Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi maskeja käyttävät kyttää muiden maskinkäyttöä? On jokaisen oma asia käyttääkö maskia

Vierailija
11.10.2020 |

Kyttäävät sitä, että käyttääkö joku maskia. Käyttääko sitä oikein. Puhdistaako kätensä käsienputsauspaikoilla esim. kauppoihin mennessään ja tullessaan.

Arvostellaan kaikkia mahdollista asiaan liittyvää.

Toivoisin suvaitsevuutta. Varsinkin kun maskien käytön hyöty on kyseenalainen, kuten hallituksen keväinen selvitys osoitti.

Kommentit (256)

Vierailija
41/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maskissa on kuuma ja hengitys vaikeaa. En käytä.

Itsekkään minäminäminä-ihmisen elo on kurjaa maskin  kanssa, voi kyynel

Vierailija
42/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kahta sorttia:

1) Niitä, jotka pyrkivät kaikkien yhteiseen hyvään, ovat huomaavaisia muita kohtaan: käyttävät maskia pysäyttääkseen epidemian. Tällaisten ihmisten suurin huolenaihe on, että eivät tartuttaisi tietämättään tautia eteenpäin (oireettomana)

2) Niitä, jotka tuijottavat omaan napaansa ja keskittyvät omaan akuuttiin mielihyvään: eivät käytä maskia, koska "se ei suojaa minua", "se tuntuu tukalalta", "jos saan koronan, en kuitenkaan kuole siihen". Tällaisen ihmisen pääkoppaan ei vaan mahdu ajatus siitä, että voisi tehdä asioita muiden hyväksi.

Varmasti psykologian asiantuntijat tietäisivät, mikä aiheuttaa sen kumpaan leiriin henkilö päätyy. Empatia? Empatian puute? Koulutus tai sen puute?

On vielä kolmaskin ryhmä eli me, jotka emme halua saada tartuntaa, mutta huolehdimme suojautumisestamme itse. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskia käytetään muiden kanssaihmisten suojaamiseksi ja pandemian leviämisen estämiseksi. Jos et käytä maskia olet itsekäs etkä välitä mistään mitään. Nyt ei ole aika kapinoida tämän asian kanssa jos halutaan joskus palata normaaliin päiväjärjestykseen.

On iso osa ihmisiä, jotka eivät voi käyttää maskia terveyssyistä!!!!!!!!!!!!!!!

Mikä terveydellinen este se tarkalleen ottaen on? Itse astmaatikkona pystyn hyvin käyttämään maskia ilman mitään ongelmia. Saa olla kyllä todella sairas jos ei maskia pysty käyttämään. En tiedä ainuttakaan ja epäilen josko sellaisia on edes olemassa muulla kuin terhokodissa.

Mikä sinä olet arvostelemaan jonkun ilmoitusta siitä, ettei voi käyttää maskia. Itsekästä vedota omiin kokemuksiin.

ap

Helppohan se on terveyssyitä käyttää tekosyynä vaikka ei ole viittinyt edes kokeilla totuttelua maskiin.

Vierailija
44/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä on kahta sorttia:

1) Niitä, jotka pyrkivät kaikkien yhteiseen hyvään, ovat huomaavaisia muita kohtaan: käyttävät maskia pysäyttääkseen epidemian. Tällaisten ihmisten suurin huolenaihe on, että eivät tartuttaisi tietämättään tautia eteenpäin (oireettomana)

2) Niitä, jotka tuijottavat omaan napaansa ja keskittyvät omaan akuuttiin mielihyvään: eivät käytä maskia, koska "se ei suojaa minua", "se tuntuu tukalalta", "jos saan koronan, en kuitenkaan kuole siihen". Tällaisen ihmisen pääkoppaan ei vaan mahdu ajatus siitä, että voisi tehdä asioita muiden hyväksi.

Varmasti psykologian asiantuntijat tietäisivät, mikä aiheuttaa sen kumpaan leiriin henkilö päätyy. Empatia? Empatian puute? Koulutus tai sen puute?

Itsekkyys?

Vierailija
45/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.

Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.

ap

Perustuuko väitteesi tutkimustietoon? Ainakin siinä on yksi epäloogisuus: "Voin ainoastaan saada sen harvoilla kauppareissuillani" ja "Minä en levitä koronaa".

Jos saat taudin kauppareissullasi, seuraavalla kauppareissulla olet tartuttava vaikket oireilisi, joten silloin levität koronaa, jos et käytä maskia.

Epäloogisuutta löytyy sinultakin.

Miksi kansa vetäytyy koloihinsa taudilta, jonka vaikutusta ei sairas edes tunne kehossaan?  Mikä tauti se semmoinen on, mitä ei edes huomaa?

ap

Ohiksena. Kuten oikeastaan kaikkien virustautien kohdalla myös koronassa on niin, että sinä levität sitä eteenpäin jo itämisvaiheessa, siis ennen kuin alat saada itse oireita.

Ja kukaan ei voi varmuudella tietää, millaisen koronan saa. Joku on oireeton, mutta hänen tartuttamansa ihminen kuolee siihen virukseen ja kaikkkea siltä väliltä. Eli ei ole niin, että osa voruskannoista olisi vaarattomia, SAMA, siis täsmälleen sama virustyyppi on toisilla oireeton ja toisilla tappava ja valtaosalla siltä vliltä.

Minä en ainakaan halua ottaa sitä riskiä, että tietämättäni tartuttaisin jonkun, joka vaikkapa korkean ikänsä tai piilevän riskin (kaikkia ei voi ihminen itse tietää) takia kuolee siihen.

Se on empatiaa ja muiden huomioonottamista. Itselläni ei tietääkseni - siis tietääkseni - ole riskitekijöitä, mutta kas kun siitä ei voi olla siis koskaan varma. Ennen kaikkea haluan suojella muita.

Vierailija
46/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskia käytetään muiden kanssaihmisten suojaamiseksi ja pandemian leviämisen estämiseksi. Jos et käytä maskia olet itsekäs etkä välitä mistään mitään. Nyt ei ole aika kapinoida tämän asian kanssa jos halutaan joskus palata normaaliin päiväjärjestykseen.

On iso osa ihmisiä, jotka eivät voi käyttää maskia terveyssyistä!!!!!!!!!!!!!!!

ja kerrohan kuinkahan paljon, poislukien sinun mt-ongelmat

Vierailija
47/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkäät p....t alapeukuttavat

Vierailija
48/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Maskin käyttäjähän suojaa muita itseltään. Hänellä on siihen syy. Se toinen on terve. En minä ainakaan koronassa julkisiin tiloihin lähtisi. Silloin kun sen sairastin niin olin niin henkihieverissä, että hyvä kun vessaan jaksoi ja jotain yrittää syödä väkisin että saisi energiaa vastustaa tautia. Ei siinä mitään shoppailemaan lähdetty. Hyvä kun pysyi edes tajuissaan kun hetken oli pystyssä.

Höpö höpö.

Koronaa tartutetaan eteenpäin jo silloin, kun itsellä ei ole oireita. Näin on oikeastaan kaikissa virustaudeissa.

Ja osa koronatartunnan saaneista ei saa itse lainkaan oireita, mutta tartuttaa silti tautia eteenpäin. Ja osa sairastaa sen lieväoireisena.

Joten ei, se ei mene niin, että tartuttaja tietäisi aina tartuttavansa. Jos se olisi nin mustavalkoisen helppoa kuin sinä väität, se ei olisi pandemia. Aika harva haluaa tahallaan välittäå potentiaalisesti hengenvaarallista sairautta eteenpäin.

Siksi se EI ole ihmisen oma asia, käyttääkö ruuhkatilanteissa maskia vai ei. Se on myös meidän maskia käyttävien asia, koska tavallisille kansaisille myynnissä olevat maskit eivät torju kaikkia viruksia, ja niitä viruksia pääsee tartuttajasta ulos jopa pelkän uloshengityksen kautta.

Ei luulisi tämän olevan enää kenellekään uusi asia.

Jos huomaat että niissä tilaisuuksissa joissa käyt, muut ihmiset eivät käyttäydy haluamallasi tavalla, niin ainut mitä voit tehdä on muuttaa omaa käyttäytymistäsi.

Sinulla ei ole mitään oikeutta alkaa parjaamaan heitä jotka eivät käyttäydy kuten sinä haluat. Tosin huono käytös ei ole rangaistavaa, joten voit sitä harjoittaa kaikessa rauhassa lain suhteen.

ap

Vierailija
49/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskissa on kuuma ja hengitys vaikeaa. En käytä.

Siihen tottuu, senkin uliseva pullamössö.

Ekalla kerralla hikoilin, melkein lensi laatta pahoinvoinnista ja pää oli kipeä.

Seuraavilla viidellä kerralla aika karseeta.

Mutta eilen pidin 5 tuntia ilman ongelmaa.

Haista sinä ulisija kuule pitkät. Kaikki eivät voi käyttää maskia terveyssyistä, ymmärrätkö sen pullamössö? Maskin pito voi olla joillekin kirjaimellisesti kidutusta josta henki lähtisi, joten turha jeesustella ja arvostella kadulla kulkevia ihmisiä, kun et heitä tunne etkä tiedä heidän terveyshuoliaan. Pitäkööt he maskia ja oksennelkoot ja kärsikööt päänsäryistä, joilla siihen on varaa. Muiden ei tarvitse kantaa maskittomuudesta syyllisyyttä, jos eivät voi asialle mitään. -eri

Sairaalaan vietäessä muista laittaa lappu kaulaan " Ei elvytetä" ettet vie tehohoitopaikkaa muilta. Sairasta rauhassa omassa erinomaisuudessasi äläkä turhaan kuormita sairaanhoitoa.

Vierailija
50/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te minä-en-maskia-turvalleni-laita henkilöt kertoa mikä siinä maskissa on se juttu miksi sitä ei voi naamalleen tunkea vähäksi aikaa.

En ole näistä palsta kymmenistä keskusteluista vielä sitä löytänyt.

Jätetään pois keuhko ym.sairaudet , salaliitot ja "valtion pitää se mulle postilaatikkoon toimittaa".

Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.

Sinäkin siis edelleen kuvittelet, että maski suojaa sinua itseäsi. Eikö ole vieläkään tullut selväksi, että maski suojaa sinua tartuttamasta! Turvavyö suojaa sinua itseäsi, samoin kotivakuutus korvaa (jos korvaa) sinulle aiheutuneet vahingot. 

En kuvittele , väärä tulkinta.

Jos turvavyö ei kelpaa kun se suojelee omaa napaa niin

Kerro onko sinulla vanhempia tai isovanhempia elossa .

Ja on ollut täysin selvää alusta asti maskin funktio ,minkä itsekin kerrot:

Minun maskini suojaa sinua ja sinun maskisi minua .

Kerro sinä mikä johtopäätöksesi jos kaikki , pl.terveydelliset syyt, pitäisivät maskia , suojaisiko se meitä molempia ja paria muuta päälle ?

Vierailija
51/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä, jotka itkevät sitä, kuinka hankalaa on käyttää II tai IIR- luokan maskia, kuinka se päällä on hankala hengittää, tulee hapenpuute ja pyörtyminen. Mitenköhän esimerkiksi kirurgit, anestesialääkärit ja leikkaussalihoitajat pystyvät olemaan maski päällä sen 8h päivässä, miinus ruokatauko, jos se on niin ahdistava ja vaarallinen?

FFP 2 tai 3 päällä onkin sitten oikein tiivistetty jo epämiellyttävä hengittää, mutta jotenkin teholla koronapotilaita hoitavat siihenkin pystyvät ja FFP- maskeja ei katukuvassa juurikaan edes näy.

Vierailija
52/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.

Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.

ap

Perustuuko väitteesi tutkimustietoon? Ainakin siinä on yksi epäloogisuus: "Voin ainoastaan saada sen harvoilla kauppareissuillani" ja "Minä en levitä koronaa".

Jos saat taudin kauppareissullasi, seuraavalla kauppareissulla olet tartuttava vaikket oireilisi, joten silloin levität koronaa, jos et käytä maskia.

Miksi kansa vetäytyy koloihinsa taudilta, jonka vaikutusta ei sairas edes tunne kehossaan?  Mikä tauti se semmoinen on, mitä ei edes huomaa?

ap

Voi hyvä luoja.

Luetko ikinä uutisia tai mitään muuta kun vauvapalstaa?

Minäpä selitän, kun kerran olet niin pihalla vaikka 6 kk tätä jauhettu:

Oireeton levittää hyvin helposti tautiansa muille, esimerkiksi vanhuksiin ja riskiryhmiin, jotka sitten voivat kuolla, olla tosi sairaita tai päätyä sairaalaan.

Kaikkien rajoitusten ja kotona olon pointti on ollut riskiryhmien suojelu. Asutko tynnyrissä?

Älä nyt keuhkoo!

Vierailija
53/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Maskin käyttäjähän suojaa muita itseltään. Hänellä on siihen syy. Se toinen on terve. En minä ainakaan koronassa julkisiin tiloihin lähtisi. Silloin kun sen sairastin niin olin niin henkihieverissä, että hyvä kun vessaan jaksoi ja jotain yrittää syödä väkisin että saisi energiaa vastustaa tautia. Ei siinä mitään shoppailemaan lähdetty. Hyvä kun pysyi edes tajuissaan kun hetken oli pystyssä.

Höpö höpö.

Koronaa tartutetaan eteenpäin jo silloin, kun itsellä ei ole oireita. Näin on oikeastaan kaikissa virustaudeissa.

Ja osa koronatartunnan saaneista ei saa itse lainkaan oireita, mutta tartuttaa silti tautia eteenpäin. Ja osa sairastaa sen lieväoireisena.

Joten ei, se ei mene niin, että tartuttaja tietäisi aina tartuttavansa. Jos se olisi nin mustavalkoisen helppoa kuin sinä väität, se ei olisi pandemia. Aika harva haluaa tahallaan välittäå potentiaalisesti hengenvaarallista sairautta eteenpäin.

Siksi se EI ole ihmisen oma asia, käyttääkö ruuhkatilanteissa maskia vai ei. Se on myös meidän maskia käyttävien asia, koska tavallisille kansaisille myynnissä olevat maskit eivät torju kaikkia viruksia, ja niitä viruksia pääsee tartuttajasta ulos jopa pelkän uloshengityksen kautta.

Jos huomaat että niissä tilaisuuksissa joissa käyt, muut ihmiset eivät käyttäydy haluamallasi tavalla, niin ainut mitä voit tehdä on muuttaa omaa käyttäytymistäsi.

Sinulla ei ole mitään oikeutta alkaa parjaamaan heitä jotka eivät käyttäydy kuten sinä haluat. Tosin huono käytös ei ole rangaistavaa, joten voit sitä harjoittaa kaikessa rauhassa lain suhteen.

ap

Minä en ketään parjaa, mutta en myöskään arvosta sellaisia ihmisiä pätkääkään, jotka kuvittelevat, että muiden terveyden vaarantaminen on heille yksilönoikeus.

Se on jo suositus täällä pk-seudulla ja kenties kohta pakkokin käyttää maskia julkisissa liikennevälineissä ja sisätiloissa silloin, kun kahden metrin turvaetäisyyden ylläpitäminen on mahdotonta.

Mitä enemmän kaltaisiasi perzepuoluehenkisiä "minä en ainakaan" -tyyppejä on, sitä nopeammin korona leviää ja sitä nopeammin on pakko taas sulkea palveluita, kouluja ja yleisötapahtumia.

Eli asenteesi on paha asia myös Suomen talouden ja työttömyystilanteen kannalta. Muista tämä kun seuraavan kerran marssit nassusi omahyväisyydestä kiiltäen kauppaan ilman maskia.

En aio vastata kaltaisellesi idarille enää, jankuta mitä jankutat.

Vierailija
54/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

ap

Yhtä hellyyttävästi varmaan vastustat myös turvavyön käyttöä kun järkevät ihmiset käyttäytyvät toisin kuin sinä.

Vierailija
55/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin Tokmannilla ei yhtään maskia käyttävää asiakasta. Turvavälit pidettiin ja kukaan ei kytännyt muita. En tule käyttämään maskia, vaikeuttaa hengitystä, krooninen sydänsairaus. AIVAN SAMA miten joku tuijottaa. Maskipakkoa ei ole eikä tule. Siinähän kyttäätte, ei vaikutusta.

Vierailija
56/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Voi hyvä luoja.

Luetko ikinä uutisia tai mitään muuta kun vauvapalstaa?

Minäpä selitän, kun kerran olet niin pihalla vaikka 6 kk tätä jauhettu:

Oireeton levittää hyvin helposti tautiansa muille, esimerkiksi vanhuksiin ja riskiryhmiin, jotka sitten voivat kuolla, olla tosi sairaita tai päätyä sairaalaan.

Kaikkien rajoitusten ja kotona olon pointti on ollut riskiryhmien suojelu. Asutko tynnyrissä?

Älä nyt keuhkoo!

Et anna faktojen häiritä harhaista mielikuvatodellisuuttasi

Vierailija
57/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

ap

Lässyn lässyn.

Me ollaan globaalin pandemian keskellä ja Suomen terveysviranomaiset painottavat, että käyttäkää maskia.

Mutta meillä "ei ole oikeutta parjata muita"? 😂

Vit** teillä apinoilla ei ole oikeutta kulkea tuolla ilman maskia ja väittää no mutku terveysongelmat ja no mutku mun mielestä ne ei toimi ja olen koulutukseltani KTM tai lähäri.

Vierailija
58/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia kaupassa ja julkisissam mutta en tuijota maskittomia vihaisesti, sillö niiden joukossa voi olla astmaatikkoja tms. Toisaalta, linun maskinkäyttöni suojaa myös heitä.

Minun - ja enemmistön - maskinköyttö suojelee myös niitä jotka tietämättömyytensä takia uskovat kaikkia paitsi alan asiantuntijoita ja pelkäävät 5g-aaltoja ja rokotteita ja maskeja eivötkä ymmärrä pelätä koronaa ja vuosi-influenssaa.

Vierailija
59/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole vielä tarpeeksi maskeja, että joka paikassa sitä voisin pitää. Minusta on ikävää, että ihmiset katsovat vinoon, kun olen kaupassa ilman maskia, vaikka repussa on kaksi käytettyä ja kotona neljä kuivumassa. 

Vierailija
60/256 |
11.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän mielenkiintoisena aikuista ihmistä, joka uskoo terveysasiassa ministeriöön. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi