Miksi maskeja käyttävät kyttää muiden maskinkäyttöä? On jokaisen oma asia käyttääkö maskia
Kyttäävät sitä, että käyttääkö joku maskia. Käyttääko sitä oikein. Puhdistaako kätensä käsienputsauspaikoilla esim. kauppoihin mennessään ja tullessaan.
Arvostellaan kaikkia mahdollista asiaan liittyvää.
Toivoisin suvaitsevuutta. Varsinkin kun maskien käytön hyöty on kyseenalainen, kuten hallituksen keväinen selvitys osoitti.
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.
Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.
ap
Perustuuko väitteesi tutkimustietoon? Ainakin siinä on yksi epäloogisuus: "Voin ainoastaan saada sen harvoilla kauppareissuillani" ja "Minä en levitä koronaa".
Jos saat taudin kauppareissullasi, seuraavalla kauppareissulla olet tartuttava vaikket oireilisi, joten silloin levität koronaa, jos et käytä maskia.
Epäloogisuutta löytyy sinultakin.
Miksi kansa vetäytyy koloihinsa taudilta, jonka vaikutusta ei sairas edes tunne kehossaan? Mikä tauti se semmoinen on, mitä ei edes huomaa?
ap
Ohiksena. Kuten oikeastaan kaikkien virustautien kohdalla myös koronassa on niin, että sinä levität sitä eteenpäin jo itämisvaiheessa, siis ennen kuin alat saada itse oireita.
Ja kukaan ei voi varmuudella tietää, millaisen koronan saa. Joku on oireeton, mutta hänen tartuttamansa ihminen kuolee siihen virukseen ja kaikkkea siltä väliltä. Eli ei ole niin, että osa voruskannoista olisi vaarattomia, SAMA, siis täsmälleen sama virustyyppi on toisilla oireeton ja toisilla tappava ja valtaosalla siltä vliltä.
Minä en ainakaan halua ottaa sitä riskiä, että tietämättäni tartuttaisin jonkun, joka vaikkapa korkean ikänsä tai piilevän riskin (kaikkia ei voi ihminen itse tietää) takia kuolee siihen.
Se on empatiaa ja muiden huomioonottamista. Itselläni ei tietääkseni - siis tietääkseni - ole riskitekijöitä, mutta kas kun siitä ei voi olla siis koskaan varma. Ennen kaikkea haluan suojella muita.
STM:n tieteelliseen näyttöön perustuva selvitys.
"Hän kertoo, että maskiselvitys tarjosi mahdollisimman luotettavan näytön maskien vaikuttavuudesta väestön käytössä. Siksi selvitykseen haluttiin katsaus julkaistuista satunnaistetuista tutkimuksista. Niitä on olemassa viisi kappaletta, hän kertoo.
– Kaksi oli tehty amerikkalaisten yliopisto-opiskelijoiden asuntoloissa, kolme pyhiinvaeltajien keskuudessa Mekassa. Yksikään niistä ei osoittanut selkeää suojavaikutusta muuten kuin pienissä alaryhmissä. Vastaus ministeriön kysymykseen oli, että kasvomaskien vaikutuksesta hengitystieinfektioiden leviämiseen on tehty viisi tutkimusta, jotka eivät osoita suojavaikutusta."
Kuten avauksessa mainitsin niin tämä maskikyttääminen ei rajoitu ainoastaan siihen että käyttääkö sitä maskia, vaan on ulotettu siihenkin, että käyttääkö sitä oikein. Esim. kosketteleeko sitä. Missä tilanteessa ottaa pois.
Lisäksi kuinka lähimmäinen pesee kätensä. Siveleekö desinfiointiainetta ostoskorin kahvoihin. Onko joku istumassa "reitillä" jne jne.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin Tokmannilla ei yhtään maskia käyttävää asiakasta. Turvavälit pidettiin ja kukaan ei kytännyt muita. En tule käyttämään maskia, vaikeuttaa hengitystä, krooninen sydänsairaus. AIVAN SAMA miten joku tuijottaa. Maskipakkoa ei ole eikä tule. Siinähän kyttäätte, ei vaikutusta.
Niin sitä ei ole eikä tule, koska se ei ole mahdollista.
Minä tuijotan maskittomia, koska pitää aina katsoa, että miten voin pysyä mahdollisimman kaukana heistä.
Maski vaikeuttaa KAIKKIEN HENGITYSTÄ ainakin ekoilla kerroilla, jopa ekalla kymmenellä kerralla, se tuntuu sitä.
Kuvitteletko oikeasti, että paperi- tai kangasnaamalla hengittäminen on sama asia kuin ilman? 😂 Tietenkin se tuntuu erilaiselta.
Sulla ei siis ole mitään oikeaa syytä maskittomuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia käytetään muiden kanssaihmisten suojaamiseksi ja pandemian leviämisen estämiseksi. Jos et käytä maskia olet itsekäs etkä välitä mistään mitään. Nyt ei ole aika kapinoida tämän asian kanssa jos halutaan joskus palata normaaliin päiväjärjestykseen.
On iso osa ihmisiä, jotka eivät voi käyttää maskia terveyssyistä!!!!!!!!!!!!!!!
Mikä terveydellinen este se tarkalleen ottaen on? Itse astmaatikkona pystyn hyvin käyttämään maskia ilman mitään ongelmia. Saa olla kyllä todella sairas jos ei maskia pysty käyttämään. En tiedä ainuttakaan ja epäilen josko sellaisia on edes olemassa muulla kuin terhokodissa.
Mikä sinä olet arvostelemaan jonkun ilmoitusta siitä, ettei voi käyttää maskia. Itsekästä vedota omiin kokemuksiin.
ap
Siksi kysyinkin heti ensimmäisessä lauseessa että mikä mahtaa olla se diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole vielä tarpeeksi maskeja, että joka paikassa sitä voisin pitää. Minusta on ikävää, että ihmiset katsovat vinoon, kun olen kaupassa ilman maskia, vaikka repussa on kaksi käytettyä ja kotona neljä kuivumassa.
Anna katsoa vinoon, miksi välittää muiden katseista. Hallitus antoi valheellista tietoa, ja nyt kansa on käyttämättä maskeja. Maskikapina elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi minunkin tapauksessani, minä en levitä koronaa. Voin ainostaan saada sen harvoilla kauppareissuilla.
Sekin on silmiin pistävää, että maskia käyttävät kertovat kaikkea, että mitä tekevät, ja minne menevät maskiensa suojissa. He ovat paljon suurempi riski koronan leviämisen kannalta, kuin maskiton joka minimoi liikkumisensa.
ap
Perustuuko väitteesi tutkimustietoon? Ainakin siinä on yksi epäloogisuus: "Voin ainoastaan saada sen harvoilla kauppareissuillani" ja "Minä en levitä koronaa".
Jos saat taudin kauppareissullasi, seuraavalla kauppareissulla olet tartuttava vaikket oireilisi, joten silloin levität koronaa, jos et käytä maskia.
Miksi kansa vetäytyy koloihinsa taudilta, jonka vaikutusta ei sairas edes tunne kehossaan? Mikä tauti se semmoinen on, mitä ei edes huomaa?
ap
Ohiksena. Kuten oikeastaan kaikkien virustautien kohdalla myös koronassa on niin, että sinä levität sitä eteenpäin jo itämisvaiheessa, siis ennen kuin alat saada itse oireita.
Ja kukaan ei voi varmuudella tietää, millaisen koronan saa. Joku on oireeton, mutta hänen tartuttamansa ihminen kuolee siihen virukseen ja kaikkkea siltä väliltä. Eli ei ole niin, että osa voruskannoista olisi vaarattomia, SAMA, siis täsmälleen sama virustyyppi on toisilla oireeton ja toisilla tappava ja valtaosalla siltä vliltä.
Minä en ainakaan halua ottaa sitä riskiä, että tietämättäni tartuttaisin jonkun, joka vaikkapa korkean ikänsä tai piilevän riskin (kaikkia ei voi ihminen itse tietää) takia kuolee siihen.
Se on empatiaa ja muiden huomioonottamista. Itselläni ei tietääkseni - siis tietääkseni - ole riskitekijöitä, mutta kas kun siitä ei voi olla siis koskaan varma. Ennen kaikkea haluan suojella muita.
"Hän kertoo, että maskiselvitys tarjosi mahdollisimman luotettavan näytön maskien vaikuttavuudesta väestön käytössä. Siksi selvitykseen haluttiin katsaus julkaistuista satunnaistetuista tutkimuksista. Niitä on olemassa viisi kappaletta, hän kertoo.
– Kaksi oli tehty amerikkalaisten yliopisto-opiskelijoiden asuntoloissa, kolme pyhiinvaeltajien keskuudessa Mekassa. Yksikään niistä ei osoittanut selkeää suojavaikutusta muuten kuin pienissä alaryhmissä. Vastaus ministeriön kysymykseen oli, että kasvomaskien vaikutuksesta hengitystieinfektioiden leviämiseen on tehty viisi tutkimusta, jotka eivät osoita suojavaikutusta."
Kuten avauksessa mainitsin niin tämä maskikyttääminen ei rajoitu ainoastaan siihen että käyttääkö sitä maskia, vaan on ulotettu siihenkin, että käyttääkö sitä oikein. Esim. kosketteleeko sitä. Missä tilanteessa ottaa pois.
Lisäksi kuinka lähimmäinen pesee kätensä. Siveleekö desinfiointiainetta ostoskorin kahvoihin. Onko joku istumassa "reitillä" jne jne.
ap
Tietenkin maskia pitää käyttää oikein.
Espanjassa moni köyttää sitä aivan päin peetä ja näkyy tartunnoissa.
Et selvästi tiedä tutkimuksesta ja tieteestä mitään, kun siteeraat jotain yksittäistä selvitystä ja mainitset pari jotain muuta tutkimusta.
Kai nyt maalaisjärjelläkin ymmärtää, että maskin läpi ei pisarat lentele samaan malliin ja maski päässä harvemmin tule kaiveltua nenää likaisin käsin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskia käytetään muiden kanssaihmisten suojaamiseksi ja pandemian leviämisen estämiseksi. Jos et käytä maskia olet itsekäs etkä välitä mistään mitään. Nyt ei ole aika kapinoida tämän asian kanssa jos halutaan joskus palata normaaliin päiväjärjestykseen.
Mitähän ne terveyssyyt ovat? Monia astmaatikkoja on ammateissa, joissa hengityssuojaimen käyttö on arkipäivää, eikä se ole heille mikään este. Jos taas kärsit niin pahasta COPD:stä/ sydämen vajaatoiminnasta tms että happitasosi tipahtavat heti kun maskin laittaa naamalle, on kyseenalaista pitäisikö sinun edes liikkua missään julkisilla paikoilla pandemian aikaan, koska kuulut todellakin riskiryhmään.
Terveyssyy on esim. se että ei saa maskin kautta hengittämällä riittävästi happea.
Henkilön oma toteamus asiasta riittää. Maskittoman ei tarvitse hommata VTT:n lupalappua taskuunsa selvitykseksi.
ap
ap
Vierailija kirjoitti:
Kävin Tokmannilla ei yhtään maskia käyttävää asiakasta. Turvavälit pidettiin ja kukaan ei kytännyt muita. En tule käyttämään maskia, vaikeuttaa hengitystä, krooninen sydänsairaus. AIVAN SAMA miten joku tuijottaa. Maskipakkoa ei ole eikä tule. Siinähän kyttäätte, ei vaikutusta.
Jos sinulla on todella niin paha sydänsairaus, että heti maskin ollessa kasvoilla iskee hapenpuute ja tajuttomuus, suosittelen välttämään sitä Tokmannia ja kaikkea muutakin kylillä luutimista. Olet ensimmäisenä hengityskoneessa, kun maskittomana poimit sen koronan jostakin. Voin kertoa, ettei tehohoitojakso ole ikinä kiva kokemus, vaikka siitä selviäisikin lopulta hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HÖRÖNLÖRÖN!!!
On erittäin pieni joukko ihmisiä, jotka eivät voisi maskia käyttää. Suurin osa heistäkin on omaehtoisesti täydessä karanteenissa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
ap
ap
Tietenkin maskia pitää käyttää oikein.
Espanjassa moni köyttää sitä aivan päin peetä ja näkyy tartunnoissa.
Et selvästi tiedä tutkimuksesta ja tieteestä mitään, kun siteeraat jotain yksittäistä selvitystä ja mainitset pari jotain muuta tutkimusta.
Kai nyt maalaisjärjelläkin ymmärtää, että maskin läpi ei pisarat lentele samaan malliin ja maski päässä harvemmin tule kaiveltua nenää likaisin käsin.
Maskin käytöstä on olemassa suositus. Tarkoittaa sitä että ei ole pakko käyttää. Mielipiteenvapauteen taas kuuluu, että maskittoman henkilön maskittomuutta pitää kunnioittaa.
ap
Kovasti yritän välttää kyttäämistä, mutta toisten maskin käyttöä ei voi siinä mielessä jättää täysin kunkin omaksi asiaksi, että mun oma turvallisuus muodostuu kuitenkin pitkälti siitä, käyttävätkö muut ihmiset maskeja. Toki omakin maski jonkin verran suojaa verrattuna täysin ilman olemiseen, ainakin sellainen hyväksytty ja kunnollisempi versio, mutta vaikutus on isompi toiseen suuntaan. Sen takia ainakin käyttäessä palveluja joissa muodostuu pitempi lähikontakti, puutun kyllä siihen käyttääkö palveluntarjoaja maskia. Ja mulla ei ole hengitys tuntunut hankalalta edes ensimmäisellä kerralla, joten en täysin tajua perusterveiden ihmisten purnausta aiheesta.
En käytä maskia koska hallituksen tavoite ei ole tukahduttaa tautia, vaan ainoastaan hidastaa sitä(jottei sairaalat ruuhkautuisi). Tavoite on siis se että kaikki sen sairastavat ennemmin tai myöhemmin(vaikka yritäppä saada tällainen tunnustus ulos poliitikosta, ei onnistu). Itse en haluaisi tautia ollenkaan, mutta koska tulen sen saamaan joka tapauksessa (koska hallitus), niin en lähde maskileikkiin mukaan. Otetaan sitten tauti jos sille ei mitään voi.
Jos tavoite olisi tukahduttaminen (rajat kiinni etc), niin osallistuisin talkoisiin.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te minä-en-maskia-turvalleni-laita henkilöt kertoa mikä siinä maskissa on se juttu miksi sitä ei voi naamalleen tunkea vähäksi aikaa.
En ole näistä palsta kymmenistä keskusteluista vielä sitä löytänyt.
Jätetään pois keuhko ym.sairaudet , salaliitot ja "valtion pitää se mulle postilaatikkoon toimittaa".
Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.
Hyperhidroosi. Kastuneesta maskista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
En käytä maskia koska en edes avaa suuta julkisilla paikoilla. En myöskään yski tai aivasta ellen ole kipeä, joten osaan jäädä kotiin kun yskuttää. Jos yskä tulisi yskisin niin että koko suu peittyy hihaan. Kertoisiko joku asiallisesti muille millä tavoin maski toisi tähän lisäarvoa muuta kuin sen, että kyttääjät olisivat tyytyväisiä? Ihan oikeasti siis, haluan kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän ne terveyssyyt ovat? Monia astmaatikkoja on ammateissa, joissa hengityssuojaimen käyttö on arkipäivää, eikä se ole heille mikään este. Jos taas kärsit niin pahasta COPD:stä/ sydämen vajaatoiminnasta tms että happitasosi tipahtavat heti kun maskin laittaa naamalle, on kyseenalaista pitäisikö sinun edes liikkua missään julkisilla paikoilla pandemian aikaan, koska kuulut todellakin riskiryhmään.
Terveyssyy on esim. se että ei saa maskin kautta hengittämällä riittävästi happea.
Henkilön oma toteamus asiasta riittää. Maskittoman ei tarvitse hommata VTT:n lupalappua taskuunsa selvitykseksi.
ap
ap
No nyt on kyllä uskomatonta bullshittiä.
Se "hapenpuutteen" tuntemus on vain ja ainoastaan psykosomaattista oireilua.
Ei ole tutkimusnäyttöä, ettäkö suunenäsuojus heikentäisi ihmisen hapensaantia/ vaikuttaisi hapen määrään verenkierrossa. Kuten jo mainittua on olemassa useita ammatteja/ työnkuvia, joissa maskia käytetään useita tunteja päivässä, eikä näiden työnkuvien edellytyksenä ole sukeltajan superkeuhkot, tai esteenä esim astma. Kummasti sitä kentällä toimii astmaatikko-kirurgeja, mutta heitä ei tipahtele lattiaan kesken leikkauksen hapenpuutteen takia. Miksi sitten kansalaismaskien käyttäjille käy niin, kun kansalaismaskit ovat useimmiten luokan I tai II kevyempiä köpösuojuksia?
Väitteesi ovat epätieteellistä, älyllisesti epärehellistä mutuilua. Turha vedota terveyssyihin, kun oikeasti syy on "en tykkää siitä, miltä maskin käyttäminen tuntuu enkä aio totutella".
Vierailija kirjoitti:
Maskissa on kuuma ja hengitys vaikeaa. En käytä.
Herranjestas! Niin on kaikilla muillakin.
Vierailija kirjoitti:
En käytä maskia koska en edes avaa suuta julkisilla paikoilla. En myöskään yski tai aivasta ellen ole kipeä, joten osaan jäädä kotiin kun yskuttää. Jos yskä tulisi yskisin niin että koko suu peittyy hihaan. Kertoisiko joku asiallisesti muille millä tavoin maski toisi tähän lisäarvoa muuta kuin sen, että kyttääjät olisivat tyytyväisiä? Ihan oikeasti siis, haluan kuulla.
Nyt opiskelemaan anatomiaa ja fysiologiaa mars! Taudinaiheuttajat pääsevät elimistöösi hengitysteitse, johon kuuluu myös nenäsi. Jos et kulje pyykkipoika nenässä ja hengittämättä koko kauppareissua , kyllä sillä vaan on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Vaikka ei ole saumaton tartuntojen estäjä, niin se on varotoimi siinä missä vaikka turvavyöt. Aivan hyvin voi kuolla kolarissa vaikka olisi vyö.
Joissakin kolareissahan se vyö on jopa aiheuttanut lopullisesti sen kuoleman. Mutta keskimäärin siis pelastaa henkiä enemmän kuin tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te minä-en-maskia-turvalleni-laita henkilöt kertoa mikä siinä maskissa on se juttu miksi sitä ei voi naamalleen tunkea vähäksi aikaa.
En ole näistä palsta kymmenistä keskusteluista vielä sitä löytänyt.
Jätetään pois keuhko ym.sairaudet , salaliitot ja "valtion pitää se mulle postilaatikkoon toimittaa".
Voit myös kertoa käytätkö turvavyötä ja onko sinulla kotivakuutus.Hyperhidroosi. Kastuneesta maskista on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Maski ei kauppareissun aikana ehdi kastua. Jos aivastaessa tai yskii, maski tulisi vaihtaa. Next.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt opiskelemaan anatomiaa ja fysiologiaa mars! Taudinaiheuttajat pääsevät elimistöösi hengitysteitse, johon kuuluu myös nenäsi. Jos et kulje pyykkipoika nenässä ja hengittämättä koko kauppareissua , kyllä sillä vaan on merkitystä.
Ainoa maski mikä suojaa itseä on ffp3, ei ole sama asia kun ne kangasrätit ja kertikset mitä käytetään.