Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa

Vierailija
13.10.2020 |

Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.

Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..

Kommentit (365)

Vierailija
361/365 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään? 

Totta. Päiväkodin tädille kuitenkin riittää kun huolehtii niistä neljästä 8h päivässä. Lisäksi hänen ei tarvitse siivota, laittaa ruokaa, hoitaa mahdollisia lemmikkejä, maksaa laskuja, hoitaa ruoka-, päivittäistavara- ja vaateostoksia ym. siinä lastenhoidon lomassa, 24/7. On myös naisia, joilla ei ole miestä tai joilla on, mutta mies osallistuu vähän. Päiväkodin täti myös usein saa nukkua yönsä, mikä auttaa jaksamisessa aivan huimasti. Minustakin nukkuneena tuntuu että voisin lähteä aamulla maratonille, mutta vauvan ja esikoisenkin takia heräilleenä tunnelma on vähän toinen.

Jaa..., mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu sulla 😄. Niillä päiväkodin "tädeillä" on ihan oma perhe, lapset, laskut, huolet ja vähäuniset yöt.

Tajuatko, ihan oma arki niilläkin. Vai luuletko, että ne nukkuu ja asuu siellä päiväkodissa niin kuin joskus lapset luulee? Vetävät lonkkaa illat ja joku hammaskeiju maksaa keijupölyiltapalat siellä päiväkodissa asuville tädeille 🤪

Hänellä tuskin on siellä kotonaan neljää alle kolmivuotiasta, jos on jo sinne päiväkotiinkin taas palannut. Ja kaikilla heillä ei ole lapsia ollenkaan. Osalla toki varmasti on, valvottavaa vauvaa kuitenkin varmaan aika harvalla. Myös kotona ei sotkta sillä aikaa kun kaikki ovat poissa. Siinä on oma helppoutensa ja sotkeminen rajoittuu huomattavasti. Minulla on kuitenkin kaksi lasta alle 2v ikäerolla ja olen ehtinyt olla töissä pitkään, raskaana töissä ja esikoinen hoidossa, molemmat lapset kotona ja nyt hetken aikaa esikoinen 2pv vk hoidossa ja kuopus kotona. Kotiäitiyden rankkuus tulee siitä, että vapaahetkiä ei ole, koskaan ja tähän muu, mm. taloudellinen stressi päälle. Esim mun esikoinen lopetti päiväunet jo alle 2v. 

No mä olen ollut alle 3-vuotiaiden ryhmässä töissä. Silloin oma Aspergerlapsi ja toinen lapsi olivat päiväkodissa. Voit uskoa, että oli raskasta vaikka eivät olleetkaan kotona päivällä sotkemassa. Älä tee enää lisää lapsia 👍

Vierailija
362/365 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 3,5-vuotias oli päiväkodissa n. 6h/päivä kun olin vauvan kanssa kotona. Mun jaksamisen ja omien virikkeidensä takia, joo, mutta myös siksi että vauva sai mun jakamatonta huomiota, voitiin käydä vauvaharrastuksissa ja viettää tissimaratoneja rauhassa. Kun kotona on leikki-ikäinen ja vauva, niin aika pitkälti touhutaan sen leikki-ikäisen ehdoilla.

Jos perheessä on useampia pieniä lapsia, sitä pienintä ei roikuteta tissimaratoneissa. En kyllä ymmärrä muutenkaan mitään tissimaratoneja. Mihin järki on kadonnut nykyajan äideiltä.

Tämä on juuri sitä äitien arvostelua ja kyykyttämistä. Kun mikään ei ole hyvä ja mikään ei riitä.

Jos et imetä, niin olet aivan kamala äiti. Mutta jos vaikeuksista huolimatta yrität imettää, joka taas tarkoittaa useamman tunnin imetyssessiota, ON TÄMÄKIN VÄÄRIN.

Oikeasti, alan olla niin täynnä tätä.

Eli vastaapa sinä nyt tähän, kumpi on väärin: pulloruokinta, vai imetyssessiot. Katsos kultaseni, kun kaikilla se imetys ei lähde niin ihanan kivasti, että hups vaan.

Itse lopetin imettämisen vauvan ollessa 3kk, koska se imettäminen vaati noita monen tunnin imetyssessioita,eikä maito siltikään riittänyt. Juu, sinulla lienee jo nippu syitä, miten kaikki johtui vain minun huonosta äitiydestäni, eikös?

Lisämaitoa annettiin alusta asti (jotta vauva saisi ravintoa, nyt ennenkuin kiirehdit minut tästä haukkumaan). Silti yritin kaikkeni, jotta imetys onnistuisi.

Päivistä meni monta tuntia siihen, että yritin saada sen maidon "lisätilauksen" onnistumaan.

Mutta ei, tämäkin oli väärin.

Tässä on aika hyvin mun mielestäni tiivistettynä nykyajan ongelma.

Ei yhtään osata nähdä sitä kokonaiskuvaa enää, luetaan suosituksia ja vaatimuksia ja stressaannutaan että kun kaikkea tälläistä vaaditaan, hirveenkauheenhaastava, on se vanhemmilla rankkaa! Juu juu, esim. imetys on hyvä ja tärkeä juttu, johon pitää panostaa. MUTTA jos se johtaa siihen että isommat lapset joutuu heitteille kun äiti keskittyy imetysmaratooniin vauvan kanssa ja isä on töissä, kuka muka hitto vie sitä äitiä silloin vaatii toteuttamaan _just_sen_imettämisen täydellisesti? Ei, vaan silloin pitäisi valita seuraavaksi paras keino, eli se pulloruokinta jotta jää niitä voimavaroja muuhunkin.

Ihan sama on näiden muidenkin juttujen kanssa, jotka osa vanhemmista kokee "tuomitsemiseksi" ja "kyttäämiseksi". Tässäkin ketjussa alkuun puhuttiin äideistä, joilla on mammaporukka, vauvat ja parivuotiaat sitten virikehoidossa. Niin totta kai täällä sitten kuitenkin nämä "syyllistetyt äitiraukat" on parkumassa että kun ei meillä ollut kaverin kaveria vanhemmalle lapselle niin piti se nelivuotiaana sitten viedä päikkyyn muihin lapsiin tutustumaan. Että kyllä nyt on syyllisyys kauhea kun tälläisiä ketjuja kirjoitellaan ja vanhemman lapsen vientiä virikehoitoon päivitellään.

Niiiiiiin tajusitteko yhtään että mitä tilannetta se kritisointi koski? Taas katsotaan vain sitä yhtä "vaatimusta"; miksi viedä vanhempi lapsi päiväkotiin jos on vauvan kanssa kotona, eikä osata katsoa sitä kokonaiskuvaa. Siis totta kai pitää valita se kokonaisuutta parhaiten palveleva vaihtoehto, eli jos ei ole kavereita muuten=päiväkotiin. Jos vanhemmalla lapsella on erityisen tuen tarvetta =päiväkotiin. Jos lapset nukkuu huonosti ja äiti on sekopäisen väsynyt (tai muuten ongelmia jaksamisen kanssa)=päiväkotiin. Ja niin edelleen.

Lopettakaa niiden suositusten ja vaatimusten kirjaimellinen tulkitseminen ja kaikesta loukkaantuminen. Ei yksikään viranomainen, neuvola tai muu taho vaadi niitä ohjeita ja suosituksia noudatettavaksi pilkuntarkkaan ja kaikkia kerralla (paitsi nyt tietysti niitä joiden avulla estetään lapsen vakava/pitkäaikainen vahingoittuminen ja ne pitäisi kyllä täysjärkisen aikuisen kyetä erottamaan muista), ne korkeat vaatimukset ja "syyllistäminen" on ihan teidän omassa päässänne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/365 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nuo "virikkeillä" ja päiväkodin tekemisillä lapsen hoitoon laittamista puolustelevat kuvittelevat päiväkodissa tapahtuvan..?

Todellisuus on aika karu nimittäin.

t: varhaiskasvatuksen opettaja

Kavereita. Muita lapsia. Sosiaalisten suhteiden harjottelua. Ryhmää.

Askarrella, metsäretkeillä ja musisoida voimme kotonakin mutta en voi muuttua toiseksi kolmevuotiaaksi.

Mikä sinussa on niin haitallista, että toinen kolmevuotias on lapselle parempaa seuraa kuin sinä?

Vierailija
364/365 |
16.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään? 

