Olen siivoja, työnantaja polkee oikeuksiani, mutta lopetan, saan 3kk karenssin.
Miten polkee? No, hän saattaa työllistää minua 30 minuuttia. Maksaa myös vain 30 minuutista. Minä järjestän lapset hoitoon, tankkaan autoa ja maksan matkat kohteeseen, teen työn ja saan siitä vitosen korvauksen.
Jos irtisanon itseni, saan karenssin.
Halusin kertoa tämän, kun täällä(kin) ihmetellään, miksi siivoojista jauhetaan. Tämän takia! Olen täysin orjatyöläinen ja joudun välillä maksamaan siitä, että työnantajani saa laskutettua itselleen hyvät liksat ja minä saan.. niin mitä? Lämmintä kättä tai muuttaa kadulla ja syödä kynsiäni.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Et välttämättä saa karenssia jos osaat perustella asian kunnolla.
Edellinen työsuhde päättyi siihen, ettei työnantaja maksanut palkkaa ollenkaan ja lyhenteli sitä parin sadan siirroilla. Karenssi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellinen työsuhde päättyi siihen, ettei työnantaja maksanut palkkaa ollenkaan ja lyhenteli sitä parin sadan siirroilla. Karenssi tuli.
Oma valintasi,kun et valittanut,et vaatinut työnantajalta palkka etkä tehnyt työsuojeluilmoitusta. Onhan se työlästä ja vaivalloista, mutta ajattele kun olisit saanut sekä ansaitsemasi palkan että työttömyyskorvauksen. Vai oliko karenssin syy sittenkin joku muu?
Vaihda työnantajaa. Siivojille, jos on auto, luulisi löytyvän hommaa.
Vahda työpaikkaa niin karenssia ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Perustelu ei riitä vaan pitää olla todisteet. On oltava tuntilistat, palkkalaskelmat ja kopio työsuojeluviranomaiselle laaditusta ilmoituksesta.
Sinähän haet jo nyt soviteltua päivärahaa. Työttömyysturvalain mukaan sinun on oltava käytettävissä koko aikatyöhön. Haet siis vaikka kahdeksi viikoksi jostain kokoaikatyötä ja sen jälkeen ilmoittaudut uudestaan.
Miksi ihmeessä sinä edes suostut lähtemään puolen tunnin keikoille? Jos sinulla on nollasopimus, myös sinulla on oikeus nollatunteihin ilman mitään irtisanoutumista.
Olet varmaankin työsuhteessa sarjayrittäjällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku pakottanut siivoojaksi? Suomessa opiskelu on käytännössä lähes ilmaista. Tytär opiskelee ulkomailla, ja vuosi maksaa monta kymmentä tuhatta. Kannattaa käyttää hyväksi tällainen mieletön etu ennekuin vasurihallitus ajaa meidät konkurssiin.
Valitettavasti opiskelu maksaa 650e kuukaudessa jos ei ole rikasta puolisoa tai muuten säästöjä.
Mikä opiskelu maksaa 650 kk? Minulle ei maksa mitään opiskella laitoshuoltajan ammattitutkintoa, koska olen samalla kuntouttavassa työtoiminnassa.
Meillä on firmassa 0-tuntilaisia, mutta heille on sovittu minimissään 5 tunnin palkka, jos joutuvat tulemaan töihin. Joskus maksetaan tyhjästäkin siinä mielessä, että työtä on vain pariksi tunniksi, mutta onneksi alan katteet on sen verran vielä kohdillaan, ettei firma kaadu siihen, että maksaa ehkä 4-5 päivää kuussa 5 tunnista, jota vastaan on tehty ehkä se 2 tai max. 3 tuntia töitä.
Mulle on riittänyt siivoojana ihan suht hyvin töitä, teen 6 h/pvä, 30 h/vko, se riittää mulle
Älkää suostuko tarvittaessa töihin kutsuttava tai nolla tunti sopimuksiin, jos ette ole opiskelijoita samalla, silloin vois olla hyvä
Nro 66:n kommentti on hyvä.
Ainoa ongelma on tuo, ettei työlistojen oikeaa laadintaa opeteta missään.
Olen itse ollut työsuhteensa eräisellä liikennesuoritealalla. Edes koulutuksessa asiaa ei sivuttu mitenkään, koska työntekijän osaamattomuus tässä asiassa on työnantajan kilpailutekijä.
Lisää valvontaa tarvitaan, muttei viranomaiset sitä oma-aloitteisesti tee. Nuhteet saisi nykytilanteessa se osaamaton työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Nro 66:n kommentti on hyvä.
Ainoa ongelma on tuo, ettei työlistojen oikeaa laadintaa opeteta missään.
Olen itse ollut työsuhteensa eräisellä liikennesuoritealalla. Edes koulutuksessa asiaa ei sivuttu mitenkään, koska työntekijän osaamattomuus tässä asiassa on työnantajan kilpailutekijä.
Lisää valvontaa tarvitaan, muttei viranomaiset sitä oma-aloitteisesti tee. Nuhteet saisi nykytilanteessa se osaamaton työntekijä.
Ei listan tekoa tarvitse erikseen opettaa. Ota paperi, mielellään sellainen, jossa on jo merkitty vähintään ruutuja, mielellään myös viivoja ja jopa viikot ja päivät.
Paras on sellainen viikkokalenteri, jossa on joka päivälle myös tunnit. Niitä lähettävät mm. ammattiliitot jäsenilleen, mutta myydään kaupoissa ja kioskeissa.
Siihen merkitään jokaisen päivän kohdalla työt, valmiiseen kalenteriin tuntien kohdalle, jos mahdollista. Myös asiakkaan nimi silloin, kun laskutus perustuu tuntilistoihin. Yksinkertaista ja helppoa.
Vaativampi vaihe on palkkalaskelman tarkistaminen. Siihen on hyvä pyytää jonkun osaavamman apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi parempi työpaikka. Siivoojille löytyy kyllä töitä, mutta palkka on vaan kehno.
T. Siivoojan töitä nuorena tehnyt
Palkka on ok, toki jää saamatta lisät, mutta tuntipalkka on ihan ok. Ei se siitä yksin ole kiinni. Nämä hitsin tunnit on se ongelma. Voin toki alkaa kieltäytymään, kai. Mutta sitten annan käsittääkseni myös luvan työnantajalle palkata toinen osa-aikainen tilalle, eli ns lisätyöt jää saamatta (joka nyt ei tässä tilanteessa haittaisi), mutta kauanko menee, että ne kaikki annetaan seuraavalle 🤔 Ja taas kerran, notku listoilla tai ota karenssi. En tiedä. Ehkä otan karenssin, jos sama peli jatkuu vielä ensi kuussakin.
Kuulostat ihan avuttomalta. Jos työnantajalle sopii parhaiten 30 min vuorot ja sinä teet niitä, vaikka mitään velvoitetta ole, ei tuossa ole työnantajasi kannalta mitään epäselvää. Vuorot tulevat jatkumaan, kunnes SINÄ lopetat ne.
Vaihtoehdot:
- ilmoitat, että et tule alle 4h vuoroihin (esim)
- etsit siivousalalta uuden työn, ja kerrot heti työhönotossa omat ehtosi. Uskoisin, että ahkeralla ammattilaisella on hyvä valinnanvara.
Ihan pelkkää tyhmyyttä ottaa sinun tilanteessasi karenssi!
Suu auki, ei pidä olla olla noin lapanen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se nyt vain niin on, että heräät aikaan x, koska töitä. Mahdolliset viet lapset hoitoon, matkustat työpaikalle bussilla, junalla, autolla, kävellen tai vaikka pyörällä. Siihen menee rahaa/aikaa. Niin mitä järkeä, jos töitä onkin sitten vain 30 minuutiksi tai edes 2 tunniksi, jos siitä kaikesta ajasta ja vaivasta, että edes pääsee työmaalle ja kotiin ei makseta korvausta, millä sinne kannattaa lähteä? Ei voi olla ajatus, että ei tarvitse maksaa kun siitä ajasta, jonka tekee sitä työtä, jos se työ kestää alle 4h. Kyllähän sen työnantajan täytyisi joko kelsiä muuta lisäksi TAI maksaa se 4h. Yksinkertaista, muttei oo. Tästäkin jos bussilla menisin, maksaisi 6,60€ pelkästään työmatka ja vitonen ei kata edes kuluja.
Ihme jankkausta. Taidatkin olla vain provo. Kaikilla meillä menee työmatkaan aikaa ja rahaa. Mutta ei siitä lisää palkkaa saa, vaikka työmatka olisi 2h suuntaansa.
Ja saat siitä 4-8h palkan. Jos minä saan 5€ palkkaa 30 minuutin työvuorosta (olisinko suostunut, jos olisin tiennyt, no en!) niin ei paljoa käteen jää kun matkustan ja vaikka menisin vaan naapuriin sen tekemään, niin silti. Näitä nyt oli useampi viime palkka jaksossa. Suostuin, koska oletin siitä maksettavan 4h jos menee alle. Mut pyh ja pöh. Ja ei ole provo. Kunpa olisikin ☹️
Oletko tosissasi? Olet suostunut 30 min työvuoroihin, koska luulit, että niistä maksetaan 4 h palkka? Miksi ihmeessä maksettaisiin, mistä olet saanut tuollaista päähäsi? Ihan itseäsi saat syyttää, kun olet olettanut tuollaista. Älä vaan enää suostu alle 4h vuoroihin, jos se sulle se maaginen raja on. Mutta niitä töiitäkin pitää tehdä 4h, puoli tuntia ei riitä.
Ja ei muuten ravintola-alalla makseta mitään 4h liksoja 30 min työstä, ei todellakaan. Siellä vaan työehtosopimus kieltää alle 4 h työvuorot ilman työntekijän suostumusta. Eli jos hiljaisen päivän takia pomo kysyy, onko kukaan halukas lähtemään kotiin, ja sinä lähdet 2 h jälkeen, tulee palkkakin vain 2 tunnista. Mutta työvuoron lyhentämiseen ei tarvitse suostua vaan voit jäädä töihin järkkäämään kaappeja tai pyörittämään peukaloita, ja saat palkan työvuorolistaan merkittyjen tuntien mukaan.
Mutta kyllä siellä työpaikalla ihan ollaan ja tehdään töitä se koko työvuoro, mistä maksetaan.
Firma jätti palkkani maksamatta. Sain karenssia vaikka kuinka asiaa selitin joka taholle.
Ei riittänyt syyksi koska olin itse purkanut työsuhteen.
Eihän tässä työnantaja mitenkään polje sinun oikeuksiasi. He ovat ehdottaneet sinulle vuoroja, jotka olet hyväksynyt. Työnantajan puolesta ei ole mitään riitaa tai epäselvyyttä.
Nollavuorolaisen ei tarvitse eikä pidä ottaa vuoroja, joita ei halua tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku pakottanut siivoojaksi? Suomessa opiskelu on käytännössä lähes ilmaista. Tytär opiskelee ulkomailla, ja vuosi maksaa monta kymmentä tuhatta. Kannattaa käyttää hyväksi tällainen mieletön etu ennekuin vasurihallitus ajaa meidät konkurssiin.
Täytyy taas kerran todeta, että meitä korkeakoulutettuja työskentelee myös siivoojina.
Vierailija kirjoitti:
Firma jätti palkkani maksamatta. Sain karenssia vaikka kuinka asiaa selitin joka taholle.
Ei riittänyt syyksi koska olin itse purkanut työsuhteen.
Sääntö numero 1: Ei pidä mennä purkamaan työsuhdetta tai irtisanoutumaan, jos ei ole uutta työtä heti tiedossa! Ongelma ratkaistaan muutoin. Työntekijä saa aina kyllä palkan, viimeistään palkkaturvasta.