Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa

Vierailija
13.10.2020 |

Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.

Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..

Kommentit (365)

Vierailija
141/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua näissä keskusteluissa, että lapsista puhutaan aina jonain homogeenisenä joukkona. Sehän riippuu täysin lapsen tempperamentista ja luonteesta, mikä hänelle parhaiten sopii.

Itse olin hyvin herkkä ja ujo lapsi ja minut laitettiin neljävuotiaana päiväkotiin, vaikka pikkusiskoni oli kotona. Olin siitä valtavan katkera. Vihasin päiväkotia eikä minulla ollut yhtään kaveria. Istuin vain kaikki päivät aidan vieressä yksinäni tai sisällä jossain nurkassa.

Olen myöhemmin ollut töissä päiväkodissa ja kyllähän osalle lapsista päiväkoti sopii jo pienmpänä. Ovat iloisia ja riehakkaita, on kavereita ja lapsi selvästi viihtyy. Sitten on taas aina niitä minun kaltaisiani herkempiä lapsia, jotka kärsivät, kun eivät saa riittävästi huomiota.

Se, minkä ikäisenä lapsi laitetaan päiväkotiin, jos laitetaan ollenkaan, pitäisi päättää lapsen persoonan mukaan. Ainakin siinä tapauksessa, jos toisella vanhemmalla on mahdollisuus jäädä kotiin.

Neljävuotiaaan on tosi vaikea päästä sisään porukoihin, varsinkin jos on ujompi. Ne muut ovat jo ystävystyneet vaippaikäisinä. Varsinkin eskariin tulevat ovat tosi ulkopuolisia päiväkodeissa.

Höpö höpö.

Vierailija
142/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen, että ap nyt tekee yleistyksen jostakin yksittäistä lapsesta. Eikös se ole ollut korkeintaan 20 h viikossa, mitä esikoinen voi hoitoa saada? Helsingissä ainakin oma esikoinen ohjattiin kerhoon, kun oli 2-vee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen, että ap nyt tekee yleistyksen jostakin yksittäistä lapsesta. Eikös se ole ollut korkeintaan 20 h viikossa, mitä esikoinen voi hoitoa saada? Helsingissä ainakin oma esikoinen ohjattiin kerhoon, kun oli 2-vee.

Ei ole. Suomessa on subjektiivinen päivähoito.

Vierailija
144/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kokopäivähoito ei yleensä ole edes mahdollinen 2-vuotiaalle esikoiselle. Jos on, niin syyt on varmaan punnittu tarkkaan? Ehkäpä kaupunkien tulisi järjestää enemmän kerhotoimintaa esikoisille, niin ei olisi tällaista ongelmaa kauhisteltavana.

Vierailija
145/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kokopäivähoito ei yleensä ole edes mahdollinen 2-vuotiaalle esikoiselle. Jos on, niin syyt on varmaan punnittu tarkkaan? Ehkäpä kaupunkien tulisi järjestää enemmän kerhotoimintaa esikoisille, niin ei olisi tällaista ongelmaa kauhisteltavana.

Älkää viitsikö! Suomessa on subjektiivinen päivähoito-oikeus.

Vierailija
146/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasta tästä syksystä alkaen.

Vierailija
147/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se oli monessa paikassa ihan koko ajan. Mm täällä Helsingissä.

Vierailija
148/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaverille suositeltiin ihan kaikkien ammattilaisten toimesta tuota järjestelyä kun nuorempi syntyi.

Mutta onhan se toki kamalaa jos äitien taakkaa helpotetaan ihan yhteiskunnan toimesta, niin etteivät ole stressitilassa 24/7 ja paahda itseään loppuun. Lapsetkin saattavat oppia jotain sosiaalisia taitoja ja saada kavereita, herranjestas sentään.

Mites muuten se isä, mikä se tehtävä on lasten hoidossa?

Isän tehtävä on raataa niska limassa töissä, et äippä jaksaa kahvitella päivät pitkät.

Ymmärrän, jos hoitoa on todella rajoitetusti. Mut jos täyttä päivää pitää lasta hoidossa ja itse kotona, ni on kyllä todella väärin.

Vierailija
149/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään, joka olisi saanut kaksivuotiaan esikoisen kokopäiväiseen päivähoitoon, osapäiväisesti kyllä. Mutta ehkä jossain päin äidit joukolla laittavat kaksivuotiaansa kokopäivähoitoon ja ovat vauvan kanssa päivät kahdestaan?

Vierailija
150/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne ketään, joka olisi saanut kaksivuotiaan esikoisen kokopäiväiseen päivähoitoon, osapäiväisesti kyllä. Mutta ehkä jossain päin äidit joukolla laittavat kaksivuotiaansa kokopäivähoitoon ja ovat vauvan kanssa päivät kahdestaan?

Helsingissä kuule on ihan jokaikisellä se oikeus. On ollut ihan koko ajan.

Vierailija
151/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden ammatiltaan lastentarhanopettajankin, kenen esikoinen meni tarhaa 1 vuotiaana ja oli siellä myös sen ajan, kun syntyi toinen, joka myös meni vuoden ikäisenä päiväkotiin. Mitä järkeä olisi ollut yhtäkkiä ottaa tuo isompi lapsi pois päiväkodista, pois kaikkien ystäviensä luota, vain siksi, että on äitiyslomalla?

Vierailija
152/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen ystäviltä kuullut, niin osapäiväisesti saanut esikoinen paikan. Oma esikoinen oli kerhossa. Kun lähdin töihin, sain lapset lähipäiväkotiin. En vain osaa sympata ap:ta tässä. Mutta kiva, että moni muu myötäelää.

Vierailija
153/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tästä nykypäivästä kertoo. Ajatellaan että jo parivuotias tarvii jotain ihme virikkeitä tai kavereita. Itse vajaa 15v. päiväkodissa työskenneeleenä naurattaa joskus, kun vanhemmat tuo reilu 1v. hoitoon ja sanoo "että kun se niin kaipaa jo seuraa ja uutta tekemistä". Ei alle 3v. paljon muiden lasten seuraa kaipaile. Ennemmin se on kilpailua hoitajien sylistä ja huomiosta, ja sitähän ei 12 lapsen ryhmässä voida kaikille taata jatkuvasti.

Oma äitini hoiti 6 lasta kotona. Isä oli paljon töissä; yksityisyrittäjä kun oli. Esikouluun mentiin me nuorimmat 80-luvun lopulla syntyneet 2 viimeistä lasta. Aiemmin syntyneet menivät vasta 1. luokalle. Hyvin äiti jaksoi. (Olen aikuisena haastatellut) Parasta aikaa elämässä oli kuulemma kun lapsia kotona. Edelleen ovat isän kanssa yhdessä ja lämpimät välit kaikkiin lapsiin ja lastenlapsiin.

Vierailija
154/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään? 

He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.

Mulla on neljä alle 3-vuotiasta hoidossa täällä kotona ja yksi eskarilainen. Hyvin saan laitettua ruokaa ja myös siivottua päivän aikana. Saan jopa vietyä ja haettua sen eskarin tämän katraan kanssa. 😁

Pph

Sun kuuluu hoitaa lapsia silloin, kun ne ovat siellä, eikä tehdä kotitöitä. Muut hommat hoidat tietenkin lasten hoitoaikojen ulkopuolella.

Mitä sä selität? Lapset on tuotu perhepäivähoitoon, ihan normi perhejuttuja tehdään. Lapset saavat siivoilla välillä tai kylvettää perunoita tai jotain vastaavaa. Se on kuule 2-vuotiaan mielestä tosi kivaa kun saa rätin käteen ja saa pestä vaikka tuolit ruuan jälkeen. Paskassako täällä me oltaisiin? Pakko se imuri on välillä päivällä käteen ottaa jos ei halua, että 1v syö niitä sisälle kulkeutuneita roskia tms. Ja mulla on myös 4 omaa lasta siis koululaisia, kyllä täällä saa ruokaa tehdä ihan kiitettävästi myös päivällä kun täällä hoitolapsia.

Välillä lajitellaan ja taitellaan pahveja ja viedään niitä. Se on yksi huippuhommista, kuulemma. Tai käydään kaupassa (paitsi nyt korona-aikaan) Siis ihan normiperhejuttuja tehdään, mitä tein omien lastenkin kanssa kun olivat pieniä. Ehkä se on unohtunut joiltain mitä lasten kanssa voi tehdä, eikä se mitään rakettitiedettä ole.

Vierailija
155/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä olen ystäviltä kuullut, niin osapäiväisesti saanut esikoinen paikan. Oma esikoinen oli kerhossa. Kun lähdin töihin, sain lapset lähipäiväkotiin. En vain osaa sympata ap:ta tässä. Mutta kiva, että moni muu myötäelää.

Se on sitten ollut jonkun virkaintoisen laitonta toimintaa. Jos siis hoitopäivän pituutta rajattu vastoin asiakkaan toivetta.

Vierailija
156/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset hallituksessa juuri rajasivat subjektiivista päivähoitoa niin että 20h varhaiskasvatusta riittää viikossa työttömien lapsille.

Varmasti tekevät uudelleen seuraavassakin hallituksessa saman. Mutta nyt kun vasemmistovihreät pääsivät valtaan niin jälleen kerran elämme toisten piikkiin kuin pellossa. Mikro- ja makrotaloudessa.

Vierailija
157/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

Pitäisikö ne reidet pitää välillä yhdessä niin pärjäisi lastenhoidossa ilman yhteiskunnan apua edes silloin kun on yhteiskunnan järjestämällä hoitovapaalla?????

Juuri näin. Osui ja upposi!

Hoitovapaallahan ei yhteiskunta kustanna muuta kuin sen 300 jonka saa siitä ettei vie sitä lasta päivähoitoon.

Että puppua suollat.

Vierailija
158/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sittempä ne kotona vauvan kanssa olleet äidit ovat ihmeissään kun pitäisi lähtä töihin/opiskelemaan ja saada se vauvakin hoitoon...mutta kuinka ollakaan..vauvan hoitopaikan viekin joku toinen kotona oleva vanhempi joka tuo lapsen hoitoon. Ja näin pitää parhaimmilaan sirotella ne omat lapset kahteen eri päiväkotiin! Subjektiivinen päivähoito-oikeus on kallis munauksien munaus ja se pitäisi poistaa pikimmiten!

Vierailija
159/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään? 

He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.

Mulla on neljä alle 3-vuotiasta hoidossa täällä kotona ja yksi eskarilainen. Hyvin saan laitettua ruokaa ja myös siivottua päivän aikana. Saan jopa vietyä ja haettua sen eskarin tämän katraan kanssa. 😁

Pph

Sun kuuluu hoitaa lapsia silloin, kun ne ovat siellä, eikä tehdä kotitöitä. Muut hommat hoidat tietenkin lasten hoitoaikojen ulkopuolella.

Mitä sä selität? Lapset on tuotu perhepäivähoitoon, ihan normi perhejuttuja tehdään. Lapset saavat siivoilla välillä tai kylvettää perunoita tai jotain vastaavaa. Se on kuule 2-vuotiaan mielestä tosi kivaa kun saa rätin käteen ja saa pestä vaikka tuolit ruuan jälkeen. Paskassako täällä me oltaisiin? Pakko se imuri on välillä päivällä käteen ottaa jos ei halua, että 1v syö niitä sisälle kulkeutuneita roskia tms. Ja mulla on myös 4 omaa lasta siis koululaisia, kyllä täällä saa ruokaa tehdä ihan kiitettävästi myös päivällä kun täällä hoitolapsia.

Välillä lajitellaan ja taitellaan pahveja ja viedään niitä. Se on yksi huippuhommista, kuulemma. Tai käydään kaupassa (paitsi nyt korona-aikaan) Siis ihan normiperhejuttuja tehdään, mitä tein omien lastenkin kanssa kun olivat pieniä. Ehkä se on unohtunut joiltain mitä lasten kanssa voi tehdä, eikä se mitään rakettitiedettä ole.

Ja veronmaksajat, siis työssäkävijät kiittää..

Vierailija
160/365 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pph

Ja veronmaksajat, siis työssäkävijät kiittää..

Siis mitä tarkoitat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kahdeksan