Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa

Vierailija
13.10.2020 |

Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.

Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..

Kommentit (365)

Vierailija
201/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

Oikeastiko nykyäidit luulee että kahden lapsen hoitaminen on järisyttävän vaikeaa rakettitiedettä?

Mikäli vauva ja taapero nukkuu yöt, niin homma hoituu. Jos aikuinen valvoo yöt vauvan kanssa ja eikä pääse päiväunille paikkaamaan univajetta, niin jokainen voi kokeilla miten kauan nukkumatta pärjää?

Ajatteletko, että valvova vauva on joku nykytrendi?

Tuttava muisteli aikoinaan lastensa lapsuutta 80-luvulla, kertoi ettei oikein muista ensimmäisestä kolmesta vuodesta mitään. Lapset syntyneet vuoden ikäerolla ja toki hoidettu kotona, mies reissuhommissa.

Ihmetteli miten mitään ei ollut sattunut, kun hän oli nukahtanut istualleen sohvaan nojaten 2 v. leikkiessä omiaan.

Sellaista se oli siihen aikaan, ei niin mitään apuja ellei mummot asuneet lähellä ja yleinen arvostus nolla ja nimike laiska!

Vierailija
202/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

Hah! Kolmen äiti täällä. Tein lapsia, koska halusin niitä osaksi omaa elämääni. Vastenmielinen ajatus, että kasvaisivat muiden kasvattamana. Miksi tehdä lapsia jos ei kestä niitä jaloissaan? Oma etu menee kaiken edelle?

Mielestäni se oli lapseni etu että menin takaisin töihin ja olin paremmalla tuulella ja parempi äiti. Se että lapseni oli tarhassa kolme tuntia päivällä ei näytä rampauttaneen häntä.

Ajatus että olisin pyörinyt himassa kolme lasta jaloissani pyörien on karmiva.

Me ollaan kaikki erilaisia äitejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAIN Suomessa kytätään ja lytätään äitejä tällä tavalla ainoana maana koko maapallolla.

Asun ulkomailla Euroopassa ja täällä ei KUKAAN tuomitse vaikka laittaisit lapsen hoitoon 6kk ikäisenä vaikka olisit itse kotona, sitä pidetään normaalina.

Suomessa on aina tämä syyllistävä ”pakko selvitä” äideille mutta jos YH-isä tekisi saman ja laittaisi vanhemman lapsen päiväkotiin kukaan ei kommentoisi asiaa mitenkään.

Asuin Suomessa ja olin hyvin, hyvin masentunut koska halusin selvitä 2-vuotiaan ja vastasyntyneen kanssa mutta en saanut apua masennukseen mistään vaikka kuinka sitä pyysin, en olisi täällä varmaan enään ellei ihana äitini olisi painostanut laittamaan 2-vuotiasta päiväkotiin. Aloin pikkuhiljaa parantua masennuksesta vaikka siinä kesti pitkään kun sain energiaa ja ei ollut kamala syyllistynyt olo kun aina tuntui etten leiki vanhemman lapsen kanssa ja hän jää aina ulkopuolelle. Hän rakasti olla puolipäivähoidossa ja rauhoittui eikä ollut enään kateellinen vauvasta niin paljoa. Olen ikikiitollinen päiväkodinhoitajalle, hän oli kuin enkeli minulle joka hoiti lastani kun yritin itse omilla voimilla selvitä masennuksesta. Nyt siis asumme ulkomailla eikä täällä ole minkäännäköistä painetta pitää lasta kotona, eikä myöskään painetta laittaa vanhempaa lasta päiväkotiin jos ei niin halua. Suomessa et voi äitinä KOSKAAN tehdä mitään oikein.

Riittääkö kielitaitosi seuraamaan näitä keskusteluja?

Onpa omituinen kommentti.

Vierailija
204/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia pitää tehdä,jos ei niitä jaksa hoitaa??

Ei voi tulla yllätyksenä kenellekään,että jos yhden lapsen kanssa on jo aika rankkaa niin ei asia helpotu lisää lapsia tekemällä.

Välillä ärsyttää tämä nykyinen meno jossa eletään kuin ellun kanat miettimättä yhtään seurauksia ja yhteiskunnan pitäisi aina ottaa näistä koppia ilmaiseksi tietenkin.

Ei lasten tekeminen ole mitenkään pakollista ja jos yhtään tuntuu että et sitä jaksa tai sinulla ei taloudellisia rahkeita lasten tekemiseen niin älä tee niitä !

On aivan normaalia viedä lapset hoitoon. Tämä on länsimainen normaali tapa! Mikä ongelma tässä on? Jää ite himaan viiden lapsesi kanssa, ihan sama, ja mä taas teen kuten haluan.