Totta. Päiväkodin tädille kuitenkin riittää kun huolehtii niistä neljästä 8h päivässä. Lisäksi hänen ei tarvitse siivota, laittaa ruokaa, hoitaa mahdollisia lemmikkejä, maksaa laskuja, hoitaa ruoka-, päivittäistavara- ja vaateostoksia ym. siinä lastenhoidon lomassa, 24/7. On myös naisia, joilla ei ole miestä tai joilla on, mutta mies osallistuu vähän. Päiväkodin täti myös usein saa nukkua yönsä, mikä auttaa jaksamisessa aivan huimasti. Minustakin nukkuneena tuntuu että voisin lähteä aamulla maratonille, mutta vauvan ja esikoisenkin takia heräilleenä tunnelma on vähän toinen.

Jaa..., mielenkiintoinen ajatuksenjuoksu sulla 😄. Niillä päiväkodin "tädeillä" on ihan oma perhe, lapset, laskut, huolet ja vähäuniset yöt.

Tajuatko, ihan oma arki niilläkin. Vai luuletko, että ne nukkuu ja asuu siellä päiväkodissa niin kuin joskus lapset luulee? Vetävät lonkkaa illat ja joku hammaskeiju maksaa keijupölyiltapalat siellä päiväkodissa asuville tädeille 🤪

Hänellä tuskin on siellä kotonaan neljää alle kolmivuotiasta, jos on jo sinne päiväkotiinkin taas palannut. Ja kaikilla heillä ei ole lapsia ollenkaan. Osalla toki varmasti on, valvottavaa vauvaa kuitenkin varmaan aika harvalla. Myös kotona ei sotkta sillä aikaa kun kaikki ovat poissa. Siinä on oma helppoutensa ja sotkeminen rajoittuu huomattavasti. Minulla on kuitenkin kaksi lasta alle 2v ikäerolla ja olen ehtinyt olla töissä pitkään, raskaana töissä ja esikoinen hoidossa, molemmat lapset kotona ja nyt hetken aikaa esikoinen 2pv vk hoidossa ja kuopus kotona. Kotiäitiyden rankkuus tulee siitä, että vapaahetkiä ei ole, koskaan ja tähän muu, mm. taloudellinen stressi päälle. Esim mun esikoinen lopetti päiväunet jo alle 2v. 

No mä olen ollut alle 3-vuotiaiden ryhmässä töissä. Silloin oma Aspergerlapsi ja toinen lapsi olivat päiväkodissa. Voit uskoa, että oli raskasta vaikka eivät olleetkaan kotona päivällä sotkemassa. Älä tee enää lisää lapsia 👍

Älä sinäkään, jos kaksi lasta tuntui noin raskaalle.

Ihmeellinen keskustelutyyli täällä. Kyllä äiti voi ja saa olla väsynyt, oli niitä lapsia yksi, kaksi tai viisi. Kaikki eivät nuku hyvin, on sairauksia, voi olla tai olla olematta mies ja niin edelleen. Tosest väsyy helpommin. Työssäkäynti ja kotona oleminen rasittavat eri syistä. Pitäisikö lopettaa myös työssäkäynti, jos se minuuttiaikatauluineen on myös rasittavaa? vaikkakin usein huomattavasti vähemmän rasittavaa kuin kaksi pikkulasta 24/7 omalla vastuulla. Sentään työmatkat saa olla rauhassa.

Vierailija
365/365 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä ihme. Uraa pitäisi tehdä, mutta lasta ei saa laittaa hoitoon. Lapsia pitäisi tehdä paljon, mutta ei lyhyellä ikäerolla koska ilmeisesti edellistä ei saa laittaa päivähoitoon ennen kuin on 4- vuotta ja silloinkin vasta töihin palatessa. Lapsille tekee hyvää toisten lasten seura, mutta ilmeisesti vain kerhossa ei suinkaan päiväkodissa. Vain täydelliset naiset saavat olla lapsia ja äitejä ja niitä täällä tuntuu riittävän. Meidän 2- vuotias on onnellinen päiväkodissa, myös opettajan mielestä, eikä sitä toisen palstamamman mielipide muuta suuntaan tai toiseen. Ei minulle tulisi mieleenikään mennä väittämään toiselle äidille, että hänen lapsensa tulisi laittaa päiväkotiin tai ottaa sieltä pois.