Minkä ikäisen lapsen voi jättää itsekseen kylpyammeeseen?
Niin että on itse viereisessä huoneessa kuulolla.
Kommentit (40)
Periaatteessa en neuvoisi jättämään alle kouluikäistä. Olen kyllä itse jättänyt jo 3-4-vuotiaan hetkeksi, mutta ei siinä kovin rauhallinen olo ole. Lähinnä voi säntäillä jossain ja käydä koko ajan tarkistamassa, ettei lapsi tee älyttömyyksiä. Riippuu tietysti lapsestakin.
Nyt kun nuorimmainen on viisi, en juurikaan pelkää, että hukkuu, mutta tekee kaikenlaista muuta: juo kylpyvettä jne. ellei vahdi.
Meillä 1,5-vuotias istuu ammeessa ja minä olen keittiössä/olkkarissa muutaman metrin päässä. Ovi auki. Jos ei kuulu loiske koko ajan, menen katsomaan.
16 täyttäneen olen jo jättänyt, mutta pidin oven olohuoneeseen auki, että kuulisin heti jos sillä olisi jokin hätä siellä.
18v jos tältä palstalta kysyt. Alle kouluikäistä? Johan ne osaavat uida jo eskarissa, voi hyvää päivää.
Riippuu niin lapsesta ja veden määrästä. Itse olen ollut tähän asti ihan siinä käden ulottuvilla, mutta nyt kun lapsi on 2,5v ja muovivannassa sopiva määrä vettä, olen alkanut laitella pyykkejä viereisessä huoneessa niin että kuulen mitä lapsi puuhailee, käyden vähän väliä katsomassa miten menee, antamassa kylpyleluja jne. Kylpysessio kestää 20-30min. joten kätevä puuhailla siinä sivussa muutakin.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:07"]
Meillä 1,5-vuotias istuu ammeessa ja minä olen keittiössä/olkkarissa muutaman metrin päässä. Ovi auki. Jos ei kuulu loiske koko ajan, menen katsomaan.
[/quote]
Tekisin lastensuojeluun ilmoituksen.
Jaa-a varmaan sen ikäistä ettei se enää mahtuisi ammeeseen.
4 v istuu joskus itsekseen kylvyssä. Hänellä tosin on sellainen vauvojen uima-allas suihkussa, korkeutta altaalla on ehkä 10 cm täytenä.
Kuuntelen kyllä lähellä, joko saunassa tai pyykkihuoneessa vieressä.
Kylpyyn en vahtimatta päästäisi alle kouluikäistä. Suihkuun olen antanut jäädä yksin 5 vuotiaan. Lähinnä suihkussa on epäilyttänyt nuoremmilla mahdollinen säntäily liukkaalla lattialla.
Voihan aikuinenkin liukastua ja hukkua ammeeseen. Mutta sen ikäinen joka ei vielä muista varoa ja esim uimahallissakin saa kokoajan muistuttaa että älä juokse lattia on liukas niin ei ehkä muista kylvyssäkään varoa.
Kyllä saa olla vanhempi oikeasti laiska reppana jos taaperoa kylvetyttää yksinään. Miten ei voi tajuta että alle 10 sentin mittaiseen veteen pieni kyllä hukkuu. Jos vetää henkeen vettä ja olet toisessa huoneessa niin on jo liian myöhäistä auttaa kun lapsi "ei enää molski ja polski".
Hukkuminen tulee niin että se lapsi kääntyy vedessä ja samantien vetää keuhkoihin veden tai lapsi nousee seisomaan ja kaatuu siellä vedessä.
Mutta omapa on lapsenne! Kyllä on säälittävää ja kyllä: uimataito on vasta kun lapsi ui 200 metriä sis. selkää 50 metriä. Oma lapseni pysyy kyllä pinnalla uiden 5- vuotiaana mutta on jo niin lähellä kouluikää että viihen kategoriaan voidaan lukea pian. Mutta jos joku on oikeasti niin yksinkertainen että on eri huoneessa kuin kylpevä leikki-ikäinen niin siinähän sitten kylvettää ja puhtaasti sama antaako lapselle aseen käteen ja leikkisi venäläistä rulettia: noin lapsia meinaan hukkuu. Ihan sama onko kotona ammeessa vai pihassa kesällä vahtimatta kahluuammeessa tai uimarannalla kahlaamassa rantaviivassa. Hukkuu jos hukkuu.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:07"]
[/quote]
Tekisin lastensuojeluun ilmoituksen.
[/quote]No tee. Samainen tenava hyppii laiturilta veteen ja sukeltelee. Kaikki eivät hukuttaudu välittömästi litraan vettä jos äiti ei pidä kädestä kiinni. Tämä lapsi makasi vauvana veden alla tyynesti ja nautti suuresti. On nyt jo koululainen eikä pelkää edelleenkään vettä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:14"]
4 v istuu joskus itsekseen kylvyssä. Hänellä tosin on sellainen vauvojen uima-allas suihkussa, korkeutta altaalla on ehkä 10 cm täytenä.
[/quote]
Ja niin on moni muukin toiminut jonka lapsi kylpee nyt taivaassa-
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:14"]
[/quote]
Ja niin on moni muukin toiminut jonka lapsi kylpee nyt taivaassa-
[/quote]
Ja höpö höpö. En minä jätä häntä _vahtimatta_ vaikka
meidän lapsi on todella varovainen veden äärellä, on ollut veden ja altaiden luona VAHDITTUNA paljon elämänsä aikana.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:22"]
Kyllä saa olla vanhempi oikeasti laiska reppana jos taaperoa kylvetyttää yksinään. Miten ei voi tajuta että alle 10 sentin mittaiseen veteen pieni kyllä hukkuu. Jos vetää henkeen vettä ja olet toisessa huoneessa niin on jo liian myöhäistä auttaa kun lapsi "ei enää molski ja polski".
Hukkuminen tulee niin että se lapsi kääntyy vedessä ja samantien vetää keuhkoihin veden tai lapsi nousee seisomaan ja kaatuu siellä vedessä.
Mutta omapa on lapsenne! Kyllä on säälittävää ja kyllä: uimataito on vasta kun lapsi ui 200 metriä sis. selkää 50 metriä. Oma lapseni pysyy kyllä pinnalla uiden 5- vuotiaana mutta on jo niin lähellä kouluikää että viihen kategoriaan voidaan lukea pian. Mutta jos joku on oikeasti niin yksinkertainen että on eri huoneessa kuin kylpevä leikki-ikäinen niin siinähän sitten kylvettää ja puhtaasti sama antaako lapselle aseen käteen ja leikkisi venäläistä rulettia: noin lapsia meinaan hukkuu. Ihan sama onko kotona ammeessa vai pihassa kesällä vahtimatta kahluuammeessa tai uimarannalla kahlaamassa rantaviivassa. Hukkuu jos hukkuu.
[/quote]
Jos kaatuu ja vetää heti veden keuhkoihin niin eihän siinä auta vaikka olisit kädestä pitämässä. Omalla logiikallasi.
Ei tule kyllä mieleen yhtään Suomessa uutisoitua ammeeseen hukkunutta lasta. Meilläkin 4-vuotias kylpee muoviammeessa ja itse kuuntelen loisketta muutaman metrin päässä toisessa huoneessa.
". Ihan sama onko kotona ammeessa vai pihassa kesällä vahtimatta kahluuammeessa tai uimarannalla kahlaamassa rantaviivassa. Hukkuu jos hukkuu."
Tiedätkö että rantaviiva syvenee, kahluuallas ei? Uskottavaa argumenttia et saa vertaamalla asetta ja muutamaa senttiä vettä.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:37"]Ei tule kyllä mieleen yhtään Suomessa uutisoitua ammeeseen hukkunutta lasta. Meilläkin 4-vuotias kylpee muoviammeessa ja itse kuuntelen loisketta muutaman metrin päässä toisessa huoneessa.
[/quot
Itseasiassa tällainen tapaus oli käräjillä viime vuonna. Äiti tuomittiin muiataakseni kuolemantuottamuksesta. Oli käynyt toisessa vessassa ja lapsi hukkui sillä aikaa. Jos nyt oikein muistan.
Ja tarkoitan siis sellaista "vauvan" ammetta.