Miksi maskeja käyttävät kyttää muiden maskinkäyttöä? On jokaisen oma asia käyttääkö maskia
Kyttäävät sitä, että käyttääkö joku maskia. Käyttääko sitä oikein. Puhdistaako kätensä käsienputsauspaikoilla esim. kauppoihin mennessään ja tullessaan.
Arvostellaan kaikkia mahdollista asiaan liittyvää.
Toivoisin suvaitsevuutta. Varsinkin kun maskien käytön hyöty on kyseenalainen, kuten hallituksen keväinen selvitys osoitti.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Pidän mielenkiintoisena aikuista ihmistä, joka uskoo terveysasiassa ministeriöön.
Meinaatko, että ne satuja puhelee?
Suomessa tuskin kannattaa profiloitua kaiken kyseenalaistajaksi.
Miksei laiteta sitä maskia koronalle? Vaan vain mahdollisille uhreille.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te minä-en-maskia-turvalleni-laita henkilöt kertoa mikä siinä maskissa on se juttu miksi sitä ei voi naamalleen tunkea vähäksi aikaa.
En ole näistä palsta kymmenistä keskusteluista vielä sitä löytänyt.
Jätetään pois keuhko ym.sairaudet , salaliitot ja "valtion pitää se mulle postilaatikkoon toimittaa".
Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.
Ai jätetään pois sairaudet ym? No kerro nyt itse mitä vastauksia hyväksyt.
Omani: päänsärky.
Senkin ottaisin jos maskista olisi hyötyä. On pidä hyötynä sitä, että maskihysteerikot rauhoittuu. En halua altistaa itseäni maskin haitoille yhtään enempää mitä on töissä pakko.
Antakaa alapeukkuja ja haukkukaa pullamössöksi. Ihan sama. En muuta kantaani enkä ole kiinnostunut mielipiteistänne.
Suomessa tehdyistä noin 1,1 miljoonasta testistä on noin joka sadas positiivinen. Näistä kaikista positiivisista on noin 2,8% kuollut. Kuolleiden keski-ikä on yli 80 vuotta. Kaikki ne, jotka kokevat tämän riskin liian suureksi saavat minun puolestani suojautua aivan niinkuin haluavat. Laitan maskin naamalleni vasta kun menen jonnekin jossa siihen on oikeasti sosiaalinen pakko tai todellinen maskipakko tulee esim. johonkin liikkeeseen, jonne on pakko mennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.
Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.
ap
Perustuuko väitteesi tutkimustietoon? Ainakin siinä on yksi epäloogisuus: "Voin ainoastaan saada sen harvoilla kauppareissuillani" ja "Minä en levitä koronaa".
Jos saat taudin kauppareissullasi, seuraavalla kauppareissulla olet tartuttava vaikket oireilisi, joten silloin levität koronaa, jos et käytä maskia.
Epäloogisuutta löytyy sinultakin.
Miksi kansa vetäytyy koloihinsa taudilta, jonka vaikutusta ei sairas edes tunne kehossaan? Mikä tauti se semmoinen on, mitä ei edes huomaa?
ap
Voi hyvä luoja.
Luetko ikinä uutisia tai mitään muuta kun vauvapalstaa?
Minäpä selitän, kun kerran olet niin pihalla vaikka 6 kk tätä jauhettu:
Oireeton levittää hyvin helposti tautiansa muille, esimerkiksi vanhuksiin ja riskiryhmiin, jotka sitten voivat kuolla, olla tosi sairaita tai päätyä sairaalaan.
Kaikkien rajoitusten ja kotona olon pointti on ollut riskiryhmien suojelu. Asutko tynnyrissä?
Mä stressasin tätä ihan hirveästi keväällä. Että mitä jos mulla on korona, mutta oireeton sellainen, ja tartutan kaikki vanhukset.
Mutta ei kukaan halunnut edes testata koronan varalta tai jälkikäteen sen mahdollisesti sairastaneita. Ei edes riskitöissä olleita.
Onneksi tuli ne pleksit kassoille.
T. Kaupantäti täälläkin
En välitä paheksunnasta koska on tieteellisesti todistettu, että maskista ei ole hyötyä.
Maskifanaatikot ovat siis tiedevastaisia öyhöttäjiä, jotka toimivat hysteeristen uskomusten pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te minä-en-maskia-turvalleni-laita henkilöt kertoa mikä siinä maskissa on se juttu miksi sitä ei voi naamalleen tunkea vähäksi aikaa.
Jätetään pois keuhko ym.sairaudet , salaliitot ja "valtion pitää se mulle postilaatikkoon toimittaa".
Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.Ai jätetään pois sairaudet ym? No kerro nyt itse mitä vastauksia hyväksyt.
Senkin ottaisin jos maskista olisi hyötyä. On pidä hyötynä sitä, että maskihysteerikot rauhoittuu. En halua altistaa itseäni maskin haitoille yhtään enempää mitä on töissä pakko.
Antakaa alapeukkuja ja haukkukaa pullamössöksi. Ihan sama. En muuta kantaani enkä ole kiinnostunut mielipiteistänne.
2 x 400 buranaa ei muuten sitten auttanut siihen päänsärkyyn. Että ihan tiedoksi vähättelijöille. Onkohan mulla ylisuuret keuhkot?
Parasta olisi, kun käytettäisiin niitä ffp3 maskeja. Nehän suojaavat käyttäjäänsä. Silloin on kohtalo omissa käsissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haista sinä ulisija kuule pitkät. Kaikki eivät voi käyttää maskia terveyssyistä, ymmärrätkö sen pullamössö? Maskin pito voi olla joillekin kirjaimellisesti kidutusta josta henki lähtisi, joten turha jeesustella ja arvostella kadulla kulkevia ihmisiä, kun et heitä tunne etkä tiedä heidän terveyshuoliaan. Pitäkööt he maskia ja oksennelkoot ja kärsikööt päänsäryistä, joilla siihen on varaa. Muiden ei tarvitse kantaa maskittomuudesta syyllisyyttä, jos eivät voi asialle mitään. -eri
Ai onko 40 % niin sairaita että ei vaan pysty käyttämään maskia? Sitten on suurempia huolia kuin korona.
En puhunutkaan valehtelijoista, vaan niistä salakuvaajista ja kyttääjistä, joista tässäkin keskustelussa maskittomia peloteltiin. Sinusta on ok, että joku tulee uhoamaan salakuvaavansa (ja ilmeisesti julkaisevansa netissä tai ties missä?) jokaisen maskittoman kadulla liikkuvan henkilön? Ymmärrät kai, että tällainen retoriikka ja maskittomien ennakkoluuloinen leimaaminen on törkeää ja lain vastaista. Jos mielestäsi on sallittavaa uhkailla ja syyllistää valmiiksi sairaita ihmisiä maskittomuudesta, niin kannattaa tarkistuttaa pää kallonkutistajalla. Sinä tai kukaan muukaan maskittomien paheksuja ette voi tietää kuka maskiton on esim. keuhkosairas ja kuka ei, joten järkevintä olisi pitää mölyt mahassa ja huolehtia vain omista asioista. Myös muut kuin keuhko- ja sydänsairaudet voivat estää maskin pidon, esim. paniikkihäiriöinen tuttavani sai juuri potkut töistä tämän takia. Nyt jotain valoja sinne vintille, ja lakatkaa leimaamasta tuntemattomia ihmisiä kun asia ei teille kuulu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia koska en edes avaa suuta julkisilla paikoilla. En myöskään yski tai aivasta ellen ole kipeä, joten osaan jäädä kotiin kun yskuttää. Jos yskä tulisi yskisin niin että koko suu peittyy hihaan. Kertoisiko joku asiallisesti muille millä tavoin maski toisi tähän lisäarvoa muuta kuin sen, että kyttääjät olisivat tyytyväisiä? Ihan oikeasti siis, haluan kuulla.
Nyt opiskelemaan anatomiaa ja fysiologiaa mars! Taudinaiheuttajat pääsevät elimistöösi hengitysteitse, johon kuuluu myös nenäsi. Jos et kulje pyykkipoika nenässä ja hengittämättä koko kauppareissua , kyllä sillä vaan on merkitystä.
Ainoa maski mikä suojaa itseä on ffp3, ei ole sama asia kun ne kangasrätit ja kertikset mitä käytetään.
Btch, please. IIRmaski suojaa käyttäjää pisaroilta ja on sairaalassakin käytössä myös koronapotilaiden hoidossa, kun puhutaan toimenpiteistä jotka eivät aiheuta aerosoleja (intubaatio, ekstubaatio, ventilointi, hengitysteiden imeminen). Yskiminen ja aivastaelu aiheuttaa aerosoleja, mutta suurimmilta pärskeiltä IIR suojaa kantajaansa. Ei ole näyttöä, että esim Suomessa potilashoitotyössä IIR-maskia käyttäneet, koronapotilaiden kanssa toimineet , olisivat sairastuneet potilaskontakteissa, eli suuressa osassa tilanteita IIR maski riittää (jos et aio mennä sorkkimaan kenenkään sairastuneen hengitysteitä).
Maskin luokituksen pitäisi lukea selvästi pakkauksen kyljessä.
Next.
Eilen yksi tällanen maskitäti hinkkasi ihan kirjaimellisesti itseään mua vasten apteekissa, vaikka olisi mahtunut kiertämään toista kautta ihan vapaasti. Se on todellakin totta, että nämä maskeja käyttävät unohtavat nyt ihan täysin ne turvavälit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.Ai jätetään pois sairaudet ym? No kerro nyt itse mitä vastauksia hyväksyt.
2 x 400 buranaa ei muuten sitten auttanut siihen päänsärkyyn. Että ihan tiedoksi vähättelijöille. Onkohan mulla ylisuuret keuhkot?
Todennäköisesti maski kasvoillasi hyperventiloit , joka aiheutti päänsärkysi. Syy ei ole siis maskissa, vaan oire on psykosomaattinen
1. Mun maski suojaa sinua
2. Sun maski suojaa minua
Mitä mun pitäis sinusta ajatella, jos et käytä maskia julkisissa tiloissa, joissa turvaväliä ja on vaikea pitää?
Olen astmaatikko ja työssäni käyttänyt maskeja vuosikausia, ilman mitään ongelmia. Jo helmikuun lopulla hankin ensimmäiset maskit, kun tajusin, että pandemia leviämässä - ja kaupassa, bussissa ym. olen käyttänyt. Kesällä tilanne oli tartuntojen suhteen parempi, enkä maskia käyttänyt , mutta nyt taas viikkoja kyllä. Ihmetyttää tämä vastarinta maskien käyttöön. Ei vain tajuta ja / tai ollaan vain itsekkäitä. Kyse ei ole pelkästään sairastumisesta ja tartuttamisesta, vaan myös kaikenlaisten sulkujen ja rajoittettitten aiheuttamasta lockdownista. Moniin talouksiin on tullut ja tulee akuutti taloudellinen kriisi, jos työpaikka menee ja veronmaksajille kallis lasku pitkäksi aikaa. Vastuullisuutta on välttää turhia kokoontumisia, pitää turvavälejä, huolehtia käsihygieniasta - ja käyttää maskia. Varmastikin on pieni osa kansalaisia, jotka eivät tervesyssyistä pysty maskia käyttämään. Mutta jos terveystilanne on niin huono, ettei maskia pysty käyttämään, tuskin paljon ollaan liikkeellä ruuhkissa. Ja toisaalta jos on pakko liikkua, maskilliset suojaavat tällaisia yksilöitä. Ap vaikuttaa vain länkyttävän ja uhoavan. Oletko todennut esim. pulssioksimetrillä, että happisaturaatiosi laskevat maskia käyttäessä? Vai onko vain subjektiivinen tunne? Niin, oletko edes yrittänyt käyttää maskia? Uskallan väittää, että todella harvalle tulee ongelmia happeutumisen ja hiilidioksidin poistumisen kanssa maskia käytettäessä. Todennäköisesti useimmilla "sairauteen" vetoavilla kyse vain vastahankaisuudesta tai jostain psyykkisestä ongelmasta. Maskiin tottuu nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskissa on kuuma ja hengitys vaikeaa. En käytä.
Siihen tottuu, senkin uliseva pullamössö.
Ekalla kerralla hikoilin, melkein lensi laatta pahoinvoinnista ja pää oli kipeä.
Seuraavilla viidellä kerralla aika karseeta.
Mutta eilen pidin 5 tuntia ilman ongelmaa.
Haista sinä ulisija kuule pitkät. Kaikki eivät voi käyttää maskia terveyssyistä, ymmärrätkö sen pullamössö? Maskin pito voi olla joillekin kirjaimellisesti kidutusta josta henki lähtisi, joten turha jeesustella ja arvostella kadulla kulkevia ihmisiä, kun et heitä tunne etkä tiedä heidän terveyshuoliaan. Pitäkööt he maskia ja oksennelkoot ja kärsikööt päänsäryistä, joilla siihen on varaa. Muiden ei tarvitse kantaa maskittomuudesta syyllisyyttä, jos eivät voi asialle mitään. -eri
Lässyn lässyn. Tekosyy.
Siihen maskiin tottuu iso osa, jos vaan viittii panostaa.
Suurimmalla osalla maskittomista ei ole mitään terveyssyitä syynä, joten turhaan hiillostut.
Tuntu se mullekin kidutukselta ekat 10 kertaa, mutta olen aikuinen enkä uliseva keski-ikäinen pullamössö pelle.
Lässyn lässyn itsellesi. Oletko keuhko- tai sydänsairas tai tunnetko ketään keuhko- tai sydänsairasta? Voisi vähän muuttua ääni kellossa.
No ei saatana kiinnosta! Korona tulee jos on tullakseen ja kuolen jos kuolen! Elämän kiertokulkua. En tunne empatiaa tuntemattomia ihmisiä kohtaan, siinäpähän tuomitsette.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.
Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.
ap
Tästä olen itse asiassa kanssasi samaa mieltä, vaikka maskia käytänkin. Uskon myös, että samaan perustuivat aiemmat tutkimustulokset ja hallituksen linjaukset keväällä. Eihän hallitus tai Marin voi sanoa ääneen, että osa ihmisistä on niin julmetun typeriä, että maskien varjolla suhataan menemään ympäriinsä ja aliarvioidaan tartuttamisen riskiä. Tehokkaampaa oli lockdown ja käsienpesusta jankutus. Nyt esimerkiksi peruskoulut yritetään pitää viimeiseen asti auki, koska oppilaat eivät oikeasti oppineet etänä asioita, ja siellä ollaan karmaisevalla tavalla jääty jälkeen. Tämän voi vahvistaa lähes jokainen koulussa työskentelevä.
Maskin käyttöön annan muutaman vinkin: pese hampaat aina ennen niiden käyttöä. Maskin unohtaa kasvoilta jos tekee jotain kevyttä. Itse pystyn nykyään jo tekemään rankkaakin liikuntaa maski naamalla kun totuin siihen. Tietysti esim astmaatikot ovat poikkeus, he eivät voi maskia välttämättä käyttää. Niin käytetään me muut meidänkin puolesta. Maskin avulla pisarat ja pärskeet eivät lennä toisten päälle edes vahingossa, siihen niiden etu perustuu.
Huomasin tämän kyttäyksen käydessäni Helsingissä. Kyttääjät olivat nuoria miehiä, iältään n. 23-33 vuotiaita, eri paikoissa. Itselläni on astma, anemia ja olen raskaana. Olen kokeillut maskin käyttöä, mutten pysty sitä käyttämään, koska anemian takia jopa muutaman portaan nousu kotioloissa ILMAN MaSKIA saa aikaan sen että hengästyn ja silmissä mustenee. En saa henkeä. Jos pitäisin väkisin maskia, se voisi aiheuttaa sen että menetän tajuntani hapenpuutteen vuoksi ja pyörryn. Hyvin todennäköisesti kaatuisin, löisin pääni ja siinä sitä sitten oltaisiin. Otan mieluummin riskin Koronasta koska se riski on huomattavasti pienempi, kuin se että maskin käytöllä aiheutan loukkaantumisen tai kuoleman vauvalle ja/tai itselleni. En muutenkaan liiku missään ellei ole aivan pakko.
Luulin että tämä metrossa kytännyt nuori mies käy kohta kimppuuni, niin intensiivisesti ja murhaavasti hän tuijotti, lopulta käänsi selkänsä ja käveli metron toiseen päähän.
Vuosien kokemus maskeista kirjoitti:
Olen astmaatikko ja työssäni käyttänyt maskeja vuosikausia, ilman mitään ongelmia. Jo helmikuun lopulla hankin ensimmäiset maskit, kun tajusin, että pandemia leviämässä - ja kaupassa, bussissa ym. olen käyttänyt. Kesällä tilanne oli tartuntojen suhteen parempi, enkä maskia käyttänyt , mutta nyt taas viikkoja kyllä. Ihmetyttää tämä vastarinta maskien käyttöön. Ei vain tajuta ja / tai ollaan vain itsekkäitä. Kyse ei ole pelkästään sairastumisesta ja tartuttamisesta, vaan myös kaikenlaisten sulkujen ja rajoittettitten aiheuttamasta lockdownista. Moniin talouksiin on tullut ja tulee akuutti taloudellinen kriisi, jos työpaikka menee ja veronmaksajille kallis lasku pitkäksi aikaa. Vastuullisuutta on välttää turhia kokoontumisia, pitää turvavälejä, huolehtia käsihygieniasta - ja käyttää maskia. Varmastikin on pieni osa kansalaisia, jotka eivät tervesyssyistä pysty maskia käyttämään. Mutta jos terveystilanne on niin huono, ettei maskia pysty käyttämään, tuskin paljon ollaan liikkeellä ruuhkissa. Ja toisaalta jos on pakko liikkua, maskilliset suojaavat tällaisia yksilöitä. Ap vaikuttaa vain länkyttävän ja uhoavan. Oletko todennut esim. pulssioksimetrillä, että happisaturaatiosi laskevat maskia käyttäessä? Vai onko vain subjektiivinen tunne? Niin, oletko edes yrittänyt käyttää maskia? Uskallan väittää, että todella harvalle tulee ongelmia happeutumisen ja hiilidioksidin poistumisen kanssa maskia käytettäessä. Todennäköisesti useimmilla "sairauteen" vetoavilla kyse vain vastahankaisuudesta tai jostain psyykkisestä ongelmasta. Maskiin tottuu nopeasti.
FYI, astma ei todellakaan ole ainoa (tai vakavinkaan) sairaus, joka voi estää maskin pitämisen. Astman vaikeustaso ja pahenemisvaiheet vaihtelevat myös ihmisillä hyvin suuresti hengenvaarallisesta lievään, eli yhden satunnaisen maskia ongelmitta käyttävän astmaatikon todistus asiasta ei merkitse yhtään mitään.
Arvioin etäisyyttä, katson että pysyn tarpeeksi kaukana niistä joille mun terveys ei merkitse mitään koska itselleni se merkitsee ja mieluummin olen muiden vastuullisten kanssa tekemisissä tai ainakin päätän itse omasta riskistä.
Mulla on tärkeitä juttuja tulossa lähiaikoina ja olisi todella takalistosta olla viikon päästä koronassa tai sitä muistuttavissa muun infektion oireissa, saati sitten olla oireeton tartuttaja, vaan koska joku satunnainen merkityksetön henkilö ei välittänyt.
Jos on tilanteita joissa kohtaamiset on lyhyitä ja etäisyydet pysyy niin en kyttää, tietysti silloinkin vaikkapa kaupan työntekijöillä olisi mukavampi olo olla töissä jos tiloissa pyörivät ihmiset käyttäytyisi vastuullisesti.