Pitääkö lapsiperheen kodin olla siisti silloin kun isä tulee töistä kotiin?
Jos perheen äiti on äitiyslomalla/kotona lapsia hoitamassa? Minusta kodin siisteys ei ole numero 1, sen edelle menee ainakin lasten syöminen, puhtaat vaatteet, ulkoilu... Siivous olisi minusta järkevintä hoitaa illalla yhdessä. Mielipiteitä?
Kommentit (237)
Nykynaisilla on kaikki koneet pesukoneista robotti-imureihin, mutta on se niin rankkaa. Ihan joutuu eineksiä lämmittämään lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se joka on himassa tekee TYÖPÄIVÄNSÄ hoitamalla lapsia. Mies tai nainen. Illalla kotityöt ja lastenhoito puoliksi.
Itse asiassa se joka käy kodin ulkopuolella töissä pääsee usein helpommalla ja sillä on varmaan enemmän energiaa sitten illalla järkkäillä niitä sohvatyynyja paikoilleen ja sipaista rikkaimurilla murut.
Ne kotityöt hoituu ohessa.
Se työssäkäyväkin haluaa olla lastensa kanssa!
Työssä käyvä voi hoitaa lasten iltahommat, kyllä niihin saa menemään aikaa kylvetyksineen ja iltasatuineen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju hyvin tiivistää sen miksi miehenä en lapsia halua ja se syy on siinä että en halua olla mikään kodinhengetär. Olisipa aikakone niin matkaisin takaisin vaikka vuoteen 1930 ja perustaisin heti suurperheen.
M28
Eihän sinun tarvi olla kodinhengetär kunhan et vaadi koko ajan vaimoltasi enemmän kuin itseltäsi ja ole yksi jägä jägä jägättäjä. Etkä oleta että viikonloput on sun rentoutumistas varten ja vaimo hoitaa kodin ja lapset yksin ja sunnuntai-iltana taas jägätät sotkusta.
Vierailija kirjoitti:
Se joka on himassa tekee TYÖPÄIVÄNSÄ hoitamalla lapsia. Mies tai nainen. Illalla kotityöt ja lastenhoito puoliksi.
Itse asiassa se joka käy kodin ulkopuolella töissä pääsee usein helpommalla ja sillä on varmaan enemmän energiaa sitten illalla järkkäillä niitä sohvatyynyja paikoilleen ja sipaista rikkaimurilla murut.
Kyllä siihen työpäivään kuuluu myös jälkien siivous mitä päivän aikana tulee.
Ja yleensä pienet lapset nukkuu myös päiväunet joten sinä aikana ehtii kyllä siivota ne sotkut mitä on saanut aikaiseksi.
En puhu nyt vauva-ajasta jolloin tarvii öisin heräillä.
Kotona lasten kanssa oleminen on työpäivä. Voi siinä välillä ehtiä vaikka tiskikoneen täyttää, mutta pääduuni on se lasten valvominen ja hoitaminen. Ihan lapsesta riippuu kuinka paljon siinä ohessa saa muuta tehtyä. Ei tarvitse ehtiä tekemään yhtään mitään kotitöitä. Se toimistolta palaava tekee normaalisti kotitöitä illalla ja hoitaa osuttensa lastenhoidosta.
Siis te naiset väitätte, että koko 10 tuntia, minkä mies työmatkoineen on töissä, menee teillä siihen että pidätte lasta kädestä kiinni ja tiskikoneen pyörittäminen on teille ihan mahdoton tehtävä?
En ole mitään naurettavampaa ikinä kuullut.
No ei mitään väliä, paljon sotkuja tai ruokaa mielenkiintoisempaa on se et mitä mun ihanalle pojalle kuuluu, niin ja sen rakkaalle äidille ❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina tähän asti siivottu yhdessä, mutta arvaatteko mammat jaksoiko meidän mamma siivota enää yhdessä edes lauantaina, kun hän pääsi (joutui) töihin, minun taas jäädessä kotiin lasten kanssa lomautettuna? Joo ei jaksanut. Alapeukkua tulee varmaan kaatamalla, vaikka en ymmärrä miksi, jos kerran siivoaminen oli yhteinen juttu kaikissa olosuhteissa.
Ei tää aapeelle ainakaan mikään sukupuolikysymys ole, eli ihan sama kumpi käy töissä.
Eli kodin ei tarvi olla siisti, kun vaimo tulee töistä. Katsotaan miten äijän käy.
Pääasia, että joku jaksaa järjestää lapsille kivaa ja mielekästä puuhaa, usein ulkona. Naisena oon aina saanu kantaa tästä vastuun niin ennen kuin jälkeen miehen kotiintulon. Usein tää on työntänyt siivoamisen pois tieltään.
Ei kai, jos äiti ei sluibaile päivää. Itse olin 6kk työttömänä, kun lapset oli jo kouluikäisiä. Voin sanoa, että koti oli supersiisti. Mies ei joutunut kertaakaan puolen vuoden aikana siivoamaan, käymään kaupassa tai hoitamaan sellaisia perusjuttuja. Sama kuvio sitten kolme vuotta myöhemmin, kun mies oli työttömänä. Rahapulasta huolimatta siinä oli puolensa, kun koti oli siisti, pyykit ripustettu/laitettu kaappiin ja jääkaappi täynnä ruokaa, kun tuli töistä kotiin. Mies sanoi, että tunti tai kaksi päivässä riittää ja lopun aikaa saa tuijottaa digiboksia tai vaikka nukkua. Ei paha pinnistys siihen verrattuna, että minä olin töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotona olevan pitäisi hoitaa ne kotityötkin. Kai se työssä ollut ennemmin on lastensa kanssa.
Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa tukia perheille, jotta vanhempien vapaa-aika ja elämänlaatu parantaisi ja aikuinen mies heittäytyy miesvauvaksi ja saisi töiden jälkeen makoilla sohvalle.
Jokaisen lapsen perhevapaiden aikana, joka on kotihoidossa, ansaitsee hyvää hoitoa, varhaiskasvatusta, syliä ja hoivaa, se on lapsen etu ja oikeus, ja siksi lapsen kotihoidosta maksetaan.
Jos mies tekee 8h työtä, niin tuo aika menee siivellä, eikä riitäkkään, jos äiti antaa hyvää hoitoa lapselle, kun suositus jo ulkoiluun vie 3h päivässä, sen lisäksi hoivaa ja syliä, varhaiskasvatusta, virikkeitä jne.
Vai olisiko sinusta ok. jos lapsi on päivähoidossa perhepäivähoitajalla, hän samalla tekisi kotityöt ja kaikki olisi valmista, kun hänen miehensä tulee kotiin ja lapsi olisi pöivät oman onnensa nojassa, hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten kanssa innostuttiin vaikka iltapäivisin askartelemaan, lähtemään eväsretkelle, leipomaan yhdessä tms, niin silloin saattoi huusholli olla retuperällä miehen kotiutuessa. Mutta ei häntä sekasotku haitannut. Ruuanlaitosta huolehdin kyllä, koska kotona olevana pidin sitä velvollisuutenani. Nykyään hommat jaetaan.
Tätä en itse ymmärrä. Meillä on 3 alle 5v lasta, minä omasta tahdosta lasten kanssa kotona. Ei meillä ole huusholli retuperällä kuin korkeintaan sen hetken, kun tullaan ulkoa sisälle eikä lapset ole ripustaneet haalareitaan paikalleen ja saappaat ja sukat on pitkin eteistä.
Jos innostutaan lähtemään eväsretkelle, niin mitä ihmeen siivotonta sinne kotiin siksi aikaa jää? Tai jos on leivottu, en ihan oikeasti ymmärrä.
Kun tekeminen on tehty, laitetaan tavarat paikalleen. Jos kesken leipomisen syntyy sotkua, niin se siivotaan pois samantien.
Mitä te teette niiden lasten kanssa koko päivän, jos ei saada tavaroita paikalleen ja lattialta pyyhittyä paria tahraa?
Meillä ainakin oli koko ajan meneillään jotain. Leikittiin, siivottiin lelut, aloitettiin leipomaan, siivottiin jäljet, aloitettiin uudet leikit, siivottiin ne, askarreltiin, siivottiin jäljet.... Eli koko ajan piti olla järjestämässä tai siivoamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja yleensä pienet lapset nukkuu myös päiväunet joten sinä aikana ehtii kyllä siivota ne sotkut mitä on saanut aikaiseksi.
Kyllä tietenkin ne normaalit nopeesti hoituvat siivoamiset järkkäytyy siinä sivussa. Samoin kuin itehän sen siivoo jos kahvikuppi kaatuu toimistossa pöydälle. Mutta että kodin pitäisi olla jotenkin kiiltävän raikas kun toimistolainen palaa himaan on aivan naurettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis te naiset väitätte, että koko 10 tuntia, minkä mies työmatkoineen on töissä, menee teillä siihen että pidätte lasta kädestä kiinni ja tiskikoneen pyörittäminen on teille ihan mahdoton tehtävä?
Totta kai tiskikone pesee ainakin yhdet riskit, mutta sitähän ei lasketa. Ja täysin sairasta on että naiset saa hoitaa vauvan öisin yksin eikä se saisi näkyä tai tuntua missään.
Samoin pyykit pyörii ja ripustetaan ja ostokset hoidetaan, mutta niitäkään ei lasketa miksikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika moni on kotona vauvan ja taaperon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kotona olevan pitäisi hoitaa ne kotityötkin. Kai se työssä ollut ennemmin on lastensa kanssa.
Ei veronmaksajien tehtävä ole maksaa tukia perheille, jotta vanhempien vapaa-aika ja elämänlaatu parantaisi ja aikuinen mies heittäytyy miesvauvaksi ja saisi töiden jälkeen makoilla sohvalle.
Jokaisen lapsen perhevapaiden aikana, joka on kotihoidossa, ansaitsee hyvää hoitoa, varhaiskasvatusta, syliä ja hoivaa, se on lapsen etu ja oikeus, ja siksi lapsen kotihoidosta maksetaan.
Jos mies tekee 8h työtä, niin tuo aika menee siivellä, eikä riitäkkään, jos äiti antaa hyvää hoitoa lapselle, kun suositus jo ulkoiluun vie 3h päivässä, sen lisäksi hoivaa ja syliä, varhaiskasvatusta, virikkeitä jne.
Vai olisiko sinusta ok. jos lapsi on päivähoidossa perhepäivähoitajalla, hän samalla tekisi kotityöt ja kaikki olisi valmista, kun hänen miehensä tulee kotiin ja lapsi olisi pöivät oman onnensa nojassa, hoitamatta.
Perhepäivähoitajat käyvät kaupassa, kokkaavat jne sen hoitopäivän aikana...
Kyllä siellä kotona ehtii hoitaa monenmoista ilman että lasten hoito kärsii yhtään. Ne lapsethan voi ottaa siihen mukaan. Niin ne oppii ettei siellä kotona joku keiju vain taio kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei aina nuku tismalleen saman verran ja samaan aikaan. Lapsen valvoessa on tärkeämpää antaa lapselle aikaa kuin siivota jälkiä. Satukirja lukiessa ei voi tehdä muuta samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut minä AP puhun myös vauvanhoidon sisältävästä arjesta. Eroaako vauva-aika sinulla jotenkin muusta ajasta?
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki omat kokemuksesi, kun olit kahden vaippaikäisen kanssa kotona vaimon ollessa töissä. Minua kiinnostaa kovasti, mitä päivän aikana teitte.
Ei mua varten ainakaan olisi tarvinnut kodin olla mitenkään supersiisti. Pitää sen olla niin siisti ettei lapsilla ole vaaraa mistään sikinsokin terävistä esineistä, siinä kaikki. Se siivoilee sitten kuka ehtii ja jaksaa jossain välissä. Lastenhoito on sen kotona olevan duuni, ei yletön siivoominen. Ihan sama kuin sanois sille toimistolle menevälle että muista sitten imuroida pari huonetta ja siivota se kahvitila.