Mitä syötätte nirsoille lapsille?
Tiedän ettei saisi puuttua toisten asioihin, mutta kun kaverin pieni lapsi ei syö mitään kunnon ruokaa ja mua ahdistaa hänen välinpitämätön asenne ruokailua kohtaa. Lapsi syö kotona vaan hedelmiä (lähinnä vesimeloonia) ja nakkeja. Lisäksi mäkkärissä ranskalaisia + nugetteja ja hampurilaisia.
Lapsi oli juuri 3-v neuvolassa ja kysyin äidiltä miten hoitaja ei ollut huolissaan ruokavaliosta niin kuulemma se on niin yleistä ettei lapset syö, eikä asiasta tarvitse olla huolissaan! Ymmärrän, että jotkut lapset syövät vähemmän kuin toiset, mutta se vähän mitä lapsi syö, niin eikö siinä nyt pitäisi pyrkiä, että edes se olisi terveellistä!
Te joilla on nirsoja lapsia, voitteko rehellisesti sanoa että olette kaikkenne tehneet , teitkö jotain väärin tai tekisittekö nyt asioita toisin jos voisitte ruokailun suhteen? Tarkoitan vaan miten voisi välttää että omasta lapsesta ei tule nirso vai voiko sitä välttää?
Kommentit (43)
Vähän ot, mut kirjoitan kumminkin.
Kaverin kanssa kerran mietiskeltiin, että miksi äidin laittama ruoka maistui aina niin hyvältä. Tultiin johtopäätökseen, että
a) syötiin paljon harvemmin (ei ollut välipaloja, nameja tms.)
b) reuhattiin ulkona tuntikausia, mutsi tuli töistä, teki ruuan viideksi ja oltiin ihan hemmetin nälkäisiä kun mutsi huusi syömään.
Olen huomannut, että nirsot lapsemme pitävät ruuista jotka voi itse koota. Esim Fajitas on yksi heidän lempiherkuistaan. Siinä voi letun sisälle kääriä juuri niitä aineita mistä itse tykkää ja näkee sen "valmistumis" prosessin. Myös tapas-herkut ovat meidän lapsiemme suosikkeja. Saattavat syödä kaikkea sellaista mikä ei perus ruuassa uppoa ollenkaan. Tai sitten he vaan eivät pidä suomalaisesta ruuasta? :)
Jokatapauksessa perus ruokaakin tarjotaan ja syödään, mutta sen kanssa saa AINA tapella.
Myös nro 8/17 lapsella on monia as/autistisia piirteitä, ei diagnoosiin asti kuitenkaan. Aistiyliherkkyys on ilmeistä, samoin muutoksen vastustaminen. Haluaa syödä vain yhtä ruokaa ja missään tapauksessa mikään ei saa sekoittua tai koskettaa toista.