Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen siivoja, työnantaja polkee oikeuksiani, mutta lopetan, saan 3kk karenssin.

Vierailija
12.10.2020 |

Miten polkee? No, hän saattaa työllistää minua 30 minuuttia. Maksaa myös vain 30 minuutista. Minä järjestän lapset hoitoon, tankkaan autoa ja maksan matkat kohteeseen, teen työn ja saan siitä vitosen korvauksen.

Jos irtisanon itseni, saan karenssin.

Halusin kertoa tämän, kun täällä(kin) ihmetellään, miksi siivoojista jauhetaan. Tämän takia! Olen täysin orjatyöläinen ja joudun välillä maksamaan siitä, että työnantajani saa laskutettua itselleen hyvät liksat ja minä saan.. niin mitä? Lämmintä kättä tai muuttaa kadulla ja syödä kynsiäni.

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 66:n kommentti on hyvä.

Ainoa ongelma on tuo, ettei työlistojen oikeaa laadintaa opeteta missään.

Olen itse ollut työsuhteensa eräisellä liikennesuoritealalla. Edes koulutuksessa asiaa ei sivuttu mitenkään, koska työntekijän osaamattomuus tässä asiassa on työnantajan kilpailutekijä.

Lisää valvontaa tarvitaan, muttei viranomaiset sitä oma-aloitteisesti tee. Nuhteet saisi nykytilanteessa se osaamaton työntekijä.

Ei listan tekoa tarvitse erikseen opettaa. Ota paperi, mielellään sellainen, jossa on jo merkitty vähintään ruutuja, mielellään myös viivoja ja jopa viikot ja päivät.

Paras on sellainen viikkokalenteri, jossa on joka päivälle myös tunnit. Niitä lähettävät mm. ammattiliitot jäsenilleen, mutta myydään kaupoissa ja kioskeissa.

Siihen merkitään jokaisen päivän kohdalla työt, valmiiseen kalenteriin tuntien kohdalle, jos mahdollista. Myös asiakkaan nimi silloin, kun laskutus perustuu tuntilistoihin. Yksinkertaista ja helppoa.

Vaativampi vaihe on palkkalaskelman tarkistaminen. Siihen on hyvä pyytää jonkun osaavamman apua.

Niin kuin kerroin, työlistan tekoa ei opeteta. Tämä näkyy siinä että minimipalkanmaksusta tietämätön työntekijä on työnantajan kilpailutekijä.

Työn alkamispaikka ja osoite vaikuttaa ainakin työssäoloehdon täyttymiseen eli siihen mistä alkaen palkanmaksu olisi pitänyt aloittaa. Kuin myös siihen, mihin vähennyksiin on oikeutettu jos työtä tehdään yli 15 kilometrin päässä kotoa tai yli kuusi tuntia.

Kantapään kautta oppi menee tietysti paremmin perille.

Vierailija
82/83 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei viddu täällä on aasia porukkaa. Huomaa jo neuvoista, etteivät ole olleet siivousalan töissä päivääkään. Sanotaan, että jää vaan suosiolla työttömäksi ja nosta toimeentulotukea. Sitä kun ei kaikki saa. Tai ota liittoon yhteyttä. Liitto tai pääluottamusmies ei pysty vaikuttamaan yhtään mihinkään varsinkaan isossa siivousalan firmassa. Ne kiertää noitaa säädöksiä loputtomiin oli mukana luottamusmiehiä tai ei. Jos edellinen tekijä lähtee, niin seuraavalle tulee sama eteen. Minä tein vuosia siivousalan töitä ja näin nämä kaikki asiat vierestä. Siivousala on aivan eri maailma kuin valtaosa muista aloista. Ei ne ymmärrä, jotka eivät ole alalla olleet, varsinkaan ison toimijan palveluksessa.

Sinun paras keinosi on vain yksinkertaisesti kieltäytyä noista pätkätarjouksista. Minuakin yritettiin pompottaa kuin arvotonta orjaa, mutta sitten kun laitoin kovan kovaa vastaan, niin jo helpotti. Totesin, että en tee tuollaisia vuoroja ja jos ei kelpaa, niin antakaa vain potkut ihan vapaasti. Sen jälkeen ne eivät enää uskalla pompottaa ja potkuja eivät halua antaa tekijälle, joka on firmalle tärkeä, kuten itse olin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei viddu täällä on aasia porukkaa. Huomaa jo neuvoista, etteivät ole olleet siivousalan töissä päivääkään. Sanotaan, että jää vaan suosiolla työttömäksi ja nosta toimeentulotukea. Sitä kun ei kaikki saa. Tai ota liittoon yhteyttä. Liitto tai pääluottamusmies ei pysty vaikuttamaan yhtään mihinkään varsinkaan isossa siivousalan firmassa. Ne kiertää noitaa säädöksiä loputtomiin oli mukana luottamusmiehiä tai ei. Jos edellinen tekijä lähtee, niin seuraavalle tulee sama eteen. Minä tein vuosia siivousalan töitä ja näin nämä kaikki asiat vierestä. Siivousala on aivan eri maailma kuin valtaosa muista aloista. Ei ne ymmärrä, jotka eivät ole alalla olleet, varsinkaan ison toimijan palveluksessa.

Sinun paras keinosi on vain yksinkertaisesti kieltäytyä noista pätkätarjouksista. Minuakin yritettiin pompottaa kuin arvotonta orjaa, mutta sitten kun laitoin kovan kovaa vastaan, niin jo helpotti. Totesin, että en tee tuollaisia vuoroja ja jos ei kelpaa, niin antakaa vain potkut ihan vapaasti. Sen jälkeen ne eivät enää uskalla pompottaa ja potkuja eivät halua antaa tekijälle, joka on firmalle tärkeä, kuten itse olin.

No aivan samaa neuvoa täällä ovat sivukaupalla antaneet siivousalaa ymmärtämättömät aasit. Lyhyemmin vain.