Pienituloisen väen muotijuttuja, joita ei hyvätuloisilla näe?
Minä aloitan: tramp stamp ja tribaalitatuoinnit.
Kommentit (791)
Vierailija kirjoitti:
En ole ymmärtänyt sitä, miksi ns. vanhaa rahaa pidetään jotenkin parempana. Ihan kuin se, että ihmisellä on omaisuutta ja rahaa, tekisi hänen ihmisarvonsakin suuremmaksi.
Kun tarpeeksi kauas historiassa mennään asiaa tarkastelemaan, huomataan, että nämä vanhan rahan suvut ovat usein saaneet omaisuutensa kyseenalaisin keinoin, muita alistamalla, kieroilemalla.
Tää on niin totta. Mutta näiden pokkurointi ja ihailu on kai jotain vanhaa asennetta, sukupolvelta toiselle.
Jotenkin alkaa tuntua että kyllähän sitä "rikastuu" kun mihinkään ei tuhlata ja lapset kulkee kaikista halvimmissa vaatteissa. "Rikkaat" sitten laittavat rahansa numeroiksi tileille ja sijoituksiin, ja lapset kulkee ryysyissä. Se tosiaan on "rikkaan" merkki.
Piheys kaikissa muodoissaan on "rikkaille" tuttua. Itse ostan lapsille sellaisia vaatteita jotka miellyttävät silmää, ovat mielellään aika kotimaisia, pitävät lämpimänä ja ovat mukavia. Lapsella käytän paljolti polarnia ja reimatecciä, toki ostan myös tokmannilta t-paitoja ja sukkia. En pidä siitä että säästetään ja rikastutaan lasten vaatteiden laadusta säästämällä. Tietysti kierrätän ja ostan myös kirppikseltä.
Olen huomannut että kaikista kalleimmilla autoilla kulkevien lapsilta puuttuu aina vaatetta ja ovat huonokuntoisia, eikö ole enää varaa lastenvaatteisiin kun pitää olla hieno auto ja kallis asunto? Voisitteko välittää myös lapsistanne eikä pelkästään numeroista tilillä?
Vierailija kirjoitti:
Sämpylänmalliset kengät.
😄 En voi lopettaa nauramista, siis että joku muukin kuin minä tietää nämä!!!
Työpaikallani paremmin koulutetut eli maisterit ja varsinkin tohtorit pukeutuvat keskimäärin huonommin kuin moni ammattikorkeakoulun käynyt. Veikkaan syyksi uraorientaatiota+ että kyse on alasta, jossa pukeutuminen on sivuseikka. Eli koulutus tai hyvät tulit eivät takaa tyylitajua tai kiinnostusta pukeutumiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kalevala -koru.
Nehän on hienoja, ei liity tulotason.
Varattomuus=tyylitajuttomuus. Eli vaikka olisi hinnakas, ei se tarkoita tyylitajua
Mullekaan ei ole Kalevala-korujen hienous vielä tähän ikään mennessä auennut 🤔😄
Meidän pikkukylän kultasepällä olivat -50% alessa, kaikki kalevalakorut. Nehän on olleet ihan out jo vuosia.
Siellä pikkukylässä ei varmaan ole sellaista asiakaskuntaa, joka osaisi arvostaa suomalaista designia. Kalevala-Koru on joskus ollut jämähtänyt tätityylin, opettajat, kirjastonhoitajat jne., mutta on jo jonkin aikaa uudistanut muotoilua ja korut ovat kauniita ja kaikille sopivia.
Näitä ei ehkä osaa arvostaa sellaiset, jotka seuraa muotia a la jenner ja kardashian.
Niin että jos ei arvosta sinun makusi mukaisia Kalevala-Koruja, täytyy olla jotenkin viallinen, mauton tai mitä nyt sitten tuolla Kardashia/Jenner -viittauksella tarkoititkaan. Turhaan ylennät itseäsi.
Kalavala-Korut sopivat mittasuhteiltaan lähinnä lihaville, paksuranteisille ja -kaulaisille naisille. Ei niitä ikinä näe hoikilla, pitkäsäärisillä ja -hiuksisilla hyvännäköisillä esim. jakkupukuihin pukeutuvilla naisilla.
Palkkikulmakarvat ja hämähäkinjalkaripset.
Vierailija kirjoitti:
Kalavala-Korut sopivat mittasuhteiltaan lähinnä lihaville, paksuranteisille ja -kaulaisille naisille. Ei niitä ikinä näe hoikilla, pitkäsäärisillä ja -hiuksisilla hyvännäköisillä esim. jakkupukuihin pukeutuvilla naisilla.
Jaa, ja tämäkö on absoluuttinen totuus.
Katso se Sanna Marinin kohuttu kuva.
Vierailija kirjoitti:
Oijoi, nyt näen jo tämän naisen, Guessin laukku kyynärvarressa, adidaksen trikoot jalassa, tramp stamp, lävistys vähintään kielessä, korpuksi kuivuneet värjätyt hiukset jatkeilla, tekoripset, kumihuulet, ihan liian paksu kerros väärän väristä meikkivoidetta, ehkäpä tekorusketuskin...
Laitetaan vielä kumitissit ja tekokynnet kaupan päälle.
Tietää ettei ainakaan ole mistään vanhan rahan perheestä lähtöisin.
Uino?
Vierailija kirjoitti:
Kysyn vaan milloin tuilla elävän porukan päällä on nähty Kalevala koru?
Vaikka tällä hetkellä kolme sormusta. Ennen sairastumista oli varaa. Ei nämä mitenkään erityisen kalliita olleet edes mutta nykyisellä tulotasolla en kykene edes haaveilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Onpas nämä yllättäen taas keskittyneet naisten arvosteluun...
Miehillä kalju, wifebeater ja aivan liikaa lihasta. Verkkarit päällä joka tilanteessa. Tai lihasten sijaan superluikku olemus, kulahtaneen mustaa vaatetta ja sätkä huulessa.
Monella keski ikäisellä miehellä kalju on luonnonvalinta. Ei ole enää hiuksia kuin päälaen reunoilla mitä leikata. Jollet halua juicetukkaa, munkkikaljua tai kammata hiuksia kaljun yli. Voit valita ajatko jäljellä olevat hiukset lyhyelle sängylle vai kokanaan pois.
Kun opiskelin, kyttäsin kyllä hyvin toimeentulevia ja vertasin itseäni heihin koko ajan. Nykyään arvostan aikaani liikaa. Mulla on ostoksilla vain yksi periaate: haluan ostaa eettisesti kestäviä tuotteita. Esimerkiksi kotimainen design on yleensä vähän kalliimpaa kuin halpatyövoiman maissa ympäristöä ajattelemattomasti tehotuotetut tavarat ja vaatteet, mutta ei se haittaa, koska rahaa on valita. Kun joku sanoo ostavansa marketista tai H&M:lta vaikka olisi rahaa ostaa oikeitakin tuotteita, tulee sellainen olo, että on pakko olla henkisesti vähän köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Sämpylänmalliset kengät.
Saisko kuvan? En yhtään hahmota, millaiset nämä on 🤔
Lisäksi pakko sanoa Kalevala-korusta: Se on tosi keskiluokkainen tuote. Oikeasti köyhillä ei niihin ole varaa, enkä kyllä tunne yhtään oikeasti köyhää joka Kalevala-korua haluaisikaan.
Tässä aika hyvä esimerkki Kouvolatukasta.
https://fr-fr.facebook.com/tmi.maarit.nikkanen/photos/pcb.1545515625608…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli köyhät pukeutuu kalliisti ja merkkivaatteisiin, ja rikkaat marketti-, kirppis- ja hm-rytkyihin, kubhan on ehjät ja puhtaat. En usko.
Oma MK:n laukkuni maksoi 275€. Siinä oli yksi ominaisuus yli kaikkein muiden jonka vuoksi sen valitsin: vetoketju, joka sulkee laukun kokonaan. Siihen mahtuu pienempi läppärini, muistikirjani, ja muut vähäiset tavarat joita mukanani kannan.
Metallista logoa ei saa järkevästi pois, joten annoin sen sitten olla. Kieltämättä vähän ärsyttää, että yhden laukun perusteella leimataan tietynlaiseksi ihmiseksi. En ihan usko, että pienituloiset ostaa edes tämän hintaluokan (suhteellisen halpa hyväksi laukuksi) juttuja.
Mulla puolestaan on Guessin polyuretaani-laukku jokapäiväisenä käyttölaukkuna, jota mun ei tarvitse tippaakaan varoa. Mua naurattaa ajatella, että joku saattaa luokitella mun ihmisarvon sen perusteella:D
En esim. itse pystyisikään, koska en erota feikkiä oikeasta:)
Vierailija kirjoitti:
Kun opiskelin, kyttäsin kyllä hyvin toimeentulevia ja vertasin itseäni heihin koko ajan. Nykyään arvostan aikaani liikaa. Mulla on ostoksilla vain yksi periaate: haluan ostaa eettisesti kestäviä tuotteita. Esimerkiksi kotimainen design on yleensä vähän kalliimpaa kuin halpatyövoiman maissa ympäristöä ajattelemattomasti tehotuotetut tavarat ja vaatteet, mutta ei se haittaa, koska rahaa on valita. Kun joku sanoo ostavansa marketista tai H&M:lta vaikka olisi rahaa ostaa oikeitakin tuotteita, tulee sellainen olo, että on pakko olla henkisesti vähän köyhä.
Ai niinku esim. balmuir?
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a20c18af-da39-4cab-997e-52ea375e2f7f
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuilla elävät ei tosiaan käytä Kalevalakoruja, liian kalliita eikä sovi tyyliin poikkeuksena ehkä joku käärmesormus. Pienituloisilla on yleensä teräksestä valistettuja thorin vasaroita ja suomenleijonia.
Naisillä on edelleen ne naapurin Tuijan tekemät överit ripsienpidennykset meikinkorvikkeena ja miehillä kalju pää, sama miten epäsopiva se omalle päänmallille on
Onhan kaljuja rikkaissakin. Mutta olisiko ennemminkin se, että pää on tarkoituksella vedetty kotikoneella kaljuksi (halvempaa kuin parturissa käynti), mutta annetaan lyhyen siilin kasvaa silloin tällöin sinne tänne? Tää on kyllä vaikee trendi, koska jotkut miehet on tosi hotteja epäsiistillä siililläkin.
Eikö se ole yhdentevää ajaako sen 3-6mm siilin kotona vaimo/tyttöystävä vai parturi kun ei siinä vaiheessa kun on suurimmaksi osaksi kalju voi muuta enää tehdä kuin hankkia rupee.
Siellä pikkukylässä ei varmaan ole sellaista asiakaskuntaa, joka osaisi arvostaa suomalaista designia. Kalevala-Koru on joskus ollut jämähtänyt tätityylin, opettajat, kirjastonhoitajat jne., mutta on jo jonkin aikaa uudistanut muotoilua ja korut ovat kauniita ja kaikille sopivia.
Näitä ei ehkä osaa arvostaa sellaiset, jotka seuraa muotia a la jenner ja kardashian.