Vierailija
205/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Kolmen äiti täällä. Tein lapsia, koska halusin niitä osaksi omaa elämääni. Vastenmielinen ajatus, että kasvaisivat muiden kasvattamana. Miksi tehdä lapsia jos ei kestä niitä jaloissaan? Oma etu menee kaiken edelle?

Mielestäni se oli lapseni etu että menin takaisin töihin ja olin paremmalla tuulella ja parempi äiti. Se että lapseni oli tarhassa kolme tuntia päivällä ei näytä rampauttaneen häntä.

Ajatus että olisin pyörinyt himassa kolme lasta jaloissani pyörien on karmiva.

Me ollaan kaikki erilaisia äitejä.

Kyse tässä keskustelussa oli kotiäideistä, jotka raahavat pirkkoliisat hoitoon ja ovat kotona vauvan kanssa.

Vierailija
206/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta mm. suositellaan jo parivuotiaan laittoa päiväkotiin. Itselläni 3 lasta, jotka hoitanut kotona kunnes eskari alkanut, ja tiedän kyllä että minua pidetään yhteiskunnalle tuottamattomana ihmisenä, ja neuvolastakin on ihmetelty miten en ole töissä. Tämä se on ajan henki. Ensin pitäisi puskea niitä tulevia veronmaksajia, ja sitten ennenkuin ehtivät kunnolla edes oppia puhumaan, heidän kanssa ei saisi olla, vaan pitäisi laittaa varhaiskasvatukseen ja lähteä itse töihin tienaamaan verovaroja. Eipä lapsettomat joudu tällaista kuuntelemaan, vaikka työttömänä olisivatkin ihan itsekseen.

Vierailija
207/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä nämä isommat lapset ovat kyllä osapäivähoidossa tai vajaata viikkoa. En tiedä ketään, jolla olisi lapsi kokopäivähoidossa kun ollaan vauvan kanssa kotona. Mutta sivusta olen seurannut miten raskasta on olla käytännössä yksin vastuussa vilkkaasta 2-vuotiaasta ja vauvasta 24h/vrk.  Vastenmielistä miten ihmiset tuomitsevat olematta itse samassa veneessä. Mullakin on helppo ja rauhallinen lapsi mutta tiedostan ettei kaikilla ole. 

Minä tiedän montakin. Ja ihan 8-16, 5pv vko. Vaikka on rauhallinen ja helppo vauva. Niin se vain menee. Tämä nykytrendi. Ja saan sanoa koska itse hoidin 3 lasta kotona 6 vuotta. Vaikken ketään yksittäistapausta lähde helpolla tuomitsemaan, niin näkeehän tämän trendin että se on vakio,että viedään hoitoon. Ja tästä asiasta osa ei halua ja pysty edes keskustelemaan,vaan pysyy kannassaan ja sulkee muilta mielipiteitä korvat.

Vierailija
208/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä puuttuu nykyään resilienssi. Mulla on korkea resilienssi ja olen hoitanut aina vauvan ja taaperon samalla aikaa kotona. Useamman kerran vielä. Lastenhoitoapua emme ole saaneet mistään koskaan. Mutta jaksetaan kun on totuttu siihen että pitää vaan jaksaa.

Korkealla resilienssillä epämukavuutta ja rankkuutta kedtää hyvin, matalalla ei kestä sitten juuri ollenkaan. Matala resilienssi on yleistynyt some-maailman myötä ja nopean elämäntahdin myötä eli se ei siis ole ihmisen oma ”vika”, tällaiseksi se elämä vaan muuttuu.

Vierailija
209/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole kaikille ihan ok jos YLI 3v on pari päivää viikossa pk:ssa, tai aamupäivisin jos vanhempi vanhempainvapaalla, muttamutta...

Nyt korona-aikaan harkitsisin kyllä todella tarkkaan. Varsinkaan kun ei ole pakko viedä. Saapahan työssäkäyvät pitää lapsensa pienemmässä ryhmässä kun virikelapset pidetään kotona.

Kyllä te varmasti kestätte ja jaksatte sen, että lapsi haluaa sun kanssa leikkiä tai tehdä jotain. Maailmassa on tällä hetkellä paljon isompiakin murheita kuin se, että sinä et jaksa keksiä sun omalle lapselle tekemistä kun pitää pitää vaikka niitä imetysmaratoneja.

Vierailija
210/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekahviloissa ja muskareissa minusta ei olisi koskaan huomannut, että olen aivan totaalisen poikki. Ne olivat viikkoni kohokohtia. Meikkasin kevyesti ja pukeuduin kivasti ja olin onnellinen, kun sain kupin kahvia ja aikuista seuraa. 

Kotona olikin sitten toinen totuus, tahtoikäinen, joka kaipasi jatkuvaa viihdytystä ja vauva, joka nukkui hyvin lyhyissä pätkissä. Mies tekii pitkää päivää yrittäjänä. 

Useimmat meillä päin pitivät jo silloin esikoisen päiväkodissa, kun nuorempi syntyi. Yksi syy oli varmistaa päiväkotipaikan säilyminen. Nykyisin nämä päiväkotiin hylätyt raukat ovat teinejä, jotka pärjäävät hyvin koulussa, harrastavat tavoitteellisesti ja ovat keskenään hyviä ystäviä, jotka muistelevat lämmöllä yhteisiä päiväkotivuosia. 

Vierailija
211/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toiminut keikkalaisena päiväkodeissa pk-seudulla.

Tällä hetkellä hoidan lapseni jotka 2v ja 3v kotona, isompi käy kerhossa pari kertaa viikossa 3h kerrallaan. Kotihoidossa aion pitää eskariin asti. Syytä voitte miettiä.

Sinun ei ole taloudellisesti kannattavaa mennä töihin? Työsi ei ole intohimo, joka tyydyttää esim. älyllisillä haasteilla? Vaikka jäät kotiin, et menetä mitään urakehityksessä? 

Nämä ovat syitä, joiden vuoksi useimmat tuntemani naiset ovat palanneet työelämään melko nopeasti lasten saannin jälkeen. Sekä tutkimusten, että oman kokemuksen perusteella, lapset eivät kärsi varhaiskasvatuksesta, vaan hyötyvät sekä päiväkodissa olosta, että vanhemmista, joilla on taloudellisia ja henkisiä resursseja tarjota lapsilleen parasta. 

Vierailija
212/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tietääkseni keskustelussa on kyse nyt siitä, kun isompi lapsi viedään päiväkotiin vaikka hoidetaan kotona lasta.

Vierailija
213/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä lapsia pitää tehdä,jos ei niitä jaksa hoitaa??

Ei voi tulla yllätyksenä kenellekään,että jos yhden lapsen kanssa on jo aika rankkaa niin ei asia helpotu lisää lapsia tekemällä.

Välillä ärsyttää tämä nykyinen meno jossa eletään kuin ellun kanat miettimättä yhtään seurauksia ja yhteiskunnan pitäisi aina ottaa näistä koppia ilmaiseksi tietenkin.

Ei lasten tekeminen ole mitenkään pakollista ja jos yhtään tuntuu että et sitä jaksa tai sinulla ei taloudellisia rahkeita lasten tekemiseen niin älä tee niitä !

Tuotanoin. Niinhän moni jo tekeekin, eli jättää ne lapset tekemättä. Mutta kun kuulema sekään ei ole hyvä.

Vierailija
214/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3,5-vuotias oli päiväkodissa n. 6h/päivä kun olin vauvan kanssa kotona. Mun jaksamisen ja omien virikkeidensä takia, joo, mutta myös siksi että vauva sai mun jakamatonta huomiota, voitiin käydä vauvaharrastuksissa ja viettää tissimaratoneja rauhassa. Kun kotona on leikki-ikäinen ja vauva, niin aika pitkälti touhutaan sen leikki-ikäisen ehdoilla.

Jos perheessä on useampia pieniä lapsia, sitä pienintä ei roikuteta tissimaratoneissa. En kyllä ymmärrä muutenkaan mitään tissimaratoneja. Mihin järki on kadonnut nykyajan äideiltä.

Tämä on juuri sitä äitien arvostelua ja kyykyttämistä. Kun mikään ei ole hyvä ja mikään ei riitä.

Jos et imetä, niin olet aivan kamala äiti. Mutta jos vaikeuksista huolimatta yrität imettää, joka taas tarkoittaa useamman tunnin imetyssessiota, ON TÄMÄKIN VÄÄRIN.

Oikeasti, alan olla niin täynnä tätä.

Eli vastaapa sinä nyt tähän, kumpi on väärin: pulloruokinta, vai imetyssessiot. Katsos kultaseni, kun kaikilla se imetys ei lähde niin ihanan kivasti, että hups vaan.

Itse lopetin imettämisen vauvan ollessa 3kk, koska se imettäminen vaati noita monen tunnin imetyssessioita,eikä maito siltikään riittänyt. Juu, sinulla lienee jo nippu syitä, miten kaikki johtui vain minun huonosta äitiydestäni, eikös?

Lisämaitoa annettiin alusta asti (jotta vauva saisi ravintoa, nyt ennenkuin kiirehdit minut tästä haukkumaan). Silti yritin kaikkeni, jotta imetys onnistuisi.

Päivistä meni monta tuntia siihen, että yritin saada sen maidon "lisätilauksen" onnistumaan.

Mutta ei, tämäkin oli väärin.

Vierailija
215/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3,5-vuotias oli päiväkodissa n. 6h/päivä kun olin vauvan kanssa kotona. Mun jaksamisen ja omien virikkeidensä takia, joo, mutta myös siksi että vauva sai mun jakamatonta huomiota, voitiin käydä vauvaharrastuksissa ja viettää tissimaratoneja rauhassa. Kun kotona on leikki-ikäinen ja vauva, niin aika pitkälti touhutaan sen leikki-ikäisen ehdoilla.

Jos perheessä on useampia pieniä lapsia, sitä pienintä ei roikuteta tissimaratoneissa. En kyllä ymmärrä muutenkaan mitään tissimaratoneja. Mihin järki on kadonnut nykyajan äideiltä.

Tämä on juuri sitä äitien arvostelua ja kyykyttämistä. Kun mikään ei ole hyvä ja mikään ei riitä.

Jos et imetä, niin olet aivan kamala äiti. Mutta jos vaikeuksista huolimatta yrität imettää, joka taas tarkoittaa useamman tunnin imetyssessiota, ON TÄMÄKIN VÄÄRIN.

Eli vastaapa sinä nyt tähän, kumpi on väärin: pulloruokinta, vai imetyssessiot. Katsos kultaseni, kun kaikilla se imetys ei lähde niin ihanan kivasti, että hups vaan.

Itse lopetin imettämisen vauvan ollessa 3kk, koska se imettäminen vaati noita monen tunnin imetyssessioita,eikä maito siltikään riittänyt. Juu, sinulla lienee jo nippu syitä, miten kaikki johtui vain minun huonosta äitiydestäni, eikös?

Lisämaitoa annettiin alusta asti (jotta vauva saisi ravintoa, nyt ennenkuin kiirehdit minut tästä haukkumaan). Silti yritin kaikkeni, jotta imetys onnistuisi.

Päivistä meni monta tuntia siihen, että yritin saada sen maidon "lisätilauksen" onnistumaan.

Taitaa olla aika katkera paikka tuo imetyksen epäonnistuminen. Ota iisisti. Syötä pullosta, eipä sulla muutakaan vaihtoehtoa ole.

Vierailija
216/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni pienten ryhmässä työskennellyt äiti/isi on sitä mieltä, että kotona hoitaminen on paras ratkaisu lapsen kannalta.

Sille on syynsä.

Mulla on kokemusta vain Helsingistä useammasta päiväkodista.

Täällä on pienten ryhmiä, joihin en jättäisi lasta hetkeksikään.

Myös ryhmiä, joissa lapsen on hyvä olla. Pysyvä henkilökunta. Hyvä ilmapiiri. Lapset saa yksilöllistä tukea. Siistit tilat. Tällaisessa kunnallisessa päiväkodissa on lapseni ja hyötynyt siitä valtavasti. Jos saisin vauvan, en ikinä ottaisi lasta pois päiväkodista ja menettäisi paikkaa.

Vierailija
217/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia niitä lapsia hankitaan, jos ne viedään pukkisiskon tai -veljen hoitovapaan ajaksi päiväkotiin? Ja useampilapsiset vielä ihmettelevät, että miksi esimerkiksi minä en hanki useampia lapsia kuin yhden.  

Tähän on keino: nostetaan hinta markkinahintaa vastaavaksi eli 1200 e/kk per lapsi. Kyllä sieltä ainakin köyhimmät häviävät.

Vierailija
218/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla aika katkera paikka tuo imetyksen epäonnistuminen. Ota iisisti. Syötä pullosta, eipä sulla muutakaan vaihtoehtoa ole.

Ei, se ei ollut katkera paikka (lapsi ohittanut vauvaiän jo ajat sitten). Elämässäni on muutakin kuin äitiys.

Se, mikä tässä ärsyttää, on tuo äitien jatkuva lyttääminen ja arvostelu. Eli teet asian miten vaan, saat kuulla olevasi huono. Eikö teillä oikeasti ole koskaan mitään hyvää sanottavaa?

Vierailija
219/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset 1v 4kk ikäerolla, enkä maksustakaan veisi isompaa päivähoitoon. Ihanaa olla kotona lasten kanssa.

Tuo 1v4kk on vielä pieni, en veisi itsekään päiväkotiin. Joku 3-4-vuotias sen sijaan kaipaa varmaan jo ikäistäänkin seuraa, ja siksi voi olla hyvä viedä vaikka osapäivähoitoon tai kerhoon.

Vierailija
220/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miksei se päiväkerhopaikka riitä jos haluaa sille isommalle tekemistä? Ei voi kuin ihmetellä.

Viettekö te oikeasti nyt vielä koronan jyllätessä jos olette kotona? Käyttekö hoplopeissa ja kauppakeskuksissakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän