Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykytrendi: n. 2-vuotiaat päiväkodissa kun äiti hoitaa vauvaa

Vierailija
13.10.2020 |

Luulin ennen, että pienet lapset pidetään äitiysloman ajan päiväkodissa, jos on vaikka jaksamisen kanssa haastetta. Tämä luulo on kuitenkin osoittautunut vääräksi. Sain vauvan toukokuussa ja olen paikallisessa äitiryhmässä jossa noin parikymmentä äitiä. Tavataan viikottain tai osa jopa useammin. Monella on noin 2-vuotias lapsi päiväkodissa kokopäivähoidossa. Äideillä on energiaa kulkea keskustassa, pitää kirppispöytiä ja lounastaa arkipäivät.

Mikäli jokainen hoitaisi sen 2-vuotiaan kotona, saisi tälläkin porukalla järjestettyä virikettä niille isommille sisaruksille. Sen sijaan nämä äidit tapaa toisiaan ja ne parivuotiaat on pois jaloista päiväkodissa. Kertoo tästä nykyajasta jotain..

Kommentit (365)

Vierailija
241/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljoa päiväkotien toiminnasta tiedä jos sinne haluaa 1-2- vuotiaan viedä vaikka itse on kotona.

Menkää katsomaan niitä ryhmiä- 12-15 lasta pienessä tilassa, moni kirkuu ja huutaa, vaippoja pitää vaihtaa ja Esittää et on toiminnalliset tuokiot.

Tosiasiassa mitään järkeä raahata ketään ton ikäistä jumppaan tunniksi.

En veisi omiani mistään hinnasta

Vierailija
242/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla laki, että alle 3-vuotiaita ei päiväkotiin jos äiti tai isä vanhempainvapaalla, paitsi jollain sos.toimiston paperilla. Ovat kuitenkin tosi pieniä eivätkä tarvitse mitään päiväkotihoitoa tai kavereita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

Ennen ihmisillä oli useampi lapsi, eikä ollut mitään päivähoitoa. Mikäs kermaperze ja uusavuton siellä huutelee. Jos äiti on kotona, ovat myös lapset, ei niitä yhteiskunnalle ulkoisteta hoitoon. Järkyttävää sakkia nämä uusavuttomat ja itsekkäät nykyäidit. Mun täytyy päästä lounaalle..............ja ostoksille, vienpä toisen lapsen yhteiskunnalle hoitoon kun ei huvita itse hoitaa.

Vierailija
244/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsen äiti siellä huutelee. Kerro miten itse toimit sitten kun sulla on se toinenkin lapsi.

Täällä huutelee neljän lapsen äiti ja kaikki lapseni ovat olleet kotona, kun olen ollut äitiysvapaalla. Nyt tietysti jo kaksi isointa koulussa ja vauva ja pienin kotona. Outoa olisi poistaa perheestä yksi henkilö päivän ajaksi.

Vierailija
245/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen ihmisillä oli useampi lapsi, eikä ollut mitään päivähoitoa. Mikäs kermaperze ja uusavuton siellä huutelee. Jos äiti on kotona, ovat myös lapset, ei niitä yhteiskunnalle ulkoisteta hoitoon. Järkyttävää sakkia nämä uusavuttomat ja itsekkäät nykyäidit. Mun täytyy päästä lounaalle..............ja ostoksille, vienpä toisen lapsen yhteiskunnalle hoitoon kun ei huvita itse hoitaa.

Jep ja muakin hoiti viisivuotias isosisko tai sitten kökötin leikkikehässä. Kolmen vanhasta huitelin jo itsekseni. En paljon kehuis.

Vierailija
246/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep ja muakin hoiti viisivuotias isosisko tai sitten kökötin leikkikehässä. Kolmen vanhasta huitelin jo itsekseni. En paljon kehuis.

Samoin me siskoni kanssa huideltiin täysin omilla teillämme n. 4-vuotiaista lähtien, tämä 90-luvulla. Kotimme lähellä oli myös iso lampi, joka tietysti kiinnosti kovasti meitä ja omanikäisiä pihakavereitamme (jotka myös liikkuivat ilman vanhempiaan). Puhtaasti onnea, ettei mitään sattunut.

Että sellaista parempaa vanhemmuutta silloin on ollut.

Vierailija
247/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se teidän maksama päivähoitomaksu ei kata niitä kuluja. Ihan sama kuin sairaskuluissa. Tämäkin on yhteisten verorahojen väärinkäyttöä, joista tosin ei esimerkkejä yhteiskunnassamme puutu.

