Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä sinä et pese samassa koneellisessa?

Vierailija
03.01.2014 |

Olen lukenut nettikeskusteluja pyykinpesusta niin monilla on outoja sääntöjä, esim ei alusvaatteita muiden vaatteiden kanssa samaan aikaan pesuun. Mä pesen kyllä kaikkea sekaisin, kunhan materiaali ja lämpötilat ovat yhteenkäyvät. Esim pyyhkeitä, lakanoita, siivousrättejä, kestositeitä, alkkareita sekaisin. Puhtaanahan ne koneesta tulevat!

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on outoja sääntöjä pyykinpesun suhteen, mutta olenkin pakkoneurootikko.

Esim. keittiöpyyhkeitä en pese alusvaatteiden kanssa. Kylpypyyhkeet ja alushousut voin kyllä pestä yhdessä 60 asteessa.

Lisäksi minulla on joitakin vanhoja pyyhkeitä, joita en pese minkään muun kanssa sekaisin - käytän näitä kylpyhuoneessa lattiapyyhkeinä, ts. levitän tällaisen pyyhkeen lattialle suihkun jälkeen. Voin kyllä pestä nuo pyyhkeet lattiarätin tai suihkuverhon kanssa, mutta en minkään muun.

On kai tämä vähän outoa.

Vierailija
2/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivouksessa käytettäviä tekstiilejä vaatteiden, pyyhkeiden tai lakanoiden kanssa. Myöskään koiran pyyhkeitä tai muita tekstiilejä en sekoita muihin kuin ehkä juuri noihin siivouskamoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki laitan sekaisin. Käytän sellaisia väriä imeviä liinoja, jotka oikeasti toimivat. Voi siis laittaa kaikenväriset vaatteet sekaisin, eikä värit sekoitu. Ja kuudessakympissä pesen kaiken joka sen suinkin sietää. 

Vierailija
4/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työ- ja urheiluvaatteet, ne pesen aina erillään.

Vierailija
5/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kestositeitä tai -vaippoja tai mitään pestäviä pytynpesurättejä (käytän siihen hommaan kertakäyttöisiä rikkinäisistä vaatteista leikattuja riepuja). Keittiön rättejä keitän toisinaan. Mikrokuituinen lattialiina on kai ällöttävin, mutta pesen muiden liinavaatteiden tai pyyhkeiden kanssa 90 asteessa.

Vierailija
6/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousrätit ja mopit pesen erillään, niitä en vaatteiden joukkoon laita. Vaatteita pesen aika lailla sekaisin, yleensä kylläkin pyyhkeet ja lakanat erillään vaatteista. Mutta joskus sekoitan niitäkin, jos kone ei muuten täyty.

Mutta noi siivousjutut tuntuu liian likaisilta, joten niitä en halua vaatteiden tai pyyhkeiden sekaan laittaa.

Vierailija
7/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pesen iloisesti kaikkea sekaisin, kunhan pesulämpötilan ja värin puolesta sopivat samaan koneelliseen. Käytännössä pesen kaiken 60 asteessa (villavaatteita ja muita erityisen herkkiä materiaaleja lukuunottamatta, mutta niitä on vähän), joten kuvittelisi vaatteitten tulevan puhtaaksi ja pahimpien bakteerienkin kuolevan.

Vierailija
8/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousrätit aina erikseen (pesu 90 asteessa). Samoin koirien pyyhkeet, jonka jälkeen pyöräytän koneen vielä tyhjänä ennenkuin laitan seuraavan koneellisen.

Farkut ja sukat pesen myös erillään muista vaatteista, mut voisin laittaa samaankin koneelliseen, jos olis pakko. Lakanat ja pyyhkeet erikseen, mut nekin voisin pestä muiden kanssa samassa, jos olis pakko. Meillä pyykkiä tulee sen verran paljon, että voi pestä "mielensä mukaan".

Vierailija
9/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa.

Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan yli sadasta lastenvaatteesta ja -lakanasta joka neljäs sisälsi ulostejäämiä vielä 40 asteen pesun jälkeen. Tutkimuksesta uutisoi Daily Mail.

http://m.iltalehti.fi/asuminen/2013100917583179_an.shtml

Pesen kaiken 60 asteessa, mutta silti en mitään siivousrättejä sekoittaisi vaatteiden kanssa.

No, oikeastaan mulla nyt kone reistaa eikä poista vettä aivan täydellisesti, joten entistä neuroottisempi olen kyllä pyykkien kanssa.

Vierailija
10/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:00"]

Mikrobiologisten testien mukaan likapyykin bakteereista huuhtoutui 40 asteen pesussa pois vain 14 prosenttia. Pyykistä saattaa tulla silmämääräisesti puhdasta, mutta tutkijoiden mukaan pöpöt kuolevat vasta 60 asteessa tai sitä korkeammissa lämpötiloissa.

Isossa-Britanniassa tehdyn tutkimuksen mukaan yli sadasta lastenvaatteesta ja -lakanasta joka neljäs sisälsi ulostejäämiä vielä 40 asteen pesun jälkeen. Tutkimuksesta uutisoi Daily Mail.

Pesen kaiken 60 asteessa, mutta silti en mitään siivousrättejä sekoittaisi vaatteiden kanssa.

No, oikeastaan mulla nyt kone reistaa eikä poista vettä aivan täydellisesti, joten entistä neuroottisempi olen kyllä pyykkien kanssa.

[/quote] Samaa mieltä edellisen kanssa. Tätä tosiasiaa vain eivät tajua ne, joiden mielestä sellaista ei ole mitä silmällä ei näe.

Vierailija
11/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan eniten friikki: pesen alusvaatteet aina erillään muista vaatteista. Ei koskaan pyyhkeitä tai lakanoita muun pyykin kanssa samaan, ei koskaan siivousrättejä muun pyykin oheen ja aina "rättipyykin" jälkeen pesen koneen 95 asteessa tyhjänä. Ei koskaan miehen työvaatteita muiden vaatteiden sekaan. Farkut pesen erikseen, mutta voi sinne oheen laittaa myös sukkia, ei muuta. Farkkujen vetoketjut voivat repiä muita vaatteita, vaikka olisivat kiinni.

Pesen vain täysiä koneellisia. Meitä on 5, joten voi toimia pakkomielteitteni mukaan.

Vierailija
12/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petivaatteet ysikympissä ja kyytiin pienempää mikä sen luultavasti kestää jos tilaa on. Loput 60. Ei mitään vaaleaa mustien päällysvaatteiden kanssa samaan myllylliseen. Vissiin turha sanoa, että mies.

Vierailija
13/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 21:00"]

[/quote]

En oikein ymmärrä, miksi päällysvaatteiden pöpöjen pitäisi kuolla. 

Minä pesen siivousrätit ja -mopit erikseen. Toisaalta tämä johtuu siitäkin, että ne pestään 90 asteessa, enkä pese muuta pyykkiä tässä lämpötilassa kuin poikkeustilanteessa. Keittiöpyyhkeet ja alushousut voin pestä yhtä aikaa kuudessakympissä. En sitten tiedä onko se jotenkin epähygieenistä, jos ne eivät olekaan pesun jälkeen täysin steriilejä.

Vierailija
14/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeinpä kaikki laitan samaan koneeseen, paitsi jos on jotain överipaskaista, esim. jotain autoöljyä tai oksennusta tms.

Vierailija
15/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikseen:  lapsen vaatteet

- sukat

- alusvaatteet

- lakanat

- pyyhkeet

puserot ja päällyshousut voivat olla samassa

Vierailija
16/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikseen:  lapsen vaatteet

- sukat

- alusvaatteet

- lakanat

- pyyhkeet

puserot ja päällyshousut voivat olla samassa

Vierailija
17/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petivaatteet ja pyyhkeet samaan, vauvan vaatteet omanaan plus siihen sekään harsot yms vauvan tekstiilit. Meidän vanhempien vaatteet kans omanaan mutta joukossa siis kaikki sekaisin. Omat vaatteet pesen 40 asteessa, muut 60 asteessa.

Vierailija
18/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole koskaan tullut mieleen, että pesisi alusvaatteet erikseen muista vaatteista. Miksi näin?

Minä lajittelen vain värien mukaan ja lakanat + pyyhkeet keskenään 60 asteessa. Toisinaan pesen miehen urheiluvaatteet erikseen, koska mielestäni hienhaju tarttuu muihin vaatteisiin. Ne aiheuttaa mulle vähän päänvaivaa, kun teknisiä materiaaleja ei kai saisi pestä 60 asteessa, mutta muuten ei haju lähde. Ne haisee ihan kissanpissalle, vaikka pyydän miestä huuhtelemaan ne heti kotona... *yöks*

Vierailija
19/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Froteet erikseen muista (nukkaa muuta pyykkiä), keittiöpyyhkeitä voi kyllä pestä seassa.

Siivousrätit oma koneellinen, tähän voi laittaa koiran tassupyyhkeitä.

Omat työvaatteet on oma koneellinen, tämän jälkeen tyhjänä kierros.

Oksennuspyykki on oma lukunsa.

Muuten värien, materiaalien ja pesulämpötilojen mukaan menee sekaisin.

Vierailija
20/54 |
03.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtään mitään miehen vaatteita muiden seassa. Pesköön ite!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan