Olen siivoja, työnantaja polkee oikeuksiani, mutta lopetan, saan 3kk karenssin.
Miten polkee? No, hän saattaa työllistää minua 30 minuuttia. Maksaa myös vain 30 minuutista. Minä järjestän lapset hoitoon, tankkaan autoa ja maksan matkat kohteeseen, teen työn ja saan siitä vitosen korvauksen.
Jos irtisanon itseni, saan karenssin.
Halusin kertoa tämän, kun täällä(kin) ihmetellään, miksi siivoojista jauhetaan. Tämän takia! Olen täysin orjatyöläinen ja joudun välillä maksamaan siitä, että työnantajani saa laskutettua itselleen hyvät liksat ja minä saan.. niin mitä? Lämmintä kättä tai muuttaa kadulla ja syödä kynsiäni.
Kommentit (83)
Hae vaikka puhelinmyyjäksi niin saat enemmän töitä. Ei se ongelmasi täällä ruikuttamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaa sut ulos. Ootko huono siivooja?
En ole. Ei ole heillä varaa menettää yhtäkään ja nämä ovat juuri niitä mitkä ovat jääneet toiselta tekemättä, on tehty huonosti / tullut asiakaspalaute. Olen tarkoituksella osa-aikainen ja teen, mitä olisi ylinmääräisiä töitä. Mutta jos ei ite jaksa/halua/kerkeä mennä tekemään 30min keikkaa ja kutsuu mut sinne, pitäis siitä maksaa 4h palkka!! Mutta ei. Laitoin asiasta viestiä, kun en ollut tyytyväinen tähän ratkaisuun, niin oli kuulemma oikein laskettu.
-AP
Sano sinne, ettet ota alle 4 tunnin keikkoja vastaan sitten.
Zinc
Ihan rehellisesti, että tuommoisella 5e korvauksella ei elä.
Työnantaja nauraa varmasti matkalla pankkiin, parempi vaan lähteä, heitä vaikka paskaset likavedet pomon upo uuteen bemariin lähtiessä.
Noin oli lehdenjakajilla myös.
Ammattiliitto?
Liitto s o p i työnantajan kanssa ensimmäisistä palkanalennuksista. (noin 30%)Näin ollen työntekijät voimattomia tilanteessa.
Liitto iso, yli 20 000 jäs. Lihasta olisi ollut.
Niitä palkanaleja tuli lisää ja lisää myöhemmin.
Uskotteko?
Yritimme saada julkisuuteen esim v. 2009.
Ei onnistunut.
Muistelkaa viime marraskuuta 2019, eräs S. Paatero vihdoin otsikoissa.
Terveisiä itellaan, postiin ja jakelufirmoille.
Kaikki ottivat LOPPUTILIN ITSE kun saivat toisen työpaikan tai säästettyä rahaa tarpeeksi.
Kaksi Karenssia peräkkäin, noin 7 kk.
Jos tämä ei ole Orjuutta, niin mikä?
Kysyy: hämmästynyt lehdenjakaja
Ps
TEHKÄÄ AINA MÄÄRÄAIK SOPPARI, VÄLTTYY KARENSSILTA.
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoon yhteys.
Mitä liitto auttaa kun selvästi on 0-sopparilla?
Ihan oikein että tulee karenssia. Jos tunteja liian vähän, ilmottaudut työnhakijaksi ja haet soviteltua työmarkkinatukea... Helppoa.
Vaihda siivousfirmaa, jossa työskentelet. Ei karenssia.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku pakottanut siivoojaksi? Suomessa opiskelu on käytännössä lähes ilmaista. Tytär opiskelee ulkomailla, ja vuosi maksaa monta kymmentä tuhatta. Kannattaa käyttää hyväksi tällainen mieletön etu ennekuin vasurihallitus ajaa meidät konkurssiin.
Olen ihan itse urani valinnut ja vaihtanut mieluummin tähän, koska työ on kivaa. Mutta toi ei ole kivaa, että juoksutetaan ympäri kaupunkia ja saan vitosen.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku pakottanut siivoojaksi? Suomessa opiskelu on käytännössä lähes ilmaista. Tytär opiskelee ulkomailla, ja vuosi maksaa monta kymmentä tuhatta. Kannattaa käyttää hyväksi tällainen mieletön etu ennekuin vasurihallitus ajaa meidät konkurssiin.
Olen ihan itse urani valinnut ja vaihtanut mieluummin tähän, koska työ on kivaa. Mutta toi ei ole kivaa, että juoksutetaan ympäri kaupunkia ja saan vitosen.
-AP
Vaihda parempaan firmaan paremmalla sopparilla, jos ei kelpaa. Ihan itse olet tuohon juoksutukseen suostunut.
Henkilökohtaisia avustajia haetaan jatkuvasti. Yleensä työnkuvana siivoamista, ruuanlaitto jne. Tunteja enemmän kuin 0.5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat karenssin ja haet toimeentulotukea (jota saat varmasti). Ongelma ratkaistu.
No eipä sitä saan, ennen kuin on omat säästöt käytetty. Ne tuskin olivat suunniteltu tälläiseen, kusipäisestä työnantajasta johtuvaan tilanteeseen.
Tai jos olet aviossa, niin toinen elättää eikä tipu tt- tukea, vaikka TA p€rs heillyt.
Jos työstä saatava tulo ei riitä elinkustannuksiin, voi irtisanoutua ja tehdä selvityksen TE-toimiston jollekin lautakunnalle joka voi ottaa tämän huomioon. TE-toimiston virkailija on mulle neuvonut kun olin provikkatöissä jossa koko työuran aikana sain 0e, enkä edes ollut oikeutettu soviteltuun päivärahaan.
Minun ei tarvinnut tuota tosin käyttää koska sain pyydettyä sellaisen paperin että työnantaja on irtisanonut taloudellisista- ja tuotannollisista syistä.
Mä oon työskennellyt henkilökohtaisena avustajana. Siellä tapahtuu samaa. Pyydetään paikalle ja sitten ei haluakaan tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otat karenssin ja haet toimeentulotukea (jota saat varmasti). Ongelma ratkaistu.
No eipä sitä saan, ennen kuin on omat säästöt käytetty. Ne tuskin olivat suunniteltu tälläiseen, kusipäisestä työnantajasta johtuvaan tilanteeseen.
Saatko töitä muualta ?
Zinc
Juu, voisin saada ja varmaan saisinkin. Mutta ongelmana on lähinnä se, että joko hakevat kokoaikaista (mitä en tällä hetkellä pysty tekemään) TAI extraajaa ja taas ollaan samassa veneessä. Mulla on nyt vakikohteita, mutta tyhjille päiville on sitten tämmöistä pelleilyä.
-AP
Kun palkkaa vain lasketaan jää tämä työ ihan ulkomaalaisten omaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon työskennellyt henkilökohtaisena avustajana. Siellä tapahtuu samaa. Pyydetään paikalle ja sitten ei haluakaan tehdä mitään.
Tuon takia työvuorot sovitaan vähintään kahdeksi viikoksi etukäteen. Sitten jos sovitun vuoron aikana ei halua tehdä mitään, ollaan joko yhdessä tekemättä mitään tai avustaja saa lähteä pois sovittujen tuntien mukaisen palkan kera. Eli tunnit merkitään työtuntilistaan, vaikka työnantaja käännyttäisi ovelta pois. Työvuoro pitää perua viimeistään 24 tuntia ennen sen alkua, jos aikoo välttyä palkanmaksulta.
Etsi parempi työpaikka. Siivoojille löytyy kyllä töitä, mutta palkka on vaan kehno.
T. Siivoojan töitä nuorena tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Etsi parempi työpaikka. Siivoojille löytyy kyllä töitä, mutta palkka on vaan kehno.
Palkka on ok, toki jää saamatta lisät, mutta tuntipalkka on ihan ok. Ei se siitä yksin ole kiinni. Nämä hitsin tunnit on se ongelma. Voin toki alkaa kieltäytymään, kai. Mutta sitten annan käsittääkseni myös luvan työnantajalle palkata toinen osa-aikainen tilalle, eli ns lisätyöt jää saamatta (joka nyt ei tässä tilanteessa haittaisi), mutta kauanko menee, että ne kaikki annetaan seuraavalle 🤔 Ja taas kerran, notku listoilla tai ota karenssi. En tiedä. Ehkä otan karenssin, jos sama peli jatkuu vielä ensi kuussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka on ok, toki jää saamatta lisät, mutta tuntipalkka on ihan ok. Ei se siitä yksin ole kiinni. Nämä hitsin tunnit on se ongelma. Voin toki alkaa kieltäytymään, kai. Mutta sitten annan käsittääkseni myös luvan työnantajalle palkata toinen osa-aikainen tilalle, eli ns lisätyöt jää saamatta (joka nyt ei tässä tilanteessa haittaisi), mutta kauanko menee, että ne kaikki annetaan seuraavalle 🤔 Ja taas kerran, notku listoilla tai ota karenssi. En tiedä. Ehkä otan karenssin, jos sama peli jatkuu vielä ensi kuussakin.
Paremmalla sopimuksella kilpailijalle. Miksi se ei ole sinulle edes vaihtoehto?
Sinulla on ilmeisesti 0-tunti sopimus? Silloin sinullakaan ei ole velvollisuutta mennä työvuoroon.