Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pätkätyöt väsyttää

Vierailija
08.01.2014 |

Lähes joka vuosi uusi työpaikka, taas haut alkavat ja elokuussa sitten viimeistään tietää missä seuraavan lukuvuotensa viettää. Vuositolkulla tätä samaa. Olen ihan väsynyt jo tähän, olisipa vakituinen työpaikka.

t. pätevä aineenope

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aah sitä ihanuutta, kun kerran sainkin koko vuoden pätkän. Olisi jopa jatkunut, mutta sitten sain toistaiseksi voimassa olevan työn. Lähes 20 vuotta tein pätkiä.Moni sanoo, että kun tekee työnsä hyvin vakinaistetaan. No ei vakinaisteta tasan ketään, jos tarvetta tai töitä ei ole. Kun homma oli valmis, se loppui. Harvassa paikassa on niin tumpeloita entisiä, että voitaisiin määräaikainen vakinaistaa tilalle. Joissain paikoissa oli kyllä vähn tumpeloita, mutta niissä ei saanut liian hyvä tai muuten mustamaalattiin pomolle. Kerran olen jättänyt sopimusta itse jatkamatta, kun sain koulutuspaikan. Toisaalta minä totuin pätkätöihin ja kun on kahden alan koulutus, sain tehdä aika erilaisia hommia. Nyt kun olen tehnyt yli kaksi vuotta samaa, tuntuu että en opi enää riittävästi uutta ja tekee mieli vaihtaa...

Vierailija
22/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua väsyttää työt, vaikka olenkin vakinaisessa työsuhteessa (joskin toistuvien yt:iden alla), ja ymmärrän hyvin, että ap:tä rassaa.

Joillain on vielä huonommin, ja se on ehdottomasti kurjaa, mutta kyllä elämä vuoden pätkissäkin oman lovensa mihinkään oman elämän pitkän tähtäimen suunnitteluun tai edes pitkäjänteiseen työskentelyyn tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä loven? Vuosirytmi on selvä, se on helppo selvittää työvoimatoimistoon ja opettaa voi vaikka missä.

Vierailija
24/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:11"]

Minkä loven? Vuosirytmi on selvä, se on helppo selvittää työvoimatoimistoon ja opettaa voi vaikka missä.

[/quote] Jotenkin oletin, että samassa jamassa olevat kanssasisaret olisivat suhtautuneet empaattisesti. Esim. "Tiedän tunteen, itsekin teen pätkätöitä..." Yllätyksekseni täällä hyökätäänkin kimppuun, koska jollain on asiat omasta mielestään vielä huonommin. En todellakaan tiedä mitä töitä ja missa minulla on syksyllä - tai onko töitä ollenkaan. Miten niin vuosirytmini on selvä? Voi olla niinkin, että saan jonkun sivutoimisen työn, josta ei makseta kiinteää kuukausipalkkaa. Sellaisistakin on kokemusta. Mielestäni en valita turhasta. Toki tiedän, että on vähempiosaisiakin ihmisiä. Tiedän myös sen, että saan olla kiitollinen siitä, että ylipäätään elän. Silti minua väsyttää pätkätyöelämä.

ap

Vierailija
25/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No koulujen rytmi on selkeä. Se menee lukukausissa. Ja työkkäri ei hätistele ihan heti, vaan esimerkiksi kesällä saa ihan rauhassa olla lomalla.

Kuukausikin on pitkä aika...

Vierailija
26/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih teitä koiria. Työnantajat vedättää pätkätöillä koska te annatte mahdollisuuden siihen. Vain vaatimalla voitte koskaan saada vakituisen paikan. Sinuna ap sanoisin kaupungille että seuraava sopimus on täysin vakituinen. Ethän saa kesäkuukausilta edes mitään työttömyyskorvauksia!

Opetelkaa te muutkin vaatimaan. Itse en tee enää lainkaan määräaikaisia sopimuksia, vain vakituisia.

Vierailija
27/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minä sain juuri potkut. Syynä se että olin "hankala".

29 vuoden jälkeen kehtasin vaatia työnantajaa noudattamaan kirjallista sopimusta. Toooosi hankala.

Vierailija
28/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi tulla kokeilemaan tätä pätkätyöläisen arkea. Parin kuukauden välein saa laskettaa päivähoitomaksut uudelleen,hakea asumistuen tarkistuksen,työmarkkinatuen ja toimeentulotuen. Peruuttaa niitä työpätkän johdosta. Työnhaku pitää uusia päivälleen ja uutta työtä etsiä vielä sen lyhyen päivätyön ohessa. Kuulostaako auvoiselta ja helpolta? Koko ajan sitä odottaa että pomo tulee ja kertoo firman tarvitsevan mun työpanosta. Koko ajan toivoo saavansa vakituisen työn. Koko ajan toivoo,että tietäis mihin mennä kun tää pätkä loppuu. Rankkaa tää on.

Vierailija
29/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten voisi esim suunnitella asuinpaikkansa niin, ettei matkoihin mene kohtuuttomasti aikaa, jollei tiedä missä on vuoden päästä töissä? Vai muutatteko ap:tä mollaavat kanssapätkätyäläiset miehenne ja lapsenne työpaikkoineen, tarhoineen, kouluineen ym aina uuteen paikkaan? Omistusasuminen käy ainakin taloudellisesti mahdottomaksi, kun joka asunnonvaihto maksaa varainsiirtoveron muuttokulujen päälle.

Vierailija
30/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:24"]

[/quote] Jotenkin oletin, että samassa jamassa olevat kanssasisaret olisivat suhtautuneet empaattisesti. Esim. "Tiedän tunteen, itsekin teen pätkätöitä..." Yllätyksekseni täällä hyökätäänkin kimppuun, koska jollain on asiat omasta mielestään vielä huonommin. En todellakaan tiedä mitä töitä ja missa minulla on syksyllä - tai onko töitä ollenkaan. Miten niin vuosirytmini on selvä? Voi olla niinkin, että saan jonkun sivutoimisen työn, josta ei makseta kiinteää kuukausipalkkaa. Sellaisistakin on kokemusta. Mielestäni en valita turhasta. Toki tiedän, että on vähempiosaisiakin ihmisiä. Tiedän myös sen, että saan olla kiitollinen siitä, että ylipäätään elän. Silti minua väsyttää pätkätyöelämä.

ap

[/quote]

Tilanteesi on erittäin hyvä! Oikeasti! Voit luottaa siihen, että sinulla on työpaikka ja kuukausipalkka elokuusta toukokuuhun. Hyvässä lykyssä saat palkkaa myös kesältä, mutta jos et, niin ansiosidonnaista "lomarahaa" kuitenkin, eikös?

Et tiedä, mitä teet syksyllä. Juu. Tiedätkö, miten naurettavalta tuo kuulostaa korvissani?

Minä en tiedä, mitä teen ensi viikolla. Tällä viikolla minulla on töitä, ensi viikosta ei vielä mitään tietoa. Miten luulet minun suunnittelevan esimerkiksi lomamatkaa? Ei mitenkään. En voi tietää, olenko työttömänä sopivasti tai onko minulla edes rahaa lähteä. Olen valmiudessa töihin jokaisena arkipäivänä. Osa keikoista sovitaan etukäteen hyvissä ajoin, mutta olen myös valmiudessa tekemään sairaslomituksia.

Työpäiviä viime vuonna oli enemmän kuin työttömyyspäiviä. Minunkin tilanteeni on siis hyvä.

Ja P.S. Minulla on maisterin tutkinto alalta, jolla piti olla töitä...

Vierailija
31/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun on lapsia ei enää haeta töitä ympäri Suomen. Ainakaan lyhyitä töitä. Silloin on aika juurtua yhdelle alueelle. Lapset kärsii jatkuvasta muuttamisesta. Lasten kannalta voi olla jopa parempi olla työtön kuin vaihtaa maakuntaa 10-25 kertaa vuodessa pätkätyön takia.

Vierailija
32/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tuota sanotaan, että kouluttautukaa alalle...itse kouluttauduin alalle, jolla piti olla töitä, kun oikein oli mietitty työpaikkaakin minne ryhmästäni suurin osa menisi. Mainittakoon tässä heti alussa, että minulla on nykyään vakituinen työ. Vaan niin se maailma taas kääntyi päälaelleen muutamassa vuodessa. 

Minun ryhmästäni on työttömäksi jäänyt paljon itseäni parempia opiskelijoita. Kyllä tämä työnsaanti on eniten tuuripeliä, enemmän kuin mitään muuta. 

Vierailija
33/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muuta, mutta pidän tyytyväisenä leegiota ulkopuolisista muodostuvaa tukiverkkoa, jota voin tarvita yks kaks. 

Kodissamme majailee vaihto-oppilas, koska on sitten ainakin joku täällä, jos me ei päästä.

Kunnollista lomaa en ole pitänyt koskaan, erinäisiä lasten juttuja olen missannut lukuisia.

Ja sairaana olen tehnyt töitä paljon, koska omavastuuaika on niin järjetön.

Ja kuunnellut myös kaikki mahdollsiet vittuilut astmalapsen takia, mm. kuinka astmakohtaukset pitäisi osata ennustaa.

Vierailija
34/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjestas mitä porukkaa. SAA VALITTAA ja huuta jos siltä tuntuu. On todellakin raskasta että elämä on katkolla puolen vuoden välein. Sillä ei ole mitään tekemistä vakituisen työn kanssa, jossa voit suunnitella tulotasosi, menosi, lomasi lähes hamaan hautaan. Jos et saa lopareita. Työn loppuminen ja uuden jatkaminen on erittäin stressaavaa ja kuluttavaa. On hyvä että ap edes valittaa, kiltisti hiljaa oleminen lisää kuormaa entisestään. Jos jollain on vielä raskaampaa ei se tarkoita ettei ap:lla olisi raskasta. Itse olen myös pätkätyöläinen, erilaisia limittäisiä ja lomittaisia pätkätöitä ja pidempiä töitä pienellä palkalla. Ens syksystä ei ole vielä mitään tietoa, ei kesästäkään. Kiva suunnitella kesää ja jossain välissä pitäs lomailla. Nyt kun saa tiin, ei uskalla tehdä mitään ylimääräistä kun pelkää ettei syksyllä ole mitään. Olen sairastunut kahteen stressiperäiseen pitkäaikaissairauteen, mutta sairaslomaa ei pahemmin pidetä. Ja elinikäni on varmaan 10v lyhentynyt ihan vaan kiitos pätkätöiden. Onneksi pidän työstäni. IHmiselle on erittäin kuluttavaa se, ettei kykene hallitsemaan ja suunnittelemaan raha-asioitaan ja elämäänsä vaan vähän väliä koittaa kaaos ja epävarmuus. Erittäin huono asia on myös se että täällä hyssytellään ja käsketään sietämään, orjikiko haluatte? Siinä vaiheessa kun lapsenne tarvitsevat työtä, voi olla että saavat tehdä kolmea pätkätyötä samanaikaisesti ilman mitään työetuja tai inhimillisiä oloja. Kiltisti vaan puurtavat kunnes sairastuvat ja kuolevat köyhinä pois.

Vierailija
35/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 21:47"]

ap

[/quote]

Tilanteesi on erittäin hyvä! Oikeasti! Voit luottaa siihen, että sinulla on työpaikka ja kuukausipalkka elokuusta toukokuuhun. Hyvässä lykyssä saat palkkaa myös kesältä, mutta jos et, niin ansiosidonnaista "lomarahaa" kuitenkin, eikös?

Et tiedä, mitä teet syksyllä. Juu. Tiedätkö, miten naurettavalta tuo kuulostaa korvissani?

Minä en tiedä, mitä teen ensi viikolla. Tällä viikolla minulla on töitä, ensi viikosta ei vielä mitään tietoa. Miten luulet minun suunnittelevan esimerkiksi lomamatkaa? Ei mitenkään. En voi tietää, olenko työttömänä sopivasti tai onko minulla edes rahaa lähteä. Olen valmiudessa töihin jokaisena arkipäivänä. Osa keikoista sovitaan etukäteen hyvissä ajoin, mutta olen myös valmiudessa tekemään sairaslomituksia.

Työpäiviä viime vuonna oli enemmän kuin työttömyyspäiviä. Minunkin tilanteeni on siis hyvä.

[/quote]

Pah. Ap;n tilanne on raskas, sun on surkea. Oletko sitten tyytyväinen kun kaikilla on yhtä surkeaa kuin sulla eikä kukaan valita?  Ihmisillä voi olla tod. raskasta vaikka sulla on vielä raskaampaa.

Vierailija
36/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:17"]

ap

[/quote]

[/quote]

Pah. Ap;n tilanne on raskas, sun on surkea. Oletko sitten tyytyväinen kun kaikilla on yhtä surkeaa kuin sulla eikä kukaan valita?  Ihmisillä voi olla tod. raskasta vaikka sulla on vielä raskaampaa.

[/quote]

Yritin tuoda esille sitä, millainen tilanne tällä hetkellä on. Vakityö on meidän sukupolvelle utopiaa, ei niitä enää ole. Oletusarvo on silppu- ja pätkätyötä. Ap:n tilanne on tässä kontekstissa erityisen hyvä. Hän ei myöskään ole alalla, jolla yt:t olisivat arkipäivää.

Vierailija
37/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin ketjutettu pätevä aineenope. Valmistuin pari vuotta sitten ja siitä eteenpäin on tehty pätkiä. Vielä kertaakaan en ole palkallista kesälomaa saanut, vaikka olen hoitanut koko lukuvuoden kestäviä pestejäkin. Stressaahan tämä. Ei ikinä tiedä, mistä seuraava työpaikka löytyy vai löytyykö ollenkaan. Jokaisessa uudessa koulussa täytyy opetella koulun omat toimintatavat ja tutustua satoihin uusiin ihmisiin. Asuntolainaa en saa ilman vakituista työpaikkaa, vaan olen pakotettu asumaan vuokralla ilmeisesti hamaan tulevaisuuteen. Mulla tätä on tosiaan jatkunut vasta muutaman vuoden verran, mutta nyt jo alkaa väsyttämään. Olisi niin mukava saada olla samassa työpaikassa edes pari vuotta. Se ensimmäinen vuosi, kun kuluu jo melkein siihen, että opit pikkuhiljaa tuntemaan oppilaat ja kollegat ja kyseisen koulun käytänteet.

No toivossa on hyvä elää. Ehkä ensi syksynä tärppäisi ja saisin vakituisen homman? Näköjään jonkin verran virkoja oli jo tullut mollin sivuille hakuun eli pitää varmaan taas aloittaa joka keväinen hakemusten kirjoittaminen. Ihan  kuin näihin aikoihin ei olisi tarpeeksi hommaa töiden puolesta mm. tuntien suunnitteluna sekä kokeiden tekona ja korjaamisena. Lisäksi helmikuussa tulee abejen preliminääri ja tentit  ekstrahommaksi eikä kirjoituksiinkaan enää niin pitkä aika ole...

Kuluttavaahan tämä tilanne on, kun nämä ekat vuodet opettajana joutuu muutenkin tekemään niin pitkää päivää suunnittelemisen takia.

Vierailija
38/45 |
08.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 22:17"]

ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yritin tuoda esille sitä, millainen tilanne tällä hetkellä on. Vakityö on meidän sukupolvelle utopiaa, ei niitä enää ole. Oletusarvo on silppu- ja pätkätyötä. Ap:n tilanne on tässä kontekstissa erityisen hyvä. Hän ei myöskään ole alalla, jolla yt:t olisivat arkipäivää.

[/quote]

ap:n tilanne ei ole hyvä. Luuletko olojen koskaan paranevan kun ämmät riitelee kenen tilanne on se huonoin??? Pitäisi puhaltaa yhteen hiileen ja tehdä asioille jotakin. Yhdessä. Miten ihmisistä on tullut näin tyhmiä? Jäkäjäkä jossain pätkäloukossa, mutta vahingossakaan ei kuluta energiaa toisten tukemiseen ja yhdessä parempien olojen puolesta taistelemiseen. Niitä hyviä oloja ei olis koskaan ollutkaan  jos sodan jälkeen olis naiset keskittyny haukkumaan ja arvostelemaan toisiaan. Kohta pitäs varmaan taas toimia, eiks?  Se että kilpiallaan huonommuudella, heikentää kaikkien asemaa. Myös sinun.

Vierailija
39/45 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös sitä mieltä, että ap:lla on aihetta keskustelun avaukseen. Ei hänen tilanne ole sama kuin vakkarilla. On se perkele kun ei edes koulutuksella saa sellaista inhimillistä asemaa kuin vakituinen työntekijä. Minä stressaisin tilanteessasi ap myös.

Minäkin teen pätkää, tähän mennessä 2-6kk. Lyhyessä työsuhteessa ei ehdi juurtua yhtään, puolessa vuodessa ehtii jo vähän tottumaan (ja työn loppuminen tuntuu vielä hirveämmältä). Eli ei se lukuvuodenkaan mittainen pesti mitään hauskaa olisi, ainakaan minulle.

Minusta on ihanaa, että tänne on kokoontunut meitä pätkätyöläisiä. Ja ihana kuulla, että myös muut tuntevat olonsa epämiellyttäväksi. Luulin, että olen liian vaativa ja suhtaudun asiaan väärin, kun tuntuu niin pahalta.

Vierailija
40/45 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuudessa ei taida muunlaisia työsuhteita ollakaan kuin määräaikaisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän