, ja tarve korostaa monipuolisuutta kun ei sitruunaankaan ollut varaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kuluu ruokiin 0 euroa kun syön kaapit ja pakastimen tyhjäksi. Eli ihan hölmöä mennä hehkuttamaan miteb alvalla syödään, kun syödään niitä mitä on joskus ostettu. Vai onko ne vaan ilmestyneet sinne kaappiin ilmaiseksi.
Kyllähän se ruoan laskennallinen arvo tulisi aina kertoa vaikka itse ei sitä maksaisi tai on löytänyt sipsipussin prisman parkkipaikalta. Tai ottaa kaapista viikko sitten ostamansa.
Mulla yksinelävällä eläkeläisellä kuluu ruokaan noin 250-300 euroa kuussa. Syön usein kalaa, ja pelkästään siihen menee noin 60-80 euroa kuukaudessa. Syön myös paljon vihanneksia ja hedelmiä. Kahvinikin on vähän kalliimpaa, koska pidän hyvästä kahvista.
Miksi ihmeessä pihtaisin ruuasta, kun siihen ei ole tarvetta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla yksinelävällä eläkeläisellä kuluu ruokaan noin 250-300 euroa kuussa. Syön usein kalaa, ja pelkästään siihen menee noin 60-80 euroa kuukaudessa. Syön myös paljon vihanneksia ja hedelmiä. Kahvinikin on vähän kalliimpaa, koska pidän hyvästä kahvista.
Miksi ihmeessä pihtaisin ruuasta, kun siihen ei ole tarvetta?
väität oikeasti, että syöt paljon vihanneksia ja kalaa ja kauppalasku on 10euroa päivä? et syö mitään muuta vai unohditko kertoa mitä miehesi ostaa teille?
Vierailija kirjoitti:
Meillä teinejä ja rahaa palaa. Maitoa, leipää, juustoa, kinkkua, jogurtteja, rahkaa, tuoremehua, mysliä, marjoja yms yms
Ja tietysti liharuokia ja kanaa - kasvisruoka ei täytä.
En jaksa jotain jatkuvaa säästöä, suunnittelua ja leivänkannikoita syöttää teineille.
Teillä vain ei osata tehdä täyttävää kasvisruokaa :)
Meitä on perheessä 7 henkeä ja päivittäistavarakauppaan menee n
700-900 e/lk (sis. pesuaineet ja paperit ym.). Mies ottaa lounaan mukaan kotoa ja me muut syödään koulussa/hoidossa/työmaaruokalassa.
Halvalla ei voi syödä hyvin ja monipuolisesti, jos on normaali tai suuri ruokahalu. Meitä on kolme, kaksi aikuista ja yksi lapsi. Mä en edes uskalla ajatella miten paljon meillä menee rahaa ruokaan, sen jälkeen kun olen täältä lukenut miten vähällä moni tulee toimeen. Meillä kun on koko ajan nälkä ja me syödään paljon. Ylipainoa meistä kellään ei ole.
Pähkinät maksaa. Tuoreet kasvikset ja marjat maksaa. Proteiininlähteet maksaa.
Tottakai kauppalasku voi olla pieni, jos syö pelkkää makaronia ja kaurapuuroa. Mutta tyhmä ihminen säästää ruoasta. Terveelliseen, riittävään ja monipuoliseen ruokavalioon panostaminen on tärkeää. Riittää energiaa ja pysyy terveenä. Etenkin yksinhuoltajan on tärkeä pitää huolta omasta hyvinvoinnista, sen lapsen takia.
Kyllä tuo satasella näin sinkkuna onnistuu. Oikeasti mulla menee kyllä enemmän, johtuu siitä että ostan välillä eineksiä tai jotain herkkuja. Mulla on yleensä myös marjoja pakasteessa, tosin nyt ovat loppu. Itse jos tekee vaikka erilaisia keittoja niin niillä elää mukavasti. Aamulla kaurapuuroa marjojen kanssa. Voi leipoa myös sämpylöitä tai mitä tahansa. Kannattaa tehdä ruokaa pakastimeen. Näin itse teen kun en hirveästi välitä jokapäiväisestä ruoanlaitosta vaikka osaankin tehdä ruokia.
Ei todellakaan elä tai kuluttanut kuussa vain alle satasen, listalla mitä on kaapissa on vaikka mitä ja mainitsi jopa talk murot, niiden kilohinta on paljon.
Joten aika pska puhetta suoltaa.
Vaurasta elämää, my äss.