Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa
Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.
Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittempä ne kotona vauvan kanssa olleet äidit ovat ihmeissään kun pitäisi lähtä töihin/opiskelemaan ja saada se vauvakin hoitoon...mutta kuinka ollakaan..vauvan hoitopaikan viekin joku toinen kotona oleva vanhempi joka tuo lapsen hoitoon. Ja näin pitää parhaimmilaan sirotella ne omat lapset kahteen eri päiväkotiin! Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kallis munauksien munaus ja se pitäisi poistaa pikimmiten!
Kaikki eivät asu Helsingissä.
Se samainen subjektiivinen päivähoito-oikeus on kuule ihan koko maassa.
Tarkoitinkin, että kaikkialla päiväkodit eivät ole yhtä täynnä.
On ne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta sittempä ne kotona vauvan kanssa olleet äidit ovat ihmeissään kun pitäisi lähtä töihin/opiskelemaan ja saada se vauvakin hoitoon...mutta kuinka ollakaan..vauvan hoitopaikan viekin joku toinen kotona oleva vanhempi joka tuo lapsen hoitoon. Ja näin pitää parhaimmilaan sirotella ne omat lapset kahteen eri päiväkotiin! Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kallis munauksien munaus ja se pitäisi poistaa pikimmiten!
On ne
Ei ne päiväkodit ole yhtään tyhjempiä jos kotiäidit ei tuo niitä lapsiaan.
Sipilän hallitus rajasi päivähoito-oikeutta puolipäiväiseksi ja samalla kasvatti ryhmäkokoja. Tuli paljon kuntiin vaan lisää byrokratiaa ja päivähoidon arki ei parantunut yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne
No ei ole. Pk-seudun ulkopuolella väljempää. Juuri muutettiin uudelle kunnalle, saatiin toiveiden mukaan paikka lähimmästä päiväkodista ja vielä nopealla aikataululla.
Sukulaisperheessä sama juttu, kun muuttivat.
Itse olen toiminut keikkalaisena päiväkodeissa pk-seudulla.
Tällä hetkellä hoidan lapseni jotka 2v ja 3v kotona, isompi käy kerhossa pari kertaa viikossa 3h kerrallaan. Kotihoidossa aion pitää eskariin asti. Syytä voitte miettiä.
Meillä 3,5-vuotias oli päiväkodissa n. 6h/päivä kun olin vauvan kanssa kotona. Mun jaksamisen ja omien virikkeidensä takia, joo, mutta myös siksi että vauva sai mun jakamatonta huomiota, voitiin käydä vauvaharrastuksissa ja viettää tissimaratoneja rauhassa. Kun kotona on leikki-ikäinen ja vauva, niin aika pitkälti touhutaan sen leikki-ikäisen ehdoilla.
Nykytrendi? Ihan samaa keskustelua käytiin 20 vuotta sitten, kun omat lapseni olivat pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.
Hah! Kolmen äiti täällä. Tein lapsia, koska halusin niitä osaksi omaa elämääni. Vastenmielinen ajatus, että kasvaisivat muiden kasvattamana. Miksi tehdä lapsia jos ei kestä niitä jaloissaan? Oma etu menee kaiken edelle?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toiminut keikkalaisena päiväkodeissa pk-seudulla.
Tällä hetkellä hoidan lapseni jotka 2v ja 3v kotona, isompi käy kerhossa pari kertaa viikossa 3h kerrallaan. Kotihoidossa aion pitää eskariin asti. Syytä voitte miettiä.
Ei tartte, se tiedetään!!!
Vierailija kirjoitti:
VAIN Suomessa kytätään ja lytätään äitejä tällä tavalla ainoana maana koko maapallolla.
Asun ulkomailla Euroopassa ja täällä ei KUKAAN tuomitse vaikka laittaisit lapsen hoitoon 6kk ikäisenä vaikka olisit itse kotona, sitä pidetään normaalina.
Suomessa on aina tämä syyllistävä ”pakko selvitä” äideille mutta jos YH-isä tekisi saman ja laittaisi vanhemman lapsen päiväkotiin kukaan ei kommentoisi asiaa mitenkään.
Asuin Suomessa ja olin hyvin, hyvin masentunut koska halusin selvitä 2-vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa mutta en saanut apua masennukseen mistään vaikka kuinka sitä pyysin, en olisi täällä varmaan enään ellei ihana äitini olisi painostanut laittamaan 2-vuotiasta päiväkotiin. Aloin pikkuhiljaa parantua masennuksesta vaikka siinä kesti pitkään kun sain energiaa ja ei ollut kamala syyllistynyt olo kun aina tuntui etten leiki vanhemman lapsen kanssa ja hän jää aina ulkopuolelle. Hän rakasti olla puolipäivähoidossa ja rauhoittui eikä ollut enään kateellinen vauvasta niin paljoa. Olen ikikiitollinen päiväkodinhoitajalle, hän oli kuin enkeli minulle joka hoiti lastani kun yritin itse omilla voimilla selvitä masennuksesta. Nyt siis asumme ulkomailla eikä täällä ole minkäännäköistä painetta pitää lasta kotona, eikä myöskään painetta laittaa vanhempaa lasta päiväkotiin jos ei niin halua. Suomessa et voi äitinä KOSKAAN tehdä mitään oikein.
Riittääkö kielitaitosi seuraamaan näitä keskusteluja?
Kun Helsingissä saa paikan mieleisestä lähipäiväkodista lapselleen niin siitä ei luovu ymmärrettävästi millään, koska se on yleensä tae että molemmat lapset pääsevät sinne samaan päiväkotiin sitten kun se aika on. Jos luovutat lapsen paikan pois äitiysloman ajaksi, olet sen jälkeen tilanteessa, jossa asut vaikka Länsi-Pakilassa ja viet nuorempaa lasta hoitoon Laajasaloon ja vanhempaa Kannelmäkeen ja sitten menet töihin vielä kolmanteen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 3,5-vuotias oli päiväkodissa n. 6h/päivä kun olin vauvan kanssa kotona. Mun jaksamisen ja omien virikkeidensä takia, joo, mutta myös siksi että vauva sai mun jakamatonta huomiota, voitiin käydä vauvaharrastuksissa ja viettää tissimaratoneja rauhassa. Kun kotona on leikki-ikäinen ja vauva, niin aika pitkälti touhutaan sen leikki-ikäisen ehdoilla.
Lähes koko päivän joka päivä. Miksi se 3-vuotias ei ansaitse sun jakamatonta huomiota vai menikö hänen vuoronsa jo? 🤷♀️ Mä vaan niin ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.
:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään?
He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.
Mulla on neljä alle 3-vuotiasta hoidossa täällä kotona ja yksi eskarilainen. Hyvin saan laitettua ruokaa ja myös siivottua päivän aikana. Saan jopa vietyä ja haettua sen eskarin tämän katraan kanssa. 😁
Pph[/
Jaksatko olla ystävällinen lapsia kohtaan ja touhuta heidän kanssaan?
Se on jännä kun päiväkodissa töissä olevat tai olleet eivät ikinä veisi lastansa päiväkotiin jos mahdollisuus olla kotona. Mutta sitten muitten alojen vanhempien mielestä ne on niiiiiiin kivoja paikkoja ja lapsi viihtyy, ja se on sinne kiikutettava, vaikka vanhemmat tai ainakin toinen kotona.
Tätä sietää kyllä miettiä, että mistä johtuu.. 🤔
Miksi kotivanhemman pitäisi himassa virua nääntyneenä kolmea eri-ikäistä lasta hoitaen? Miksi te jotkut haluatte että se kotivanhempi oikein nujerretaan kuoliaaksi "kun kerran erehtyi niitä lapsia tekemään"? On ihan hirveetä että se kotivanhempi ehtii jopa kahville kaverin kanssa, tai kirppispöytää hoitamaan?
Useimmat leikki-ikäiset tykkää olla tarhassa kavereiden kanssa. On ihan oikein viedä lapsi hoitoon.
Miksi niitä lapsia pitää tehdä,jos ei niitä jaksa hoitaa??
Ei voi tulla yllätyksenä kenellekään,että jos yhden lapsen kanssa on jo aika rankkaa niin ei asia helpotu lisää lapsia tekemällä.
Välillä ärsyttää tämä nykyinen meno jossa eletään kuin ellun kanat miettimättä yhtään seurauksia ja yhteiskunnan pitäisi aina ottaa näistä koppia ilmaiseksi tietenkin.
Ei lasten tekeminen ole mitenkään pakollista ja jos yhtään tuntuu että et sitä jaksa tai sinulla ei taloudellisia rahkeita lasten tekemiseen niin älä tee niitä !
Vierailija kirjoitti:
Miksi niitä lapsia pitää tehdä,jos ei niitä jaksa hoitaa??
Ei voi tulla yllätyksenä kenellekään,että jos yhden lapsen kanssa on jo aika rankkaa niin ei asia helpotu lisää lapsia tekemällä.
Välillä ärsyttää tämä nykyinen meno jossa eletään kuin ellun kanat miettimättä yhtään seurauksia ja yhteiskunnan pitäisi aina ottaa näistä koppia ilmaiseksi tietenkin.
Ei lasten tekeminen ole mitenkään pakollista ja jos yhtään tuntuu että et sitä jaksa tai sinulla ei taloudellisia rahkeita lasten tekemiseen niin älä tee niitä !
Naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään?
He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.
Mulla on neljä alle 3-vuotiasta hoidossa täällä kotona ja yksi eskarilainen. Hyvin saan laitettua ruokaa ja myös siivottua päivän aikana. Saan jopa vietyä ja haettua sen eskarin tämän katraan kanssa. 😁
Pph[/
Jaksatko olla ystävällinen lapsia kohtaan ja touhuta heidän kanssaan?
Tottakai, meillä on mahtava poppoo. 😁 Välillä kyllä aivan kamala kiire, mutta erilaista kuin päiväkodissa oleva häsis ja meteli. Vaihdoin siis niistä töistä pph:n hommiin. Toki käynyt myös hyvä tuuri.
Ja harjoitellaan myös esim kauniita ja kohteliaita tapoja. Siihen ei päiväkodissa aika riittänyt. On jotenkin liikuttavaa kun se vajaa 2v ei aina muista sanotaanko ruuan jälkeen kiitos vai olehyvä, mutta jompikumpi sieltä aina tulee. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Jos perheessä on useampia pieniä lapsia, sitä pienintä ei roikuteta tissimaratoneissa. En kyllä ymmärrä muutenkaan mitään tissimaratoneja. Mihin järki on kadonnut nykyajan äideiltä.
Aika moni pienten ryhmässä työskennellyt äiti/isi on sitä mieltä, että kotona hoitaminen on paras ratkaisu lapsen kannalta.
Sille on syynsä.