voi kiesus tätä meiän perheen rytmiä!
Nuorin lapsi heräs just. Miehen kans lopetettiin tunti sitten aamupala.
Aina sama juttu joka loma. Kaks tällasta lievän boheemia ihmistä ja koko huusholli sekasin.
Naapurit varmaan ihmetelly, kun meiän poppoo lenkkeilee yömyöhään ja paniikissa imuroidaan illalla, että ehditään kolistella ennen yörauhaa. Eilen syötiin päivällinen 00.30!
Molemmat lapset ihan irti rytmistä ja huomenna pitäisi mennä töihin ja kouluun.. Niin, ne on meiän mukulat, jotka käy huomenna vähän kierroksilla.
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:40"]
Miksi loma saa arkirytminne päälaelleen?
Mikä siinä yökukkumisessa on niin antoisaa?
Ja kyllä, teidän elämänhallinnassa on jotain pahasti vialla kun muutaman päivän loma pistää elämän noin sekaisin, että vuorokaudenajat muuttaa paikkaansa.
[/quote]
Hohhoijaa. Et ole itse koskaan kokeillut? Myöhään illalla/yöllä on ihan eri fiilis kotoilla kuin päivällä/alkuillasta. Silloin reippaillaan ja sitten nautitaan.
Meillä lapset 10 ja 12v ja heille ei tuota ongelmaa tämä meidän rytmi. Elämänhallinnassa on ongelmia, jos ei pysty tarvittaessa muuttamaan rytmiä, jos kyse ei ole pienistä lapsista.
Minulla on ärsyttävän konservatiiviset lapset. Olimme aurinkolomalla ja toinen kauhisteli kun lähdimme illalla ysin aikaan ulos kävelylle ja syömään. Piti pari kertaa selittää että lomalla voi tehdä näin. Normaalisti meillä nukutaan klo 22-07 ja arki pyörii hyvin. Itse olen aamuvirkku mutta maassa maan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:47"]
Ihan normaali rytmi. Mulla on jatkuvasti tuollainen rytmi. Opiskelen yöllä ja olen tehnyt myös paljon yövuoroa. :) Juon tässä aamukahvia vasta nyt.
[/quote]
Onhan se tosiaan niitä lapsiakin ajatellen niinnormaalia ja mukavaa. Huomenna on kaikilla mukavaa kun on hemmetin väsyneet lapset. Mutta tietystihän se elämä on tuollaista kun ollaan niin boheemeja eikä jakseta omaa napaa pidemmälle miettiä.
[/quote]
Mulla ei ole lapsia ja jos olisi, niin hoitaisin ne kotona. Ymmärttätkö muuten, että jonkun ne yövuorot on tehtävä? :)
[/quote]
Kuule, mulle on ihan sama mitä aikuinen ihminen tekee, mutta jos niitä lapsia hankkii niin kannattisko miettiä asioita muultakin kuin omalta kannaltaan. Sitä tässä haettiin, sun rytmis on mulle se ja sama.
[/quote]
en ole hankkimassa lapsia, mitä sä mulle räyhäät? :D
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:49"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:47"]
Ihan normaali rytmi. Mulla on jatkuvasti tuollainen rytmi. Opiskelen yöllä ja olen tehnyt myös paljon yövuoroa. :) Juon tässä aamukahvia vasta nyt.
[/quote]
Onhan se tosiaan niitä lapsiakin ajatellen niinnormaalia ja mukavaa. Huomenna on kaikilla mukavaa kun on hemmetin väsyneet lapset. Mutta tietystihän se elämä on tuollaista kun ollaan niin boheemeja eikä jakseta omaa napaa pidemmälle miettiä.
[/quote]
Mulla ei ole lapsia ja jos olisi, niin hoitaisin ne kotona. Ymmärttätkö muuten, että jonkun ne yövuorot on tehtävä? :)
[/quote]
Kuule, mulle on ihan sama mitä aikuinen ihminen tekee, mutta jos niitä lapsia hankkii niin kannattisko miettiä asioita muultakin kuin omalta kannaltaan. Sitä tässä haettiin, sun rytmis on mulle se ja sama.
[/quote]
en ole hankkimassa lapsia, mitä sä mulle räyhäät? :D
[/quote]
Kuten sanottu, nuku sinä tai ole nukkumatta. Mua ihmetyttää nämä MUUT joilla on lapsia ja sitten selitellään kuin on niin erinomainen rytmi, mitä nyt lapset vähän käyvät kierroksilla.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:55"]
Niin siis meillä lapset 11 ja 15 v, tosin tämä yökukkuminen on ollut meillä aina tapana. Siis lomilla.
Joku ihmetteli, mikä yövalvomisessa on niin antoisaa.. Monikin asia. Varsinkin nyt on ollut ihana nukkua harmaiden ankeuden päivien yli ja rentoutua yön hiljaisuudessa. Meillä kaikki lukee, pelaillaan lautapelejä, visaillaan ja kirjoitellaan tarinoita. Ja yöllä ei ole sosiaalisia tai muitakaan velvollisuuksia :) aivan mahtavan rentouttava loma kyllä ollut
Ap
[/quote]
Onko lapsista rentouttavaa käydä huomenna kierroksilla? Onko se sinusta normaali ja tavoitelvava olotila?
[/quote]
Juu juu ilman muuta tavoiteltavaa. Ihan vaan lapsia kiusatakseni oon miehen kanssa valvottanut lapsia. Tökittiin heti hereille jos meinasi silmä lupsua.
Kaiken tämän piinan olen tehnyt vain kostoksi, koska olen opettaja ja en kestä jos lapseni päästävät muut opettajat helpolla.
Todennäköisesti alitajuisesti myös häpeän olemassa oloani, koska parhaiten rentoudun yön pimeydessä ilman niitä sosiaalisia paineita. Ja koska tämä kaikki on rentouttanut minua ja antanut voimaa tulevaan työrupeamaan olen myös sadistinen luonne, ehkä jopa psykopaatti. Narsisti nyt ainakin. Ei sitä muuten näin nauttis muille aiheuttamastaan ahdingosta.
Iloisin terveisin
Ap
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:03"][quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:55"]
Niin siis meillä lapset 11 ja 15 v, tosin tämä yökukkuminen on ollut meillä aina tapana. Siis lomilla.
Joku ihmetteli, mikä yövalvomisessa on niin antoisaa.. Monikin asia. Varsinkin nyt on ollut ihana nukkua harmaiden ankeuden päivien yli ja rentoutua yön hiljaisuudessa. Meillä kaikki lukee, pelaillaan lautapelejä, visaillaan ja kirjoitellaan tarinoita. Ja yöllä ei ole sosiaalisia tai muitakaan velvollisuuksia :) aivan mahtavan rentouttava loma kyllä ollut
Ap
[/quote]
Onko lapsista rentouttavaa käydä huomenna kierroksilla? Onko se sinusta normaali ja tavoitelvava olotila?
[/quote]
Juu juu ilman muuta tavoiteltavaa. Ihan vaan lapsia kiusatakseni oon miehen kanssa valvottanut lapsia. Tökittiin heti hereille jos meinasi silmä lupsua.
Kaiken tämän piinan olen tehnyt vain kostoksi, koska olen opettaja ja en kestä jos lapseni päästävät muut opettajat helpolla.
Todennäköisesti alitajuisesti myös häpeän olemassa oloani, koska parhaiten rentoudun yön pimeydessä ilman niitä sosiaalisia paineita. Ja koska tämä kaikki on rentouttanut minua ja antanut voimaa tulevaan työrupeamaan olen myös sadistinen luonne, ehkä jopa psykopaatti. Narsisti nyt ainakin. Ei sitä muuten näin nauttis muille aiheuttamastaan ahdingosta.
Iloisin terveisin
Ap
[/quote]
No mitäs sitten ihmettelet täällä että huomenna lapset käyvät ykikierroksilla jos se sinusta on niin tavoiteltavaa? Itsepä olet sen aiheuttanut. Typerin avaus pitkään aikaan.
hohhoijaa ap, olet säälittävä, jos et parempaan pysty...
Ota pullo valkkaria, se jeesaa yöksi, aamulla on kaikki paremmin.
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 16:40"]
Miten niin rytmit sekaisin. Itse menin aamulla nukkumaan 8 aikaan ja heräsin kello 13. Mies meni nukkumaan joskus 3-4 aikaan aamuyöstä ja heräsi puolilta päivin :)
Miehellä alkaa huomenna arki. Mulla ei. Tosin rytmiin on päästävä.
Mun on joko illalla nukahdettava ihan säädylliseen aikaan tai sitten valvottava koko ensi yö, että saan rytmin takaisin.
Onneksi näin on vain lomalla. Ja ketään ei häiritse elomme ja olomme, kun asumme omakotitalossa.
[/quote]
Olet ilmiselvästi hyvää yötyöläis-materiaalia! Onnittelut siitä. Itse olen samanlainen ja aikoinaan teinkin pelkkää ytötyötä viiden vuoden ajan. Se sopi kuin nenä päähän minulle, mutta monet muut siitä kovasti ahdistuivat. Ymmärtämättömyyttään soittelivat viikonloppuina yhdentoista aikaan, että "vieläkö sä nukut, voi jeesus sentään!". Ja vasta olin pari tuntia sitten päässyt sinne nukkumaan hyvin ansitusti, 10 tunnin yötyön jälkeen. Nykyään teen kolmivuoroa, jossa kylläkin öitäkin runsaasti.
Totuus siitä, että on olemassa ilta-ihmisiä ja yö-ihmisiä loukkaa syvästi aamuihmisiä, jotka omasta mielestään ovat niitä ainoita ja oikeita ihmisiä ja sen pahanolon he julkeasti osaavat kyllä sylkeä näiden niskaan.
Se on muuten shittipuhetta, että omaa unirytmiä ei saisi käännettyä. Eihän täällä kukaan pystyisi työskentelemään öisin, jos kukaan ei saisi vaihdettua halutessaan unirytmiään!
Ihanaa ap, että joku muukin elää näin! Itsekin juuri söin aamupalaa ja rupesin nukkumaan yöllä tai no aamulla kuudelta :D
Huomenna pitäisi tosiaan töihin mennä, kahdeksaksi. Luultavastikin teen niin etten nuku yhtään tai korkeintaan sitten pari tuntia ensi yönä, kauhistuttaa jo valmiiksi huominen päivä. Mutta minkäs teet kun sisäinen rytmi on mikä on, ja olen vain ilta- / yöihminen.
Olen jo oikeasti miettinyt, että pitäisiköhän pestautua ilta- tai yötöihin rytmini vuoksi, kun tuntuu että ikinä ei saa levätä tarpeeksi.. Harmi että yhteiskunta suosii vain aamuihmisiä.
Ap on esimerkki ihmisestä joka elää siten, että millekään ei voi itse mitään. Pitää kukkua yöt ja nukkua päivät ja lapset kärsii koulussa mutta voi voi, mitään ei sille mahda. Miksi tuollaiset lisääntyy?
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:59"]Ap on esimerkki ihmisestä joka elää siten, että millekään ei voi itse mitään. Pitää kukkua yöt ja nukkua päivät ja lapset kärsii koulussa mutta voi voi, mitään ei sille mahda. Miksi tuollaiset lisääntyy?
[/quote]
Siksi, että voivat nauraa kaltaisillesi neandertalilaisille, joiden sisäinen kello herättää aamulypsylle. Kiitollisena toki, sillä kukas sen kahvimaidon muuten tupaan kantais..
Meilläkin rytmi ihan sekasin miehen kanssa, niin kuin yleensäkin tuppaa käymään... Pahimmillaan nukkumaan kuudelta ja ylös massiivisen torkutuksen jälkeen kolmelta. :D Mies tuossa jo suunnitteli valvovansa ensi yön, nuokkuu sitten koulussa... Itse en ehkä enää pystyisi joten pyörin ennemmin vaikka valveilla sängyssä että tulisi edes vähän levättyä. Jotenkin se yöaika on erityistä. Toisaalta on ihanaa myös olla hereillä aikaisin ja tuntea kuinka koko päivä on edessä. Olen vähän sellainen että haluaisin olla hereillä koko ajan ja aina, mutta sitten kun nukun niin voisin vain jatkaa unia loputtomiin. :)
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.01.2014 klo 17:59"]Ap on esimerkki ihmisestä joka elää siten, että millekään ei voi itse mitään. Pitää kukkua yöt ja nukkua päivät ja lapset kärsii koulussa mutta voi voi, mitään ei sille mahda. Miksi tuollaiset lisääntyy?
[/quote]
Siksi, että voivat nauraa kaltaisillesi neandertalilaisille, joiden sisäinen kello herättää aamulypsylle. Kiitollisena toki, sillä kukas sen kahvimaidon muuten tupaan kantais..
[/quote]
Voi kun oli fiksu vastaus, ilmeisesti yövalvominen myös tappaa aivosoluja melkoisesti.
Mikä oli ap aloituksen pointti? Kyllä muakin ihmetyttää että kerrot lasten käyvän huomenna kierroksilla etkä ole viitsinyt parina viime päivänä pyrkiä edes kääntämään lasten rytmiä siitä huolimatta. Ajattelemattomuutta se on. Jos aikuiset kukkuu niin se on niiden ongelma mutta kai sitä voi lastensa parasta ajatella.
Mun kokemus on se, että rytmi kääntyy parhaiten pakon edessä. Ollaan yksi päivä vähän/paljon väsyneitä. mutta kerran se vaan kirpaisee.
Kun koko perhe nauttii illoista hereillä ja aamuista torkkuen, niin lomahan menee ihan pilalle, jos jo pari päivää ennen lomaa aletaan herätyskelloja huudattamaan. Nautitaan niin pitkään ku voidaan ja sitten kerta kirpaisulla arkirytmiin.
Meidän lapset ei ole koskaan aiheuttaneet kerhoissa, päikyssä tai kouluissa harmia muille, koska väsyneinä eivät riehu vaan nuokkuvat sen yhden päivän pulputeillaan ihan hiiren hiljaa eli jos harmia tulee, ni ihan itselle vaan, ei muille. Olen tämän opettajilta varmistanut ja saanut viestin, etteivät lapsemme häiritse oppituntien kulkua.
Usein vielä olemme ottaneet pimeänä talviaikana kuukauden lomaa. Vuokranneet talon lämpöisestä ja aurinkoisesta paikasta. Olemme lomailleet ja pitäneet lapsille loman ajan kotiopetusta ja kaikki asiat on opittu, vaikka oppiminen onkin tapahtunut vasta iltapäivällä tai illalla.
Yksi lapsistamme tekee aina läksyt vasta iltaisin niin koulun kuin musiikkiopistonkin. Heti koulun jälkeen läksyjen teko on ihan tuskaa. Illalla kasilta homma hoituu kuin tanssi, nopeasti ja helposti. Niin koulusta kuin musiikkiopistoltakin tuli hyvät arviot. Me ollaan vaan niin erilaisia me ihmiset.
Mietin samaa kuin edellinen, miksi apn otsikko on tuollainen, jos omasta mielestään siinä ei kuitenkaan ole vikaa eikä muut saa valittaa? :D
Meillä luiskahtaa kans joka ikinen loma. Ollaanpahan levätty, meillä koululaiset on mennyt lomalla nukkumaan joskus 23-24 aikaan, ja heräävät aamulla 11-12 aikaan.
Aikuiset valvoo 02-03 asti, ja saadaan perseet ylös sängystä klo 12.
Meillä tämä on myös aivan normaali viikonloppurytmi, maanantaiaamut on yleensä tosi riemukkaita repäisyjä, voi pehva.
No kaikilla on oma tapansa rentoutua! Onko se joltain pois jos joku kokee rentoutuvansa yöllä? Ja haluaa toteuttaa luontaista rytmiään lomilla? On se nyt kumma kun kaikkien pitäis tehdä kaikki samalla tavalla! Antakaa ihmisten jumankeuta elää omalla tavalla.