Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa
Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.
Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..
Kommentit (365)
Vierailija kirjoitti:
Odotan toista ja ehdottomasti esikoinen (4 v. lapsen syntyessä) menee päiväkotiin jatkossakin. Hänellä on siellä omat tutut kaverit ja leikit, kotona hänellä olisi vain tylsää. Tosi kiva pitää jotain imetysmaratonia vauvan kanssa ja laittaa isompi katsomaan piirrettyjä sillä välin kun se voisi puuhastella ja askarrella päiväkodissa muiden ikäistensä kanssa. Kukin tehköön miten lystää mutta jos on vasta eka lapsi tulossa niin näistä asioista on ihan turha täällä huudella.
4v on ihan eri juttu kuin 2v. (mistä aloitus oli) 4v tarvitse ikätovereita. Ei vauvan kanssa voi leikkiä. 4v päiväkotiin, mietitte sitten mikä on paras pituus hoitopäivälle.
T. Kahden äiti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain toisen lapseni, oli minulle ihan itsestäänselvää ottaa vähän alle parivuotias pois päiväkodista. Nyt kuitenkin kun odotan kolmatta, on ajatukseni paljon ristiriitaisemmat ja moni asia vaikuttaa. Vauva syntyy keväällä ja isot sisarukset ovat silloin 2v. 1kk. ja melkein 4 vuotta. 4v. saa jatkaa parina kolmena päivänä viikossa, sillä kaverit yms. ovat jo tosi tärkeitä. Hänelle on kuitenkin todella tärkeä myös tuo pikkuveli, enkä tiedä miten esikoinen reagoisi, jos rakas pikkuveli ei yhtäkkiä olisikaan samassa päiväkodissa. Kaipaavat toisiaan päivän aikana ja ikävän iskiessä esikoinen on mennyt pikkuveljen ryhmän kanssa ulos. On pieni, kaksiryhmäinen päiväkoti ja näkevät toisiansa päivän aikana paljon.
Otit esikoisen pois päivähoidosta mutta nyt hän on kuitenkin päivähoidossa???
Luetunymmärtämisessä vikaa? Hänet otettiin päivähoidosta pois melkein kaksi vuotta sitten. Nyt ovat taas aloittaneet yhdessä veljensä kanssa päivähoidon, kun tuo silloinen vastasyntynyt vauva on kasvanut taaperoksi.
Mikä järki?
Siis hä? Miten niin mikä järki? Missä asiassa? Ihan se järki oli laittaa päiväkotiin, että käyn töissä ja lapseni aloittivat päiväkodin 3-vuotiaana ja 1,5-vuotiaana. Nyt kuitenkin odotan KOLMATTA lasta ja mietin miten keväällä teen, kun tuo tuleva keskimmäinen on silloin vasta 2-vuotias. Tuon 2v. täyttävän TOISEN lapsen syntyessä OTIN esikoisen pois päiväkodista, sillä heidänkin syntymien välissä olin töissä ennen äitiyslomaa. Menikö jo perille?
Kahdesta eri raskaudesta ja kahden eri lapsen syntymästä kysymys. Esikoisen otto pois päiväkodista oli itsestäänselvää tuolloin kaksi vuotta sitten. Nyt kuitenkin olen taas tuossa tilanteessa ja mietin miten tällä kertaa toimin tulevan keskimmäisen lapseni suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun sain toisen lapseni, oli minulle ihan itsestäänselvää ottaa vähän alle parivuotias pois päiväkodista. Nyt kuitenkin kun odotan kolmatta, on ajatukseni paljon ristiriitaisemmat ja moni asia vaikuttaa. Vauva syntyy keväällä ja isot sisarukset ovat silloin 2v. 1kk. ja melkein 4 vuotta. 4v. saa jatkaa parina kolmena päivänä viikossa, sillä kaverit yms. ovat jo tosi tärkeitä. Hänelle on kuitenkin todella tärkeä myös tuo pikkuveli, enkä tiedä miten esikoinen reagoisi, jos rakas pikkuveli ei yhtäkkiä olisikaan samassa päiväkodissa. Kaipaavat toisiaan päivän aikana ja ikävän iskiessä esikoinen on mennyt pikkuveljen ryhmän kanssa ulos. On pieni, kaksiryhmäinen päiväkoti ja näkevät toisiansa päivän aikana paljon.
Otit esikoisen pois päivähoidosta mutta nyt hän on kuitenkin päivähoidossa???
Luetunymmärtämisessä vikaa? Hänet otettiin päivähoidosta pois melkein kaksi vuotta sitten. Nyt ovat taas aloittaneet yhdessä veljensä kanssa päivähoidon, kun tuo silloinen vastasyntynyt vauva on kasvanut taaperoksi.
Mikä järki?
Siis hä? Miten niin mikä järki? Missä asiassa? Ihan se järki oli laittaa päiväkotiin, että käyn töissä ja lapseni aloittivat päiväkodin 3-vuotiaana ja 1,5-vuotiaana. Nyt kuitenkin odotan KOLMATTA lasta ja mietin miten keväällä teen, kun tuo tuleva keskimmäinen on silloin vasta 2-vuotias. Tuon 2v. täyttävän TOISEN lapsen syntyessä OTIN esikoisen pois päiväkodista, sillä heidänkin syntymien välissä olin töissä ennen äitiyslomaa. Menikö jo perille?
Kahdesta eri raskaudesta ja kahden eri lapsen syntymästä kysymys. Esikoisen otto pois päiväkodista oli itsestäänselvää tuolloin kaksi vuotta sitten. Nyt kuitenkin olen taas tuossa tilanteessa ja mietin miten tällä kertaa toimin tulevan keskimmäisen lapseni suhteen.
Miksi se sinne piti nyt laittaa liian nuorena? Mikset vaam hoida niitä etkä tehtaile lisää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei kyllä mennyt päiväkotiin minun jaksamiseni vuoksi, vaan virikkeiden. Asumme maalla, naapureissa tai ystäväpiirissä ei ole lapsia. Vaikka kotona tuli puuhasteltua jäivät sosiaaliset kontaktit vähäisiksi vain äidin ja vauvan kanssa. Eikä samalla tavalla tullut mieleen maalailla kiviä ja askarrella monipuolisesti, kuten päiväkodissa. Nämä taidot ovat selkeästi jääneet vähäisemmäksi, kun esikoisella, joka meni varhain päiväkotiin. Puhe esimerkiksi taas on ikätasoaan paljon edemmällä. Ei se äidin kanssa kotona oleminen mikään itseisarvo ole tai kaikille paremmaksi vaikka olisi kuinka täydellinen äiti kyseessä.
Ei se lapsi välttämättä muuta kaipaa, kuin että saisi olla kotona äidin ja sisaruksen kanssa.
Niin tyytyväinen on ja joka päivä sanoo viikonloppuisinkin kuinka nyt mennään päiväkotiin. Kavereita on viikonloppuisin ikävä ja kovasti kertoo, mitä siellä on touhunnut. Tietenkään ei osaa kaivata, mistä ei tiedä ja kaikki ei sovi kaikille. Korostankin sitä, että lapsen tarpeiden mukaan tulee mennä, jos mahdollista. Oman lapseni kohdalla rohkenen olla kanssasi täysin eri mieltä. Toiset vain ovat sitkeästi sitä mieltä, että äiti on joku pyhä olento ja lapsen tulee olla tässä kiinni.
Itse olen ylpeä siitä että hän tuntee olonsa niin turvalliseksi, ettei tarvitse kysellä meidän perään ja uskaltaa keskittyä nauttimaan muiden seurasta ja tekemisestä. Ei tarvitse itkeä perään, kun luottaa toisen tulevan.
Ei sillä 2-vuotiaalla ole mikään ikävä päiväkotikavereita. 2-vuotias ei edes tiedä mitä ikävä on. Ja tästähän oli aloituksessa kyse.
Kaksivuotiasta ei todellakaan laiteta päiväkotiin jos kotona on vauva. Mitä näiden ihmisten päässä oikein liikkuu? Varmaan kiva olla se kaksivuotias, joka tuupataan ikään kuin tieltä pois. Ei varmaan kannata hankkia lapsia pienellä ikäerolla jos tuon näkee hyvänä ratkaisuna. Omilla lapsilla on ikäeroa 3 vuotta. Minulle oli itsestään selvää, että kolmevuotias on kotihoidossa, kun vauva syntyy.
Itse asiassa ihan pientenkin lasten hoitopaikkojen pitäisi olla todella hyviä ja joustavia ja helposti ja edullisesti saatavilla, niin että vanhemmat voivat palata työelämään jos haluavat. Ja ihan siksikin ettei kotona oleva vanhempi kuole väsymykseen. Nykyään ei ole tavallista että on sukua lähellä apuna, siksi on tärkeää että yhteiskunta järjestää nämä apukädet.
Jotkut näköjään haluavat että se kotona oleva vanhempi, usein äiti, luhistuu. Että vanhemmuuden tulee olla jotain mahdollisimman kuluttavaa ja karseeta. Miksi? Omituinen rankaiseva tuomitseva asenne.
Mielestäni vanhempia pitää auttaa jaksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa ihan pientenkin lasten hoitopaikkojen pitäisi olla todella hyviä ja joustavia ja helposti ja edullisesti saatavilla, niin että vanhemmat voivat palata työelämään jos haluavat. Ja ihan siksikin ettei kotona oleva vanhempi kuole väsymykseen. Nykyään ei ole tavallista että on sukua lähellä apuna, siksi on tärkeää että yhteiskunta järjestää nämä apukädet.
Jotkut näköjään haluavat että se kotona oleva vanhempi, usein äiti, luhistuu. Että vanhemmuuden tulee olla jotain mahdollisimman kuluttavaa ja karseeta. Miksi? Omituinen rankaiseva tuomitseva asenne.
Päivähoidon sijaan pitäisi saada vanha kotipalvelu takaisin.
Näin sitä kotivanhempaa ei tuettaisi lapsen hyvinvoinnin kustannuksella.
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkin saa halutessaan apua. Ratkaisun ei tarvitse välttämättä olla päivähoito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotiinkin saa halutessaan apua. Ratkaisun ei tarvitse välttämättä olla päivähoito.
Kotiin nimenomaan ei saa apua.
Sen kaksivuotiaan hoito maksaa yhteiskunnalle n. 1000 e kuukaudessa, siis 12000e vuodessa. Se hinta kustannetaan meidän kaikkien maksamista veroista. Itse en ymmärrä niin pienen hoitoon viemistä jos ei ole pakko. Viisivuotias on jo eri asia, ehkä nelivuotiaskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin on apua tarjolla kotiinkin, kun sitä osaa kysyä. Jotain olen minäkin saanut palveluseteleiden muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä ainakin on apua tarjolla kotiinkin, kun sitä osaa kysyä. Jotain olen minäkin saanut palveluseteleiden muodossa.
Ja niskassa on välittömästi lastensuojelun uhka. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se näin mene. Pitää ajatella myös lapsen parasta. Kaksivuotiaan paras ei ole se, että lapsi laitetaan päivähoitoon, ja äiti on kotona vauvan kanssa. Olettaen, että kotona ei ole mitään vakavaa uupumusta tms. kenelläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se näin mene. Pitää ajatella myös lapsen parasta. Kaksivuotiaan paras ei ole se, että lapsi laitetaan päivähoitoon, ja äiti on kotona vauvan kanssa. Olettaen, että kotona ei ole mitään vakavaa uupumusta tms. kenelläkään.
Juuri noin se menee.
Kotiin ei saa asiallista apua.
Kyllä lastensuojelun ensimmäinen tuki on aina käytännössä kehotus laittaa lapsi päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuopus oli refluksi/astmalapsi. Hän ei mm saanut ulkoilla pakkasella ollenkaan.
Olisi auttanut aika hemmetisti jos kotiin olisi saanut esikoisen ulkoiluun apua.
Lasu lapset voidaan laittaa päiväkotiin, mutta kyse on näistä imetysmaraton/museokäynti/kahvila/some /netflixmaraton vanhemmista ketkä kokevat, että se pieni 2v tarvitsee niitä päiväkodin virikkeitä ja kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Sen kaksivuotiaan hoito maksaa yhteiskunnalle n. 1000 e kuukaudessa, siis 12000e vuodessa. Se hinta kustannetaan meidän kaikkien maksamista veroista. Itse en ymmärrä niin pienen hoitoon viemistä jos ei ole pakko. Viisivuotias on jo eri asia, ehkä nelivuotiaskin.
Mua naurattaa aina kun palstalla sätktään äitejä tyyliin ”sä et maksa lapsesi päivähoidosta sitä oikeaa hintaa”. Se oikea hinta on noin 6000e vuodessa, ehkä jossain pienyksikössä max 10 000e kuissa.
Niin. Maksan veroja 4000e kuussa eli 48000e vuodessa joten enköhän maksa sen lapseni tarhapaikan ja parin lapsettoman lumihiutaleen psykoterapiaakin siinä samalla. Niin ja sen tarhamaksun 300e kuussa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa aina kun palstalla sätktään äitejä tyyliin ”sä et maksa lapsesi päivähoidosta sitä oikeaa hintaa”. Se oikea hinta on noin 6000e vuodessa, ehkä jossain pienyksikössä max 10 000e kuissa.
Niin. Maksan veroja 4000e kuussa eli 48000e vuodessa joten enköhän maksa sen lapseni tarhapaikan ja parin lapsettoman lumihiutaleen psykoterapiaakin siinä samalla. Niin ja sen tarhamaksun 300e kuussa myös.
Sorry typo, piti olla 10000e VUODESSA.
”Kavereita on viikonloppuisin ikävä.”
Kuulostaa joltain teiniltä, vaikka kyse on pienestä lapsesta. Itse olen kyllä sitä mieltä, että kodin PITÄISI olla se paras ja turvallisin paikka lapselle.