Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko teinin ottaa kierukan?

Vierailija
12.10.2020 |

Meidän 16-vuotias haluaisi kierukan, että kuukautiset rauhoittuisivat (kärsinyt kamalista kivuista, särkylääkkeitä menee menkkojen aikana kokonaisia grammoja joka päivä ja on silti yleensä ensimmäisen päivän koulukyvytön). Poikaystäväkin löytyy, että mielelläni pistän ehkäisyn muutenkin kuntoon. Pillerit eivät kuulemma nappaa, koska pelkää unohtavansa syödä niitä.

Mietin vaan, että onko hormonikierukka huono noin nuorelle? Jääkö kokonaan lisääntymiskyvyttömäksi tai voiko se jotenkin vahingoittaa kehitystä? Mitä mieltä olette?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi kyllä suositella kipuihin. Itse otin Kyleenan ihan vain menkkojen takia. Kierukkamenkat voi olla paljon kivuliaammat. Ehkä Mirena ois ollut parempi menkkojen hoitoon. Miestä ei ole ollut kierukan aikana.

Vierailija
42/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi kyllä suositella kipuihin. Itse otin Kyleenan ihan vain menkkojen takia. Kierukkamenkat voi olla paljon kivuliaammat. Ehkä Mirena ois ollut parempi menkkojen hoitoon. Miestä ei ole ollut kierukan aikana.

Kuukautisten kivuliaammaksi muuttuminen ei kuulu asiaan. Tulisi tarkistaa, onko kierukka paikoillaan ja onko jokin tulehdus kipujen takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Endometrioositutkimuksiin. Ei näy ultrassa välttämättä. Lääkkeiden vaihto myös tehokkaampiin. Itse käytän mm. panacodia kuukautisten aikana.

Vierailija
44/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa Maria Nordinin kuukautismeditaatiota. Puhun kokemuksesta. Pääsin eroon kivuista ja runsaista kuukautisista tämän avulla. Mieli on ihmeellinen työkalu.

Vierailija
45/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on valmis harrastamaan seksiä, on myös valmis opettelemaan ottamaan e-pillerit säännöllisesti joka päivä.

Vierailija
46/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni hormonikierukka oli koviin kuukautiskipuihin loistava hoito. Olin 18 kun kierukka laitettiin enkä totisesti ollut vielä synnyttänyt.

Mutta mielestäni 16 vuotiaan tulisi itse varata omat lääkäri aikansa. Toki ennen puhelua voi äidin kanssa miettiä mitä puhelimessa pitää sanoa, mutta tuo on juuri sitä aikaa kun tällaisia asioita voi harjoitella turvallisesti.

Vierailija
47/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että kuparikierukka ei missään nimessä tule kysymykseenkään kuukautiskipujen hoidossa. Se runsauttaa vuotoja, joka taas aiheuttaa pahemmat kivut.

Riippuu mistä ne kivut johtuvat. Tuttava nimenomaan halusi kuparikierukan koska joka kuukausi kovat kivut niukkojen kuukautisten vuoksi.

Niukat kuukautiset eivät vaan aiheuta kipuja, vaan syy on jossain muualla. 

Vierailija
48/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä ehkäisyneuvolassa. Meillä kierukoita suositellaan ja asennetaan myös 16 -vuotiaille. Matalahormoninen kierukka vaikuttaa vain paikallisesti, eli ei vaikuta omien munasarjojen hormonitoimintaan, toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, jotka ajavat omien munasarjojen toiminnan alas. Matalahormoninen kierukka vähentää vuotoja tai poistaa ne kokonaan, jolloin myös kuukautiskivut helpottuvat. Kierukkaraskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä kierukka vaikuta raskautumisen mahdollisuuteen sen jälkeen kun se on poistettu. Suosittelen matalahormonista kierukkaa, esim. Kyleena. Kierukka tulee myös pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin pillerit. Suosittelen myös, että laitat tytön itse varaamaan ajan lääkärille, jos on valmis harrastamaan seksiä, täytyy olla myös valmis ottamaan vastuuta omasta terveydestä. Kysele lisää, jos haluat tietää vielä jotain, vastaan mielelläni.

Siis säilyykö ovulaatio tuollaisen matalahormonisen kierukan kanssa?

Vierailija
49/101 |
12.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kondomi ja pillerit ovat tuon ikäiselle parhaat ehkäisykeinot. Hormoneja ehtii ottaa vaikka pari kymmentä vuotta ja niillä on vaikutuksensa mm. rinta- ja munasarjasyövät. Suojele tytärtäsi, tehokas kipulääke on parempi, jos on kipuja, mutta sehän tässä ei nyt ole taustalla, jos poikaystäväkin on kuvioissa. Pillerit voi lopettaa koska vain, kierukkaa ei voi ottaa pois ja laittaa uudelleen koska vaan. Poikaystävät vaihtuvat vielä tuossa iässä, kondomi on turvallisin ratkaisu ehkäisemässä tauteja. Pojankin on syytä oppia käyttämään sitä jo nuorena.

Vierailija
50/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kondomi ja pillerit ovat tuon ikäiselle parhaat ehkäisykeinot. Hormoneja ehtii ottaa vaikka pari kymmentä vuotta ja niillä on vaikutuksensa mm. rinta- ja munasarjasyövät. Suojele tytärtäsi, tehokas kipulääke on parempi, jos on kipuja, mutta sehän tässä ei nyt ole taustalla, jos poikaystäväkin on kuvioissa. Pillerit voi lopettaa koska vain, kierukkaa ei voi ottaa pois ja laittaa uudelleen koska vaan. Poikaystävät vaihtuvat vielä tuossa iässä, kondomi on turvallisin ratkaisu ehkäisemässä tauteja. Pojankin on syytä oppia käyttämään sitä jo nuorena.

Mitä ne pillerit sitten mielestäsi on, jos ei hormonia?

Vierailija
51/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen töissä ehkäisyneuvolassa. Meillä kierukoita suositellaan ja asennetaan myös 16 -vuotiaille. Matalahormoninen kierukka vaikuttaa vain paikallisesti, eli ei vaikuta omien munasarjojen hormonitoimintaan, toisin kuin yhdistelmäehkäisypillerit, jotka ajavat omien munasarjojen toiminnan alas. Matalahormoninen kierukka vähentää vuotoja tai poistaa ne kokonaan, jolloin myös kuukautiskivut helpottuvat. Kierukkaraskaudet ovat äärimmäisen harvinaisia, eikä kierukka vaikuta raskautumisen mahdollisuuteen sen jälkeen kun se on poistettu. Suosittelen matalahormonista kierukkaa, esim. Kyleena. Kierukka tulee myös pitkällä aikavälillä halvemmaksi kuin pillerit. Suosittelen myös, että laitat tytön itse varaamaan ajan lääkärille, jos on valmis harrastamaan seksiä, täytyy olla myös valmis ottamaan vastuuta omasta terveydestä. Kysele lisää, jos haluat tietää vielä jotain, vastaan mielelläni.

Matalahormonisen kanssa säilyy.

Vierailija
52/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöpien kannalta juuri matalahormoniset vaihtoehdot on pillereitä parempia. 

Vierailija
53/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kierukka 14v eikä vaikuttanut myöhemmin lasten saantiin, 3 lasta olen synnyttänyt. Muistaakseni sain sen ilmaiseksi terveyskeskuksessa, tai ainakin lähetteellä sen kautta.

Vierailija
54/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on valmis harrastamaan seksiä, on myös valmis opettelemaan ottamaan e-pillerit säännöllisesti joka päivä.

Niinkö? Sama koskee sitten varmaan myös miehiä!

Vierailija
55/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matalahormonisen kanssa säilyy.

Minulla oli 15 vuotta sitten hormonikierukka, joka ei sopinut, koska mm. vei halut. Olisikohan tuollainen matalahormoninen sitten sopiva? Anteeksi ot...

Vierailija
56/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassu mielestäni tuo ajatus, että ei kuulu äidille. Meillä ainakin tyttö itse on ottanut asian puheeksi ja halunnut mielipidettä ja näkökulmia. Olen tosi iloinen, että luottaa ja haluaa jutella asioistaan. Olin myös kuskina kierukanlaittopäivänä ja tyttö oli iloinen, koska kivut olivat laitoin jälkeen melko kovat.

Vierailija
57/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän tuo asia ole mitenkään sun päätettävissä.

No minä sen kierukan maksan. Ja minä kuskaan myös tyttöä lääkäriin, varaan gyneajan jne. Tietysti sen saa jos haluaa, mutta kyllä näin äitinä saa olla huolestunut asioista, jos sille on tarvetta. Nuori tarvitsee vielä ohjausta, ja haluan ohjata oikeaan suuntaan.

- AP

Eikä sitä lääkärikään tuosta vaan laita nuorelle. Jos kivut vammauttavat ja vuoto niin runsasta että invalidisoi, niin sitten. Sitä ennen keskustelisin muutenkin kyllä lapsen saamisesta, seksistä jne. Alle 16v ei mitään poikakavereita hyväksytyksi siihen eikä seksiä :/

Vierailija
58/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä et päätä saako hän sen ottaa vai ei.

Niin kauan kuin elättää lapsensa, saa tuollaisesta asiasta päättää. Varsinkin jos tämä kaikki tehdään äidin rahoilla. -ei ap

Vierailija
59/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaasta ylös päin antaisin ottaa, jos hän on tietoinen kaikista vaikutuksista. Jos on lääketieteellinen syy hormonikierukkaan (kuten kivut tai endometrioosi tms.) antaisin sen ikäiselle kuin lääkäri suostuu laittamaan. Kumpikaan kierukka ei aiheuta lapsettomuutta. Olisin mielissäni, jos lapseni olisi niin fiksu että miettii luotettavaa ehkäisyä. Kierukka olisi vieläpä helppo ja pitkäaikainen ratkaisu. Tottakai muistuttaisin kondomin käytöstä.

Vierailija
60/101 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Vanhemman velvollisuus on huolehtia lapsestaan. Mielummin kierukka kuin teiniraskaus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän