Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisen lapsen voi jättää itsekseen kylpyammeeseen?

Vierailija
03.01.2014 |

Niin että on itse viereisessä huoneessa kuulolla.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meidän 1.5v voi jättää yhtään vahtimatta, ei osaa varoa mitään, pesuhuoneessa on kädestä talutettava muuten on heti nurin kun ryntäilee päättömästi, eikä kestä ammeessa.

Netissä on videoita pienistä lapsista mitä on uitettu syntymästä saakka ja hienosti/vaistimaisesti osaavat toimia jos joutuvat veden varaan.

Vierailija
22/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:37"]Ei tule kyllä mieleen yhtään Suomessa uutisoitua ammeeseen hukkunutta lasta. Meilläkin 4-vuotias kylpee muoviammeessa ja itse kuuntelen loisketta muutaman metrin päässä toisessa huoneessa. 

[/quot

Itseasiassa tällainen tapaus oli käräjillä viime vuonna. Äiti tuomittiin muiataakseni kuolemantuottamuksesta. Oli käynyt toisessa vessassa ja lapsi hukkui sillä aikaa. Jos nyt oikein muistan.

[/quote]

Kyseessä oli puolivuotias vauva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätin 2kk vanhan yksin. Siinä ei käynyt hyvin. 18-vuotiaani taas kylpee ihan hyvin itsekseen, joten ajattelisin että n. 9v:n voi jättää yksinään kylpyyn

Vierailija
24/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen ihminen on taatusti joutunut veden alle tavalla tai toisella elämänsä aikana. Kuinka moni heistä on välittömästi vetänyt vettä keuhkoihinsa? Sinä? Kaikki lapseni ovat sukeltaneet tai kaatuneet vahingossa eri ikäisinä ja osanneet nousta välittömästi veden alta pois. Ehkä meillä on vaan hyvät geenit.

Vierailija
25/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v osaa uida ja sukeltaa, eli kai sen voisi jättää kylpyammeeseenkin hetkeksi aikaa, sillain että olisi kuulolla kuitenkin. Toisaalta en tiedä, jos just liukastuisi ja löisi päänsä, on vähän hölmö vielä.

Kylpyammeessa pointti ei kuitenkaan liene se uimamatkan pituus, vaan juurikin se, että osaako puhallella kuplia siellä veden alla vai pelästyykö ja vetää heti henkeen. Tää tyyppi hyppää altaaseen, menee uppeluksiin, nousee pintaan ja lähtee uimaan (olen siis itse vedessä vieressä tsekkaamassa, että kaikki sujuu hyvin). Meillä ei kyllä enää kylvetä, suihkussa 5v käy yksin, 3vkin suihkuttelee itse, mutta silloin pysyttelen kyllä itsekin kylppärissä.

Vierailija
26/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihminen kaatuu yllättäen taaksepäin veteen, on reaktio se, että vedetään keuhkot täyteen vettä. Siksi meripelastuskursseilla opetetaan kaatumaan veteen siten, että toinen käsi on suun päällä ja toinen käsi pitää sitä kättä paikallaan.

Näin epäiltiin esimerkiksi sen pari vuotta sitten Tampereella hukkuneen teinitytön tapauksessa (se, joka oli pitkään kateissa ja löytyi sitten lammesta hukkuneena). Hän oli luultavasti kaatunut veteen ja vetänyt keuhkot täyteen vettä välittömästä ja se oli sitten siinä.

Pieni lapsi hukkuu tosiaan vaikka ämpäriin eli jos vaikkapa kaadat ämpärillisen vettä ihmisen kasvoille ja tämä vetää sen henkeensä, on kysessä hukkuminen. Vahtikaa niitä lapsia, ennen kuin on liian myöhäistä.

Vierailija
27/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ammeeseen hukkumistapaus ollut sellainen, että vauva oli ammeen vieressä lattialla ja ammeessa oli isompi sisarus? Äiti kävi vessassa ja kun tuli takaisin, vauva oli jotenkin päässyt ammeeseen. Sisarus (parivuotias) ehkä auttanut? Ajattelematonta/vastuutonta, mutta kuitenkin aika lailla eri juttu kuin alle kouluikäisen yksin kylpyyn jättäminen.

Vierailija
28/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ja 6 v. pojat jätän kahdestaan kylpemään isoon puolityhjään ammeeseen kun olen viereisessä huoneessa esim. silittämässä kuuloetäisyydellä, puhuvat leikkiesssään vesileluilla kokoajan keskenään, joten erotan helposti että molemmat on äänessä. Muistan itse kun lapsena kylvin "yksin" niin äiti pyysi laulamaan sen aikaa kun oli saunan tai pukuhuoneen puolella, nyt ymmärrän miksi.

Vierailija
29/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3-, 4-, ja 5-vuotiaat kylpee päinsä omissa ammeissaan leikkien samalla kylpyleluillaan. Seisoa ei saa, ja aina on kaksi kailottamassa, jos yksi yrittää seisomista ammeessa. Ovat olleet vauvauinnissa kaikki kolme ekan elinvuotensa, eivät pelkää vettä ja osaavat sukeltaa. Kaikki oavt oppineet peseytymään omatoimisesti 2,5-vuotiaista asti. Leikin äänet kuuluvat keittiöön, missä olen siivoamassa iltapalaa pois. En ole ymmärtänyt pelätä, että olisi pitänyt odottaa rippikouluun, ennen kuin nuo uskaltaa yksin päästää kylpyhuoneeseen... Btw, KUKAAN ei ole koskaan kaatunut kylppärin lattialla, koska lapset osaavat kulkea siellä varovasti ja kävellen. Mulla taitaa olla rauhallisia lapsia verrattuna moneen muuhun? 

Vierailija
30/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun ihminen kaatuu yllättäen taaksepäin veteen, on reaktio se, että vedetään keuhkot täyteen vettä. Siksi meripelastuskursseilla opetetaan kaatumaan veteen siten, että toinen käsi on suun päällä ja toinen käsi pitää sitä kättä paikallaan."

Tähän jotain aitoa lähdettä, kiitos.  Ei lainkaan uskottavaa tälläisenään.

Ei nimittäin selity tuo reaktio mitenkään ihmisen alitajuisilla selviäytymis-vaistoilla.

Vierailija
31/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"If water enters the airways of a conscious victim, the victim will try to cough up the water or swallow it, thus inhaling more water involuntarily. Upon water entering the airways, both conscious and unconscious victims experiencelaryngospasm, that is the larynx or the vocal cords in the throat constrict and seal the air tube. This prevents water from entering the lungs. Because of this laryngospasm, water enters the stomach in the initial phase of drowning and very little water enters the lungs."

Yhdellä horjahduksella ei suinkaan huku. Ei ihmiskeho ole niin heikosti puolustautunut.

Vierailija
32/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh minä muistan ihan selkeesti itse että olin 5 vuotiaana itse ammeessa ilman valvontaa. Siis ihan täysikokoinen kylpyamme. Iloisena sukeltelin ja leikin... miks nykyään vanhemmat on niin hysteerisiä. Ette te enää 10v tyttöäkään voi pakottaa suihkuun ovi auki koska suihkussa voi liukastua?!

Vierailija
33/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 22:08"]

Näin epäiltiin esimerkiksi sen pari vuotta sitten Tampereella hukkuneen teinitytön tapauksessa (se, joka oli pitkään kateissa ja löytyi sitten lammesta hukkuneena). Hän oli luultavasti kaatunut veteen ja vetänyt keuhkot täyteen vettä välittömästä ja se oli sitten siinä.

[/quote]

Sillä on eroa, kun tämä tyttö oli kovasti humalassa. Humalainen elimistö ei käyttäydy selvän elimistön tavoin.

Vierailija
34/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppi 33:lle! Kyllä on Suomessa paljon hysteerisä äitejä nykyään! Jaksaa hämmästyttää joka kerta.

Vierailija
35/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 5- vuotias kylpee foliohattu ja kypärä päässään, uimarengas, kellukkeet, valjaat ja turvaliivi lisäksi. Vettä on n. 5cm.

Vierailija
36/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viereiseen huoneeseen kuuluu ihan hyvin äänet. Jos lakkaisi kuulumasta leikin äänet, niin paikalle ehtisi ihan hyvin pelastamaan. Ei ihminen (edes lapsi) huku siihen, että vetää vettä henkeen kerran tai kaksi, vaan siihen ettei osaa nostaa päätään pinnan yläpuolelle ajoissa. Kokemuksena se olisi tietysti ikävä ja voisi aiheuttaa pelkoa vettä kohtaan.

Vessaan en menisi itse käymään tai muutenkaan tekisi sellaista, mikä estäisi paikalle pääsyn heti. Siinähän menee muutama minuutti siten, ettei voi "päivystää". 

Vierailija
37/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-vuotiastani en ole jättänyt koskaan yksin, mutta kyllä varmaan vähän isompia voi hetkeksi jättää.

Vierailija
38/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päästä alle 10 vanhaa edes paskalle vessaan, olen nääs vieressä ettei vahingossa lyö päätään vessan kaappiin ja kaadu pää edellä pönttöön.. Myöskään sateella en päästä ulos ettei vahingossa katso taivaalle suu auki ja huku. 

Vierailija
39/40 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten ketjujen takia käyn AV:llä. :D Jatkakaa!

Vierailija
40/40 |
04.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 23:39"]

Mä en päästä alle 10 vanhaa edes paskalle vessaan, olen nääs vieressä ettei vahingossa lyö päätään vessan kaappiin ja kaadu pää edellä pönttöön.. Myöskään sateella en päästä ulos ettei vahingossa katso taivaalle suu auki ja huku. 

[/quote]

nyt repesin:)