Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varautumisesta: Hätäradio

Vierailija
07.02.2026 |

Joo, lähes kaikki on, muttei sitä hätäradiota. Katoin (mm. verkkiksestä), et aika arvokkaita.

Aikoinaan tuli kuunneltua skanneria (ihan pilipalivehje, jostain pårnålehden sivuilta löysin "linkin" .... :))) Sitä tuli kuunneltua, aikaa ennen intiin lähtöä, -85. 

Löysin netistä erään skannerin, jossa pitäis kuulua myös FM. 

Kysymys: Kuuluuko niistä skannereista enää mitään "muuta" (siis hyöty-ajattelu) vai pitäisikö "tyytyä" johonkin halvempaan? En asu lentokentän lähellä eli sitä liikennettä ei luultavasti kuulu, mutta jotain muuta? (tiedän kyllä, että lähes kaikki radioliikenne on salattu/suojattu).

Joku "maailmanradio"kin kyllä kiinnostaisi. ("hurahdin" aikoinaan tähän nettimaailmaan, tuumin, et oiskohan syytä palata taas .... analogiseen).

Suosituksia otetaan vastaan!

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kirppikseltä toimiva ja hyvämerkkinen yksilö.

Vierailija
2/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen varautuminen on yhtä kuin sen heikoin lenkki, eli hallitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallinen radio käy. Maksaa pari euroa.

Vierailija
4/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin selaimeen tabin auki, käyn välillä "refresh", jos joku jotain järkevää ....

....

Idea mulla oli se sama kuin Ukrainassa - drone lähestyy, niin ratsasta kuulisi sen ja tietäis antaa etukäteen varoituksen. - Pystyykö sen kuulemaan, radioteitse? (ja se, mitä venäläiset sössi - puhuivat suojaamattomaan radioon).

(toisten ihmisten kyttääminen ei ole minua koskaan kiinnostanut, tosin ARP-aikoina sitä kuuli kaikenlaista ....)

Vierailija
5/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yo. ap.

Vierailija
6/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä radio sulla on?

Vierailija
7/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäradioksi osta sellainen veivattava radio...eli. Se akku ladataan veivillä...

Ostin sellaisen joskus mikä on mulla vieläkin..siinä on varusteina myös taskulamppu...

Hyvä väline silloin kun sähköt ei toimi eikä kauppaa mistä ostaa paristoja

Vierailija
8/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skannerit on nykyisin nimeltään vissiin radiospekrianalysaattoreja tjsp.

https://www.amazon.de/-/en/TinySA-Spectrum-Analyzer-Portable-Frequency/…

Tuolla voi sitten seurailla kaikkea esim. onko lähistöllä älypuhelinta, joka pitää yhteyttä verkkoon.

Vierailija
9/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten varmistetaan, että sotatilanteen aikana radiossa kerrottuun voi luottaa? Siellähän voi vihollinen jakaa ihan väärää tietoa ja valheellisia ohjeita. Esimerkiksi ohjeistaa ihmisiä kerääntymään paikkaan, jossa vihollisen joukot odottavat väijyksissä. Ja kaikkea muutakin.

Vierailija
10/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni. Aika olemattoman kokoinen radio.

Vierailija
11/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hätäradioksi osta sellainen veivattava radio...eli. Se akku ladataan veivillä...

Ostin sellaisen joskus mikä on mulla vieläkin..siinä on varusteina myös taskulamppu...

Montako kymmentä vuotta ajattelit sotia. Muutama paketti paristoja riittää kyllä vuosiksi radiolle.

Vierailija
12/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruspöytäradio riittänee. Hanki toki sellainen malli, johon saat paristot. 15 vuotta sitten mulla oli sellainen, maksoi jonkun parikymppiä tyyliin Prismasta. Paristot oli niitä tolkuttoman isoja, mutta luulisi pärjäävän päiväkausia, jos vaikka olisi paketti niitä jemmassa. Jos sähköt menee pitemmäksi aikaa, niin eiköhän nettikin pimene aikanaan tukiasemien virransyötön loppuessa. Ja vaikka tukiasemissa olisikin virransyöttö kunnossa, niin kännykästä, pädistä ja läppäristä loppunee akut aikanaan. Ilman sähköjä paha ladata. Varavirtalähteestä kännykän lataa parikolme kertaa. Mutta ei akkua kannata tuhlata radion kuunteluun netin kautta.

Vierailija
13/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin Biltemasta veivillä toimivan hätäradion. Hauskaa, että se toimii ilman paristoja, kun välillä veivaa siihen sähköä.

Vierailija
14/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

SONY ICF506 FM/AM-RADIO

osta tämä.

Vierailija
15/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää toimia muutenkin kuin laittamalla töpselin seinään. Veivattava radio vaikkapa. Mutta mikä ja mistä?

Vierailija
16/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
17/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kauan sitten pöytäradion, mikä toimii sekä verkkovirralla, että pattereilla. Siinä on lisäksi usb-liityntä, minkä kautta voi kuunnella lempimusiikkia, jos radiosta ei löydy.

Vierailija
18/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on mannejen paikallisradio, tulee sieltä ainakin pump up the volume.

Vierailija
19/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako kymmentä vuotta ajattelit sotia. Muutama paketti paristoja riittää kyllä vuosiksi radiolle.

Joko se sota taas huomenna syttyy?  Paristot ei ikuisuuksia kestä.

Vierailija
20/27 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieni. Aika olemattoman kokoinen radio.

Mulla on pieni aika olemattoman kokoinen penis velttona n.8cm. Jäykkänä 14cm.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi