Antaisitko teinin ottaa kierukan?
Meidän 16-vuotias haluaisi kierukan, että kuukautiset rauhoittuisivat (kärsinyt kamalista kivuista, särkylääkkeitä menee menkkojen aikana kokonaisia grammoja joka päivä ja on silti yleensä ensimmäisen päivän koulukyvytön). Poikaystäväkin löytyy, että mielelläni pistän ehkäisyn muutenkin kuntoon. Pillerit eivät kuulemma nappaa, koska pelkää unohtavansa syödä niitä.
Mietin vaan, että onko hormonikierukka huono noin nuorelle? Jääkö kokonaan lisääntymiskyvyttömäksi tai voiko se jotenkin vahingoittaa kehitystä? Mitä mieltä olette?
Kommentit (101)
Kierukkaa ei kannata laittaa, ennen kuin kyseisen hormonivalmisteen/yhdistelmän sopivuus itselle on varmistettu käyttämällä sitä samaa pillereinä. Siinä on kiva sitten alkaa heti repiä kierukkaa pois, jos kyseinen hormoni ei sovikaan. Suomalaisen tautiperimän takia veritulppariski voi olla niin paha, etteivät mitkään hormonit sovi, itselle kävi aikoinaan näin.
En antaisi. Annan vain kynekologin ottaa kierukkani.
Vierailija kirjoitti:
Kierukkaa ei kannata laittaa, ennen kuin kyseisen hormonivalmisteen/yhdistelmän sopivuus itselle on varmistettu käyttämällä sitä samaa pillereinä. Siinä on kiva sitten alkaa heti repiä kierukkaa pois, jos kyseinen hormoni ei sovikaan. Suomalaisen tautiperimän takia veritulppariski voi olla niin paha, etteivät mitkään hormonit sovi, itselle kävi aikoinaan näin.
Kaikki kierukat eivät ole hormonikierukoita.
Vierailija kirjoitti:
Endometrioositutkimuksiin. Ei näy ultrassa välttämättä. Lääkkeiden vaihto myös tehokkaampiin. Itse käytän mm. panacodia kuukautisten aikana.
Endometrioosista olen samaa mieltä, mutta ei panacodia missään nimessä nuorelle kuukautiskipuihin. Tuskin kukaan lääkäri määräisikään. Panacod on nimittäin yksi suurimmista syistä päihderiippuvuuden syntymiseen, ja tämä on ihan tutkittu asia. Siis esim. leikkauksen jälkeen määrätty panacod-kuuri voi laukasta riippuvuuden alulle.
Kierukka voidaan asentaa myös kevyessä nukutuksessa. Voi olla hyvä vaihtoehto synnyttämättömälle. Kyllä kai hormonikierukkaa käyttävällä on ovulaatiot?
Vierailija kirjoitti:
Kierukka voidaan asentaa myös kevyessä nukutuksessa. Voi olla hyvä vaihtoehto synnyttämättömälle. Kyllä kai hormonikierukkaa käyttävällä on ovulaatiot?
Kaikki hormonikierukat vaikuttavat vain kohdussa. Hormonitoiminta säilyy ennallaan munasolu irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan synnyttänyt ja otin tänä vuonna kierukan. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että olisi täysin idioottimaista tehdä se lievässä nukutuksessa. Kierukan asentaminen kestää noin puoli minuuttia. Toki se sattuu, mutta se on kipua jonka kestää pyörtymättä tai parkumatta. Asennuksen jälkeen on ehkä 30-60 minuuttia kivutonta aikaa, joka on hyvä hyödyntää. Kannattaa kipittää mahdollisimman pian kotiin kärsimään. Loppupäivä meneekin yhtä kovissa kivuissa ellei kovemmissakin kuin mitä asetuksen aikana oli. Eli onko todellakin niiin fiksua lievittää kipua, joka kestää alle minuutin, kun joutuu joka tapauksessa kärsimään tuntikausia? Joillain hylkimiskivut kestävät päiviä. Jos pistetään lääketokkuraan, niin silloin ei voi heti lähteä kotiin. Tosi kiva jos kivut iskee sitten klinikalla tai kotimatkalla.
Korostan, että itselläni meni kipujen suhteen näin. Joillain onnekkailla ei ole lainkaan kipuja. Joillain kohtu ei koskaan hyväksy uutta kaveria, ja kierukka joudutaan poistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan synnyttänyt ja otin tänä vuonna kierukan. Oman kokemukseni perusteella sanoisin, että olisi täysin idioottimaista tehdä se lievässä nukutuksessa. Kierukan asentaminen kestää noin puoli minuuttia. Toki se sattuu, mutta se on kipua jonka kestää pyörtymättä tai parkumatta. Asennuksen jälkeen on ehkä 30-60 minuuttia kivutonta aikaa, joka on hyvä hyödyntää. Kannattaa kipittää mahdollisimman pian kotiin kärsimään. Loppupäivä meneekin yhtä kovissa kivuissa ellei kovemmissakin kuin mitä asetuksen aikana oli. Eli onko todellakin niiin fiksua lievittää kipua, joka kestää alle minuutin, kun joutuu joka tapauksessa kärsimään tuntikausia? Joillain hylkimiskivut kestävät päiviä. Jos pistetään lääketokkuraan, niin silloin ei voi heti lähteä kotiin. Tosi kiva jos kivut iskee sitten klinikalla tai kotimatkalla.
Korostan, että itselläni meni kipujen suhteen näin. Joillain onnekkailla ei ole lainkaan kipuja. Joillain kohtu ei koskaan hyväksy uutta kaveria, ja kierukka joudutaan poistamaan.
Jos sinulla on mennyt noin, ei kaikilla mene. Minulla asennus on kestänyt puolen minuutin sijasta puoli tuntia ja kipu aivan järkyttävä puudutuksesta huolimatta. Ja olen sentään synnyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei sovi mitkään hormoonit pillerinä, mutta hormonikierukka sopii. Se pillereiden sopimattomuus johtuu hormonitason vaihtelusta. Pillereitä syödessä hormonitaso on korkeimmillaan vähän pillerin ottamisen jälkeen, ja matalimmillaan juuri ennen pillerin ottamista. Kierukasta (ja kapselista) hormonia erittyy tasaisesti ympäri vuorokauden, joka päivä.
Minulla vaihtoehtoina oli hormonikierukka tai sterilisaatio. Valitsin kierukan juuri siksi, koska se on helppo poistaa, jos ongelmia tulee.
Sano sille että kierukan laitto sattuu ihan s*atanasti nii ehkä ei halua sitä enää. Pillerit on hyvät, niillä saa ihonki hyvään kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Älä levitä väärää tietoa. Kierukasta ei mene hormonia verenkiertoon, toisin kuin pillereistä. Et voi mitenkään testata kierukan sopivuutta etukäteen pillereillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki kierukat eivät ole hormonikierukoita.
Mainittakoon vielä, kierukkaa ei erityisesti tarvitse repiä pois, se vedetään langoista ja tässä menee n. 5 sek. Kierukka ei myöskään lisää veritulppariskiä, toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit. Siksi hormonikierukkaa suositellaan suuren tulppariskin omaaville nuorille (aurallinen migreeni, veritulppia lähisuvussa).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Endometrioositutkimuksiin. Ei näy ultrassa välttämättä. Lääkkeiden vaihto myös tehokkaampiin. Itse käytän mm. panacodia kuukautisten aikana.
Endometrioosista olen samaa mieltä, mutta ei panacodia missään nimessä nuorelle kuukautiskipuihin. Tuskin kukaan lääkäri määräisikään. Panacod on nimittäin yksi suurimmista syistä päihderiippuvuuden syntymiseen, ja tämä on ihan tutkittu asia. Siis esim. leikkauksen jälkeen määrätty panacod-kuuri voi laukasta riippuvuuden alulle.
Mikä sitten olisi hyvä lääke jos perus buranat, miranaxit jne. ei auta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ehkäisyneuvolassa. Meillä kierukoita suositellaan ja asennetaan myös 16 -vuotiaille. Matalahormoninen kierukka vaikuttaa vain paikallisesti, eli ei vaikuta omien munasarjojen hormonitoimintaan, toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, jotka ajavat omien munasarjojen toiminnan alas. Matalahormoninen kierukka vähentää vuotoja tai poistaa ne kokonaan, jolloin myös kuukautiskivut helpottuvat. Kierukkaraskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä kierukka vaikuta raskautumisen mahdollisuuteen sen jälkeen kun se on poistettu. Suosittelen matalahormonista kierukkaa, esim. Kyleena. Kierukka tulee myös pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin pillerit. Suosittelen myös, että laitat tytön itse varaamaan ajan lääkärille, jos on valmis harrastamaan seksiä, täytyy olla myös valmis ottamaan vastuuta omasta terveydestä. Kysele lisää, jos haluat tietää vielä jotain, vastaan mielelläni.
Siis säilyykö ovulaatio tuollaisen matalahormonisen kierukan kanssa?
Matalahormonisen kanssa säilyy.
Minulla oli 15 vuotta sitten hormonikierukka, joka ei sopinut, koska mm. vei halut. Olisikohan tuollainen matalahormoninen sitten sopiva? Anteeksi ot...
Kierukat ovat kehittyneet paljon 10 vuodessa, ennen oli vain tuo vahva horminikierukka. Uskon, että sinun kannattaisi kokeilla tuota matalahorminista. Niistä on olemassa 2 vaihtoehtoa, todella vähän hormonia sisältävä 3 vuoden Jaydess ja 5 vuoden Kyleena. Kyleenassa on hieman parempi vuotokontrolli, koska siinä on vähän enemmän hormonia kuin Jaydessissa, mutta silti niin vähän ettei se estä ovulaatiota eikä hormonia pääse verenkiertoon. Monilla on vielä vanhoja mielikuvia ja kauhutarinoita muistissa noilta ajoilta kun oli vain tuo yksi vahva kierukka ja siksi pelkäävät kierukoita nykyisinkin. Suosittelen rohkeasti hakemaan tietoa näistä uusista mahdollisuuksista ja juttelemaan terveydenhoitajalle/lääkärille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ehkäisyneuvolassa. Meillä kierukoita suositellaan ja asennetaan myös 16 -vuotiaille. Matalahormoninen kierukka vaikuttaa vain paikallisesti, eli ei vaikuta omien munasarjojen hormonitoimintaan, toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, jotka ajavat omien munasarjojen toiminnan alas. Matalahormoninen kierukka vähentää vuotoja tai poistaa ne kokonaan, jolloin myös kuukautiskivut helpottuvat. Kierukkaraskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä kierukka vaikuta raskautumisen mahdollisuuteen sen jälkeen kun se on poistettu. Suosittelen matalahormonista kierukkaa, esim. Kyleena. Kierukka tulee myös pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin pillerit. Suosittelen myös, että laitat tytön itse varaamaan ajan lääkärille, jos on valmis harrastamaan seksiä, täytyy olla myös valmis ottamaan vastuuta omasta terveydestä. Kysele lisää, jos haluat tietää vielä jotain, vastaan mielelläni.
Minulla oli 15 vuotta sitten hormonikierukka, joka ei sopinut, koska mm. vei halut. Olisikohan tuollainen matalahormoninen sitten sopiva? Anteeksi ot...
Kierukat ovat kehittyneet paljon 10 vuodessa, ennen oli vain tuo vahva horminikierukka. Uskon, että sinun kannattaisi kokeilla tuota matalahorminista. Niistä on olemassa 2 vaihtoehtoa, todella vähän hormonia sisältävä 3 vuoden Jaydess ja 5 vuoden Kyleena. Kyleenassa on hieman parempi vuotokontrolli, koska siinä on vähän enemmän hormonia kuin Jaydessissa, mutta silti niin vähän ettei se estä ovulaatiota eikä hormonia pääse verenkiertoon. Monilla on vielä vanhoja mielikuvia ja kauhutarinoita muistissa noilta ajoilta kun oli vain tuo yksi vahva kierukka ja siksi pelkäävät kierukoita nykyisinkin. Suosittelen rohkeasti hakemaan tietoa näistä uusista mahdollisuuksista ja juttelemaan terveydenhoitajalle/lääkärille!
Ei tuossa vahvuudella ole merkitystä. Hormonikierukka sisältää vain keltarauhashormonia, joka vaikuttaa paikallisesti kohdussa. Hormonitoimintaan se ei vaikuta ollenkaan eikä sotke kiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään hormonikierukka ei estä eikä sotke kuukautiskiertoam
En antaisi alaikäisen käyttää mitään hormonaalista ehkäisyä.
Kuparikierukka olisi hyvä, ja jos teinillä ilmenisi kuukautisvaivoja niin niihin etsittäisiin ihan muuta apua kuin hormoninappia naamaan.
Sääliksi käy naiset jotka vetää noita teinistä saakkq
Minä en antaisi ottaa hormonaalista ehkäisyä, kun pituuskasvu ja muu kehitys mahdollisesti kesken.
Ymmärrän, että hän haluaa "monta kärpästä yhdellä iskulla": helpon, edullisen ehkäisyn sekä mahdollisesti kivun lievityksen. Hormoonien käyttäminen kuitenkin vaikuttaisi pysyvästi siihen, minkä lapsen hän mahdollisesti saa (mikä munasolu hedelmöityy) ja kroonisella, korkealla hormonipitoisuudella kehossa saattaa olla tuntemattomia vaikutuksia.
Parisuhteen tulisi olla aika vankalla pohjalla, jotta tautiriskin vältettäisiin. Tauteja levittävät eniten juuri hormoonien käyttäjät.
Kuukautiskivut yleensä katoavat ensimmäisen synnytyksen jälkeen. Neuvoisin odottamaan poikaystävän kanssa siihen, jos kerran kipulääkkeiläkin pärjää.
Kun täyttää 18 on ainakin kasvanut varmasti aikuisen mittaan.
Tietysti voi harkita kuparikierukkaa kipulääkkeiden lisäksi, JOS todellinen syy on seksuaalisen mukavuuden haku.
16-vuotias kyllä saa päättää omaan terveyteen liittyvistä asioista. Jos esim. tyttö päättää omin päin hankkia kierukan tai pillerit, niin ei siitä vanhemmille ilmoiteta.