5v lapsi ekaa kertaa ulkomaanreissuun tuttavan kanssa vai ei?
turkkiin olisivat kuukaudeksi menossa ja kun meillä vanhemmilla koko kesä töitä niin hän saisi siellä lomailla kuukauden. On kyllä nirso syömään mutta mitä mieltä olette?
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:31"]
No on aika pieni! En laittaisi tuon ikäistä edes isovanhempien mukaan, saati tuttavan. Miks ne haluaa lapsen mukaan?
[/quote]
Heillä samanikäinen sijaislapsi kuin meidän lapsemme ja lapset ovat hyviä kavereita keskenään kuten me vanhemmatkin olemme. Lisäksi kun minulla ja miehelläni ei ole yrittäjyyden takia lainkaan kesällä lomaa niin lapsellamme saattaa ja varmasti tuleekin kesällä aika pitkäksi.
Kuukausi on pitkä aika. Luulisi, että siinä ajassa tulisi jo vanhempia ikävä. Mitäs sitten, kun lapsi haluaisikin Turkista aiemmin kotiin? Ja luultavasti haluaisi.
Mä miettisin sitä, että kuukausi on tuon ikäiselle aika pitkä aika. Kysy lapsenkin mielipidettä, kaikki lapset eivät edes halua lähteä noin pitkäksi aikaa. Toki voi myös olla, että lapsi ei vielä ymmärrä etukäteen, miten pitkästä ajasta on kyse.
Olisiko mahdollsita laittaa lapsi sinne vaikka viikoksi tai kahdeksi jakäydä vaikka itse hakemassa hänet pois?
Itse varmaan tunnet lapsesi, onko ikävöivää sorttia. Jotkut itkee koko ajan kotiin ja toiset touhuaisi koko kuukauden ihan tyytyväisenä. Riippuu myös siis lapsesta. Jos on epäily, että sieltä ikävöidään kamalasti kotiin äidin luo, niin aika rankka kuukausi olisi tulossa, kaikille osapuolille.
Viikko olisi ok, kuukausi liian pitkä aika.
Jos en tuntisi useita (mamu-) perheitä, joissa toimitaan samoin, niin pitäisin ap:n aloitusta provona. Sen sijaan tunnen perheitä, joissa läheteään jopa 3 vuotias lapsi muutamaksi kuukaudeksi vanhempien kotimaahan "hoitoon".
Viikko lähellä asuvien, erittäin läheisten isovanhempien luona olisi ok 5 vuotiaalle, mutta EI ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:41"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:47"]
Viikko lähellä asuvien, erittäin läheisten isovanhempien luona olisi ok 5 vuotiaalle, mutta EI ulkomailla.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:41"]
[/quote]
[/quote]
Juu, taidat olla oikeassa. Omat lapset olivat ekan kerran lapissa mummolassa reilun viikon kun olivat 7v ja 6v.
En ehkä kuukaudeksi lähettäisi minäkään, vaikka meillä lapset on saaneetkin matkustella luotettavien aikuisten kanssa jo tuon ikäisenä.. Olisiko mahdollista, että matkustaisitte sinne yhdessä ja tutustuisitte paikkoihin? Ja lapsi jäisi sitten joksikin aikaa ja vaikka toinen vanhemmista kävisi hakemassa?
Itselläni mietityttäisi mm. erilainen bakteerikanta - mitä jos lapsi sairastuu? Miltä lapsesta tuntuisi olla ilman vanhempia ja miltä itsestä tuntuisi olla tuolloin lapsesta erossa?
Tuossa on pitkän eron lisäksi mm. eri kulttuuri (vaikka tuntisikin turkkilaista kulttuuria suomalaisessa kontekstissa, niin 24/7 kulttuuri paikan päällä on lapselle vaativa ympäristö).
No, luulen, että tämä on provo.
Mutta minustakin viikko olisi sopiva aika - lapsesta riippuen. Jos ajattelen kummilapsiamme, heistä yksi on sellainen, että 5-vuotiaana olisimme voineet ottaa hänet viikoksi minne vain. Mutta kuukausi olisi kyllä ollut liian pitkä aika tuon ikäiselle. Ja muita kummilapsiamme ei olisi voinut kuvitellakaan ottavansa yhtä yötä pidemmäksi aikaa.
Tämä yksi vaan ei ole oikein koskaan saanut vanhemmiltaan juuri huomiota, niin kenen tahansa aikuisen huomio kelpaa ja mitä enempi, sen parempi. Ei ole koskaan kaivannut vanhempiaan.
Muut tuttavieni lapset ovat kyllä tuon ikäisinä max 2 viikkoa olleet isovanhempiensa seurassa... Mutta isovanhemmat vähän eri juttu kuin muuten vaan tuttavat.
Aika pitkältä ajalta tuo kuukausi kyllä tuntuu, varsinkin jos on vielä noin pieni. Jos olette yrittäjiä niin eikö minkäänlaiset etätyöt onnistu kummallakaan?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 10:31"]
No on aika pieni! En laittaisi tuon ikäistä edes isovanhempien mukaan, saati tuttavan. Miks ne haluaa lapsen mukaan?
[/quote]
Heillä samanikäinen sijaislapsi kuin meidän lapsemme ja lapset ovat hyviä kavereita keskenään kuten me vanhemmatkin olemme. Lisäksi kun minulla ja miehelläni ei ole yrittäjyyden takia lainkaan kesällä lomaa niin lapsellamme saattaa ja varmasti tuleekin kesällä aika pitkäksi.
[/quote]
No kai se 5v on päiväkodissa kesällä eikä yksin kotona? Kai teilläkin on kesällä joskus vapaapäiviä niin, että voitte viettää sen lapsen kanssa.
Missään nimessä en kuukaudeksi lasta laittaisi kenenkään kanssa ulkomaille enkä edes kotimaahaan. 5v on vielä aika pieni ja kuukausi on tuon ikäiselle toodella pitkä aika.
Siis miten olitte ajatelleet järjestää lapsen hoidon kesällä.. Jos kerran tylsistyy. Ei tuon ikäistä voi yksin kotiin jättää!
Kuukausi on liian pitkä aika olla vieraan perheen kanssa vieraassa kulttuurissa ja ympäristössä.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:29"]
Oletko ap se heikkolahjainen...?
[/quote]
On se. Tällä kertaa tällainen versio.
Lasten kanssa matkanneena niin en päästäisi omia lapsia kaveriperheen reissuun. Sattuu sitten mitä tahansa ja vaikka kuinka vahingossa niin en voisi tunteilleni ja ajatuksilleni mitään.
Turkki on lastenkaappaus ja -raiskausmaa. En veisi sinne edes itse lapsiani, saati päästäisi tuttavien mukaan. Kuukausi missä tahansa reissussa erossa vanhemmista on liian pitkä aika tuon ikäiselle. 5-vuotias ei tarvitse mitään toiselle puolelle maapalloa raahaamista viihtyäkseen.
En päästäs noin pitkäs aikaa. Keksikää kpku muu ratkasu. Sitäpaitsi oisha se kivempi muisto lapselle eka ulkomaan reissu omien vanhempien kaa, eikä tuttujen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 11:18"]
Aika pitkältä ajalta tuo kuukausi kyllä tuntuu, varsinkin jos on vielä noin pieni. Jos olette yrittäjiä niin eikö minkäänlaiset etätyöt onnistu kummallakaan?
[/quote]
Minä teen etätöitä kuukauden,mies on koko kesän töissä ja lapsi sitten muun aikaa päiväkodissa.