Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkätyöt väsyttää

Vierailija
08.01.2014 |

Lähes joka vuosi uusi työpaikka, taas haut alkavat ja elokuussa sitten viimeistään tietää missä seuraavan lukuvuotensa viettää. Vuositolkulla tätä samaa. Olen ihan väsynyt jo tähän, olisipa vakituinen työpaikka.

t. pätevä aineenope

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei käy kateeksi. Siksi otin viran hevon kuusesta. Se on ainoa pysyvyyteni. Elätän lapset ja mietin sitten, jaksanko alkaa tehdä pätkää, kun voin muuttaa sinne ja tänne vuoden pätkissä tai asettua kaupunkiin ja opetella olemaan työttömänä kausia. Nyt en voi, kun pitää lapset elättää. Otan osaa. Itse en jaksaisi pätkiä vaikka tämäkin on ihan perseestä asua kaukana kaikesta pelkän, pelkän, työn takia.

Vierailija
42/45 |
09.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöläinen on useimmiten myös ulkopuolinen. Ja se on rankkaa. Puuttuu työyhteisö, yhteinen historia, yhteisön tuki, joukkoon kuulumisen tunne, yhteisen tulevaisuudensuunnitlemat. Usein myös se pikkujoulu ja tykypäivä. Siis pätkätyöläinen on kaiken muun lisäksi yksin. Hiukan ulkopuolinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
07.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä se on pätkäkin.

Vierailija
44/45 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä ulkopuolisuudesta vielä... Kurjaa on, kun työpaikalla oma pätkä alkaa hiljalleen kääntyä päätökseen ja työkaverit suunnittelevat seuraavaa kautta. Siinä sitten istut kokouksessa, jossa puhutaan ajasta kun sinä et enää ole koko lafkassa. Keskustelussa vilahtelee sen vakkarin nimi, jonka sijaisena olet ollut. Ja sinä tiedät, että kun tuo ja tuo tapahtuu, olet itse kotona työttömänä ahdistuneena. Muut jatkavat elämäänsä.

Vierailija
45/45 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkätyöt ovat henkisesti ja fyysisesti raskaita. Ne kuuluisivat vain siihen katekoriaan jos haluat itse niitä tehdä. Ei niin että työnantajat niitä ehdottavat. Sanotaan että työntekijöitä ei saa laittaa eriarvoiseen asemaan siksi että tekee ns. pätkätöitä mutta tosiasiasssa näinhän ei ole laita monessa työpaikassa. Olet aina vain se tilapäinen . Et saa niitä etuja joita on vaki työntekijöillä. Eläke jää pienemmäksi, koulutusbudjetista ei rahaa riitä tilapäisille, ylenemismahdollisuudet ovat olemattomat, työterveyshuolto heikolla tasolla, jo tulee ylimääräisiä bonuksia  esm jouluna  et ole niistä osallisena vaikka olisit työnteollasi siihen vaikuttanut. Lisäksi sinun täytyy työssäsi joka hetki osoittaa että olet seuraavan pätkätyön arvoinen. Tämä kaikki osoittaa että systeemiä pitäisi jotenkin muuttaa. Ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa tätä uuvuttavaa systeemiä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi