Pätkätyöt väsyttää
Lähes joka vuosi uusi työpaikka, taas haut alkavat ja elokuussa sitten viimeistään tietää missä seuraavan lukuvuotensa viettää. Vuositolkulla tätä samaa. Olen ihan väsynyt jo tähän, olisipa vakituinen työpaikka.
t. pätevä aineenope
Kommentit (45)
Mikä sitten on pätkätyötä ellei tämä? Pätkätyötä on työ, joka on pätkissä eikä vakituista työtä. Uusi paikka pitää aina hakea, rampata haastatteluissa ja aina jännittää saako töitä vai ei. Loma-ajoiltakaan ei saa aina palkkaa riippuen työsuhteen kestosta ja laadusta (esim. äitiyslomasijaisuudet ovat tosi usein vain lukukausien ajaksi).
Vai onko tämä jo niin arkipäiväistä, että tätä jo pidetään normaalina ja selkeänä tapana tehdä töitä?
Silpputyöt ovat toki astetta pahempi juttu, niitäkin olen tehnyt urani alussa.
ap
Monella ei ole myöskään "pätkiä", eikä työtä ollenkaan.
Älä valita.
Monella ei ole myöskään "pätkiä", eikä työtä ollenkaan.
Älä valita.
Pätkätyö on sitä että ne työt tulee ihan pätkissä, eikä voi pitää edes lomaa. Opet sentään yleensä kai saa olla ne kesät työttömyyskorvauksella.
Itse pidin edellisen keSäloman, kunnollisen, vuonna 1994.
Minä taas tykkään pätkätyöstä. Ei jämähdä paikoilleen eikä juuri ehdi kyllästyä ja tutustuu moniin mukaviin ihmisiin.
Minä kai teen pätkätöitä? Vuodessa eri aloilta eri työpaikkoja 5-7, lyhyin työsuhde 2 päivää ja pisin 6 kuukautta. Ja näin jatkunut useamman vuoden. Ap, älä valita turhasta.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:24"]
Eihän tuo ole pätkätyötä... Sullahan on pitkä sopimus ja selkeät loma-ajat.
[/quote]
Onko todella j onkun mielestä jo lukuvuoden mittainen eli vajaan vuoden pituinen "pitkä?
Ei se ole, kun joka vuosi on sama stressi hakemisesta ja siitä, tuleeko valituksi vai ei.
ei tuo mitään pätkä työtä ole :-) nimimerkillä puolivuotta valmistuneena ja työsopimuksia jo yli 10
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:42"][quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:24"]
[/quote]
Onko todella j onkun mielestä jo lukuvuoden mittainen eli vajaan vuoden pituinen "pitkä?
Ei se ole, kun joka vuosi on sama stressi hakemisesta ja siitä, tuleeko valituksi vai ei.
[/quote]
Meillä joillakin on tuo sama prosessi joka kuukausi! En tälläkään hetkellä tiedä jatkuuko ensi viikolla työt ja jos, niin missä firmassa. Joten ole hiljaa jos et tiedä mistä puhut.
Minä olin freelancerina 29 vuotta. Aivan jatkuva atressi siitä, että miellyttääkö pärstä jne. yötä päivää päivystämistä, joustamista, sairaana työskentelemistä, lomien menettämistä jne.
Ap, älä marise!
Aika vihaisia kommentteja. Olen 40-vuotias perheellinen nainen. Valmistuin jo 8 vuotta sitten, ylempi korkeakoulututkinto taskussani. Olen tehnyt töitä pätkissä siitä asti. Aluksi pätkät olivat päivän, kaksi, viikon....sitten jopa kuukauden jne. Lopulta aloin saada puolesta vuodesta kymmeneen kuukauteen putuisia pätkiä. Pisin yhtäjaksoinen työsuhteeni on ollut tähän mennessä 12kk.
Onko tämä jonkun mielestä turhaa marinaa? Teidänkin lapsianne hoitaa ja opettaa liuta kaltaisiani pätkätyöläisiä. Missä on jatkuvuus? Aina alkaa tutustuminen ja luottamuksen rakentaminen alusta. Ja juuri se tekee tästä pätkäisyydestä raskasta. Toki myös jatkuva näytön pakko, jotta saa sen seuraavan pätkän.
Se, että myös monella muulla alalla
...on vastaavia tai pahempia ongelmia ei ole syy väheksyä opetusalan pätkätöitä. Eikö olisi kohtuullista, että ihmisellä olisi vakituinen työpaikka? Ei meidän pätkä-ja silpputyöläisten kannata käydä toistemme kimppuun, vaan tukea toisiamme. On tässä maassa paljon myös niitä onnekkaita, joilla on toistaiseksi voimassa oleva työsopimus. Jotkut saavat täydennyskoulutusta ja työterveyshoidon. Meikäläinen ei.
ap
Minusta mariset turhasta. Sinä tiedät kuitenkin vuodeksi eteenpäin sen paikkasi, lomasi ovat säännölliset ja saat niiltä työttömyyskorvauksen tai jopa palkan.
Todella moni humanisti yms. on pakkoyrittäjiä, jotka tekee puolen päivän pätkiä ja maksaa tauot omasta pussista. Ja jos ei ole näennäisyrittäjä, työvoimatoimisto ei anna olla rauhassa kesällä kuten sinun, vaan alkaa vaatia vaikka mihin pilipalihommaan menoa.
Minusta mariset turhasta. Sinä tiedät kuitenkin vuodeksi eteenpäin sen paikkasi, lomasi ovat säännölliset ja saat niiltä työttömyyskorvauksen tai jopa palkan.
Todella moni humanisti yms. on pakkoyrittäjiä, jotka tekee puolen päivän pätkiä ja maksaa tauot omasta pussista. Ja jos ei ole näennäisyrittäjä, työvoimatoimisto ei anna olla rauhassa kesällä kuten sinun, vaan alkaa vaatia vaikka mihin pilipalihommaan menoa.
Ja työpäivissäsikin on joustoa. Esimerkiksi alakoululaiset lapsesi eivät joudu olemaan iltapäivästä pitkään yksin. Normipätkätyöläinen joutuu pitämään pk- ja ip-paikkaa vaikkei olisi edes töitä, koska koskaan ei tiedä, koska niitä taas on. Ja kun on, ei päivä välttämättä lopu kello 16.
Tämä ketju paljastaa sen missä jamassa työelämä on tänä päivänä, jos minä kuulun onnekkaaseen osaan työikäisiä ihmisiä. Minä olen edelleen väsynyt pätkätöihin. Ekat viisi vuotta meni optimismissa, nyt alkaa jo tuntua siltä, että vaidan vähemmän vaativiin pätkähommiin. Opiskelin itselleni "varman ammatin", mutta varmaa on vain epävarmuus.
ap
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 17:42"]
ei tuo mitään pätkä työtä ole :-) nimimerkillä puolivuotta valmistuneena ja työsopimuksia jo yli 10
[/quote] sinä teet silpputyötä. siitä minäkin aloitin.
ap
Kun sinä et ole pätkätyössä. Ja paalkkasikin on kiinteä, etkä joudu vahtimaan maksetaanko sinulle se vai ei.