Elämme ja syömme valtiona velaksi (!) joten olisihan se mukavaa, jos joku aina jossain ajattelisi kokonaisuutta ja tekisi sen verran ja niillä välein lapsia, että pystyy itse 24/7 kotona (!) ollessaan ilman työn paineita ne edes hoitamaan.

Nyt ampukaa viestintuoja. Mutta totuus ei pala tulessakaan. En kuitenkaan pidä juuri tätä maamme suurimpana enkä edes suurena ongelmana. Mutta ratkaisut lähtevät pienistä valinnoista.

Ai niin mutta nyt "kuuluu" kouhottaa jostain tofusoijanakeista ja paperipilleistä.

Tässä oli asiaa.

Vierailija
248/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se teidän maksama päivähoitomaksu ei kata niitä kuluja. Ihan sama kuin sairaskuluissa. Tämäkin on yhteisten verorahojen väärinkäyttöä, joista tosin ei esimerkkejä yhteiskunnassamme puutu.

Elämme ja syömme valtiona velaksi (!) joten olisihan se mukavaa, jos joku aina jossain ajattelisi kokonaisuutta ja tekisi sen verran ja niillä välein lapsia, että pystyy itse 24/7 kotona (!) ollessaan ilman työn paineita ne edes hoitamaan.

Nyt ampukaa viestintuoja. Mutta totuus ei pala tulessakaan. En kuitenkaan pidä juuri tätä maamme suurimpana enkä edes suurena ongelmana. Mutta ratkaisut lähtevät pienistä valinnoista.

Ai niin mutta nyt "kuuluu" kouhottaa jostain tofusoijanakeista ja paperipilleistä.

Tässä oli asiaa.

No, syntyvyys laskee koko ajan.

Vierailija
249/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyvyys laski varsinkin Sipilän hallituskaudella jolloin päivähoito-oikeutta rajattiin. Se ei tuonut edes toivottuja säästöjä. Onneksi typerä rajoitus haudattiin.

Vierailija
250/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin sitä mieltä, että itseään ei kannata vetää piippuun ja apua kannattaa ottaa vastaan. Mietin kuitenkin sitä, että miksi lapset halutaan niin lyhyellä ikäerolla, jos jo lähtökohtaisesti tiedetään, ettei arki vauvan ja taaperon kanssa itseltä suju? Voisiko odottaa vuoden tai kaksi lisää, jolloin oma jaksaminen olisi jo lähtökohtaisesti parempaa? Osaako joku avata tätä ajatusmallia, että miksi itsensä halutaan asettaa tilanteeseen, jonka tiedetään olevan ns. liikaa ilman ulkopuolista apua jo ennen vauvan syntymää. 

Itselle tuli esikoisena kaksoset, ehkä sekin vaikuttaa hieman ajatusmaailmaani. Vauva ja taapero on huomattavasti iisimpi yhdistelmä, kuin kaksi päätöntä taaperoa. Totesin tämän myöhemmin siskoni lapsia hoitaessa.

Vierailija
251/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä oikeita kotiäitejä on nykyäänkin! Itse olen hoitanut omat lapseni kotona kotiäitinä. Lapset olivat kotihoidossa ja yhdessä kävimme mm. seurakunnan perhekerhoissa ja muskareissa. Lapset kävivät myös seurakunnan päiväkerhoissa ja muskareissa, joissa oli ohjattua toimintaa ja kavereita. Päivähoitoa ei olla käytetty. Ei olla vaivattu mummoja, vaareja, sukulaisia tai lapsenlikkoja lastenhoidolla!

1960-1980-luvuilla monet lapset ovat olleet mummoilla, sukulaisilla ja naapurintädeillä hoidossa. On karua, että osa vanhemmista on vienyt jopa jo 2-3 kuukauden ikäisiä vauvoja päivähoitoon. 1960- ja 1970-luvulla harvat äidit ovat imettäneet vauvojaan. Perhepäivähoitajilta ei ole vaadittu hoitoalan tai kasvatusalan koulutusta.

"Lastenkasvatus" on ollut haukkumista, alistamista, nöyryyttämistä ja fyysistä kuritusta. Iso osa suurista ikäluokista on ollut huonoja ja lapsiaan laiminlyöviä äitejä ja isiä. Huonoista vanhemmista tulee huonoja isovanhempia. Nykyaikana noin joka toisesta 1960-1980-luvun lapsiperheestä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus!

