Pitääkö lapsiperheen kodin olla siisti silloin kun isä tulee töistä kotiin?
Jos perheen äiti on äitiyslomalla/kotona lapsia hoitamassa? Minusta kodin siisteys ei ole numero 1, sen edelle menee ainakin lasten syöminen, puhtaat vaatteet, ulkoilu... Siivous olisi minusta järkevintä hoitaa illalla yhdessä. Mielipiteitä?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju hyvin tiivistää sen miksi miehenä en lapsia halua ja se syy on siinä että en halua olla mikään kodinhengetär. Olisipa aikakone niin matkaisin takaisin vaikka vuoteen 1930 ja perustaisin heti suurperheen.
M28
Eli aikaan, jolloin koti siivottiin 2 kertaa vuodessa.
äimänkäki kirjoitti:
Kyllä vaan mietin, miks te olette tämmöisten miesten kanssa??
Mulla oli tommonen ällötys asuinkumppanina. Kun tajusin, että eihän sen näin pidä mennä, vaihdoin aikuiseen mieheen, joka on ihana, avoin, reipas, ahkera, menestynyt, SIISTI! Ei ole esim. koskaan haissut hielle, vaikka urheilee säännöllisesti. Opettaa lapsille käytöstapoja, toisten kunnioittamista ja siisteyttä. Haluaa näyttää lapsille maailmaa ja opettaa erilaisia kulttuureita. Ihan mieletön ihminen!
Ihan kun sulla olisi koskaan miestä ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju hyvin tiivistää sen miksi miehenä en lapsia halua ja se syy on siinä että en halua olla mikään kodinhengetär. Olisipa aikakone niin matkaisin takaisin vaikka vuoteen 1930 ja perustaisin heti suurperheen.
M28
No etpä sä oisi paljoa perhettä nähnyt kun olisit ollut koko ajan töissä tienaamassa perheelle rahaa.
Tottakai kotona oleva tekee kotityötkin. Mä en jaksa enää illalla alkaa siivomaan ja mieskään.
Meillä on koko ajan sama rytmi, eli minä herään klo 7 ja teen aamupalaa, lapset herää klo 8
Aamupesu, vaatteiden pukeminen ja syöminen ja sen jälkeen lapset katsovat yhden piiretyn sillä välin kun minä korjaan aamiaiselta sotkut.
Klo 9 ulos ja samalla reissulla käydään kaupassa, kotona ollaan n. 11.30 jolloin minä teen ruuan ja lapset leikkivät keittiössä milloin mitäkin.
Klo 12 syödään ja sen jälkeen päikkäreille. Lapset nukkuvat 1,5h jolloin minä ehdin juoda kahvit ja siivota kodin perus siistiksi.
Kunnlapset herää mennään ulkoilemaan tunniksi ja kun tullaan takaisin sisälle, tehdään välipala kaikille ja sen jälkeen lapset katsovat joko piiretyn tai on vapaata leikkiä. Ja minä alan valmistella päivälistä kun mies tulee kotiin.
Isompi siivous tehdään sitten yhdessä kuten petivaatteiden vaihto, lattian pesu, vessan siivous yms.
Mutta kyllä minä pidän kodin perussiistinä joka päivä.
Lapset 2- ja 3. Vuotiaat.
Pitäähän sen olla siivottu. Lisäksi on lasten talvivaatteet inventoitu, verhojen vaihto merkitty kalenteriin, seinien pesu suunniteltu ja kaverisynttärit aikataulutettu ja tästähän mies kyllä kuulee...
Lapsille tulee kiva lapsuus, kun äiti vahtaa kelloa, hoputtaa lapsia siivoamaan lelut ja sanoo "vauhtia ettei isä suutu, kun tulee kotiin". Lapsi saa itkeä potalla äitiä pyyhkimään, mutta äiti huutelee ettei pääse, kun iskälle pitää tehdä ruokaa.
Jos koti on siisti miehen lähtiessä töihin, se voi olla siisti hänen palatessaankin. Eli jos hän itse hoitelee kotihommia illalla tai heti aamusta, voin omalta osaltani siivoilla päivän aikana tai sit niin että ku mies tulee töistä, hän vie valmistamani ruuan jälkeen lapset ulos ja siivoan tehokkaasti alle tunnissa silleen että sit on kiva viettää iltaa yhdessä ja syödä iltapala ja mennä porukalla nukkumaan eikä kenenkään tarvitse valvoa myöhään hommia tehden.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai kotona oleva tekee kotityötkin. Mä en jaksa enää illalla alkaa siivomaan ja mieskään.
Meillä on koko ajan sama rytmi, eli minä herään klo 7 ja teen aamupalaa, lapset herää klo 8
Aamupesu, vaatteiden pukeminen ja syöminen ja sen jälkeen lapset katsovat yhden piiretyn sillä välin kun minä korjaan aamiaiselta sotkut.
Klo 9 ulos ja samalla reissulla käydään kaupassa, kotona ollaan n. 11.30 jolloin minä teen ruuan ja lapset leikkivät keittiössä milloin mitäkin.
Klo 12 syödään ja sen jälkeen päikkäreille. Lapset nukkuvat 1,5h jolloin minä ehdin juoda kahvit ja siivota kodin perus siistiksi.
Kunnlapset herää mennään ulkoilemaan tunniksi ja kun tullaan takaisin sisälle, tehdään välipala kaikille ja sen jälkeen lapset katsovat joko piiretyn tai on vapaata leikkiä. Ja minä alan valmistella päivälistä kun mies tulee kotiin.
Isompi siivous tehdään sitten yhdessä kuten petivaatteiden vaihto, lattian pesu, vessan siivous yms.
Mutta kyllä minä pidän kodin perussiistinä joka päivä.Lapset 2- ja 3. Vuotiaat.
Ethän sinä tee yksin kotitöitä vaikka alussa väität niin.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa millainen työnjako teillä on, kun sinä palaat töihin? Älä kuvittelekaan, että siinä vaiheessa yhtäkkiä kotityöt jakautuisivat 50/50.
Meillä siivotaan vapaapäivinä. Itsekkään en alkaisi töiden jälkeen illalla siivoomaan. Korkeintaan tiskikoneen täyttöä tai tyhjennystä voi olla iltasella. Jos toinen on kotona niin en ymmärrä miksi työssäkäyvällä pitäisi alkaa toinen työmaa kotona enää töiden jälkeen. Sitten on kotona oleva laistanut, laiskotellut työmaansa hoitamisen.
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos mukana kuvassa vauva plus yöruokinnat jotka hoidat sinä yksin ja nukut vain muutaman tunnin yössä?...
Vierailija kirjoitti:
Meillä siivotaan vapaapäivinä. Itsekkään en alkaisi töiden jälkeen illalla siivoomaan. Korkeintaan tiskikoneen täyttöä tai tyhjennystä voi olla iltasella. Jos toinen on kotona niin en ymmärrä miksi työssäkäyvällä pitäisi alkaa toinen työmaa kotona enää töiden jälkeen. Sitten on kotona oleva laistanut, laiskotellut työmaansa hoitamisen.
Ai ne äitiys- ja hoitovapaat onkin kotitöitä varten? Minä luulin, että päätarkoitus on hoitaa ja ruokkia lapset hyvin. Kyllä siinä päivä menee, kun ulkoiluunkin menee tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvaa millainen työnjako teillä on, kun sinä palaat töihin? Älä kuvittelekaan, että siinä vaiheessa yhtäkkiä kotityöt jakautuisivat 50/50.
Ei mun tarvi arvata, kun palaan töihin meillä käy siivooja joka maksetaan puoliksi. Toki mies hoitaa lapsia tätä ennen puoli vuotta kotona kun minä plaan töihin.
Vaipparalli ja kymmenet kakkavaipat vielä mukaan kuvaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä siivoan ja teen ruuan valmiiksi kun olen lasten kanssa kotona. Illalla vietetään aikaa perheenä eikä kenelläkään ole töiden jälkeen enää mitään kotihommia.
Samoin täällä, lapset nukkuvat parin tunnin päikkärit jolloin ehdin hyvin siivoamaan ja iltapäivällä katsovat yhden lastenohjelman jolloin teen ruuan.
Ei mitään ongelmaa, mulle tää on lepoa:)
Olin kotona 2000-luvun alussa. Aamupala, ulos, lounas, päiväunet, välipala, ruuanlaitto.
Normi tiskiasiat ehti kyllä ym. Muttei mitään siivoamista. Illalla järjestelyt ja yhdessä lauantaisin siivous. Myöhemmin menin töihin ja toinen vei lapset hoitoon, toinen meni aiemmin ja teki ruuat hakemisrn jälkeen. Imtapuuhat yhdessä, samoin lauantaiset siivoukset.
Nykyään juurikaan ei siivota. Alkaa olla huono näkö tai vähemmän sotkua.
Ylläpitosiivotaan about kokoajan molemmat niin ei ole tarvetta tehdä erillisiä siivouksia. Ruokaa tekee se kuka jaksaa/on nälkäinen.
Kuinka tärkeää siisteyttä vaativalle miehelle (niin että siitä huolehtii joku muu kuin hän) on se, että lapset ulkoilevat päivittäin ja heillä on kiva ja mielekäs päivä? Eikö pyykkäystä ja astioiden pesua lasketa siivoamiseksi?
Tosi vaikee kestää miestä joka katsoo oikeudekseen kotona vain relata ja vaatia muita palvelemaan.
Pitää olla ja ruoka pöydässä ja lapset hiljaa.