Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa
Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.
Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.
:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään?
He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.
Älä tee lapsia, jos lapset pitää hoidattaa palkkatyössä olevalla (valtiolla).
Älä tee lapsia jos heidät pitää kouluttaa valtiolla, ajaa muiden rakentamia teitä ja käyttää julkisia katuvaloja. Jokainen voi käyttää taskulamppua pimeällä.
Eikös tässä keskustelussa ollut lastenhoidosta kyse ja siitä, että kotona oleva vanhempi vie lapsen (valtiolle) päiväksi hoidettavaksi, että itse pääsee helpommalla --> älä tee lapsia, jos ei nuppi kestä valvomista. Koulutus kuuluu kaikille sen jälkeen kun oppivelvollisuus alkaa ja siitä voit toki tehdä oman keskustelu aloituksen tänne palstalle.
Älä sinä vie vanhuksia valtiolle hoidettavaksi että itse pääset helpommalla. Ei ennenkään niin tehty.
Ihan olen molemmat vanhempani sisarusteni kanssa itse hoitanut ja saattanut viimeiselle matkalle. Ja myös lapset olleet kotona, ei ole viety hoitoon, kun on uusi vauva taloon tullut. Onko vielä jotain muuta?
AI ETTÄ!!! Tässä sinulle mitali!!!! Eläthän omavaraisesti myös?? Etkä käytä terveyspalveluita ollenkaan?? Täydellinen ihminen! Ooooo!
Kiitos. :)
Onko valvottu yö takana? Toivottavasti on se ykkös lapsi päiväkodissa hoitajien luona turvassa, kun
noin kovasti keittää.
Minusta on hassua näissä keskusteluissa, että lapsista puhutaan aina jonain homogeenisenä joukkona. Sehän riippuu täysin lapsen tempperamentista ja luonteesta, mikä hänelle parhaiten sopii.
Itse olin hyvin herkkä ja ujo lapsi ja minut laitettiin neljävuotiaana päiväkotiin, vaikka pikkusiskoni oli kotona. Olin siitä valtavan katkera. Vihasin päiväkotia eikä minulla ollut yhtään kaveria. Istuin vain kaikki päivät aidan vieressä yksinäni tai sisällä jossain nurkassa.
Olen myöhemmin ollut töissä päiväkodissa ja kyllähän osalle lapsista päiväkoti sopii jo pienmpänä. Ovat iloisia ja riehakkaita, on kavereita ja lapsi selvästi viihtyy. Sitten on taas aina niitä minun kaltaisiani herkempiä lapsia, jotka kärsivät, kun eivät saa riittävästi huomiota.
Se, minkä ikäisenä lapsi laitetaan päiväkotiin, jos laitetaan ollenkaan, pitäisi päättää lapsen persoonan mukaan. Ainakin siinä tapauksessa, jos toisella vanhemmalla on mahdollisuus jäädä kotiin.
On tämä kyllä niin kivaa :) Meillä 2 lasta ja emme saaneet heitä samaan päikkyyn, vaan kumpikin viedään omaansa erikseen. Mies tekee reissutöitä, minä toimistotyötä ja bussilla kuskaan pitkin kaupunkia muksuja. Varmaan oisi saatu samaan, jos ei olisi näitä virikehoitoa hakevia. Mutta tottakai heidän etunsa ensin, me työssäkäyväthän voidaan palkata hoitaja kotiin, kuten naapurin kotimamma sanoi lasta hoitoon viedessä.
Mutta tätähän se hallituskin haluaa. Kotihoidontuki ja päivähoitomaksut pienemmäksi. Oulussakin lopetettiin isomman lapsen oululisä (muistaakseni ~80€) ja avoin varhaiskasvatus maksulleksi. Ei paljon tarvii miettiä mitä tekee ku joka paikasta (neuvolat ym.) toitotetaan että lapset päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
On tämä kyllä niin kivaa :) Meillä 2 lasta ja emme saaneet heitä samaan päikkyyn, vaan kumpikin viedään omaansa erikseen. Mies tekee reissutöitä, minä toimistotyötä ja bussilla kuskaan pitkin kaupunkia muksuja. Varmaan oisi saatu samaan, jos ei olisi näitä virikehoitoa hakevia. Mutta tottakai heidän etunsa ensin, me työssäkäyväthän voidaan palkata hoitaja kotiin, kuten naapurin kotimamma sanoi lasta hoitoon viedessä.
No tämä nykytilanne on seurausta juurikin samasta asiasta: Lasta ei voi ottaa kotiin päivähoidosta, jos on onnistunut paikan saamaan, koska jos ottaa, päätyy juurikin tuohon tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.
Oikeastiko nykyäidit luulee että kahden lapsen hoitaminen on järisyttävän vaikeaa rakettitiedettä?
Mikäli vauva ja taapero nukkuu yöt, niin homma hoituu. Jos aikuinen valvoo yöt vauvan kanssa ja eikä pääse päiväunille paikkaamaan univajetta, niin jokainen voi kokeilla miten kauan nukkumatta pärjää?
Ajatteletko, että valvova vauva on joku nykytrendi?
Tuttava muisteli aikoinaan lastensa lapsuutta 80-luvulla, kertoi ettei oikein muista ensimmäisestä kolmesta vuodesta mitään. Lapset syntyneet vuoden ikäerolla ja toki hoidettu kotona, mies reissuhommissa.
Ihmetteli miten mitään ei ollut sattunut, kun hän oli nukahtanut istualleen sohvaan nojaten 2 v. leikkiessä omiaan.
Ja yhä edelleen se 2-vuotias ei tarvitse mitään virikehoitoa tai kavereita, vaikka olisi kuinka vilkas ja menevä tai mitä vaan. Ei se 2-vuotias oikeasti edes tiedä mitä haluaa. 🙂 Mulla on niitä hoidossa (työssäkäyvien lapsia) ja omanikin olen kasvattanut, joten en huutele mistään puskista. Kyllä se äiti ja iskä ovat niin rakkaita kun päivän päätteeksi tulevat hakemaan, vaikka hoidossa meneekin hyvin. ❤️
Pph
Minusta oli mukavaa olla vanhempainvapaalla kotona sekä vauvan että 2,5 vuotiaan isosiskon kanssa. Leppoisaa aikaa, en ollut yhtään stressaantunut. Isosisko viihtyi hyvin meidän kanssa, leikki leluillaan ja"hoiti" pikkuveljeään, kävimme puistossa ja hän kävi pari kertaa viikossa seurakunnan kerhossa...mutta olinkin jo tuolloin jo 35 vuotias ja toistakymmentä vuotta työelämässä ollut. Emme hengailleet ostoskeskuksissa...ei tullut mieleenkään. Niin lyhyt on se aika, koettakaa äidit nauttia lastenne seurasta älkääkä lykätkö päiväkotiin, jos ei ole pakko. Meillä lapset menivät tarhaan, kun vanhempi oli 5-vuotias. Se oli juuri sopivasti molemmille. Sosiaalisia ihmisiä heistä tuli
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei kannata aloittaa, ennen kuin lapsi on 3, ja jos oikeesti ITSE tykkää siellä käydä. Ja osaviikkoisena.
Päivähoitoa rasittaa ne 2-vuotiaat virikepaikkalaiset, joilla on 2 vuoden uhma, jotka ei osaa vielä ilmaista selkeästi itseään, jotka ei täysin ole kuivia, jotka ei pue itse. Korvatulehduskierre on pahimmillaan. Joillakin ylivilkkautta, joka helpottaa vasta n. 4-5 v. iässä (siis en puhu neurologisesta adhd:sta, vaan "tavallisen vilkkaista").
Vasta 2 vuoden jälkeen alkaa toiset muksut oikeesti kiinnostaa ja leikit eivät ole törmäilyä ja säntäilyä.
Mutta joku 1-1,5 -vuotias joka väsyneenä itkevänä tuodaan räkäiseen päikkyyn pimeänä aamulla, kun äiti ja vauva jää kotiin...ei, ei ja ei.
Eri asia jos äidillä oikeesti on jaksamisessa ongelmia, mut sit neuvolan kautta se lupa.
Kannattaa äänestää eri puoluetta jos sinulle ei sovi tämä systeemi että kellä vaan on oikeus päivähoitoon. Oma alle 1vee ei ole väsynyt eikä räkäinen eikä ole itkenyt kertaakaan kun viedään hoitoon. Siellä harjoittelee kävelyä ja touhuilee muiden seassa. Jaksan paremmin olla läsnä lapselleni aamulla ja illalla kun saan päivällä levätä ja tehdä omia juttujani. Lapsi on yleensä hoidossa 10.30-16.30.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ei kannata aloittaa, ennen kuin lapsi on 3, ja jos oikeesti ITSE tykkää siellä käydä. Ja osaviikkoisena.
Päivähoitoa rasittaa ne 2-vuotiaat virikepaikkalaiset, joilla on 2 vuoden uhma, jotka ei osaa vielä ilmaista selkeästi itseään, jotka ei täysin ole kuivia, jotka ei pue itse. Korvatulehduskierre on pahimmillaan. Joillakin ylivilkkautta, joka helpottaa vasta n. 4-5 v. iässä (siis en puhu neurologisesta adhd:sta, vaan "tavallisen vilkkaista").
Vasta 2 vuoden jälkeen alkaa toiset muksut oikeesti kiinnostaa ja leikit eivät ole törmäilyä ja säntäilyä.
Mutta joku 1-1,5 -vuotias joka väsyneenä itkevänä tuodaan räkäiseen päikkyyn pimeänä aamulla, kun äiti ja vauva jää kotiin...ei, ei ja ei.
Eri asia jos äidillä oikeesti on jaksamisessa ongelmia, mut sit neuvolan kautta se lupa.Kannattaa äänestää eri puoluetta jos sinulle ei sovi tämä systeemi että kellä vaan on oikeus päivähoitoon. Oma alle 1vee ei ole väsynyt eikä räkäinen eikä ole itkenyt kertaakaan kun viedään hoitoon. Siellä harjoittelee kävelyä ja touhuilee muiden seassa. Jaksan paremmin olla läsnä lapselleni aamulla ja illalla kun saan päivällä levätä ja tehdä omia juttujani. Lapsi on yleensä hoidossa 10.30-16.30.
Sinä et siis jaksa olla alle 1-vuotiaan kanssa? En usko, että tämä voi olla totta. Etkö voi levätä ja tehdä omia juttuja kun sun vauva nukkuu päiväunia? En suosittele sinulle enempää lapsia.
Ja vielä puoli viiteen... On se semmoinen kitutunti se viimeinen.
Entinen lastenhoitaja.
Minä aikoinani käsitin, että lasten päivähoito on aikoinaan järjestetty siksi, että äidit PÄÄSEVÄT töihin... Mutta taitaa olla niin, että nyt se on hoitopaikka, että mammat saavat shoppailla, lepäillä, hoitaa vauvaa kaikessa rauhassa ilman esikoisen (vanhempien lasten) häirintää.
Eipä ihme, että joissain kaupungeissa on käsittämättömän vaikea saada lasta hoitoon, kun oikeasti pitäisi päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D tiesitkö, että siellä päiväkodissa niillä päiväkodin tädeillä on neljä alle 3-vuotiasta hoidettavanaan omassa pienryhmässään?
He ovat siellä palkkatyössä. Joku muu laittaa ruuan ja siivoaa ja työvuoron jälkeen ovat vapaita.
Älä tee lapsia, jos lapset pitää hoidattaa palkkatyössä olevalla (valtiolla).
Älä tee lapsia jos heidät pitää kouluttaa valtiolla, ajaa muiden rakentamia teitä ja käyttää julkisia katuvaloja. Jokainen voi käyttää taskulamppua pimeällä.
Eikös tässä keskustelussa ollut lastenhoidosta kyse ja siitä, että kotona oleva vanhempi vie lapsen (valtiolle) päiväksi hoidettavaksi, että itse pääsee helpommalla --> älä tee lapsia, jos ei nuppi kestä valvomista. Koulutus kuuluu kaikille sen jälkeen kun oppivelvollisuus alkaa ja siitä voit toki tehdä oman keskustelu aloituksen tänne palstalle.
Älä sinä vie vanhuksia valtiolle hoidettavaksi että itse pääset helpommalla. Ei ennenkään niin tehty.
Ihan olen molemmat vanhempani sisarusteni kanssa itse hoitanut ja saattanut viimeiselle matkalle. Ja myös lapset olleet kotona, ei ole viety hoitoon, kun on uusi vauva taloon tullut. Onko vielä jotain muuta?
AI ETTÄ!!! Tässä sinulle mitali!!!! Eläthän omavaraisesti myös?? Etkä käytä terveyspalveluita ollenkaan?? Täydellinen ihminen! Ooooo!
Kiitos. :)
Onko valvottu yö takana? Toivottavasti on se ykkös lapsi päiväkodissa hoitajien luona turvassa, kun
noin kovasti keittää.
Sinä olet idi.ootti.
Ai tarkoitatko sitä, että sinä voit arvostella minua, mutta minä en voi arvostella sinua?
Opetatko lapsesikin haukkumaan muita heti pienestä pitäen? Tulevia koulukiusaajia?
Vierailija kirjoitti:
Minä aikoinani käsitin, että lasten päivähoito on aikoinaan järjestetty siksi, että äidit PÄÄSEVÄT töihin... Mutta taitaa olla niin, että nyt se on hoitopaikka, että mammat saavat shoppailla, lepäillä, hoitaa vauvaa kaikessa rauhassa ilman esikoisen (vanhempien lasten) häirintää.
Eipä ihme, että joissain kaupungeissa on käsittämättömän vaikea saada lasta hoitoon, kun oikeasti pitäisi päästä töihin.
Se on nykyään varhaiskasvatusta jonne lapsia painostetaan laittamaan.
Ei se enää pitkään aikaan ole perheitä palvellut vaan siitä on tullut omituisuuksien ja erityisyyksien ja perheiden kyttäämisen makkaratehdas.
Ja jos et laita lastasi sinne, olet epöilyttävä.
Poikkeustilanteessa ymmärrettävää. Yllättävä kriisi tms. Ei normaalioloissa ole syytä laittaa lasta päiväkotiin, jos vanhempi ja vauva ovat kotona .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin kaverille suositeltiin ihan kaikkien ammattilaisten toimesta tuota järjestelyä kun nuorempi syntyi.
Mutta onhan se toki kamalaa jos äitien taakkaa helpotetaan ihan yhteiskunnan toimesta, niin etteivät ole stressitilassa 24/7 ja paahda itseään loppuun. Lapsetkin saattavat oppia jotain sosiaalisia taitoja ja saada kavereita, herranjestas sentään.Mites muuten se isä, mikä se tehtävä on lasten hoidossa?
Ei nämä äidit vaikuta lainkaan stressaantuneilta ja jaksavat vaikka mitä tehdä vauvan kanssa. 2-vuotias on vielä todella pieni lapsi. Minusta on surullista, että KOKOpäivähoito nähdään parempana vaihtoehtona ja normaalimpana kuin se, että äiti huolehtisi itse molemmista lapsista. Isommalla äitiporukalla voisi nähdä siltikin ja nämä 2-vuotiaat voisi leikkiä keskenään.
Sillähän ne äidit ei ole tressaantuneita ja hermo tiukalla, kun niiden ei tarvii revetä joka suuntaan ja vieläpä ehkä huonosti nukutuilla öillä. Itse näin 4 lapsen äitinä sanon, että ennen itsekin paheksuin ja tuomitsin äidit jotka vei isompia lapsia tarhaan, kun kotona oli vauva. Ja itsellänikin siis oli kotihoidossa nämä kaikki neljä ja lapsilla ikäeroa vajaa kaksi vuotta/per tenava.
Näin myöhemmin ajatellen olisi ollut parhaaksi sekä lapselle, että minulle/koko perheelle, jos vanhemmat lapset olisi olleet tarhassa, kun kotona vauva.
Esikoinen(18kk) esim jäi täysin vaille huomioa, kun toinen lapsi ei nukkunut koskaan. 15-20 minuutin pätkissä nukkui yöt ja päivät. Minä niin väsynyt, etten uskaltanut istua päivällä vauva sylissä, etten nukahda istualleen ja pudota vauvaa.
Muutenkin aina kun uusi vauva syntyi, jäi todella vähän aikaa isommille lapsille.
Nyt lapseni ovat jo nuoria aikuisia, mutta edelleen kadun sitä, etten silloin ymmärtänyt, että olin liian kovilla/en jaksanut olla tarpeeksi hyvä lapsille.
Aina liian väsynyt. Olisinpa silloin tajunnut ja vienut isommat lapset edes hetkeksi tarhaan ja vaikka levännyt joskus itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on neljä alle 3-vuotiasta hoidossa täällä kotona ja yksi eskarilainen. Hyvin saan laitettua ruokaa ja myös siivottua päivän aikana. Saan jopa vietyä ja haettua sen eskarin tämän katraan kanssa. 😁
Pph
Sun kuuluu hoitaa lapsia silloin, kun ne ovat siellä, eikä tehdä kotitöitä. Muut hommat hoidat tietenkin lasten hoitoaikojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eri asia jos äidillä oikeesti on jaksamisessa ongelmia, mut sit neuvolan kautta se lupa.
Kotonako niillä 2-vuotiailla ei ole ylivilkkautta, vaipan tarvetta jne? Vai miten se on? Juuri erityistarpeiset lapset hyötyvät päiväkodista, joka kuntouttaa heitä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua näissä keskusteluissa, että lapsista puhutaan aina jonain homogeenisenä joukkona. Sehän riippuu täysin lapsen tempperamentista ja luonteesta, mikä hänelle parhaiten sopii.
Itse olin hyvin herkkä ja ujo lapsi ja minut laitettiin neljävuotiaana päiväkotiin, vaikka pikkusiskoni oli kotona. Olin siitä valtavan katkera. Vihasin päiväkotia eikä minulla ollut yhtään kaveria. Istuin vain kaikki päivät aidan vieressä yksinäni tai sisällä jossain nurkassa.
Olen myöhemmin ollut töissä päiväkodissa ja kyllähän osalle lapsista päiväkoti sopii jo pienmpänä. Ovat iloisia ja riehakkaita, on kavereita ja lapsi selvästi viihtyy. Sitten on taas aina niitä minun kaltaisiani herkempiä lapsia, jotka kärsivät, kun eivät saa riittävästi huomiota.
Se, minkä ikäisenä lapsi laitetaan päiväkotiin, jos laitetaan ollenkaan, pitäisi päättää lapsen persoonan mukaan. Ainakin siinä tapauksessa, jos toisella vanhemmalla on mahdollisuus jäädä kotiin.
Neljävuotiaaan on tosi vaikea päästä sisään porukoihin, varsinkin jos on ujompi. Ne muut ovat jo ystävystyneet vaippaikäisinä. Varsinkin eskariin tulevat ovat tosi ulkopuolisia päiväkodeissa.
Minulla ei käynyt mielessänikään laittaa yhtään kolmesta lapsesta päiväkotiin, vaikka vauva syntyikin.