Jopa alle kouluikäiset lapset ovat ulkoilleet kerrostalo- ja rivitalopihoissakin ilman aikuisen valvontaa. Lapset ovat keikkuneet autossa missä ja miten sattuu - ilman turvaistuimia ja turvavöitä. Koululaisilla ei ole ollut aamu- ja iltapäiväkerhoja. Vanhemmat ovat tupakoineet kotona sisällä ja ja ryypänneet lasten aikana.

Osa vanhemmista on hoidattanut pieniäkin lapsia mummoloissa. Lapset on jätetty vanhempien lomamatkan ajaksi mummolaan, joka on koti-ikäväiselle lapselle kauhistus. Entisajan lapset ovat olleet oman onnensa nojassa. Vanhemmat ovat olleet töissä, kaljabaarissa tai kotona humalassa. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä nykyajan "kotiäidit". Miksi "kotiäidiksi" edes sanotaan äitiä, joka ei viitsi edes omia lapsiaan hoitaa??! Nykyaikana monen "kotiäidin" lapset ovat subjektiivisen päivähoito-oikeuden turvin päivähoidossa. Eli yhteiskunnan järjestämässä ja kustantamassa hoidossa ja jopa kokopäiväpaikalla. Äiti lorvii kotona 24/7.

Isovanhemmat hoitavat lapsia tämän tästä 24/7, kun "kotiäiti" on taas burnoutin partaalla ja uupunut ja tarvitsee omaa aikaa. Kaikilla "kotiäitien" lapsilla ei ole virallisesti päivähoitopaikkaa, mutta lapset ovat jatkuvasti mummoloissa ja sukulaisilla hoidossa. Monet isovanhemmat hoitavat lasta paljon enemmän kuin lapsen omat vanhemmat. Sairasta!

Työssäkäyvillä vanhemmilla lapset ovat viikolla viitenä päivänä päivähoidossa. Sitten lapset kuskataan viikonloppuisin ja päivähoidon lomilla mummoloihin isovanhempien hoidettavaksi. Koululaiset asuvat koulun loma-aikoina mummoloissa. Lasten vanhempien pitää saada omaa aikaa ja lepoa lapsistaan.

Mikä näitä mukavuudenhaluisia, uusavuttomia, uushaluttomia ja laiskoja vanhempia oikein vaivaa??? KOTIÄITI on äiti, joka hoitaa itse lapsensa! Oikea kotiäiti ei hoidata lapsiaan päivähoidossa ja mummoloissa!

Aika harvoin koko sanaa käytetään. Koska nainenhan on vain perhevapaalla työstään eli tittelihän on sen työnsä mukainen.

Ennen vanhaan kotiäiti kyllä saattoi hoidattaa lapsensa muilla lapsilla, lapsenlikoilla ja mummoilla ja silti sai olla vapaasti kotiäiti. Vielä vuosikymmeniä senkin jälkeen, kun nuorinkin lapsi muutti kotoa. 

Vierailija
252/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oikeita kotiäitejä on nykyäänkin! Itse olen hoitanut omat lapseni kotona kotiäitinä. Lapset olivat kotihoidossa ja yhdessä kävimme mm. seurakunnan perhekerhoissa ja muskareissa. Lapset kävivät myös seurakunnan päiväkerhoissa ja muskareissa, joissa oli ohjattua toimintaa ja kavereita. Päivähoitoa ei olla käytetty. Ei olla vaivattu mummoja, vaareja, sukulaisia tai lapsenlikkoja lastenhoidolla!

1960-1980-luvuilla monet lapset ovat olleet mummoilla, sukulaisilla ja naapurintädeillä hoidossa. On karua, että osa vanhemmista on vienyt jopa jo 2-3 kuukauden ikäisiä vauvoja päivähoitoon. 1960- ja 1970-luvulla harvat äidit ovat imettäneet vauvojaan. Perhepäivähoitajilta ei ole vaadittu hoitoalan tai kasvatusalan koulutusta.

"Lastenkasvatus" on ollut haukkumista, alistamista, nöyryyttämistä ja fyysistä kuritusta. Iso osa suurista ikäluokista on ollut huonoja ja lapsiaan laiminlyöviä äitejä ja isiä. Huonoista vanhemmista tulee huonoja isovanhempia. Nykyaikana noin joka toisesta 1960-1980-luvun lapsiperheestä tehtäisiin lastensuojeluilmoitus!

