Pitääkö lapsiperheen kodin olla siisti silloin kun isä tulee töistä kotiin?
Jos perheen äiti on äitiyslomalla/kotona lapsia hoitamassa? Minusta kodin siisteys ei ole numero 1, sen edelle menee ainakin lasten syöminen, puhtaat vaatteet, ulkoilu... Siivous olisi minusta järkevintä hoitaa illalla yhdessä. Mielipiteitä?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivotaan vapaapäivinä. Itsekkään en alkaisi töiden jälkeen illalla siivoomaan. Korkeintaan tiskikoneen täyttöä tai tyhjennystä voi olla iltasella. Jos toinen on kotona niin en ymmärrä miksi työssäkäyvällä pitäisi alkaa toinen työmaa kotona enää töiden jälkeen. Sitten on kotona oleva laistanut, laiskotellut työmaansa hoitamisen.
Tein kotityöt ollessani lasten kanssa kotona. Koska en koko aikaa kävellyt lasten perässä siivoamassa heidän jälkiään, mies valitti sotkusta. Hän olisi halunnut, että paikat kiiltää, kun hän marssii kotiin. Kun palasin itse töihin, tein täyttä työpäivää, vein lapset päiväkotiin ja hain heidät, jonka jälkeen kävimme kaupassa ja tein ruokaa. Mies oli aina kotona ennen kuin me lasten kanssa ehdittiin kotiin. Kun pyysin miestä viemään lapsen eräälle vastaanotolle, hän totesi "ei käy, koska käyn töissä". Minulle ei koskaan selvinnyt miksi hänen ei tarvinnut osallistua lasten asioiden hoitamiseen ja kotitöihin, koska hän kävi töissä, mutta minun piti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua olisi aikanaan harmittanut, jos illat ja viikonloput olisi pitänyt käyttää siivoamiseen. Koska olin kotona lasten (3 kpl) kanssa, oli kyllä ihan hyvin aikaa pitää koti, lapset ja itseni siisteinä. Aamulla suihkuun ja kevyt meikki, niin päivä alkoi pirteänä ja huoliteltuna -vaikka vaan puistossa olisikin oltu. Ja vähän lisää huulipunaa ennenkuin mies tuli kotiin ;).
Ja ehdin myös käyttää lapset srk päiväkerhossa, kirjaston satutunnilla ja muskarissa. Ei siihen tarvita kuin vähän organisointikykyä (ja pois netistä!).
Kävin myös kauppareissut päiväsaikaan ja kerran viikossa yksin autolla isommat ostokset, meidän perhe ei todellakaan viettänyt "laatuaikaa" ostoskeskuksissa viikonloppuisin.
Mies oli kyllä täysin valmis astumaan remmiin, kun tarvittiin; jos vaikka olin kipeä, onnistui häneltä huushollin ja lasten hoito vallan mainiosti. Ehkä juuri tämän vuoksi meillä ei myöskään ole tarvinnut riidellä. Ja pitkä avioliittomme on edelleen onnellinen.
Noh, mutta entäs ulkoleikit, puistoissa käyminen? Kuka vei lapset ulos iltapäivällä?
Meillä on aina tähän asti siivottu yhdessä, mutta arvaatteko mammat jaksoiko meidän mamma siivota enää yhdessä edes lauantaina, kun hän pääsi (joutui) töihin, minun taas jäädessä kotiin lasten kanssa lomautettuna? Joo ei jaksanut. Alapeukkua tulee varmaan kaatamalla, vaikka en ymmärrä miksi, jos kerran siivoaminen oli yhteinen juttu kaikissa olosuhteissa.
Se siistiminen menee siinä sivussa päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Kodin pitää aina olla siisti ja jos muija kakaroitten kanssa kaiket päivät kotona, on aikaa siivota. Mitä prinssesoja nykynaiset luulee olevansa. Jättäkää ne kakarat tekemättä ja ukot ottamat jos noin vaikeeta, leijukaa vaan.
oloo
Vierailija kirjoitti:
Ylläpitosiivotaan about kokoajan molemmat niin ei ole tarvetta tehdä erillisiä siivouksia. Ruokaa tekee se kuka jaksaa/on nälkäinen.
Kai lapsilla on säännöllisesti ruokaa!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minua olisi aikanaan harmittanut, jos illat ja viikonloput olisi pitänyt käyttää siivoamiseen. Koska olin kotona lasten (3 kpl) kanssa, oli kyllä ihan hyvin aikaa pitää koti, lapset ja itseni siisteinä. Aamulla suihkuun ja kevyt meikki, niin päivä alkoi pirteänä ja huoliteltuna -vaikka vaan puistossa olisikin oltu. Ja vähän lisää huulipunaa ennenkuin mies tuli kotiin ;).
Ja ehdin myös käyttää lapset srk päiväkerhossa, kirjaston satutunnilla ja muskarissa. Ei siihen tarvita kuin vähän organisointikykyä (ja pois netistä!).
Kävin myös kauppareissut päiväsaikaan ja kerran viikossa yksin autolla isommat ostokset, meidän perhe ei todellakaan viettänyt "laatuaikaa" ostoskeskuksissa viikonloppuisin.
Mies oli kyllä täysin valmis astumaan remmiin, kun tarvittiin; jos vaikka olin kipeä, onnistui häneltä huushollin ja lasten hoito vallan mainiosti. Ehkä juuri tämän vuoksi meillä ei myöskään ole tarvinnut riidellä. Ja pitkä avioliittomme on edelleen onnellinen.
Ja mitä sitten oikein teitte illalla? Jos lapset leikkivät sisäleikkejä, eikö niistä tullut uusi sotku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylläpitosiivotaan about kokoajan molemmat niin ei ole tarvetta tehdä erillisiä siivouksia. Ruokaa tekee se kuka jaksaa/on nälkäinen.
Kai lapsilla on säännöllisesti ruokaa!
Ei se säännöllinen syöminen vaadi että säännöllisesti kokkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina tähän asti siivottu yhdessä, mutta arvaatteko mammat jaksoiko meidän mamma siivota enää yhdessä edes lauantaina, kun hän pääsi (joutui) töihin, minun taas jäädessä kotiin lasten kanssa lomautettuna? Joo ei jaksanut. Alapeukkua tulee varmaan kaatamalla, vaikka en ymmärrä miksi, jos kerran siivoaminen oli yhteinen juttu kaikissa olosuhteissa.
Ei tää aapeelle ainakaan mikään sukupuolikysymys ole, eli ihan sama kumpi käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tämä kevyt meikki on tärkeää puistoa varten!
Se joka on himassa tekee TYÖPÄIVÄNSÄ hoitamalla lapsia. Mies tai nainen. Illalla kotityöt ja lastenhoito puoliksi.
Itse asiassa se joka käy kodin ulkopuolella töissä pääsee usein helpommalla ja sillä on varmaan enemmän energiaa sitten illalla järkkäillä niitä sohvatyynyja paikoilleen ja sipaista rikkaimurilla murut.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti molemmilla, tai ainakin sillä joka sitä on vaatimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti molemmilla, tai ainakin sillä joka sitä on vaatimassa.
Miksei menisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tää aapeelle ainakaan mikään sukupuolikysymys ole, eli ihan sama kumpi käy töissä.
Eli kodin ei tarvi olla siisti, kun vaimo tulee töistä. Katsotaan miten äijän käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Tämä kevyt meikki on tärkeää puistoa varten!
V---uttaa aina kaikki "laittaudun hehkeäksi miestäni varten vaikka olisin kuinka väsynyt"-kommentit. Ajaako se puolisokin parran autossa pikaisesti ennen kuin astuu kotiovesta että olisi vaimoa varten fressi?
Itse siivosin jos jaksoin. Niissä univeloissa siivoaminen oli kyllä viimeisenä mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos lasten kanssa innostuttiin vaikka iltapäivisin askartelemaan, lähtemään eväsretkelle, leipomaan yhdessä tms, niin silloin saattoi huusholli olla retuperällä miehen kotiutuessa. Mutta ei häntä sekasotku haitannut. Ruuanlaitosta huolehdin kyllä, koska kotona olevana pidin sitä velvollisuutenani. Nykyään hommat jaetaan.
Tätä en itse ymmärrä. Meillä on 3 alle 5v lasta, minä omasta tahdosta lasten kanssa kotona. Ei meillä ole huusholli retuperällä kuin korkeintaan sen hetken, kun tullaan ulkoa sisälle eikä lapset ole ripustaneet haalareitaan paikalleen ja saappaat ja sukat on pitkin eteistä.
Jos innostutaan lähtemään eväsretkelle, niin mitä ihmeen siivotonta sinne kotiin siksi aikaa jää? Tai jos on leivottu, en ihan oikeasti ymmärrä.
Kun tekeminen on tehty, laitetaan tavarat paikalleen. Jos kesken leipomisen syntyy sotkua, niin se siivotaan pois samantien.
Mitä te teette niiden lasten kanssa koko päivän, jos ei saada tavaroita paikalleen ja lattialta pyyhittyä paria tahraa?
Vierailija kirjoitti:
Se joka on himassa tekee TYÖPÄIVÄNSÄ hoitamalla lapsia. Mies tai nainen. Illalla kotityöt ja lastenhoito puoliksi.
Itse asiassa se joka käy kodin ulkopuolella töissä pääsee usein helpommalla ja sillä on varmaan enemmän energiaa sitten illalla järkkäillä niitä sohvatyynyja paikoilleen ja sipaista rikkaimurilla murut.
Ne kotityöt hoituu ohessa.
Se työssäkäyväkin haluaa olla lastensa kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän lapset on vielä niin pieniä, että ovat vaipoissa tai eivät saa yksin ulkoilla, niin kotityöt kuuluvat myös vaimollesi. Tosin kun olin itse sinun tilanteessa hoidin lapset hyvin, tein kaikki kotityöt, tein ruuat ja leivoin sekä ompelin ja neuloin lapsille vaatteet. Pesin jopa matot yksin, kun mies ei muka jaksanut.