Jopa alle kouluikäiset lapset ovat ulkoilleet kerrostalo- ja rivitalopihoissakin ilman aikuisen valvontaa. Lapset ovat keikkuneet autossa missä ja miten sattuu - ilman turvaistuimia ja turvavöitä. Koululaisilla ei ole ollut aamu- ja iltapäiväkerhoja. Vanhemmat ovat tupakoineet kotona sisällä ja ja ryypänneet lasten aikana.

Osa vanhemmista on hoidattanut pieniäkin lapsia mummoloissa. Lapset on jätetty vanhempien lomamatkan ajaksi mummolaan, joka on koti-ikäväiselle lapselle kauhistus. Entisajan lapset ovat olleet oman onnensa nojassa. Vanhemmat ovat olleet töissä, kaljabaarissa tai kotona humalassa. 

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaa nämä nykyajan "kotiäidit". Miksi "kotiäidiksi" edes sanotaan äitiä, joka ei viitsi edes omia lapsiaan hoitaa??! Nykyaikana monen "kotiäidin" lapset ovat subjektiivisen päivähoito-oikeuden turvin päivähoidossa. Eli yhteiskunnan järjestämässä ja kustantamassa hoidossa ja jopa kokopäiväpaikalla. Äiti lorvii kotona 24/7.

Isovanhemmat hoitavat lapsia tämän tästä 24/7, kun "kotiäiti" on taas burnoutin partaalla ja uupunut ja tarvitsee omaa aikaa. Kaikilla "kotiäitien" lapsilla ei ole virallisesti päivähoitopaikkaa, mutta lapset ovat jatkuvasti mummoloissa ja sukulaisilla hoidossa. Monet isovanhemmat hoitavat lasta paljon enemmän kuin lapsen omat vanhemmat. Sairasta!

Työssäkäyvillä vanhemmilla lapset ovat viikolla viitenä päivänä päivähoidossa. Sitten lapset kuskataan viikonloppuisin ja päivähoidon lomilla mummoloihin isovanhempien hoidettavaksi. Koululaiset asuvat koulun loma-aikoina mummoloissa. Lasten vanhempien pitää saada omaa aikaa ja lepoa lapsistaan.

Mikä näitä mukavuudenhaluisia, uusavuttomia, uushaluttomia ja laiskoja vanhempia oikein vaivaa??? KOTIÄITI on äiti, joka hoitaa itse lapsensa! Oikea kotiäiti ei hoidata lapsiaan päivähoidossa ja mummoloissa!

Aika harvoin koko sanaa käytetään. Koska nainenhan on vain perhevapaalla työstään eli tittelihän on sen työnsä mukainen.

Ennen vanhaan kotiäiti kyllä saattoi hoidattaa lapsensa muilla lapsilla, lapsenlikoilla ja mummoilla ja silti sai olla vapaasti kotiäiti. Vielä vuosikymmeniä senkin jälkeen, kun nuorinkin lapsi muutti kotoa. 

Kirjoitat menneessä muodossa... eli oletko nyt kotiäiti vai et?

Vierailija
253/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että 2 -vuotias  -hyötyy- päiväkodista. En halua demonisoida päiväkotia, mutta siellä 10 -vuotta tysöskenteleenä en voi tuota suositella, mikäli kyseessä ei ole oikeasti väsynyt vanhempi. Miten minimimitoituksella pyörivissä ryhmisssä voitaisiin vastata paremmin lapsen tarpeisiin kuin oma äiti omassa kodissa. 

Kyllähän jo maalaisjärjellä ymmärtää että alle 3 -vuotias ei ainakaan tarvitse varhaiskasvatusta. ite veisin päiväkotiin vasta 4 -vuotiaan, enkä aina silloinkaan.

Vierailija
254/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siinä loppuun asti uuvu että 2 lasta hoitaa kotona. Ei se mikään ihmeteko ole. Mutta toki on niin, että oma mukavuus kärsii ja on tiukkoja päiviä. Joskus jopa pidempiä jaksoja. Kuulostaa marttyyrilta, mutta olen oikeasti itse sitkeämpi kun olen ponnistellut esim. tuolloin kotiäitivuosina 3 lapsen kanssa. Minua säälittää kun nykyään äidit eivät edes uskalla kokeilla sitä lasten kanssa kotonaoloa ja tästä hoitoon viemisestä on tullut niin normi ettei paljon moni muuta ajattelekaan.

Vierailija
255/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen päiväkodissa töissä ja en veisi kaksi vuotiasta hoitoon kuin pakosta, sori vaan!

Noita voi selitellä itselleen että sillä on siellä kivaa...tai oppii jotain uutta...

Siellä on niin isot ryhmäkoot että se on kuule pelkkää selviytymistä päivästä toiseen. Ei siellä ole aikaa mitään uutta opettaa. Sanahelinää kaikki vaan.

Tästä voi alapeukuttaa ja lässyttää kuinka paljon vaan, kokeilkaa mennä sinne itse töihin pariksi viikoksi niin näätte.

Vierailija
256/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskokaa nyt päiväkodin henkilökuntaa. Kukaan heistä ei veisi päiväkotiin ellei olisi aivan pakko.

Mistähän johtuu?

Ihme lässytystä siitä, että 2-vuotias tarvitsee kavereita tai toimintaa tai ohjattuja hetkiä. Voin kertoa, ei tarvitse.

Vierailija
257/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras äiti on se, joka kärsii eniten. Synnyttää 24 h alateitse ja repeää, imettää, luopuu urastaan ja taloudellisesta itsenäisyydestään hoitaakseen lapsia kotona vuosia, saa masennuksen negaillessaan ja tuomitessaan sinä aikana vauvapalstalla, koska on niin yksinäinen.

T. Iloinen äiti, joka ei tehnyt mitään yllä mainituista.

Voi sinua. Mitali tulee postissa, olet älykkäin ja urhoollisin itsenäinen nykyvanhempi, joka ei ole unohtanut itseään hetkeksikään lapsen saatuaan. 😊 Kaikkien pitäisi ottaa mallia noin upeasta ja ”hyvinvoivasta” lapsen hankkineesta.

Vierailija
258/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiat harvoin ovat niin mustavalkoisia. Ja joskus joutuu tekemään sellaisia ratkaisuja jotka eivät ole omien arvojen mukaisia.

Minä olen hoitanut esikoisen eskariin asti kotona. Seurakunnan Päiväkerhossa kävi toki. Seuraavat kaksi olivat jonkun aikaa 4-5 vuotiaina pph:lla ja osapäivähoidossa päiväkodissa. Neljäs oli päiväkodissa jo kaksivuotiaasta kun menin töihin mutta siinä välillä myös kotihoidossa kun olin työttömänä.

Tällä kokemuksella voin sanoa että enää en pari vuotiasta veisi päiväkotiin jos ei ole pakko. Pienten puolella on niin paljon vanhempien ikävää itkeviä lapsia, että nekin jotka ensin eivät itke, yhtyvät siihen helposti toisten esimerkistä. Näin tätä itse viedessäni lastani hoitoon. Ja säälitti se niin paljon että on jäänyt mieleen ikävänä muistona pienten puolelta.

Isompien puolella tähän en törmännyt ja meidän lapset tykkäsivätkin olla siellä. Sen ikäiset jo kaipaavat virikkeitä. Mutta pienempien puoli näyttäytyi lähinnä sellaisena lasten säilytyspaikkana.

Jälkeen päin olen miettinyt että esikoisellekin olisi tehnyt hyvää edes pieni jakso päiväkodissa. Eskarin aloitus ei ollut kotona hoidetulle helppo. Kaikki oli niin uutta ja outoa, eikä tuntenut eskarista juuri ketään.

Vierailija
259/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On jo vanha asia tuo, ollut nyt 16v alalla ja sitä ollut "aina", ehkä nykyisin enemmän kuin ennen. Nykyisessä kun työpaikassani on ainakin 5 perhettä joissa äiti kotona 0-1v kanssa ja 1v-2,5v esikoinen päivät päiväkodissa.

Ja kun äiti ihmettelee, että miksiköhän "juusojessica" kiukuttelee (?) ja on niin vaativa sitten kotona eikä vessaankaan pääsisi rauhassa, niin minä puren veren maku suussa kieltäni ja vastaan ammatillisesti, että "ikävaihe, ikävaihe ja ehkäpä ikävöinyt".

Vierailija
260/365 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan pimahtanut? Kun kotivanhempi vie lapsensa tarhaan, kotivanhempi voi mennä töihin ja maksaa silloin palkastaan veroja. Kotivanhempi voi ehkä tehdä jopa kotoa käsin töitä, vaikka vauva olisi kotona hoidettavana. Näin minä ainakin tein, ja useat ystäväni. Naisille erityisesti on hyvin tärkeää ettei päästä uraa karkaamaan käsistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä